Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 23. oktober 2019
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, RV, SF og NB) indstiller, at der dispenseres
fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk.
2, om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling, fra
bestemmelsen i § 12, stk. 1, således at 2. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 1. behandling, fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling, og fra
bestemmelsen i § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage
fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved 3.
behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S og V) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1-3 stillede
ændringsforslag. Mindretallet stemmer imod det under nr. 4
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Mindretallet stemmer for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Mindretallet stemmer for de stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer for de stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (KF) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og
de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Liberal Alliance, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bakker op om
lovforslaget, som er en udmøntning af den politiske aftale,
som den tidligere VLAK-regering og Dansk Folkeparti indgik i
foråret 2019. Med lovforslaget bliver det muligt at fratage
statsborgerskabet administrativt fra fremmedkrigere, mens de stadig
opholder sig i udlandet. Det er helt afgørende for Venstre,
at mennesker, som har vendt Danmark ryggen og kæmpet mod
demokrati og frihedsrettigheder, ikke kommer tilbage til Danmark.
Samtidig står Venstre også vagt om retssikkerheden, og
derfor har det været vigtigt for Venstre at finde den
nødvendige balance, så der sikres en reel adgang til
domstolsprøvelse af afgørelsen om administrativt at
fratage statsborgerskabet. Vi mener, at der med muligheden for, at
Københavns Byret undtagelsesvis kan tillade, at
afgørelsen indbringes for retten efter 4 uger, er fundet en
fornuftig balance.
Med den tilspidsede situation i Syrien er
der behov for at gennemføre lovgivningen hurtigt. Det
betyder så samtidig, at det er nødvendigt at fravige
de almindelige processer for en grundig lovbehandling, hvilket
Venstre beklager, og derfor har det været afgørende
for Venstre, at lovforslaget indeholder en solnedgangsklausul,
så Folketinget inden for en kortere årrække
får anledning til igen at drøfte
spørgsmålet grundigt. Vi er derfor tilfredse med, at
ministeren under lovbehandlingen har imødekommet
ønsket om en solnedgangsklausul.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at det er nødvendigt at forsvare landet imod farlige
fremmedkrigere ved at kunne tage statsborgerskabet fra dem. Derfor
støtter Dansk Folkeparti lovforslaget. Muligheden for
fratagelse af statsborgerskab bør dog kunne benyttes over
for både fremmedkrigere med dobbelt statsborgerskab og
fremmedkrigere med et enkelt statsborgerskab. Lovforslaget er
derfor ikke tilstrækkeligt, og Dansk Folkeparti agter derfor
uden for betænkningen at stille ændringsforslag til
lovforslaget, så det kommer til at omfatte alle
fremmedkrigere. Det er praktisk og hurtigt, at ministeren kan
foretage fratagelsen af statsborgerskabet administrativt. Men
på længere sigt er det vigtigt at arbejde videre
på, at give Folketinget i form af Indfødsretsudvalget
mulighed for at fratage statsborgerskabet i bestemte
situationer.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget
er grundlæggende sympatisk indstillet over for det
presserende rationale, der ligger bag, at regeringen
fremsætter dette forslag. Derfor har SF også
indvilliget i at hastebehandle lovforslaget, selv om partiet mener,
at det ikke er en praksis, som må danne præcedens. De
tidligere krigere i Islamisk Stats hær udgør en
direkte og betragtelig sikkerhedsrisiko for Danmark og har
endvidere bevist, at de ikke ønsker det
tilhørsforhold til Danmark, de hævdede at
ønske, da de ansøgte om dobbelt statsborgerskab. SF
noterer sig, at der ifølge den uafhængige juridiske
tænketank Justitias direktør, Jacob Mchangama, er tale
om, at truslen fra såkaldte fremmedkrigere, der har
kæmpet for IS, er reel, konkret og overhængende grundet
den ustabile situation i Syrien. Forskning peger f.eks. på,
at fremmedkrigere er i stand til at udføre mere
dødelige terrorangreb end personer, der ikke har
kamperfaring. Den vurdering deler SF, men partiet noterer sig
også Justitias og Dommerforeningens ønsker til
ændringer af regeringens lovforslag, som vil sikre en bedre
balance mellem beskyttelse af Danmark og beskyttelse af Danmarks
retssikkerhed. Det drejer sig for det første om en
nøjere afgrænsning, der tydeliggør, at loven
ikke er beregnet på at ramme nødhjælpsarbejdere,
journalister eller Danmarks allierede - herunder
selvfølgelig også kurdere. For det andet drejer det
sig om, at den mulighed for domstolsprøvelse, der eksisterer
i lovforslaget, bliver mere end blot illusorisk, og at der derfor
bliver indført en automatisk domstolsprøvelse eller
en markant dispensationsordning eller udvidelse af fristen for at
indbringe sagen for domstolen. For det tredje drejer det sig om, at
loven vedtages med en såkaldt solnedgangsklausul, der sikrer,
at loven automatisk kommer til genovervejelse i Folketinget efter
en kort periode. SF vil aldrig acceptere, at Danmark gør
mennesker funktionelt statsløse. Regeringens vilje til at
imødekomme disse forslag vil være afgørende for
SF´s holdning til lovforslaget, og derfor tager partiet
endeligt stilling til lovforslaget ved 3. behandling.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget kan ikke
støtte lovforslaget og tager afstand fra, at et forslag, der
bryder med afgørende retsprincipper, gennemføres ved
en hasteprocedure uden en ordentlig høringsfase og
Folketingets normale frister for behandlingen af lovforslag.
At udstyre en minister med kompetence til
administrativt at frakende statsborgerskab i stedet for - som
hidtil - at lade spørgsmålet være op til en
domstol rokker afgørende ved magtens tredeling. Der
forskydes magt fra den dømmende til den udøvende magt
- til skade for retssikkerheden.
Et statsborgerskab vil fremover kunne
frakendes, uden at der er ført bevis for skyld, og det vil
kunne ske på baggrund af oplysninger, der er så
hemmelige, at hverken offentligheden, den person, sagen
vedrører, eller i særlige tilfælde
udlændinge- og integrationsministeren må kende dem. Det
er et brud med princippet om, at en anklaget er uskyldig, indtil
der ved en domstol er ført bevis for den
pågældendes skyld. Det princip ønsker
Enhedslisten fastholdt.
Enhedslisten noterer sig, at der i
lovforslaget er indbygget en adgang til efterfølgende
indbringelse af en frakendelse for en domstol, men denne adgang er
begrænset af en uacceptabelt snæver tidsfrist og
omgærdet med retssikkerhedsmæssigt problematiske regler
om »særlige advokater« og hemmelige oplysninger,
som den person, som sagen vedrører, ikke må kende.
Retssikkerheden i sådanne processer er i sagens natur
begrænset, og Enhedslisten ønsker ikke at medvirke til
deres indførelse.
Nye Borgerlige
For Nye Borgerliges medlem af udvalget er
det afgørende, at denne lov vil løse problemet, som
er, at danskerne i deres eget land trues på deres sikkerhed
og tryghed af muslimske indvandrere og deres efterkommere, som
Folketingets politikere tidligere grundet grove
fejlbedømmelser har tildelt statsborgerskab efter
gældende regler, men som har vist sig overhovedet ikke at
dele danske værdier, men tværtimod har vendt sig mod
Danmark og tilsluttet sig en islamisk militant organisation baseret
på islamiske værdier og aktivt deltaget i kampe rettet
mod danske soldater og Danmarks allierede.
Derfor har Nye Borgerlige ønsket, at
loven giver mulighed for fratagelse af et tildelt dansk
statsborgerskab, selv om vedkommende i så fald vil blive
statsløs, og at loven med sikkerhed vil omfatte alle
tidligere IS-krigere med dansk statsborgerskab, der allerede
opholder sig her i landet, samt at regeringen med lovens vedtagelse
samtidig sikrer sig, at de personer, der frakendes dansk
statsborgerskab, kan og vil blive fjernet fra dansk territorium, og
indtil det sker, sikrer sig, at de holdes afsondret fra
samfundet.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af KF):
1) I
det under nr. 1 foreslåede § 8 B, stk. 4, ændres i 2. pkt. »udleveres« til:
»videregives«.
[Lovteknik]
2) I
det under nr. 1 foreslåede § 8 B, stk. 4, indsættes i 2. pkt. efter »anmodning«:
»fra udlændinge- og integrationsministeren«.
[Lovteknik]
3) I
den under nr. 3 foreslåede § 8 F ændres i stk. 10, 2. pkt.,
»pågældende« til: »den, der efter
§ 8 B, stk. 3, har fået frataget sin danske
indfødsret,«.
[Lovteknik]
Til § 3
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (S, V, RV, SF og EL):
4)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Loven ophæves den 1. juli 2021, medmindre andet bestemmes
inden denne dato.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Udløbsklausul]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget skyldes et
ønske om at anvende en ensartet sprogbrug og er
således af lovteknisk karakter. Ordet
»videregives«, som vurderes at være mest
retvisende, anvendes allerede et andet sted i samme bestemmelse.
Den foreslåede ændring indebærer ingen materielle
ændringer.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
det at tydeliggøre, at det er udlændinge- og
integrationsministeren, der i visse sager kan anmode
justitsministeren om at vurdere, om den pågældende
efter stk. 3 må anses for at have udvist en handlemåde,
som er til alvorlig skade for landets vitale interesser. Den
foreslåede ændring indebærer ingen materielle
ændringer og er af lovteknisk karakter.
Til nr. 3
Ændringsforslaget skyldes et
ønske om at anvende en ensartet sprogbrug. Definitionen
»den, der efter § 8 B, stk. 3, har fået frataget
sin danske indfødsret« er konsekvent anvendt i resten
af den foreslåede § 8 F. Den foreslåede
ændring indebærer ingen materielle ændringer og
er af lovteknisk karakter.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovforslaget ophæves automatisk den 1. juli 2021,
medmindre andet bestemmes inden denne dato. Ændringsforslaget
indebærer, at de i §§ 1 og 2 indeholdte
ændringer af lov om dansk indfødsret og
udlændingeloven og dermed muligheden for administrativt at
fratage statsborgerskab automatisk ophæves den 1. juli 2021,
medmindre Folketinget forinden beslutter at forlænge
reglernes gyldighedsperiode. Det forudsættes i den
forbindelse, at der forud for en eventuel videreførelse af
lovændringerne skal foretages en vurdering af omfanget af
lovens anvendelse, lovens effektivitet, lovens konsekvenser for
retssikkerheden og andre landes erfaringer.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. oktober
2019 og var til 1. behandling den 23. oktober 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 14. oktober
2019 dette udkast til udvalget, jf. IFU alm. del - bilag 7. Den 22.
oktober 2019 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
30 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse. Ministeren har
besvaret spørgsmål nr. 1-14, 17-20 og 22. De
resterende spørgsmål forventes besvaret inden 2.
behandling. Inden lovforslaget blev fremsat i Folketinget, blev 26
spørgsmål stillet på alm. del. Disse
spørgsmål fremgår af L 38 - bilag 2.
Birgitte Vind (S) Camilla
Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Christian
Rabjerg Madsen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Andreas Steenberg (RV)
Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Jan E. Jørgensen (V)
nfmd. Morten Dahlin (V) Marcus
Knuth (V) Martin Geertsen (V) Marie Krarup (DF) fmd. Morten Messerschmidt (DF) Rasmus
Jarlov (KF) Mette Thiesen (NB)
Alternativet, Liberal Alliance, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 43 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |