Skriftlig fremsættelse (20. november
2019)
Skatteministeren
(Morten Bødskov):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
afgift af elektricitet og forskellige andre love (Forlængelse
af ordning med lav afgift på el til erhvervsmæssig
opladning af eldrevne køretøjer, standardsats for
afgift af blyfri benzin iblandet 9,8 pct. biobrændstoffer og
lovtekniske ændringer af elpatronordningen)
(Lovforslag nr. L 74)
Regeringen ønsker at investere i en
grønnere fremtid, og et vigtigt skridt på vejen er at
sikre flere elbiler på de danske veje. Med lovforslaget
ønsker regeringen at prioritere tilskyndelsen til at
vælge elbiler ved at mindske totalomkostningerne ved at
anvende en elbil.
Med lovforslaget foreslås det derfor,
at særordningen for erhvervsmæssig opladning af elbiler
m.v. til den lave elafgift på 0,4 øre pr. kWh
forlænges med to år. Forslaget indebærer, at den
eksisterende ordning dermed gælder til og med den 31.
december 2021.
Det foreslås endvidere at
indføre standardsatser for energiafgift og CO2-afgift af benzin iblandet 9,8 pct.
biobrændstof. Formålet med forslaget er at
imødekomme et ønske fra oliebranchen, som skal
gøre det administrativt lettere at afholde energi- og
CO2-afgift af benzintypen E10, som
branchen forventes at introducere på markedet i 2020 som
følge af skærpede krav til transportsektorens
iblanding af biobrændstoffer i VE-direktivet.
Endelig foreslås en række
lovtekniske ændringer i elpatronordningen, som fremgår
i energiafgiftslovene og CO2-afgiftsloven.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.