Fremsat den 12. januar 2021 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Anne Valentina Berthelsen (SF),
Jacob Mark (SF) og Halime Oguz (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om lovhjemmel til, at landdistrikts- og
økommuner kan drive bosætningshuse
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingsår at sikre lovhjemmel, så
kommuner og økommuner har mulighed for at udleje
bosætningshuse på de mindre og små øer til
markedsleje og i en tidsbegrænset periode til dem, der gerne
vil afprøve ølivet.
Bemærkninger til forslaget
Formål
Samlet set bor der færre i
landdistrikts- og økommunerne end tidligere. Det har
betydning for sammenhængskraften i Danmark. For at modvirke
affolkning på småøerne og økommunerne og
understøtte attraktive og levende lokalsamfund er det derfor
vigtigt at tiltrække nye beboere. Beslutningsforslaget har
til formål at sikre eksplicit lovhjemmel, så
landdistrikts- og økommuner har mulighed for at udleje
bosætningshuse på markedsvilkår og i en
tidsbegrænset periode, så potentielle tilflyttere har
mulighed for at afprøve ølivet.
Baggrund
Ærø Kommune har en
bosætningsstrategi, hvor kommunen bl.a. aktivt
understøtter øget bosætning. Kommunen har
oplyst til Social- og Indenrigsministeriet, at man siden 2012 har
haft et bosætningshus, som blev etableret som led i en
byfornyelse, hvor der blev opkøbt en nedslidt ejendom, som
blev renoveret (Social- og Indenrigsministeriets udtalelse af 8.
december 2020 »Vedrørende Ærø Kommunes
bosætningshuse«, sagsnr. 2019-3795). Her kan
potentielle tilflyttere leje det renoverede hus til markedsleje for
en tidsbegrænset periode på 3-4 måneder. Så
kan de opleve, at ølivet giver mulighed for at leve det gode
liv med nærhed, tryghed og natur, have mulighed for at pendle
til og fra arbejde og have et aktivt fritids-, forenings- og
kulturliv. Ærø Kommune har også oplyst til
Social- og Indenrigsministeriet, at bosætningshuset tjener
sit formål i forhold til at tiltrække tilflyttere til
Ærø, jf. ovennævnte udtalelse fra Social- og
Indenrigsministeriet. Ærø Kommune oplyser desuden, at
i perioden fra januar 2014 til januar 2020 har 19 personer/familier
boet i huset. Efter udløbet af lejeperioden har fem
personer/familier købt hus på Ærø, og
otte personer/familier er flyttet til et andet lejemål
på Ærø. De resterende seks personer/familier er
enten fraflyttet eller boede på det tidspunkt i
bosætningshuset. I 2018 besluttede kommunalbestyrelsen at
arbejde videre med etablering af to nye bosætningshuse i
Marstal og Søby.
Nu har Social- og Indenrigsministeriet
vurderet, at Ærø Kommunes arbejde med
bosætningshuse ikke er lovligt og skal stoppes. Begrundelsen
er, at kommunen ikke har eksplicit lovhjemmel til udlejning af en
ejendom til potentielle tilflyttere i byfornyelsesloven
(Lovbekendtgørelse nr. 144 af 21. februar 2020 om
byfornyelse og udvikling af byer) eller i kraft af
kommunalfuldmagtsreglerne, jf. ovennævnte udtalelse fra
Social- og Indenrigsministeriet.
Det synes Socialistisk Folkeparti er rigtig
ærgerligt. Landdistrikts- og økommunerne gør et
stort stykke arbejde for at skabe de bedste muligheder for sine
beboere og samtidig tiltrække nye for hermed at modvirke
nedgangen i befolkningstallet. Det arbejde bidrager til at skabe
levende lokalsamfund og gøre landdistrikterne og de danske
øer til attraktive steder at bo, uanset om man er ung,
enlig, et par, en familie, studerende, har arbejde eller er
pensioneret.
Adgang til en attraktiv og tidssvarende
boligmasse har betydning for, om det er interessant at flytte til
en ø. I foråret 2019 gøres eksempelvis
opmærksom på, at Samsø mangler lejeboliger
(»Øen mangler lejeboliger«, samsoposten.dk, den
9. april 2019). Regeringen nævner desuden i sin regional- og
landdistriktspolitiske redegørelse fra 2020, at særlig
økommunerne, Lolland-Falster og Nordvestjylland er
præget af et stort antal ubeboede boliger. Det påvirker
attraktiviteten af et lokalområde i forhold til
bosætning. Af samme årsag er det vigtigt, at man har
mulighed for at leje en attraktiv og tidssvarende bolig for at
afprøve ølivet, så der er bedre tid til at
finde en egnet og mere permanent bolig.
En ordning med mulighed for kommunal udlejning af
bosætningshuse på øer
Den konkrete lovhjemmel til kommunal udlejning
af bosætningshuse på mindre og små øer
kunne eksempelvis sikres i byfornyelsesloven eller lejeloven. Det
er ikke afgørende for forslagsstillerne, at hjemlen
etableres i byfornyelsesloven eller lejeloven, hvis anden
lovgivning er mere relevant. Det vigtige er, at regeringen
drøfter det konkret med de partier, som støtter
beslutningsforslaget.
Hvis markedet selv kunne regulere udbud og
efterspørgsel efter egnede boliger, var der ikke behov for
kommunal hjælp. Sådan er det desværre ikke,
så ifølge Socialistisk Folkeparti giver det mening at
give kommunerne en specifik mulighed for at udleje
bosætningshuse. Udlejning skal ske på
markedsvilkår, uden at kommunerne skal tjene mere, end at
økonomien for bosætningshuset skal kunne løbe
rundt, og det skal for den enkelte kommune ikke blive så stor
en del af de kommunale opgaver, at det får karakter af
boligudlejningsvirksomhed.
Det er målet, at potentielle tilflyttere
skal få en smag af ølivet ved at bo en
tidsbegrænset periode på en ø. Det er her
relevant, at perioden er lang nok til, at det ikke blot
føles som at være på ferie, men perioden skal
heller ikke være så lang, at det får karakter af
at være en permanent lejebolig. Beslutningsforslaget har ikke
betydning for de eksisterende regler og puljer for byfornyelse og
kommunernes mulighed for køb af bygninger og boliger med
henblik på nedrivning eller istandsættelse. Med
beslutningsforslaget skal der etableres en eksplicit mulighed, men
ikke en pligt til, at kommunerne kan fortsætte, hvad de
allerede troede var muligt. Der ses derfor ikke at være
økonomiske konsekvenser ved forslaget.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
lovhjemmel til, at landdistrikts- og økommuner kan drive
bosætningshuse.
(Beslutningsforslag nr. B 118)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.