Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 12. december 2019
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF, KF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti
Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget støtter, at
der sker en udveksling af oplysninger imellem lande for at
undgå skattesnyd og aggressiv skatteplanlægning, da det
er et godt redskab.
Lovforslaget indeholder et element om
indberetningspligt for skatterådgivere, som f.eks. kan
være revisorer, advokater og andre. Dansk Folkeparti er enig
i, at det er en god idé, at rådgivere i større
grad bliver ansvarlige for den rådgivning, de giver, og kan
pålægges at indberette om aggressiv
skatteplanlægning.
Det er dog Venstres, Dansk Folkepartis og
Det Konservative Folkepartis holdning, at lovforslaget har nogle
afgrænsningsudfordringer med bl.a. advokaters tavshedspligt.
Ifølge lovforslaget gives der bemyndigelse til, at
skatteministeren senere via en bekendtgørelse kan
fastsætte de nærmere rammer for, hvem og hvad der er
omfattet. Det er Venstres, Dansk Folkepartis og Det Konservative
Folkepartis holdning, at en meget principiel afgrænsning af
advokaters tavshedspligt skal fastsættes i lovgivningen af
Folketinget og ikke af en minister i en bekendtgørelse.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti støtter som nævnt, at
rådgivere i større grad stilles til ansvar for deres
rådgivning, men mener, afgrænsningen skal være
klar og en del af lovgivningen. Det kunne f.eks. have været i
form af en klar negativafgrænsning af, hvilke tilfælde
der ikke skal indberettes. Lovforslaget lægger op til, at
alle skatteordninger skal indberettes, men der mangler en afklaring
og afgrænsning af, hvad en skatteordning reelt er. Under 1.
behandling af lovforslaget kom det frem, at det reelt er alt. Det
har ikke været muligt under udvalgsbehandlingen at få
en klarhed over en mere præcis afgrænsning af, hvad der
skal indberettes, og hvad der ikke skal.
Det er Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis holdning, at konsekvensen af de uklare
regler kan blive, at der vil ske en overindberetning, så
Skattestyrelsen risikerer at blive oversvømmet i
indberetninger, og at de væsentlige indberetninger derfor
drukner i mængden, hvilket svækker målet med
initiativet.
Radikale Venstre
Radikale Venstre stemmer for lovforslaget,
fordi RV mener, lovforslaget er med til at værne Danmark mod
aggressiv skatteplanlægning. Dog mener RV også, at der
er retspolitiske problemer med forslaget, idet det ellers
beskyttede fortrolighedsforhold mellem klient og advokat
tilsidesættes. RV finder det principielt betænkeligt,
at tavshedspligten udvandes, og at Folketinget udfordrer et
grundlæggende retsprincip med lovforslaget. RV ønsker,
at dette er en undtagelse, og ikke en ny generel retning for dansk
politik.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. november
2019 og var til 1. behandling den 19. november 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 9. juli 2019 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 8, folketingsåret 2018-19,
2. samling. Den 6. november 2019 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
9 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer
(ALT) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré Østergaard
(V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian Lilleholt (V) nfmd. Torsten Schack Pedersen (V) Marie
Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov
(KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |