Beretning afgivet af Børne- og
Undervisningsudvalget den 17. marts 2021
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Uffe Elbæk
(UFG)
Socialdemokratiets, Venstres, Dansk
Folkepartis, Socialistisk Folkepartis, Radikale Venstres,
Enhedslistens og Det Konservative Folkepartis medlemmer i udvalget
og Uffe Elbæk (UFG) finder det vigtigt, at børn og
unge kan færdes sikkert på internettet, og at
børn og unges trivsel i højere grad skal tages
alvorligt. Flertallet er derfor enige om, at der bør
sættes rammer for, hvad techgiganter, virksomheder,
spilproducenter m.fl. må udbyde til børn og unge
på de digitale og sociale medier.
Flertallet konstaterer, at Djøf's
techkommission har fremlagt en række forslag til, hvordan vi
beskytter børn og unge på internettet. Flertallet
konstaterer samtidig, at flere undersøgelser af børn
og unges brug af digitale og sociale medier giver anledning til
bekymring. For eksempel viser en kortlægning fra VIVE bl.a.,
at blandt 11-15-årige oplyser 21-29 pct., at de
jævnligt har oplevet, at de hele tiden tænker på,
hvornår de næste gang kan komme på de sociale
medier, og at 17-40 pct. har forsøgt at bruge mindre tid
på de sociale medier, uden at det lykkedes
(»Børn og unges trivsel og brug af digitale medier -
to analysenotater«, VIVE, 2020). Dertil kommer, at
Børns Vilkår på baggrund af deres rapport
»Krop, køn og digital adfærd« fra 2020
anbefaler at fjerne digitalt adfærdsdesign, der
forudsætter en norm om daglig tilgængelighed blandt
børn og unge under 18 år (»Krop, køn og
digital adfærd«, Børns Vilkår, 2000).
Flertallet finder således, at
digitale og sociale medier kan virke afhængighedsskabende
på børn og unge, hvilket dels kalder på, at
samfundet er bevidst om vigtigheden af digital dannelse i skolen og
forældrenes ansvar for at sætte rammer for og guide
deres børn, og dels at der vedtages ny lovgivning for at
beskytte børn og unge på internettet.
Flertallet pålægger derfor
regeringen, at det i forlængelse af afrapporteringerne fra de
to regeringsnedsatte arbejdsgrupper, jf. B 54 - bilag 2,
drøftes på tværs af partierne, hvilke yderligere
tiltag der med fordel kan igangsættes for at
understøtte, at børn og unge kan færdes sikkert
på internettet, og herunder drøfte en ny lov om
digital børnebeskyttelse med mulige elementer fra det
amerikanske lovforslag KIDS Act (KIDS Act, s. 3411 - 116th
Congress, 2019-2020) og Djøf's techkommission (TechDK
Kommissionen).
Flertallet konstaterer, at arbejdsgrupperne
skulle have afrapporteret i 2020, men at arbejdet grundet den
aktuelle situation med covid-19 er blevet forsinket. Eksempler
på mulige tiltag, der kan drøftes i forlængelse
af arbejdsgruppernes afrapportering og i forbindelse med
drøftelserne af en ny lov om digital
børnebeskyttelse, kan være at forbyde
adfærdsdesign målrettet unge under 18 år, en
tilvalgsmodel frem for en fravalgsmodel, for så vidt
angår datasamlende elementer i børneprodukter,
foranstaltninger, som sikrer, at børn ikke udsættes
for voldeligt indhold, selvskadebilleder og børneporno, en
strømlining af markedsføringsregler, så
digitale produkter i højere grad skal leve op til
beskyttelsesniveauet for fysiske produkter, samt
sanktionsmuligheder ved overtrædelse af lovgivning.
Flertallet konstaterer, at en række
digitale produkter udbydes af internationale techgiganter, og at
det i et vist omfang potentielt kan være svært at
regulere dele af det i Danmark. Flertallet pålægger
derfor regeringen i samarbejde med partierne at undersøge
mulighederne herfor. Flertallet vil ligeledes drøfte
potentialet i videre at forfølge yderligere regulering
på EU-plan.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti
Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer i udvalget understreger ud over
ovenstående bemærkninger behovet for, at regeringen i
såvel rådssamlingerne på uddannelse, kultur og
det retlige område løfter de danske ønsker,
når det handler om at sikre bedre beskyttelse af børn
og unge på nettet.
Mindretalllet ønsker også, at
den danske techambassadør i langt højere grad
engageres og involveres i diskussionen om beskyttelse af
børn og unge i den digitale verden, herunder i at finde
konkrete løsninger og lave aftaler med techgiganterne,
så der sikres reelle fremadrettede løsninger. Udvalget
ønsker også, at regeringen sikrer, at
techambassadøren i højere grad end i dag også
løbende orienterer de relevante udvalg i Folketinget om
indsatsen og om henholdsvis fremskridt og udfordringer på
området.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
beretningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke
adgang til at komme med politiske bemærkninger i
beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 30.
oktober 2020 og var til 1. behandling den 3. december 2020.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Børne- og Undervisninsgudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
P.u.v.
Anders Kronborg
formand