Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 27. maj 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, KF, EL, RV, SIU og JF) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (DF, SF og Sikandar Siddique (UFG)) indstiller
beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (IA og Inger Støjberg (UFG)) vil
stemme hverken for eller imod beslutningsforslaget ved 2.
behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til beslutningsforslaget ved 2. behandling.
Et fjerde
mindretal i udvalget (KD) vil redegøre for sin
stilling til beslutningsforslaget ved 2. behandling.
Et femte
mindretal i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) vil redegøre for sin stilling til
beslutningsforslaget ved 2. behandling.
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget finder ikke, at økonomien må spærre
for, at et menneske får den psykologhjælp, som offeret
har brug for, efter en krænkelse.
SF finder det på den baggrund
utilstrækkeligt, at sundhedsministeren alene vil oplyse
ofrene bedre om de eksisterende muligheder for at få
psykologhjælp. Retsudvalget afholdt en høring om
voldtægtsofres vilkår, og her var det en klar
anbefaling, at der skulle være gratis adgang til
psykologhjælp. Samtidig har Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd kortlagt årsagerne til og
konsekvenserne ved at have været udsat for en
voldsforbrydelse af psykisk, fysisk eller seksuel karakter.
Konklusionen er dyster, men desværre ikke overraskende:
Mennesker med få socioøkonomiske ressourcer har
større risiko for at blive udsat for psykisk, fysisk eller
seksuel vold. Det er særlig slemt, at det især er
børn og voksne fra hjem med få ressourcer, der har
risiko for at blive udsat for en voldsforbrydelse. For eksempel har
16-19-årige kvinder i den nedre del af den
socioøkonomiske fordeling over tre gange så høj
risiko for at blive udsat for et seksuelt overgreb som kvinder i
samme aldersgruppe i toppen af vores samfund. De er dermed samtidig
nogle af dem, som har sværest ved at betale en egenbetaling
på 40 pct. for anvendelse af psykologordningen. Problemerne
på det her område vender kort sagt den tunge ende
nedad. Folk med få socioøkonomiske ressourcer er mere
udsat for forskellige former for vold, de bliver ramt hårdere
psykisk, og de har ikke den samme adgang til psykologisk
behandling, som bedre stillede har. Det finder SF ulighedsskabende
og højst problematisk.
SF finder det i øvrigt
mærkeligt, at et flertal i Folketinget endelig har fået
vedtaget en samtykkelov, der stiller os på ofrenes side, men
at når det gælder hjælp, herunder
psykologhjælp, vil det samme flertal lade ofrene i stikken.
Det er efter SF's opfattelse paradoksalt, at vi i Folketinget med
et fingerknips kan vedtage strafskærpelser og fylde
fængselspladser for millioner, men at når det handler
om at finde maksimalt 22-25 mio. kr. til at hjælpe ofrene, er
det ikke muligt. Det er desuden veldokumenteret, at ofre for
voldsforbrydelser har øget risiko for efterfølgende
at opleve en lang række negative livsbegivenheder og sociale
problemer såsom psykiske problemer, lav tilknytning til
arbejdsmarkedet og misbrug af alkohol og stoffer. Der vil
formentlig være meget at spare ved at tilbyde ofrene en
hurtig indsats; får man den fornødne hjælp i
tide, kan man holde fast i sit job, sin uddannelse m.v. SF mener,
at brugerbetalingen for psykologbehandling helt skal afskaffes,
så vi kan sikre fri og lige adgang for alle. Derfor er
ethvert skridt, der kan tages på den vej, rigtig vigtigt for
os.
SF er dog uforstående over for, at
regeringen ikke ønsker at støtte forslaget, fordi
forslaget prioriterer ét tilbud til én patientgruppe
og dermed forskelsbehandler mellem henvisningsgrupperne. SF finder
ikke, at det er et gyldigt argument, eftersom et finanslovsflertal
netop har differentieret, så unge kan få gratis
hjælp til angst, stress og depression. SF finder, at det er
problematisk, at mennesker, der har brug for hjælp, skal
fravælge hjælpen, alene fordi de ikke har råd.
Sundheds- og Ældreministeriet har anslået, at der vil
komme et merforbrug af psykologhjælp, såfremt
egenbetalingen afskaffes. Det fortæller os, at den
egenbetaling, vi i dag har, afholder nogle ofre fra at søge
psykologhjælp, som de ellers kan have stor gavn af. Det mener
SF skal laves om. I dag udgør egenbetalingen omkring 7 mio.
kr. - et beløb, som ventes at stige til 22-25 mio. kr., hvis
forslaget vedtages.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 24.
februar 2021 og var til 1. behandling den 21. maj 2021.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Retsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag
på beslutningsforslaget.
Leif Lahn Jensen (S) Jeppe Bruus
(S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S) Annette
Lind (S) Kristian Hegaard (RV) nfmd. Jens Rohde (KD) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja
Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Britt Bager (KF) Inger Støjberg (UFG)
Morten Dahlin (V) fmd. Michael
Aastrup Jensen (V) Anne Honoré Østergaard (V) Peter
Skaarup (DF) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Karina
Adsbøl (DF) Mads Andersen (KF) Marcus Knuth (KF) Pernille
Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |