Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 12. december 2019
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet 25 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer for de af udlændinge- og integrationsministeren
stillede ændringsforslag under nr. 1-12 og 14-25.
Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 13.
Et andet
mindretal i udvalget (RV og EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse. Mindretallet vil stemme for
de af udlændinge- og integrationsministeren stillede
ændringsforslag under nr. 5-6, 9, 12-16, 18-20, 22 og 25.
Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1-4, 7-8,
10-11, 17, 21 og 23-24.
Alternativet, Liberal Alliance, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at der antalsmæssigt er for mange, der får dansk
statsborgerskab. DF ønsker ikke at bidrage til, at Danmark
bliver mere muslimsk. Dansk Folkeparti stemmer derfor nej til
lovforslaget. Der er mange på loven, som vi gerne ville
stemme ja til, men da loven er en samlet pakke og rummer grupper,
som vi ikke kan stemme ja til, er vi nødt til at stemme nej.
Det danske statsborgerskab er den danske nations inderste og
vigtigste forsvarslinje. Vi kan ikke lade personer, som vi ikke ved
mere om, og som måske vil undergrave den danske nations
sammenhængskraft, passere denne linje.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlemmer af udvalget
mener, at politikerne har uddelt alt for mange danske
statsborgerskaber til udlændinge, der aldrig burde have haft
det. At få dansk statsborgerskab er en stor gave, der skal
værnes om. Derfor bør dansk statsborgerskab ikke gives
til indvandrere og efterkommere af indvandrere fra muslimske lande,
da der er statistisk belæg for, at indvandrere og deres
efterkommere langt oftere end danskere begår kriminalitet,
når de kommer hertil.
NB mener, at lovforslaget giver
statsborgerskab til alt for mange udlændinge, og at det er
uholdbart, at alle ansøgere er samlet i det samme
lovforslag, da det umuliggør den nødvendige
differentiering.
NB kan ikke stemme for dansk
statsborgerskab til en eneste ansøger på lovforslaget,
da alle ansøgerne er samlet på samme lovforslag uanset
oprindelsesland.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og
EL):
1) Nr.
20 udgår.
[Udtagelse af person]
2) Nr.
81 udgår.
[Udtagelse af person]
3) Nr.
119 udgår.
[Udtagelse af person]
4) Nr.
126 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
5) I
nr. 285 ændres
»Vágoy« til: »Vága«.
[Korrektion]
6) I
nr. 286 ændres
»Vágoy« til: »Vága«.
[Korrektion]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og
EL):
7) Nr.
578 udgår.
[Udtagelse af person]
8) Nr.
601 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
9) I
nr. 602 ændres
»Vágar« til: »Vágs«.
[Korrektion]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og
EL):
10) Nr.
688 udgår.
[Udtagelse af person]
11) Nr.
737 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
12) I
nr. 906 ændres »Republikken
Østrig« til: »Forbundsrepublikken
Tyskland«.
[Korrektion]
Til § 3
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF og
NB):
13)
Efter nr. 1376 indsættes som nyt nummer:
»1376 A)
Mohammad Asif Akbari, Odense.«
[Optagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
14) I
nr. 1554 ændres
»Skanderborg« til: »Herning«.
[Korrektion]
15) Nr.
2028 udgår.
[Udtagelse af person]
16) Nr.
2155 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og
EL):
17) Nr.
2159 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
18) Nr.
2365 udgår.
[Udtagelse af person]
19) Nr.
2745 udgår.
[Udtagelse af person]
20) Nr.
2956 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og
EL):
21) Nr.
3102 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
22) I
nr. 3203 ændres
»Holstebro« til: »Frederiksberg«.
[Korrektion]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og
EL):
23) Nr.
3398 udgår.
[Udtagelse af person]
24) Nr.
3441 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
25)
Som stk. 4 indsættes:
»Stk. 4.
Det er en betingelse for erhvervelse af dansk indfødsret som
biperson til de nævnte personer i stk. 1, at barnet
selvstændigt opfylder vandelskravet efter stk. 3 på det
tidspunkt, hvor forælderen erhverver dansk
indfødsret.«
[Vandelskrav for bipersoner]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ansøgeren under nr. 20 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14.
september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 1, da den pågældende ikke
længere opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 2
Ansøgeren under nr. 81 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14.
september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 1, da den pågældende ikke
længere opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 3
Ansøgeren under nr. 119 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13.
oktober 2015 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 1, da den pågældende ikke
længere opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 4
Ansøgeren under nr. 126 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14.
september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 1, da den pågældende ikke
længere opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 5
Ændringsforslaget vedrører en
korrektion, som følge af at der i det fremsatte lovforslag
er angivet en forkert bopælskommune for ansøger.
