Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 22. januar 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 19 ændringsforslag til
lovforslaget. Ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling har stillet ændringsforslag nr. 1, 3, 4, 6, 7 og
10-19. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2, 5, 8 og 9.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, KF, NB og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (RV, SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling stillede
ændringsforslag og det af Enhedslisten under nr. 2 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
øvrige af Enhedslistens stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Det er vigtigt for Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget, at det af formålsparagraffen
fremgår, at dyr er sansende væsener. DF deler
opfattelsen af, at alle dyr er sansende, idet alle dyr interagerer
med deres omgivelser, hvorved de sanser og registrerer deres
omverden. På den baggrund skal vi sikre bedst mulig
dyrevelfærd for alle dyr.
Det er ligeledes vigtigt for DF, at det af
dyrevelfærdslovens § 3 vil fremgå, at dyr skal
huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres
fysiologiske, naturlige, adfærdsmæssige og
sundhedsmæssige behov. DF finder det ikke
tilstrækkeligt, at det alene fremgår af
lovbemærkningerne, at bestemmelsen, om at der skal tages
hensyn til dyrs adfærdsmæssige behov, også
indebærer, at dyrs naturlige adfærd skal tilgodeses.
Det bør således fremgå eksplicit af
lovteksten.
Det er også vigtigt for DF, at forbud
mod drukning som aflivningsmetode af alle dyr inklusive
hvirvelløse dyr vil fremgå eksplicit af
dyrevelfærdsloven. DF mener, at det er en forringelse af
lovgivningen at udelade det nugældende forbud mod drukning
som aflivningsmetode, uagtet at der ikke findes videnskabelig
dokumentation for, at også hvirvelløse dyr kan
føle smerte og lidelse ved drukning. DF mener, at tvivlen
skal komme alle dyr til gode, af hvilken grund forbuddet bør
opretholdes.
Endelig påpeger DF, at det med
udgangspunkt i de nugældende regler om slagtning efter
religiøse ritualer vil være oplagt for ministeren at
gøre mærkning af rituelt slagtet kød lovligt og
sikre offentligheden viden om de afgifter, som virksomhederne
betaler for halalcertifikater og lign.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
anerkender, at der via en lang lovproces med gode
høringssvar er sket forbedringer af det oprindelige
lovforslag om en ny dyrevelfærdslov. EL er bl.a. positive
over for, at regeringen har lyttet og indført en forbedring
af lovforslaget, så dyr nu i formålsparagraffen
betragtes som både levende og sansende væsener, og at
der er strammet op i forhold til det oprindelige udkast, så
hvirveldyr ikke må aflives ved drukning.
Lovforslaget bør dog stadig
forbedres yderligere, ved at EL's ændringsforslag
vedtages.
I § 3 vil dyrs velfærd bedre
kunne sikres, hvis det tilføjes, at enhver, der holder dyr,
også skal tage hensyn til dyrenes naturlige behov. Det vil
kunne sikre, at kommende bekendtgørelser for husdyr i
højere grad vil skulle fastlægge regler, der
tilgodeser dyrs naturlige behov. For økologiske landbrug er
der frivilligt fastlagt regler for, at kvæg skal på
græs 150 dage om året, at forskellige produktionsdyr
har arealkrav, og at der stilles krav til skrabeareal til
fjerkræ m.m. Hvis der i dyrevelfærdsloven blev medtaget
hensyn til dyrs naturlige behov, ville der være hjemmel til
at arbejde for bedre dyrevelfærd for alle husdyr i
landbruget.
EL undrer sig meget over, at der indtil nu
ikke er et flertal for at ændre § 21, så
ministeren også kan fastsætte regler om uddannelseskrav
for personer, som er ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af
dyr. I det nuværende lovforslag gives ministeren
beføjelser til at fastsætte uddannelseskrav til
personer, der arbejder i dyrepensioner og i dyrehandler, men
ministeren kan ikke stille krav til de medarbejdere, der til daglig
er med til at passe de mange millioner husdyr i landbruget. EL
finder det stærkt problematisk, at ministeren ikke kan stille
uddannelseskrav til landbrugsmedarbejdere set i lyset af at
forskning har vist, at mange medarbejdere i landbruget er fra
udlandet, og at uddannelsesniveauet i forhold til dyrevelfærd
generelt er lavt (»Medarbejdere i dansk husdyrbrug: Hvem er
de, og hvad er deres rolle i sikring af god dyrevelfærd?
«, Inger Anneberg og Jan Tind Sørensen, DCA-rapport
nr. 080, august 2016). Et eksempel, der understreger behovet for
uddannelse hos landbrugsmedarbejdere, er brugen af antibiotika i
landbruget, som et samlet Folketing ønsker reduceret.
Antibiotikaforbruget i landbruget skal reduceres, og et vigtigt
element heri er, at der skal arbejdes aktivt for dyrenes
velfærd og sundhed, da det hermed vil sænke
antibiotikaforbruget. Og her viser forskning, at der er en
tæt kobling mellem dyrevelfærd, pasningen af dyrene og
medicinanvendelse (»Hvad fremmer og hvad hindrer
landmænd og dyrlæger i at reducere brugen af
antibiotika og medicinsk zink til svin? «, Inger Anneberg,
DCA-rapport nr. 147, februar 2019), og at den rette pasning
kræver uddannelse (»Er du i tvivl, om du skal på
et medicinhåndteringskursus«,
Fødevarestyrelsen.dk). På den baggrund finder EL det
dybt kritisabelt, at et flertal i Folketinget ikke vil ændre
lovforslaget, så ministeren også kan stille regler om
uddannelseskrav i forhold til dyrevelfærd for personer, som
er ansvarlige for landbrugsmæssigt hold af dyr. EL mener, at
uddannelse er et centralt værktøj til at sikre bedre
dyrevelfærd, og at uddannelse kan være et godt
supplement til kontrol og hårdere straffe for
overtrædelse af dyrevelfærdsloven.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling, tiltrådt af
udvalget:
1) I
1. pkt. indsættes efter
»levende«: »og sansende«.
[Præcisering af
formålsbestemmelsen]
Til § 3
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, RV, SF og ALT):
2)
Efter »fysiologiske,« indsættes:
»naturlige,«.
[Præcisering af
bestemmelsen]
Til § 4
Af ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling, tiltrådt af
udvalget:
3) I
stk. 2 ændres »,
dyreforsøg« til: »eller
dyreforsøg,«.
[Sproglig præcisering]
Til § 15
4) I
stk. 2 ændres »om, at det
skal ske efter behov« til: »regler om, hvem der
må foretage dette, og at det skal ske med en fornøden
hyppighed«.
[Præcisering af bestemmelsens
indhold]
Til § 21
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(RV, SF og ALT):
5) I
stk. 3 udgår », nr.
2-6,«.
[Udvidelse af bemyndigelse til at
fastsætte uddannelseskrav]
Til § 25
Af ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling, tiltrådt af
udvalget:
6) I
stk. 1 indsættes som 2. pkt.:
»Aflivning af hvirveldyr undtagen fisk ved
drukning må ikke finde sted.«
[Forbud mod aflivning ved
drukning]
Til § 43
7) I
stk. 1 ændres »eller
af« til: »eller i henhold til«.
[Sproglig præcisering]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(RV, SF og ALT):
8) I
stk. 3, 1. pkt., udgår
»bortset fra akvakulturbrug«.
[Præciseringen om, at
akvakulturbrug er undtaget fra betaling for kontrol,
udgår]
9) I
stk. 3 indsættes efter 2. pkt.
som nye punktummer:
»Ejere af akvakulturbrug, som i Miljø-
og Fødevareministeriets Centrale Husdyrbrugsregister (CHR)
pr. 1. februar er registreret som ejer af en eller flere
besætninger med en årsproduktion på mindst 700
kg, betaler til dækning af omkostningerne ved ordinær
kontrol i besætningerne et årligt beløb på
690 kr. Er årsproduktionen på mindst 9.000 kg,
udgør beløbet 1.909 kr.«
[Bestemmelse om betaling af et
årligt beløb for dyrevelfærdskontrol i
akvakulturbrug]
Til § 45
Af ministeren for
fødevarer, fiskeri og ligestilling, tiltrådt af
udvalget:
10)
Ordene »regler fastsat i medfør af loven«
ændres til: »de i medfør af loven fastsatte
regler«.
[Sproglig præcisering]
Til § 50
11) I
stk. 1 ændres »i
medfør af loven eller« til: »i medfør af
loven, eller i henhold til«.
[Sproglig præcisering]
Til § 51
12)
Efter »denne lov« indsættes: »eller de i
medfør af loven fastsatte regler eller Den Europæiske
Unions forordninger om forhold, der er omfattet af denne
lov,«.
[Præcisering af
bestemmelsen]
Til § 52
13) I
stk. 3 ændres »eller i
henhold til regler« til: »eller i regler«.
[Sproglig rettelse]
14) I
stk. 5, 1. pkt., indsættes efter
»truffet«: »af
politidirektøren«.
[Præcisering af
bestemmelsen]
Til § 58
15) I
stk. 10 ændres
»forordninger udstedt af De Europæiske
Fællesskaber« til: »Den Europæiske Unions
forordninger om forhold, der er omfattet af denne lov«.
[Præcisering]
Til § 70
16) I
stk. 2 indsættes efter
»§§ 4 og 10«: »i lov om værn for
dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 335 af 8. juli
1983«.
[Præcisering]
Til § 73
17) Nr.
2 udgår.
[Lovteknisk ændring]
Til § 74
18) I
den under nr. 2 foreslåede § 4 d ændres i stk. 2, 1. pkt., »Enhver part«
til: »Enhver person«.
[Præcisering]
19) I
den under nr. 2 foreslåede § 4 d ændres i stk. 2, 2. pkt., »parten« til:
»den pågældende«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring
indebærer, at lovforslagets formålsbestemmelse udvides
med en præcisering af, at dyr er sansende væsener.
Når det er fundet
hensigtsmæssigt at indsætte sansende i
formålsbestemmelsen, skyldes det ønsket om at omtale
dyr som både levende og sansende væsener. Ordet
sansende er dermed tillagt en bredere betydning end det at
være i stand til at føle og opfatte eller sanse smerte
og lidelse. Med ordet sansende forstås, at alle dyr i et
eller andet omfang er i stand til at sanse og interagere med deres
omgivelser. Ud over situationer, hvor dyr er i stand til at opfatte
og føle smerte og lidelse, dækker denne bredere
betydning også situationer, hvor dyr f.eks.
refleksmæssigt reagerer på sanseindtryk såsom
lys, lyd, tryk, temperatur og fysiske og kemiske
påvirkninger.
Det bemærkes, at der på
nuværende tidspunkt ikke er dokumentation for, at alle dyr er
sansende i den forstand, at de er i stand til at føle og
opfatte eller sanse smerte og lidelse. I forlængelse heraf
bemærkes, at hvirveldyr, herunder dyr, der traditionelt
holdes som husdyr, herunder f.eks. svin, kvæg, fjerkræ
og heste, samt familiedyr, herunder f.eks. hunde, katte, fugle og
marsvin, er sansende i den forstand, at de er i stand til at
opfatte eller sanse smerte og lidelse.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring
indebærer, at det udtrykkeligt fremgår af lovforslagets
§ 3, at der også skal tages hensyn til dyrs naturlige
adfærdsmæssige behov.
Når dyr holdes i menneskers
varetægt, vil de skulle indpasse sig i de rammer, som
mennesker udstikker for dem, herunder dyrenes opstaldningsforhold.
Uanset om gældende lovgivning tager hensyn til dyrenes behov
for f.eks. social kontakt med artsfæller eller behov for at
udføre pels- eller fjerpleje, vil det med den
foreslåede ændring fremgå, at mennesker, der har
dyr i deres varetægt, er forpligtet til at tage yderligere
hensyn til de naturlige behov, som dyrene har fra naturens
hånd.
Til nr. 3
Der er med den foreslåede
ændring tale om en sproglig præcisering af
lovforslagets § 4, stk. 2.
Ændringsforslaget har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 4
Med den foreslåede ændring
præciseres bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslagets §
15, stk. 2, hvormed der skabes parallelitet mellem formuleringerne
i § 15, stk. 1 og 2. Med den foreslåede ændring
fremhæves det således, at der i medfør af
bemyndigelsesbestemmelsen til at kunne fastsætte regler om
beskæring af hove og anlæggelse af beslag bl.a. vil
kunne fastsættes regler om, hvem der må foretage
beskæring af hove og anlægge beslag, og regler om, at
dette skal ske med en fornøden hyppighed. Regler om
fornøden hyppighed omfatter herunder regler om, at
beskæring af hove og anlæggelse af beslag skal ske
efter behov.
Det er på nuværende tidspunkt
hensigten at anvende bemyndigelsen i lovforslagets § 15, stk.
2, til i bekendtgørelsesform at videreføre
bestemmelsen i § 28, stk. 1, i lov om hold af heste, jf.
lovbekendtgørelse nr. 304 af 30. marts 2017, om at
beskæring af hove og anlæggelse af beslag på
heste skal ske efter behov.
Der er tale om en præcisering af
bestemmelsens indhold, og ændringsforslaget har som
sådan ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring
indebærer, at ministeren vil kunne fastsætte regler om
uddannelseskrav i forhold til dyrevelfærd for personer, som
er tilknyttet virksomheder med landbrugsmæssigt hold af dyr
uden at være ansvarlige for driften, men som håndterer
dyr i virksomheden.
Med den foreslåede udvidelse af
bemyndigelsen i lovforslagets § 21, stk. 3, kan ministeren
således også fastsætte regler om uddannelseskrav
i forhold til dyrevelfærd for personer, som er tilknyttet de
virksomheder, der er nævnt i lovforslagets § 21, stk. 1,
nr. 1, uden at være ansvarlige for driften.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring
indebærer, at et forbud mod drukning af hvirveldyr undtagen
fisk kommer til at fremgå direkte af loven. Der
foreslås således indsat et 2. pkt. i lovforslagets
§ 25, stk. 1, hvormed det fastsættes, at aflivning af
hvirveldyr undtagen fisk ved drukning ikke må finde sted.
Forbuddet mod drukning vil gælde for pattedyr, fugle, krybdyr
og padder.
Forbuddet mod drukning vil således
ikke gælde for ikke-hvirveldyr, f.eks. insekter og snegle,
idet der på nuværende tidspunkt ikke er videnskabelig
dokumentation for, at disse dyr føler smerte og lidelse ved
drukning. Såfremt der senere kommer videnskabelig
dokumentation for disse dyrearters mulige evne til at føle
smerte og lidelse ved drukning, kan der i takt hermed
fastsættes regler for disse dyr i medfør af
lovforslagets § 25, stk. 2.
Til nr. 7
Der er med den foreslåede
ændring tale om en sproglig præcisering af
lovforslagets § 43, stk. 1, så det fremgår
tydeligt, at der kan fastsættes regler om betaling for
omkostninger ved kontrolopgaver, der udføres i henhold til
Den Europæiske Unions forordninger om forhold, der er
omfattet af denne lov. Der udføres således ikke
kontrolopgaver i henhold til regler fastsat i medfør af
EU-forordninger, men i henhold til selve forordningerne, da regler
fastsættes i medfør af dansk lov.
Ændringsforslaget har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 8 og 9
Den foreslåede ændring
indebærer, at også akvakulturbrug bliver omfattet af
kravet om betaling af et årligt beløb for
udførelse af dyrevelfærdskontrol.
Det betyder, at ejere af akvakulturbrug,
som i Miljø- og Fødevareministeriets Centrale
Husdyrbrugsregister (CHR) pr. 1. februar er registreret som ejer af
en eller flere besætninger med en årsproduktion
på mindst 700 kg, skal betale et årligt beløb
på 690 kr. til dækning af omkostningerne ved
ordinær kontrol med dyrevelfærd i besætningerne,
eller hvis årsproduktionen er på mindst 9.000 kg,
udgør beløbet 1.909 kr.
Ifølge lovforslagets § 43, stk.
3, 3. og 4. pkt., der bliver 5. og 6. pkt. med
ændringsforslaget, bliver de nævnte beløb
årligt pris- og lønreguleret pr. 1. januar med den
sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af
Finansministeriet, og det regulerede beløb afrundes til
nærmeste hele kronebeløb og offentliggøres ved
bekendtgørelse.
Til nr. 10
Der er med den foreslåede
ændring tale om en sproglig præcisering af
lovforslagets § 45, så det fremgår tydeligt, at
der kan fastsættes regler om tilsyn og kontrol med, at Den
Europæiske Unions forordninger om forhold, som er omfattet af
denne lov, overholdelsen af. Det er således selve
EU-forordningerne, som der kan fastsættes regler om tilsyn og
kontrol med overholdelsen, og ikke regler fastsat i medfør
af EU-forordningerne, da regler fastsættes i medfør af
dansk lov.
Ændringsforslaget har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 11
Der er med den foreslåede
ændring tale om en sproglig præcisering af
lovforslagets § 50, stk. 1, så det fremgår
tydelig, at det drejer sig om tilvejebringelse af oplysninger til
brug for løsning af opgaver i henhold til Den
Europæiske Unions forordninger om forhold, som er omfattet af
denne lov. Det drejer sig således om løsning af
opgaver i henhold til selve forordningerne, og ikke regler fastsat
i medfør af forordningerne, da regler fastsættes i
medfør af dansk lov.
Ændringsforslaget har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 12
Der er med den foreslåede
ændring tale om en sproglig præcisering af
lovforslagets § 51, så det klart fremgår, at
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling kan
indhente de oplysninger hos andre offentlige myndigheder, der er
nødvendige for at kontrollere, at Den Europæiske
Unions forordninger om forhold, som er omfattet af denne lov,
overholdes. Det drejer sig således om at kontrollere
overholdelsen af selve forordningerne, og ikke regler fastsat i
medfør af forordninger, da regler fastsættes i
medfør af dansk lov.
Ændringsforslaget har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 13
Der er med den foreslåede
ændring tale om en sproglig korrektion i lovforslagets §
52, stk. 3.
Ændringsforslaget har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 14
Med den foreslåede ændring
præciseres det i lovforslagets § 52, stk. 5, 1. pkt., at
bestemmelsen vedrører afgørelser truffet af
politidirektøren.
Ændringsforslaget har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 15
Der er med den foreslåede
ændring tale om en sproglig præcisering af
lovforslagets § 58, stk. 10, så det fremgår, at
der er tale om EU-forordninger, som vedrører forhold, som
ligger inden for lovens område.
Ændringsforslaget har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 16
Med den foreslåede ændring
præciseres det i lovforslagets § 70, stk. 2, at der er
tale om §§ 4 og 10 i den ophævede lov om værn
for dyr, jf. lovbekendtgørelse nr. 335 af 8. juli 1983, og
ikke §§ 4 og 10 i den gældende dyreværnslov.
Bestemmelserne er fortsat gældende, jf. § 32, stk. 2, 2.
pkt., i dyreværnsloven, og som det fremgår i
lovforslagets § 70, stk. 2, forbliver disse bestemmelser i
kraft, indtil de afløses af regler fastsat i medfør
af denne lov.
Ændringsforslaget har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 17
Med den foreslåede ændring
udgår lovforslagets § 73, nr. 2, som vedrører en
ophævelse af §§ 63-70 i lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet som ændret ved § 57 i
lov nr. 338 af 2. april 2019. Der er tale ændringsparagraffer
i Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet, som er
trådt i kraft, og som det derfor juridisk set er
overflødigt at ophæve, samtidig med at dette kan give
anledning til forvirring.
Ændringsforslaget har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 18 og 19
Med de foreslåede ændringer
præciseres den under lovforslagets § 74, nr. 2,
foreslåede § 4 d, stk. 2, i lov om mark- og vejfred, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1847 af 14. december 2015, så
det fremgår tydeligt, at enhver person, der tilsiges efter
stk. 1, bliver part i en sag ved at indtræde, men at den
pågældende ikke er part på forhånd. En
person kan også være en juridisk person.
Ændringsforslaget har ingen
indholdsmæssige konsekvenser.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. november
2019 og var til 1. behandling den 5. december 2019. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling sendte den
17. september 2019 dette udkast til udvalget, jf. MOF alm. del -
bilag 129, folketingsåret 2018, 2. samling. Den 28. november
2019 sendte ministeren for fødevarer, fiskeri og
ligestilling høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
44 spørgsmål til ministeren for fødevarer,
fiskeri og ligestilling til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Kasper Roug
(S) nfmd. Malte Larsen (S) Mette
Gjerskov (S) Troels Ravn (S) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Signe Munk (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai Villadsen (EL)
Susanne Zimmer (ALT) Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Marie Bjerre (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V)
Jacob Jensen (V) René Christensen (DF) fmd. Bent Bøgsted (DF) Lise Bech
(DF) Mette Abildgaard (KF) Orla Østerby (KF) Peter Seier
Christensen (NB) Henrik Dahl (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |