Fremsat den 3. marts 2021 af Morten Messerschmidt (DF),
Liselott Blixt (DF),
René Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Marie Krarup (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om et loft over ikkevestlig indvandring
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingssamling at få
vedtaget et loft over, hvor mange ikkevestlige udlændinge
Danmark kan tage imod.
Bemærkninger til forslaget
Begrundelse
Socialdemokratiet offentliggjorde i 2018 sit
udlændingepolitiske udspil »Retfærdig og
realistisk - en udlændingepolitik der samler Danmark«.
Udspillet skulle vise, at det var et nyt Socialdemokrati, der
stillede sig et andet sted på den udlændingepolitiske
dagsorden end der, hvor det parti, der havde tabt det
foregående valg, stod.
Men det kræver mere end vinduesstaffage
og paroler at sætte en ny kurs. Det kræver handling -
en villighed til at gå den vej, man prædiker. Her har
Socialdemokratiet til stor skuffelse for forslagsstillerne ikke
leveret. De gode intentioner i udspillet er for langt hovedpartens
vedkommende ikke omsat til handling og konkrete initiativer. Det
virker, som om regeringen har behov for et kærligt skub i den
rigtige retning. Det vil forslagsstillerne gerne være
behjælpelige med.
Socialdemokratiets
udlændingeudspil
I »Retfærdig og realistisk - en
udlændingepolitik der samler Danmark« skriver
Socialdemokratiet:
»Socialdemokratiet foreslår, at
Folketinget fastsætter et loft for, hvor mange nye
ikke-vestlige udlændinge Danmark hvert år kan tage
imod. Loftet fastlægges på baggrund af forhandlinger
mellem regeringen og kommunerne i forbindelse med de årlige
økonomiaftaler.
Hensigten med loftet er, at der ikke kommer
flere hertil end det er muligt at integrere.
For at loftet kan blive en realitet vil vi
oprette et modtagecenter udenfor Europa. Indtil det er på
plads, vil loftet fungere som en rettesnor. Hvis loftet overskrides
i denne midlertidige periode, indtil et modtagecenter er etableret,
forpligter Folketinget sig til at gennemføre tiltag, der kan
begrænse tilstrømningen til Danmark.
Når vi ønsker at indføre
et loft, er det først og fremmest, fordi vi synes, det er
rimeligt, at Danmark selv kan bestemme. Kun sådan kan vi
bedst muligt bevare og udvikle det velfærdssamfund, vi har
bygget op over generationer.
Men loftet er også et svar på, at
vi står i en helt ny situation.
De sidste 10 år har Danmark givet
opholdstilladelse til mere end 90.000 flygtninge og
familiesammenførte. Det er flere end der bor i Danmarks 5.
største by Esbjerg. Og selvom antallet af
asylansøgere aktuelt er faldet, kommer der stadig mange nye
udlændinge til Danmark. De kommende tre år kan vi
forvente, at der kommer op mod 10.000 mennesker, der
familiesammenføres til flygtninge.«
(»Retfærdig og realistisk - en
udlændingepolitik der samler Danmark«, 2018, afsnit 2,
side 14).
Regeringen leverer ikke
Det er bemærkelsesværdigt, at
Socialdemokratiet før valget påpeger, at
flygtningestrømmene vil fortsætte, men at regeringen
halvandet år inde i sin regeringsperiode endnu ikke har
vedtaget endsige foreslået et loft over, hvor mange
ikkevestlige udlændinge Danmark kan modtage. Det er vigtigt,
at flygtningestrømmen begrænses, så Danmark ikke
modtager flere udlændinge, end det er muligt at integrere.
Alternativet er parallelsamfund og de sociale problemer, som dette
skaber.
Hvis et loft over antallet af modtagne
ikkevestlige udlændinge skal være en rettesnor, som
regeringen og Folketinget kan styre efter og gennemføre
stramninger i lovgivningen efter, hvis loftet udfordres, er det
ganske uforståeligt, at regeringen ikke for længst har
fremlagt og fået vedtaget et loft. Forslagsstillerne
pålægger derfor regeringen inden udgangen af denne
folketingssamling at få vedtaget et loft over, hvor mange
ikkevestlige udlændinge Danmark kan tage imod.
Skriftlig fremsættelse
Morten
Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om et
loft over ikkevestlig indvandring.
(Beslutningsforslag nr. B 181)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.