Fremsat den 24. februar 2021 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Jacob Mark (SF) og Trine Torp (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om gratis psykologhjælp til ofre for
psykisk, fysisk eller seksuel vold
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at
fremsætte et lovforslag, der fra 2022 sikrer gratis
psykologhjælp til ofre for vold af psykisk, fysisk eller
seksuel karakter.
Bemærkninger til forslaget
VIVE har den 28. maj 2020 udgivet rapporten:
»Risici og konsekvenser ved voldsforbrydelse - En statistisk
kortlægning af ofre og deres familiers liv i Danmark«.
Denne rapport bygger på en kvantitativ undersøgelse
blandt voldsofre i Danmark i perioden 2001-2016 af årsagen og
konsekvenser ved at have været udsat for en voldsforbrydelse
enten af psykisk, fysisk eller seksuel karakter.
Mennesker med få socioøkonomiske
ressourcer har større risiko for at blive udsat for vold af
psykisk, fysisk eller seksuel karakter
VIVE har yderligere undersøgt, hvilke
borgere der har størst risiko for at blive udsat for vold af
psykisk, fysisk eller seksuel karakter. Rapporten viser, at det
langt fra er tilfældigt, hvem der oftest bliver offer for en
voldsforbrydelse. Sociale og økonomiske baggrundsforhold har
tilsyneladende en stor betydning for, hvem der rammes af disse
forbrydelser.
Rapporten viser, at det især er
børn og voksne fra hjem med få socioøkonomiske
ressourcer, der har risiko for at blive udsat for en
voldsforbrydelse. Eksempelvis har 16-19-årige kvinder i den
nedre del af den socioøkonomiske fordeling over tre gange
så høj risiko for at blive udsat for et seksuelt
overgreb som kvinder i samme aldersgruppe i toppen af
ressourcefordelingen. Ligeledes har ressourcesvage unge mænd
i alderen 16-19 år næsten fire gange større
risiko for at blive udsat for en grov voldsforbrydelse i forhold
til jævnaldrende mænd i toppen af den
socioøkonomiske fordeling.
Rapporten viser endvidere, at ofre for
voldsforbrydelser har øget risiko for efterfølgende
at opleve en lang række negative livsbegivenheder og sociale
problemer såsom psykiske problemer, lav
arbejdsmarkedstilknytning og misbrug af alkohol og stoffer.
Risikoen for, at ofre oplever negative livsbegivenheder generelt,
er højest de første år efter overfaldet, men
rapportens statistiske analyser viser dog også, at der selv
10 år efter overfaldet kan dokumenteres øget
risiko.
Af rapportens resultater kan man udlede, at
dem, der har færrest økonomiske ressourcer, rammes
hyppigere af vold af psykisk, fysisk eller seksuel karakter, end
dem, der har flere ressourcer - og dermed også alt andet lige
større muligheder for at udrede egenbetalingen til
psykologhjælp.
Behov for og adgang til psykologhjælp til
ofre
VIVE's rapport indikerer ydermere, at der er
en betydelig risiko for en social slagside i adgangen til
psykologhjælp til ofre for voldsforbrydelser.
Rapporten viser, at mandlige ofre for seksuel
vold over en 10-årig periode har øget risiko for at
få en psykisk sygdom, og at risikoen er højere for
mænd i bunden af den socioøkonomiske fordeling end for
mænd i midten eller toppen af fordelingen. Mandlige ofre for
grov vold i bunden af fordelingen har også en høj
risiko for psykisk sygdom i op til 10 år efter forbrydelsen.
Røveri er den type af vold, som ifølge de statistiske
modeller medfører den laveste risiko for, at offeret
efterfølgende kommer i behandling for en psykisk sygdom
(»Risici og konsekvenser ved voldsforbrydelse - En statistisk
kortlægning af ofre og deres familiers liv i Danmark«,
VIVE, 2020, side 13).
Behandling af misbrugsproblemer er i forhold
til behandling af psykiske problemer karakteriseret ved i
højere grad at være udbredt blandt ofre med
begrænsede socioøkonomiske ressourcer.
En mulig forklaring kan være, at ofre i
bunden af den socioøkonomiske fordeling i højere grad
end mere velstillede ofre anvender alkohol og euforiserende stoffer
som selvmedicinering, men også, at personer med
begrænsede ressourcer i forvejen har en høj risiko for
at ende i misbrug (»Familiebaggrund og social marginalisering
i Danmark. En registerbaseret kortlægning«, 2015, SFI -
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.)
Der rejses i rapporten fra VIVE
spørgsmål om, hvorvidt disse persongrupper har samme
adgang til behandling for psykiske problemer som resten af
befolkningen (»Risici og konsekvenser ved voldsforbrydelse -
En statistisk kortlægning af ofre og deres familiers liv i
Danmark«, VIVE, 2020, side 14).
Analyserne i VIVE's rapport viser, at det
især er ofre for seksuelle overgreb, som har øget
risiko for at være uden for arbejdsmarkedet. Ofre for grov
vold samt trusler og afpresning har også markant øget
risici for at være uden for arbejdsmarkedet i årene
efter forbrydelsen uden dog at have det i samme målestok som
ofrene for seksuel vold (»Risici og konsekvenser ved
voldsforbrydelse - En statistisk kortlægning af ofre og deres
familiers liv i Danmark«, VIVE, 2020, side 14).
Gratis psykologhjælp til voldsofre
Det er i SF's optik forfærdeligt, hvis
ofre alene af økonomiske årsager holder sig tilbage
fra at få den psykologhjælp, de har brug for.
SF ønsker derfor at give ofre for vold
af psykisk, fysisk eller seksuel karakter, som i dag er omfattet af
overenskomsten om ret til psykologhjælp med en egenbetaling
på 40 pct., adgang til gratis psykologhjælp, også
hvor henvisning udstedes senere end 6 måneder efter den
udløsende hændelse, eller hvor der er tale om, at
overgrebet står på gennem længere tid.
Den nuværende egenbetaling kan betyde,
at nogle ofre alene af økonomiske grunde afholder sig fra at
udnytte psykologhjælpen, idet Sundheds- og
Ældreministeriet har anslået, at der vil komme et
merforbrug af psykologhjælp, såfremt egenbetalingen
afskaffes, jf. Retsudvalget - alm. del, svar på
spørgsmål 109, folketingsåret 2019-20.
Grundlæggende mener SF, at det er mere
retfærdigt, at vi som samfund bærer omkostningen ved
forbrydelsen i stedet for at pålægge ofrene at betale
regningen.
SF medgiver, at der sandsynligvis er flere
grupper af ofre, der er udsat for personfarlig kriminalitet, der
bør tilbydes gratis psykologhjælp. SF vurderer dog, at
ofre for vold af psykisk, fysisk eller seksuel karakter, f.eks.
overfald, røveri og voldtægt, er et godt og relevant
sted at starte.
Ligeledes er der opmærksomhed på,
at en naturlig konsekvens ved forslaget kan være, at
ventelisterne til psykologhjælp kan stige, og SF mener
derfor, at regeringen skal imødegå denne
konsekvens.
Med dette forslag tages et vigtigt skridt for
at sikre voldsofre en værdifuld psykologhjælp, men SF
finder, at der på den længere bane bør oprettes
et pakkeforløb for ofre for vold af psykisk, fysisk eller
seksuel karakter, således at ofrene omsluttes af den
fornødne hjælp fra start til slut.
Dette forslag vedrører imidlertid alene
afskaffelse af ofrenes egenbetaling for psykologhjælp.
Økonomi
I 2019 var egenbetalingen for
psykologhjælp for personer, der har været ofre for
vold, voldtægt eller røveri, på 7,6 mio. kr.
Dette tal skønnes dog at stige til 23,9 mio. kr. som
følge af en forventet stigning i efterspørgslen, hvis
ordningen bliver gratis, jf. Retsudvalget - alm. del, svar på
spørgsmål 484, folketingsåret 2020-21.
SF er opmærksom på, at nogle
grupper i dag allerede er helt eller delvis dækket af en
gratis ordning, f.eks. kvinder på krisecentre, unge i
kommunerne på opstartsforløb på
voldtægtscentre osv. Det kan selvfølgelig betyde, at
ordningen bliver billigere end estimeret, men det er vigtigt for
SF, at ofrene ikke skal stilles ringere, fordi der måtte
være delvis dækning andre steder.
Det er SF's vurdering, at udgiften i vidt
omfang vil blive modsvaret af dynamiske effekter, i form af at
færre får brug for hjælp i psykiatrien - som
typisk vil være langt dyrere end psykologhjælp - og at
flere hurtigere kan vende tilbage til deres job. Der vil dog
formentlig være en nettoudgift, som SF foreslår
finansieret af råderummet.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om gratis
psykologhjælp til ofre for psykisk, fysisk eller seksuel
vold.
(Beslutningsforslag nr. B 164)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.