Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 17. december 2020
1. Ændringsforslag
Nye Borgerlige har stillet 1
ændringsforslag til beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse ved 2. (sidste) behandling.
Flertallet vil stemme imod det stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V og KF) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret. Mindretallet vil
stemme imod det stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal (DF og NB) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget mener,
at beslutningsforslaget om fratagelse af statsborgerskab ved
bandekriminalitet, medmindre de bliver statsløse, er
konventionsstridigt og eventuelt erstatningspådragende.
Der er to betragtninger, som gør sig
gældende. For det første er der nogle
konventionsmæssige betragtninger, og dernæst er der
nogle betragtninger om risiko for idømmelse af erstatning
ved Menneskerettighedsdomstolen.
RV er noget uforstående over for
beslutningsforslaget, for så vidt som tidligere regeringer
har sagt, at vi er bundet af konventionerne og kun kan fratage
statsborgerskab i det omfang, handlinger kan være til
alvorlig skade for statens interesser, jf. straffelovens kap. 12 og
13, og at tidligere regeringer har ment, at bandekriminalitet ikke
er at betragte som forbrydelser mod staten. Almindelig kriminalitet
rokker jo ikke ved statens sikkerhed.
Med hensyn til betragtningen om
Menneskerettighedsdomstolen ligger der heri, at det giver rigtig
dårlig mening for RV at gennemføre en lovgivning, som
medfører, at vi efterfølgende taber sager ved
Menneskerettighedsdomstolen. Beslutningsforslaget kan altså
betyde, at staten ender med at skulle betale erstatning til
bandemedlemmer, dvs. dømte efter bandeparagraffen.
RV støtter således ikke
beslutningsforslaget allerede af den grund, at man hidtil politisk
og konventionsmæssigt har ment, at bandekriminalitet ikke er
en trussel mod statens sikkerhed.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget mener, at
beslutningsforslaget er overflødigt og imod de
retsstatsprincipper, som vores samfund bygger på.
Opnåelse af statsborgerskab er en meget lang og kompliceret
proces, der stiller rigtig mange krav til ansøgeren.
Når en person endelig kan modtage dansk statsborgerskab, er
der således opnået en utrolig stærk tilknytning
til Danmark, hvorfor det i praksis i næsten alle
tilfælde ikke vil kunne lade sig gøre at fratage
statsborgerskabet og udvise vedkommende uden at handle i strid med
menneskerettighederne. I EL betragter vi menneskerettighederne som
en vigtig del af borgernes værn mod skiftende
folketingsflertal og som et element, der altid er med til at sikre
en minimumsstandard for, hvordan Danmark kan behandle sine borgere.
At fratage nogen statsborgerskab er meget indgribende, og det vil
have karakter af dobbeltstraf, hvis man ud over en frihedsstraf
også får frataget sit statsborgerskab. Det vil stride
mod det grundlovsfæstede princip om, at alle er lige for
loven. EL kan således ikke støtte forslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til teksten
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et mindretal
(DF):
1)
Ordene »i videst muligt omfang« udgår.
[Mulighed for frakendelse af
statsborgerskab med statsløshed som konsekvens]
Bemærkninger
Til nr. 1
Forslagsstilleren ønsker, at
bandekriminelle kan få frataget deres danske statsborgerskab,
selv om dette medfører, at den pågældende bliver
statsløs.
5. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 20.
oktober 2020 og var til 1. behandling den 1. december 2020.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Birgitte Vind (S) Camilla
Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus
Stoklund (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Susan Kronborg (RV) Anne
Valentina Berthelsen (SF) Peder Hvelplund (EL) Jan E.
Jørgensen (V) nfmd. Morten
Dahlin (V) Kim Valentin (V) Mads Fuglede (V) Marie Krarup (DF)
fmd. Morten Messerschmidt (DF)
Marcus Knuth (KF) Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |