Skriftlig fremsættelse (12. december
2019)
Udlændinge- og
integrationsministeren (Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
dansk indfødsret og lov om udenrigstjenesten (Børns
erhvervelse af statsborgerskab i områder med indrejse- og
opholdsforbud, vandelskrav for bipersoner, fortabelse af dansk
indfødsret og begrænsning af adgang til bistand fra
udenrigstjenesten m.v.)
(Lovforslag nr. L 83)
Lovforslaget
har til formål at ændre reglerne for erhvervelse af
indfødsret, således at et barn født i et
område omfattet af straffelovens § 114 j, stk. 3, ikke
erhverver dansk indfødsret ved fødslen efter en
forælder, hvis denne forælder uden tilladelse, og uden
at indrejsen eller opholdet er led i udøvelse af dansk,
udenlandsk eller international offentlig tjeneste eller hverv, er
indrejst eller opholder sig i området, medmindre barnet
derved bliver statsløst.
Lovforslaget
har videre til formål at ændre reglerne om bipersoners
erhvervelse af indfødsret, således at der stilles det
samme vandelskrav til bipersoner, som der stilles til
hovedpersoner. Dette krav skal gælde både for
børn af personer, der erhverver dansk statsborgerskab ved
erklæring og for børn af personer, der bliver
naturaliseret. Den foreslåede ændring for så vidt
angår børn af personer, som naturaliseres, vil
indebære, at vandelskravet administreres på samme
måde som de øvrige forudsætninger, som
bipersoner skal opfylde efter indfødsretsloven, mens
vandelskravet for bipersoner til erklærende er nyt.
Endvidere har
lovforslaget som følge af EU-Domstolens dom i sag C-221/17,
Tjebbes, til formål at ændre indfødsretslovens
§ 8, således at Udlændinge- og
Integrationsministeriet ved behandlingen af ansøgninger om
bevis for bevarelse af dansk indfødsret vil skulle inddrage
en række yderligere momenter med henblik på at foretage
en individuel prøvelse af virkningerne i forhold til
EU-retten af en fortabelse af dansk indfødsret og dermed
unionsborgerskabet, og at det kommer til at fremgå af
bestemmelsen, at børn ikke automatisk fortaber deres
indfødsret, hvis forælderen fortaber sin
indfødsret efter bestemmelsen, men at børn kan
fortabe deres indfødsret. Yderligere foreslås ordlyden
i indfødsretslovens § 8 A ændret således,
at det i forbindelse med domstolenes behandling af sager om
frakendelse som følge af svig, hvor frakendelsen samtidig
medfører fortabelse af vedkommendes unionsborgerskab, vil
skulle foretages den samme EU-retlige proportionalitetsvurdering
som ved fortabelse af statsborgerskabet .
Forslaget om
ændring af lov om udenrigstjenesten har til formål at
give udenrigstjenesten mulighed for at afskære eller
begrænse bistand til en person, når der er grund til at
antage, at den pågældende uden tilladelse er indrejst
eller har opholdt sig i et område som nævnt i
straffelovens § 114 j, stk. 3, eller har deltaget i
aktiviteter i udlandet, der kan indebære eller forøge
en fare for statens eller andre staters sikkerhed. Med den
foreslåede lovændring kan udenrigstjenesten
afskære eller begrænse den konsulære bistand til
fremmedkrigere. Børn af fremmedkrigere er ikke omfattet af
lovændringen, men personer under 18 år kan være
omfattet af lovændringen, hvis de selv kan anses for at
være fremmedkrigere.
Den del af
lovforslaget, der vedrører ændring af reglerne for
børns erhvervelse af statsborgerskab i områder med
indrejse- og opholdsforbud, vandelskrav for bipersoner og
fortabelse af dansk indfødsret har været i
høring i perioden fra den 15. oktober til den 12. november
2019. Den del af lovforslaget, der vedrører
begrænsning af adgang til bistand fra udenrigstjenesten, har
været i høring fra 20. november 2019 til 4. december
2019.
Det
foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. februar
2020.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.