Betænkning afgivet af Social- og
Ældreudvalget den 27. maj 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, KF og LA) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse ved 2. (sidste) behandling.
Et mindretal i
udvalget (DF, SF, RV, EL, NB og ALT) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
anerkender de bekymringer, som initiativtagerne til borgerforslaget
giver udtryk for. Det er afgørende, at mennesker med
handicap eller sociale udfordringer får den hjælp og
støtte, de har behov for. Det er ikke acceptabelt i et
velfærdssamfund som vores, at det skal være en kamp at
få den hjælp, man har brug for. Samfundet skal
hjælpe mennesker med handicap til at udfolde deres fulde
potentiale, og samfundet har et ansvar for at fjerne de barrierer,
der er for at leve et så aktivt liv som overhovedet muligt i
eget hjem, på arbejdet, i uddannelse og i fritidsliv.
S konstaterer samtidig, at kommunerne yder
hjælp og støtte til mere end 180.000 børn, unge
og voksne på det specialiserede socialområde, og at
kommunerne anvender mere end 50 mia. kr. årligt til sociale
indsatser. De seneste 3 år har kommunerne prioriteret at
løfte det specialiserede socialområde med 3 mia. kr. i
budgetlægningen.
Der er igangsat en omfattende evaluering af
det specialiserede socialområde. Evalueringen skal bidrage
til, at vi får den nødvendige og grundige viden, som
kan danne grundlag for en national specialeplanlægning, der
understøtter, at borgerne får den hjælp og
støtte, de har behov for. Denne skal være inspireret
af sundhedsområdet, under hensyntagen til at
socialområdets lovgivningsmæssige og faglige rammer
adskiller sig betydeligt fra sundhedsområdet.
S lægger vægt på, at
forandringer af området bliver velfunderede og
fremtidssikrede. Derfor er det vigtigt, at resultaterne af den
igangværende evaluering ligger klar, inden der
igangsættes politiske forhandlinger om handicapområdet.
Derfor kan S ikke støtte beslutningsforslaget. Regeringen
har bebudet, at den som opfølgning på evalueringen vil
invitere til forhandlinger om det specialiserede
socialområdes fremtid i fjerde kvartal 2021.
Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten og Alternativet
Vi skal være sikre på, at
mennesker med handicap får den hjælp og støtte,
de har behov for. Alt for mange børn, unge og voksne med
handicap oplever i dag, at de ikke får den rette hjælp,
eller at de får den alt for sent. Det skal der rettes op
på.
Siden kommunalreformen i 2007, hvor
kommunerne overtog det fulde finansierings- og myndighedsansvar for
handicapområdet, har handicaporganisationerne og mange
borgere udtrykt bekymring for, at der er sket en afspecialisering
af området. Højt specialiserede tilbud er forsvundet,
og vigtig viden er gået tabt.
Samtidig har kommunernes sagsbehandling
på handica?pområdet været under stærk
kritik. Ankestyrelsens mange omgørelser af kommunale
afgørelser vidner om store problemer med at give borgerne
den rigtige hjælp første gang. Mange borgere
står tilbage med en oplevelse af, at hensynet til den
kommunale økonomi er sat over borgernes behov.
Retssikkerheden er udfordret. Mange borgere
med handicap og deres familier oplever det som en kamp at få
hjælp. Nogle opgiver kampen på forhånd eller har
ikke ressourcerne til at tage den. Stramme budgetter har lagt pres
på handicapområdet, men kan ikke alene forklare
områdets problemer. Årsagerne til problemerne skal i
høj grad også findes i den måde, området
er organiseret og finansieret på.
Vi anerkender den alvorlige kritik, som
initiativtagerne til borgerforslaget retter mod forvaltningen af
handicapområdet. De mange vidnesbyrd indsamlet af
#enmillionstemmer taler deres tydelige sprog. Det samme gør
talrige eksempler, som handicaporganisationerne har fremlagt gennem
en lang årrække. Problemerne er åbenlyse.
Partierne bag det fælles
forståelsespapir aftalte allerede i juni 2019 at
iværksætte en omfattende evaluering af
handicapområdet. Evalueringen blev igangsat i sommeren 2020
og forventes færdiggjort inden for få måneder.
Regeringen har bebudet, at den vil indkalde til forhandlinger om
handicapområdets fremtid i fjerde kvartal 2021.
For at sikre, at de væsentlige
forandringer af handica??pområdets organisering og
finansiering bliver velfunderede og fremtidssikrede, må en
reform af området afvente resultaterne af den
igangværende evaluering. Partierne er som udgangspunkt enige
om, at der skal gennemføres en omfattende reform af
området, der leverer reelle løsninger på de
udfordringer, som borgere med handicap og deres
pårørende oplever.
En del af løsningen kan være
en flytning af opgaver fra kommunerne til regionerne eller staten,
men en flytning af opgaver vil ikke i sig selv være
tilstrækkelig til at løse de komplekse udfordringer
på området. En reform af handicapområdet må
sikre, at mennesker med handicap har adgang til den rette indsats
af høj kvalitet. Det kræver bl.a. etablering af en
specialeplanlægning og en styrkelse af en landsdækkende
vidensopbygning og distribution af denne viden til myndigheder og
tilbud. Der er samtidig behov for en fornyet stillingtagen til
områdets organisering, herunder placeringen af ansvaret for
visitation og tilbud og opgavefordelingen mellem stat, regioner og
kommuner.
Hjælp og støtte til mennesker
med handicap må ikke afhænge af økonomien i
deres kommune. Der er behov for en model for finansiering af
handicapområdet, der sikrer en mere solidarisk og rimelig
fordeling af udgifterne. Det er samtidig afgørende, at
retssikkerheden styrkes, så borgerne er sikre på at
få den hjælp, de har krav på.
Vi opfordrer derfor social- og
ældreministeren til allerede nu at indkalde til forhandlinger
om en forbedring af retssikkerheden på handicapområdet,
så en retssikkerhedsaftale kan være på plads,
når forhandlingerne om en reform af handicapområdet
går i gang. Det kan bidrage til, at der blandt borgere med
handicap og deres pårørende skabes tillid til, at den
reform af handicapområdet, vi aftaler, også vil blive
efterlevet i praksis.
Ingen skal længere opleve det som en
kamp at få den rette hjælp.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at de
mange fejlagtige afgørelser i sager på
handicapområdet blotlægger et stort problem, som vi
skal tage meget alvorligt. V mener, at retssikkerheden er udfordret
som følge af mangelfuld og fejlagtig sagsbehandling. V
mener, at der er brug for, at kvaliteten af sagsbehandlingen bliver
langt bedre, således at flere får den rette hjælp
første gang.
V mener ikke, at løsningen på
problemerne er at flytte handicapområdet fra kommunerne over
til en anden myndighed. Hvis vi ikke løser de
grundlæggende udfordringer med retssikkerheden på
området, vil problemerne blot følge med. Derudover har
V fortsat tillid til, at kommunerne kan komme til at løfte
området tilfredsstillende, om end tilliden er udfordret.
V anerkender, at beslutningsforslaget
sætter fokus på en anden særlig udfordring i den
nuværende struktur, nemlig det faktum, at kommunerne i dag
både er visiterende, bevilgende og finansierende myndighed.
Det er dog en udfordring, som vil være den samme, hvis
handicapområdet flyttes til regionerne.
På baggrund af ovenstående kan
V ikke støtte borgerforslaget. V opfatter borgerforslaget og
ikke mindst den gode og omfangsrige folkelige debat, der har
været om borgerforslaget, som et udtryk for, at der er et
stort behov for at få rettet op på tilliden til, at vi
som borgere bliver behandlet lige for loven, og at vi kan stole
på de afgørelser, som myndighederne foretager. Derfor
opfordrer V social- og ældreministeren til at indkalde til
forhandlinger om, hvordan vi kan lykkes med at forbedre den
kommunale sagsbehandling og dermed styrke retssikkerheden for alle
borgere med et handicap.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter intentionerne i beslutningsforslaget, som oprindelig
er et borgerforslag stillet af #enmillionstemmer.
Beslutningsforslaget vidner om, at der
blandt en stor gruppe borgere er et kæmpe ønske om, at
der skal ske store forandringer og forbedringer på
handicapområdet. Dette ønske deler vi i DF, for vi kan
ikke leve med et system, hvor 42 pct. af alle de handicapsager, der
påklages til Ankestyrelsen, ender med at blive omgjort
på grund af kommunernes fejl i afgørelserne. På
samme måde kan DF ikke leve med et system, hvor kommunerne
mistroisk og på uværdig vis overvåger borgere i
eget hjem for at sikre, at borgeren taler sandt om sit behov for
hjælp.
Formålet med beslutningsforslaget er
at sikre, at alle mennesker med handicap kan leve på lige
vilkår med andre borgere. Samtidig er beslutningsforslaget
udtryk for et ønske om, at handicapområdet skal
flyttes væk fra kommunerne for at sikre, at
afgørelserne på handicapområdet træffes
på baggrund af den nødvendige viden og med et fagligt
kendskab til mange forskellige behov og diagnoser.
I DF deler vi som nævnt
fuldstændig intentionerne med borgerforslaget, og vi er enige
i, at der skal handling til.
DF har fremsat adskillige
beslutningsforslag til forbedringer på handicapområdet,
og vi ønsker allerede nu at rette op på de
retssikkerhedsmæssige udfordringer, der er for mennesker med
handicap.
DF mener, at der er brug for specialiserede
enheder på danmarkskortet, som har den nødvendige
ekspertise til at træffe rigtige og ordentlige
afgørelser på handicapområdet. På
nuværende tidspunkt er der også en evaluering i gang af
det specialiserede område.
Hvor enhederne skal placeres, og hvilke
aktører der skal stå i spidsen for enhederne, vil DF
på nuværende tidspunkt ikke lægge sig fast
på. Vi vil heller ikke lægge os fast på
finansieringen, da det må bero på forhandlinger mellem
Folketingets partier, men man kan forestille sig, at det vil
indebære en finansiering fra stat, kommuner og regioner.
DF støtter beslutningsforslaget, og
DF opfordrer ligesom forslagsstillerne og flere af Folketingets
øvrige partier til, at social- og ældreministeren
allerede nu indkalder til forhandlinger om en forbedring af
retssikkerheden på handica?p?om??rådet.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget
støtter beslutningsforslaget. NB ønsker, at alle
mennesker med handicap får en ensartet behandling. De
vilkår, der gælder for støtte og hjælp,
skal være de samme for den enkelte med handicap, uanset om
man bor i Gedser eller Skagen. Og hvis man flytter hen over en
kommunegrænse, skal man kunne tage sin hjælp med sig og
ikke starte forfra med at søge igen i den nye kommune.
Til erstatning for kommunernes
lemfældige og fejlbehæftede sagsbehandling
ønsker NB at oprette et nationalt fagligt råd, som vil
få ansvaret for at tildele hjælp og ydelser til
handicappede. Ydelser og hjælp skal finansieres af staten og
dermed tages væk fra den kommunale kassetænkning.
Rådet skal etableres med teams i hele landet, så der
aldrig er langt til det nærmeste team.
Allerede i dag fastsætter kommunerne
vejledende sagsbehandlingstider, men det mangler, at det får
konsekvenser, når fristerne ikke bliver overholdt. Derfor
ønsker vi, at det skal udløse dagbøder,
når kommunerne overskrider sagsbehandlingstiden. Vi
ønsker en kompensation til borgeren i form af
overførsel af den fulde berigelse eller besparelse, kommunen
har haft ved at træffe en forkert eller ulovlig
afgørelse. Kommunerne skal ikke belønnes for deres
spareiver, der går ud over fagligheden. Hvis kommunen
træffer en ulovlig afgørelse, skal kommunen yde
kompensation. Borgeren skal derfor have udbetalt et beløb
svarende til værdien af velfærdsydelsen for den
periode, hvor borgeren uretmæssigt er blevet nægtet at
modtage velfærdsydelsen.
NB opfordrer også social- og
ældreministeren til allerede nu at indkalde til forhandlinger
om en forbedring af retssikkerheden på
handicapområdet.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 2.
februar 2021 og var til 1. behandling den 4. maj 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Social- og Ældreudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 14
bilag på beslutningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
8 skriftlige henvendelser om beslutningsforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
15 spørgsmål til social- og ældreministeren til
skriftlig besvarelse. Social- og ældreministeren har besvaret
spørgsmål nr. 1-14. Der udestår svar på
spørgsmål nr. 15, som udvalget forventer besvaret
inden 2. behandling af beslutningsforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus
Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Andreas Steenberg (RV) Trine Torp
(SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Pernille
Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT)
Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V) Karina
Adsbøl (DF) nfmd. Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mai Mercado (KF) Mette
Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |