Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 17. december 2019
Forslag
til
Lov om ændring af tobaksafgiftsloven og lov
om forskellige forbrugsafgifter1)
(Forhøjelse af afgiften på
tobak)
§ 1
I tobaksafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 19 af 8. januar 2018, som ændret
ved § 21 i lov nr. 1728 af 27. december 2018, § 28 i lov
nr. 1126 af 19. november 2019 og § 7 i lov nr. 1295 af 5.
december 2019, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, udgår
»fra den 1. januar 2014«.
2. I
§ 1, stk. 1, nr. 1, ændres
»118,25 øre« til: »173,79
øre«.
3. I
§ 1, stk. 1, nr. 2, ændres
»738,50 kr.« til: »1.300,90 kr.«
4. I
§ 1, stk. 1, nr. 3, ændres
»788,50 kr.« til: »1.350,90 kr.«
5. § 1,
stk. 1, nr. 1-3, affattes således:
»1) For
cigaretter: 193,54 øre pr. styk og 1 pct. af
detailsalgsprisen, jf. § 28.
2) For
røgtobak, der efter regler fastsat i medfør af stk. 2
er defineret som groftskåret røgtobak: 1.500,90 kr.
pr. kilogram.
3) For
røgtobak, der efter regler fastsat i medfør af stk. 2
er defineret som finskåret røgtobak: 1.550,90 kr. pr.
kilogram.«
6. § 7,
stk. 1, affattes således:
»Af cigarer, cerutter og cigarillos betales
afgift til statskassen med 52,7 øre pr. styk plus 10 pct. af
detailprisen efter § 28, dog skal afgiften og den beregnede
moms af detailprisen fastsat efter § 28 mindst udgøre i
alt 133,9 øre pr. styk.«
7. § 7,
stk. 1, affattes således:
»Af cigarer, cerutter og cigarillos betales
afgift til statskassen med 101,01 øre pr. styk plus 10 pct.
af detailprisen efter § 28, dog skal afgiften og den beregnede
moms af detailprisen fastsat efter § 28 mindst udgøre i
alt 202,90 øre pr. styk.«
8. § 7,
stk. 1, affattes således:
»Af cigarer, cerutter og cigarillos betales
afgift til statskassen med 118,51 øre pr. styk plus 10 pct.
af detailprisen efter § 28, dog skal afgiften og den beregnede
moms af detailprisen fastsat efter § 28 mindst udgøre i
alt 227,90 øre pr. styk.«
9. I
§ 7, stk. 2, ændres
»kalenderår« til: »tidspunkt«.
§ 2
I lov om forskellige forbrugsafgifter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 126 af 22. februar 2018, som
ændret ved § 5 i lov nr. 1431 af 5. december 2018,
§ 8 i lov nr. 1728 af 27. december 2018, § 12 i lov nr.
1126 af 19. november 2019 og § 2 i lov nr. 1295 af 5. december
2019, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 13, stk. 1, ændres
»73 kr. og 85 øre« til: »113
kr.«.
2. I
§ 13, stk. 2, ændres
»268 kr. og 44 øre« til: »410 kr. og 76
øre«.
3. §
13 affattes således:
Ȥ 13. Der skal af
kardusskrå og snus til nasalt brug, som er lovligt at
markedsføre efter lov om tobaksvarer m.v., betales en afgift
på 126 kr. og 93 øre pr. kilogram.
Stk. 2. Der skal
af anden røgfri tobak, som er lovligt at markedsføre
efter lov om tobaksvarer m.v., betales en afgift på 461 kr.
og 37 øre pr. kilogram.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2020, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 1, nr.
1-4 og 7, og § 2, nr. 1 og 2, træder i kraft den 1.
april 2020.
Stk. 3. § 1, nr. 5
og 8, og § 2, nr. 3, træder i kraft den 1. januar
2022.
Stk. 4. § 1, nr.
1-4 og 7, har alene virkning for varer, som fra og med den 1. april
2020 udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder, angives
til fortoldning eller importeres. § 1, nr. 5 og 8, har alene
virkning for varer, som fra og med den 1. januar 2022 udleveres til
forbrug fra registrerede virksomheder, angives til fortoldning
eller importeres. § 1, nr. 6, har alene virkning for varer,
som fra og med den 1. januar 2020 udleveres til forbrug fra
registrerede virksomheder, angives til fortoldning eller
importeres.
Stk. 5. Hvis en
virksomhed registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 20.
november 2019 til og med den 31. marts 2020 køber
stempelmærker til mere end 5 pct. flere styk cigaretter eller
5 pct. flere kilogram røgtobak, end virksomheden normalt
ville gøre i en periode på 133 dage, anses det
overskydende køb for foretaget den 1. april 2020 og vil
blive efterreguleret i henhold til de i § 1, nr. 2-4,
fastsatte afgiftssatser.
Stk. 6. Hvis en
virksomhed registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 20.
november 2019 til og med den 31. marts 2020 lader flere end 5 pct.
cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, jf.
tobaksafgiftslovens § 8, end virksomheden normalt ville
gøre i en periode på 133 dage, anses den mængde,
der overstiger de 5 pct., som overgået til forbrug den 1.
april 2020 og vil blive efterreguleret i henhold til de i § 1,
nr. 7, fastsatte afgiftssatser.
Stk. 7. Ved
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak en virksomhed normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 133 dage, jf. stk. 5,
tages udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. januar 2019 til og
med den 30. juni 2019, jf. dog stk. 9, 11 og 13. Antallet ganges
herefter med 133.
Stk. 8. Ved
afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller
cigarillos en virksomhed normalt lader overgå til forbrug i
en periode på 133 dage, jf. stk. 6, tages udgangspunkt i,
hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i
gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med
den 1. januar 2019 til og med den 30. juni 2019, jf. dog stk. 10,
12 og 14. Antallet ganges herefter med 133.
Stk. 9. For
virksomheder, der pr. 1. januar 2019 til og med den 31. marts 2019
blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 133 dage, jf. stk. 5,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. april 2019 til og med
den 30. juni 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 7.
Stk. 10. For
virksomheder, der pr. 1. januar 2019 til og med den 31. marts 2019
for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos
overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor
mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt
lader overgå til forbrug i en periode på 133 dage, jf.
stk. 6, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller
cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til
forbrug pr. dag fra og med den 1. april 2019 til og med den 30.
juni 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 8.
Stk. 11. For
virksomheder, der pr. 1. april 2019 til og med den 30. september
2019 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 133 dage, jf. stk. 5,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. oktober 2019 til og
med den 1. november 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 7.
Stk. 12. For
virksomheder, der pr. 1. april 2019 til og med den 30. september
2019 for første gang har ladet cigarer, cerutter eller
cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen
af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden
normalt lader overgå til forbrug i en periode på 133
dage, jf. stk. 6, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter
eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå
til forbrug pr. dag fra og med den 1. oktober 2019 til og med den
1. november 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 8.
Stk. 13. For
virksomheder, der pr. 1. oktober 2019 registreres efter
tobaksafgiftsloven, finder stk. 5 ikke anvendelse.
Stk. 14. For
virksomheder, der pr. 1. oktober 2019 for første gang har
ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug,
finder stk. 6 ikke anvendelse.
Stk. 15. Virksomheder,
der er koncernforbundne, betragtes i stk. 5-14 som en enkelt
virksomhed.
Stk. 16. Hvis en
virksomhed registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 1.
april 2020 til og med den 31. december 2021 køber
stempelmærker til mere end 5 pct. flere styk cigaretter eller
5 pct. flere kilogram røgtobak, end virksomheden normalt
ville gøre i en periode på 640 dage, anses det
overskydende køb for foretaget den 1. januar 2022 og vil
blive efterreguleret i henhold til de i § 1, nr. 5, fastsatte
afgiftssatser.
Stk. 17. Hvis en
virksomhed registreret efter tobaksafgiftsloven fra og med den 1.
april 2020 til og med den 31. december 2021 lader flere end 5 pct.
cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug, jf.
tobaksafgiftslovens § 8, end virksomheden normalt ville
gøre i en periode på 640 dage, anses den mængde,
der overstiger de 5 pct., som overgået til forbrug den 1.
januar 2022 og vil blive efterreguleret i henhold til de i §
1, nr. 8, fastsatte afgiftssatser.
Stk. 18. Ved
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak en virksomhed normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16,
tages udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. januar 2019 til og
med den 30. juni 2019, jf. dog stk. 20, 22 og 36. Antallet ganges
herefter med 275.
Stk. 19. Ved
afgørelsen af, hvor mange styk cigarer, cer?utter eller
cigarillos en virksomhed normalt lader overgå til forbrug i
en periode på 640 dage, jf. stk. 17, tages udgangspunkt i,
hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden i
gennemsnit har ladet overgå til forbrug pr. dag fra og med
den 1. januar 2019 til og med den 30. juni 2019, jf. dog stk. 21,
23 og 37. Antallet ganges herefter med 275.
Stk. 20. For
virksomheder, der pr. 1. januar 2019 til og med den 31. marts 2019
blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. april 2019 til og med
den 30. juni 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 21. For
virksomheder, der pr. 1. januar 2019 til og med den 31. marts 2019
for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos
overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor
mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt
lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf.
stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller
cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til
forbrug pr. dag fra og med den 1. april 2019 til og med den 30.
juni 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 22. For
virksomheder, der pr. 1. april 2019 til og med den 30. september
2019 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. oktober 2019 til og
med den 1. november 2019. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 23. For
virksomheder, der pr. 1. april 2019 til og med den 30. september
2019 for første gang har ladet cigarer, cerutter eller
cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen
af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden
normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640
dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer,
cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet
overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. oktober 2019 til
og med den 1. november 2019. Herefter anvendes metoden i stk.
19.
Stk. 24. For
virksomheder, der pr. 1. oktober 2019 til og med den 31. marts 2020
blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. april 2020 til og med
den 30. juni 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 25. For
virksomheder, der pr. 1. oktober 2020 til og med den 31. marts 2020
for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos
overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor
mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt
lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf.
stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller
cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til
forbrug pr. dag fra og med den 1. april 2020 til og med den 30.
juni 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 26. For
virksomheder, der pr. 1. april 2020 til og med den 30. juni 2020
blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. juli 2020 til og med
den 30. september 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 27. For
virksomheder, der pr. 1. april 2020 til og med den 30. juni 2020
for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos
overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor
mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt
lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf.
stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller
cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til
forbrug pr. dag fra og med den 1. juli 2020 til og med den 30.
september 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 28. For
virksomheder, der pr. 1. juli 2020 til og med den 30. september
2020 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. oktober 2020 til og
med den 31. december 2020. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 29. For
virksomheder, der pr. 1. juli 2020 til og med den 30. september
2020 for første gang har ladet cigarer, cerutter eller
cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen
af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden
normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640
dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer,
cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet
overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. oktober 2020 til
og med den 31. december 2020. Herefter anvendes metoden i stk.
19.
Stk. 30. For
virksomheder, der pr. 1. oktober 2020 til og med den 31. december
2020 blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. januar 2021 til og
med den 31. marts 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 31. For
virksomheder, der pr. 1. oktober 2020 til og med den 31. december
2020 for første gang har ladet cigarer, cerutter eller
cigarillos overgå til forbrug, tages der i afgørelsen
af, hvor mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden
normalt lader overgå til forbrug i en periode på 640
dage, jf. stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer,
cerutter eller cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet
overgå til forbrug pr. dag fra og med den 1. januar 2021 til
og med den 30. april 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 32. For
virksomheder, der pr. 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021
blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. april 2021 til og med
den 30. juni 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 33. For
virksomheder, der pr. 1. januar 2021 til og med den 31. marts 2021
for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos
overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor
mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt
lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf.
stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller
cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til
forbrug pr. dag fra og med den 1. april 2021 til og med den 30.
juni 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 34. For
virksomheder, der pr. 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021
blev registreret efter tobaksafgiftsloven, tages der i
afgørelsen af, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden normalt ville købe
stempelmærker i en periode på 640 dage, jf. stk. 16,
udgangspunkt i, til hvor mange styk cigaretter eller kilogram
røgtobak virksomheden i gennemsnit har købt
stempelmærker pr. dag fra og med den 1. juli 2021 til og med
den 30. september 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 18.
Stk. 35. For
virksomheder, der pr. 1. april 2021 til og med den 30. juni 2021
for første gang har ladet cigarer, cerutter eller cigarillos
overgå til forbrug, tages der i afgørelsen af, hvor
mange styk cigarer, cerutter eller cigarillos virksomheden normalt
lader overgå til forbrug i en periode på 640 dage, jf.
stk. 17, udgangspunkt i, hvor mange styk cigarer, cerutter eller
cigarillos virksomheden i gennemsnit har ladet overgå til
forbrug pr. dag fra og med den 1. juli 2021 til og med den 30.
september 2021. Herefter anvendes metoden i stk. 19.
Stk. 36. For
virksomheder, der pr. 30. juni 2021 registreres efter
tobaksafgiftsloven, finder stk. 16 ikke anvendelse.
Stk. 37. For
virksomheder, der pr. 30. juni 2021 for første gang har
ladet cigarer, cerutter eller cigarillos overgå til forbrug,
finder stk. 17 ikke anvendelse.
Stk. 38. Virksomheder,
der er koncernforbundne, betragtes i stk. 16-37 som en enkelt
virksomhed.
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).