Fremsat den 9. marts 2021 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Astrid Carøe (SF),
Jacob Mark (SF) ?og Ina Strøjer-Schmidt (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en frivillig mærkningsordning for
reklamer, hvor der ikke er anvendt digital retouchering, eller hvor
der ikke er foretaget kropsændringer på de afbildede
personer
Folketinget pålægger regeringen
inden den 1. januar 2022 at etablere det nødvendige grundlag
for at gennemføre og etablere en frivillig
mærkningsordning for reklamer og billeder, hvor der ikke er
anvendt digital retouchering, eller hvor der ikke er foretaget
kropsændringer på de afbildede personer.
Bemærkninger til forslaget
Ifølge et gammelt ordsprog siger et
billede mere end tusind ord. Nyere forskning viser, at vi opfatter
og fortolker billeder 60.000 gange hurtigere end ord. Måske
er det derfor, at sociale medier og reklamer kan have så stor
indflydelse på vores selvtillid, selvværd og
kropsforståelse.
Det uopnåelige ideal påvirker
trivsel
Børns Vilkår har i juni 2020
udsendt en rapport i samarbejde med TrygFonden, hvor de bl.a.
oplyser, at 38 pct. af alle piger i 9. klasse redigerer deres
billeder, inden de lægger dem på de sociale medier
(»Krop, køn og digital adfærd«,
Børns Vilkår og TrygFonden, juni 2020).
Samme rapport fortæller, at næsten
1.900 samtaler på BørneTelefonen i 2019 blev
registreret under emnet krop og/eller udseende. I
interviewundersøgelsen beskriver piger et pres for at skulle
se perfekte ud. Det er et pres, som flere af dem mener kommer fra
de mange photoshoppede og retoucherede billeder, der florerer
på sociale medier. Til trods for at de er vidende om, at
billederne ikke er ægte, eller at de kroppe, de ser på,
har været udsat for kirurgi, ønsker de stadig det
samme. De ønsker det uopnåelige. Det påvirker
trivslen for unge. Det er derfor vigtigt, at unge bliver gjort
opmærksomme på brugen af retouchering (»Krop,
køn og digital adfærd«, Børns
Vilkår og TrygFonden, juni 2020).
Oplysning om retouchering er
nødvendig
Forbundet for Influenter og Bloggere under
Dansk Journalistforbund er også opmærksomme på
problemstillingen. De har udarbejdet etiske retningslinjer med 13
punkter. Punkt 10 lyder: »Du skal gøre opmærksom
på retoucherede billeder, som ændrer proportionerne
på din krop, hvis du har mange følgere under 24
år« (»Etiske retningslinjer for bloggere og
influenter«, www.journalistforbundet.dk).
I et debatindlæg i Altinget af
direktør Rasmus Kjeldahl fra Børns Vilkår
oplistes 3 punkter til bedre beskyttelse af børn. Punkt 3
lyder: »Vi anbefaler, at etablerede medier og influencere
skal gøre opmærksom på photoshoppede og
retoucherede billeder, der ændrer proportionerne på
kroppe og ansigt«. I den forbindelse henviser han til de
etiske retningslinjer fra Forbundet for Influenter og Bloggere
(»Børns Vilkår: Forbud skal beskytte børn
mod skadelig influencermarkedsføring«, Altinget, den
26. juni 2020). De centrale aktører er altså
opmærksomme på og argumenterer for, at der bør
være transparens i brugen af retouchering i forhold til
børn og unge.
Der har været ønsker om tiltag
med advarselsmærker i Frankrig, Israel og Norge, men
foreløbig er det ikke mundet ud i konkret lovgivning.
Københavns Kommune og det store reklamebureau AFA JCDecaux
har selv droppet deres eget forslag om et advarselsmærke, som
skulle indføres og kontrolleres på alle reklamer i
Københavns Kommune. AFA JCDecaux har indgået en lang
kontrakt med Københavns Kommune, som først
udløber i 2031. På denne baggrund har de vurderet, at
omkostningen for dem ved at skulle etablere et advarselsmærke
og kontrollere alle de indkomne reklamer vil være et
trecifret millionbeløb, som Københavns Kommune vil
være forpligtet til at erstatte virksomheden for
(»Orientering om resultat af indledende forhandling med AFA
JCDecaux om indførelse af mærkning af retoucherede
reklamer på de reklamebærende udstyr«, notat til
Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune, den 6.
juni 2019).
Københavns Kommune og AFA JCDecaux har
efterfølgende oplyst, at de støtter et frivilligt
mærke. Nonprofitmærket »no retouch« er
allerede udviklet i Danmark (se hjemmesiden www.no-retouch.com),
men mærket mangler politisk opbakning for at blive
legitimeret i samfundet (referat fra møde den 17. juni 2019
i Teknik og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune
for sagsnr. 2019-0142935).
Retouchering vildleder
Reklamer med digital retouchering af krop,
ansigt, hud og form kan mange gange være direkte vildledende
eller nærmest betegnes som falsk markedsføring. F.eks.
blev en reklame med skuespillerinden Julia Roberts for
kosmetikfirmaet L'Oreal forbudt af forbrugerombudsmanden (ASA) i
Storbritannien. Julia Roberts' hud og ansigt var så kraftigt
retoucheret, at der var tale om falsk markedsføring af det
kosmetikprodukt, som reklamen omhandlede (»Forbudt
photoshoppet reklame er lovlig i Danmark«, ww.dr.dk, den 9.
august 2011).
Herhjemme skal der ifølge
markedsføringslovens § 3, stk. 2, tages hensyn til
børn og unge. Markedsføring rettet mod unge skal
udvise »særlig hensyntagen til børn og unges
naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans, som
bevirker, at de er lette at påvirke og nemme at
præge«.
Mærkningsordninger virker
Forslagsstillerne finder, at der bør
skabes et mærke, som giver børn og unge mulighed for
at orientere sig i retoucherede fotos. Det kan gøres ved
f.eks. at bruge det eksisterende mærke »no
retouch«, som er et nonprofitmærke, der anerkender
fotoer og reklamer for ikke at være digitalt retoucherede.
Det kan også gøres ved at etablere et nyt mærke,
men der bør i givet fald sættes gang i et arbejde
herom.
I andre brancher benytter man f.eks.
Astma-Allergi-mærket for produkter uden allergifremkaldende
ingredienser, Ø-mærket for fødevarer uden
sprøjtegift, »no cruelty«-kaninen for produkter,
som ikke er testet på dyr, og man mærker produkter med
»no perfume/no parabenes« eller som sukkerfri,
røgfri, CO2-neutral,
fairtrade osv. Det er alle sammen mærker, der anerkender
produkter og virksomheder for at have foretaget bestemte valg, som
forbrugerne derved nemt kan navigere efter. Det er
forslagsstillernes håb, at man ved at etablere et officielt
mærke for billeder, der ikke er retoucherede, kan skabe en ny
trend blandt virksomheder, som vil sætte en positiv dagsorden
på området. »no retouch« er således
ikke et forbudsmærke eller et advarselsmærkat, men et
frivilligt og positivt vandmærke eller pejlemærke, som
kan skabe stor anerkendelse, både for virksomheden og
forbrugeren.
En dansk mærkningsordning
Vandmærket »no retouch«
kunne blive etableret i samarbejde med f.eks. ngo'er som Red
Barnet, Børns Vilkår, Landsforeningen mod
spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), Medierådet for
Børn og Unge eller andre gode styrelser og foreninger.
Modellen kunne følge det, vi kender fra eksisterende
mærker. Ø-mærket og Nøglehulsmærket
administreres f.eks. under Fødevarestyrelsen, og
Astma-Allergi-mærket administreres af Astma-Allergi
Danmark.
Fødevarestyrelsen står for
administration og kontrol af Nøglehulsmærket, som er
et nordisk mærke. Her er der ansat en medarbejder til at
varetage denne funktion i forhold til hjemmeside og formidling.
Vandmærket »no retouch« kan nemt følge det
samme setup.
Der er opnået design- og
varemærkepatent på »no retouch«, og ejer
Helena Baungaard-Sørensen stiller dette patent til fuld
rådighed for etablering af en mærkningsordning.
»no retouch«-navnet vil kunne fungere både i
Danmark og internationalt og kan således forhåbentlig
på sigt blive anvendt i andre lande.
Forslagsstillerne håber gennem et
mærke som »no retouch« at få skabt en
nuanceret og mere realistisk debat om kropsidealer, så vi kan
tage et socialt ansvar digitalt og skabe eller nudge til bedre
mental trivsel for alle vores unge, som i dag er udsat for, at
digitalt manipulerede kropsidealer er tilgængelige 24-7
direkte på deres smartphones.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
frivillig mærkningsordning for reklamer, hvor der ikke er
anvendt digital retouchering, eller hvor der ikke er foretaget
kropsændringer på de afbildede personer.
(Beslutningsforslag nr. B 232)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.