Ansøgers bopælskommune ændres med forslaget til
Vága.
Til nr. 6
Ændringsforslaget vedrører en
korrektion, som følge af at der i det fremsatte lovforslag
er angivet en forkert bopælskommune for ansøger.
Ansøgers bopælskommune ændres med forslaget til
Vága.
Til nr. 7
Ansøgeren under nr. 578 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14.
september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 1, da den pågældende ikke
længere opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 8
Ansøgeren under nr. 601 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14.
september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 1, da den pågældende ikke
længere opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 9
Ændringsforslaget vedrører en
korrektion, som følge af at der i det fremsatte lovforslag
er angivet en forkert bopælskommune for ansøger.
Ansøgers bopælskommune ændres med forslaget til
Vágs.
Til nr. 10
Ansøgeren under nr. 688 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14.
september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 1, da den pågældende ikke
længere opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 11
Ansøgeren under nr. 737 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13.
oktober 2015 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 1, da den pågældende ikke opfylder
retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 12
Ændringsforslaget vedrører en
korrektion, som følge af at der i det fremsatte lovforslag
er angivet et forkert bopælsland for ansøger.
Ansøgers bopælsland ændres med forslaget til
Forbundsrepublikken Tyskland.
Til nr. 13
Ansøgeren, som foreslås indsat
som nr. 1376 A, er behandlet efter retningslinjerne i
cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation.
Ansøgeren foreslås optaget
under lovforslagets § 3 som nyt nr. 1376 A.
Til nr. 14
Ændringsforslaget vedrører en
korrektion, som følge af at der i det fremsatte lovforslag
er angivet en forkert bopælskommune for ansøger.
Ansøgers bopælskommune ændres med forslaget til
Herning.
Til nr. 15
Ansøgeren under nr. 2028 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9779 af 14. september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 3, da den pågældende ikke
længere opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 16
Ansøgeren under nr. 2155 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9779 af 14. september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 3, da den pågældende ikke opfylder
retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 17
Ansøgeren under nr. 2159 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9779 af 14. september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 3, da den pågældende ikke opfylder
retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 18
Ansøgeren under nr. 2365 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9779 af 14. september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 3, da den pågældende ikke
længere opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 19
Ansøgeren under nr. 2745 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9779 af 14. september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 3, da den pågældende ikke
længere opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 20
Ansøgeren under nr. 2956 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9779 af 14. september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 3, da den pågældende ikke
længere opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 21
Ansøgeren under nr. 3102 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9779 af 14. september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 3, da den pågældende ikke opfylder
retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 22
Ændringsforslaget vedrører en
korrektion som følge af, at der i det fremsatte lovforslag
er angivet en forkert bopælskommune for ansøger.
Ansøgers bopælskommune ændres med forslaget til
Frederiksberg.
Til nr. 23
Ansøgeren under nr. 3398 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9779 af 14. september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 3, da den pågældende ikke
længere opfylder retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 24
Ansøgeren under nr. 3441 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9779 af 14. september 2018 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 3, da den pågældende ikke opfylder
retningslinjerne for naturalisation.
Til nr. 25
Med ændringsforslaget foreslås
det, at vandelskravet i den foreslåede § 3, stk. 3,
også skal gælde for bipersoner til ansøgere, der
er omfattet af ceremonikrav. Der henvises til lovforslagets
almindelige bemærkninger afsnit 2.4 om kriminalitet.
Ændringsforslaget skyldes, at stk. 4 ved en fejl i
forbindelse med opsætningen af lovforslaget ikke blev indsat
i det lovforslag, som blev fremsat.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. oktober
2019 og var til 1. behandling den 1. november 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 18
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
8 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) Camilla
Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus
Stoklund (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Andreas Steenberg (RV) Halime
Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Jan E. Jørgensen (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Martin Geertsen
(V) Marie Krarup (DF) fmd. Morten
Messerschmidt (DF) Marcus Knuth (KF) Rasmus Jarlov (KF) Mette
Thiesen (NB)
Alternativet, Liberal Alliance, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |