Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 16. december 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til
lovforslaget. Skatteministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1-8, og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 9.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af skatteministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af
Dansk Folkeparti stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de af skatteministeren stillede
ændringsforslag, men for det af Dansk Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for
sin stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis og Liberal
Alliances medlemmer af udvalget bemærker, at de er dybt
bekymrede over regeringens sololøb med venstrefløjen
i forbindelse med nærværende lovforslag. Herunder
bekymrer det V, DF og LA, at regeringen bryder med traditionen om
brede aftaler på spilleområdet og ensidigt
forhøjer afgiftssatsen for væddemål og
onlinekasino fra 20 til 28 pct. Regeringen har redegjort for, at
forhøjelsen vil medføre en massiv stigning i spil
på det uregulerede marked, hvor spillerne ikke har samme
forbrugerbeskyttelse. Forhøjelsen giver også problemer
for en række mindre danske spiludbydere som SIFA TVBingo og
travsporten - problemer, som regeringen ikke har løst.
De øvrige dele af lovforslaget
bekymrer også V, DF og LA. Det er mærkværdigt, at
regeringen og aftalepartierne insisterer på at diskriminere
folk, der ønsker at leje boliger ud til deres børn
eller forældre. Det giver grobund for et hav af kreative
løsninger, hvor folk kan leje ejendomme ud til hinandens
børn for at undgå diskrimination. Det er usundt for et
samfund.
Endelig giver genindførelsen af
emballageafgiften på pvc-folier ikke mening, da der ikke
findes alternativer til pvc-folier. Afgiften vil derfor blot
fungere som en ekstraregning til danskerne.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Ny paragraf
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA og Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)):
1)
Efter § 4 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I arbejdsmarkedsbidragsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 121 af 7. februar 2020, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 5, stk. 1, indsættes efter
»§ 11, stk. 3«: », og § 11 a, stk.
3«.«
[Rentekorrektion indgår i
grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag]
Til § 7
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 8, stk. 3, indsættes efter 2.
pkt. som nyt punktum:
»Værdien af øvrige aktiver
opgøres efter bestemmelserne i § 3, stk. 4, 2.-8. pkt.,
mens fast ejendom, der ikke er omfattet af 1. pkt., medregnes til
den kontante anskaffelsessum.«
[Værdiansættelse af
aktiver]
3) I
det under nr. 2 foreslåede § 8, stk. 3, affattes 3. pkt., der bliver 4. pkt.,
således:
»Har den skattepligtige valgt at anvende 18.
alm. vurdering med tillæg af eventuel ikke medregnet
anskaffelsessum for ombygning, forbedringer m.v., jf. stk. 2, 2.
pkt., skal den faste ejendom medregnes til denne
værdi.«
[Binding ved valg af 18. alm.
vurdering]
4)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
11, stk. 1, 2. og 3. pkt.,
ændres »henholdsvis« til:
»eller«.«
[Sproglig korrektion]
5) I
den under nr. 4 foreslåede § 11 a affattes stk. 1, 2. pkt., således:
»Rentekorrektionen beregnes med et
beløb, der svarer til rentekorrektionssatsen efter § 9
a ganget med den talmæssigt største andel af
gælden til kursværdien i virksomhedsordningen på
tidspunktet, hvor anvendelsen af virksomhedsordningen for
ejendommen påbegyndes, eller for efterfølgende
indkomstår ved indkomstårets begyndelse eller ved
indkomstårets udløb.«
[Præcisering af tidspunkt for
rentekorrektionsberegning]
6) I
den under nr. 4 foreslåede § 11 a indsættes i stk. 1 efter 4. pkt. som nyt punktum:
»Værdien af øvrige aktiver
opgøres efter bestemmelserne i § 3, stk. 4, 2.-8. pkt.,
mens fast ejendom, der ikke er omfattet af 1. pkt., medregnes til
den kontante anskaffelsessum.«
[Værdiansættelse af
aktiver]
7) I
den under nr. 4 foreslåede § 11 a affattes stk. 1, 5. pkt., der bliver 6. pkt.,
således:
»Har den skattepligtige valgt at anvende 18.
alm. vurdering med tillæg af eventuel ikke medregnet
anskaffelsessum for ombygning, forbedringer m.v., jf. stk. 2, 2.
pkt., skal den faste ejendom medregnes til denne
værdi.«
[Binding ved valg af 18. alm.
vurdering]
Til § 8
8) I
stk. 2 indsættes før
»§ 7, nr. 1-2, 4 og 9-11«: »§ 01
og«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Ny paragraf
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(V, KF og LA):
9)
Efter § 8 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 02. Skatteministeren
fremsætter senest i folketingsåret 2024-25 forslag om
revision af lovens §§ 1 og 4.«
[Bestemmelse om revision af dele af
loven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter arbejdsmarkedsbidragsloven
udgør grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag for
selvstændigt erhvervsdrivende, som anvender
virksomhedsordningen i virksomhedsskattelovens afsnit I, summen af
overførsel fra virksomhedens skattepligtige overskud med
fradrag af kapitalafkast efter virksomhedsskattelovens § 5,
stk. 1, nr. 3, litra a, og overførsel af beløb fra
virksomhedens konto for opsparet overskud med tillæg af den
virksomhedsskat, der svarer hertil, til den skattepligtige samt
rentekorrektion, der medregnes i den personlige indkomst efter
virksomhedsskattelovens § 11, stk. 3. Dette følger af
arbejdsmarkedsbidragslovens § 5, stk. 1.
Efter det foreslåede § 11 a, jf.
lovforslagets § 7, nr. 4, skal der beregnes rentekorrektion,
når fast ejendom stilles til rådighed som bolig for den
skattepligtiges eller dennes ægtefælles forældre
og bedsteforældre samt børn og børnebørn
og disses ægtefæller. Det følger af det
foreslåede § 11 a, stk. 3, at
rentekorrektionsbeløbet skal medregnes i den personlige
indkomst og fradrages i kapitalindkomsten for det
pågældende indkomstår.
Det foreslås ved
ændringsforslaget, at rentekorrektionsbeløbet, der vil
skulle medregnes i den personlige indkomst efter det
foreslåede § 11 a, stk. 3, jf. lovforslagets § 7,
nr. 4, vil skulle indgå i grundlaget for beregning af
selvstændigt erhvervsdrivendes arbejdsmarkedsbidrag, jf.
arbejdsmarkedsbidragslovens § 5, stk. 1.
Den foreslåede ændring vil
således indebære en udvidelse af grundlaget for
arbejdsmarkedsbidraget for selvstændigt erhvervsdrivende.
Det vil sige, at med den foreslåede
ændring vil grundlaget for arbejdsmarkedsbidraget for
selvstændigt erhvervsdrivende komme til at udgøre
summen af overførsel fra virksomhedens skattepligtige
overskud med fradrag af kapitalafkast og overførsel af
beløb fra virksomhedens konto for opsparet overskud med
tillæg af den dertil svarende virksomhedsskat samt den
rentekorrektion, der skal medregnes i den personlige indkomst
både efter virksomhedsskattelovens § 11, stk. 3, og
virksomhedsskattelovens § 11 a, stk. 3.
Provenumæssige
konsekvenser
I provenuvurderingen til det fremsatte
lovforslag er det lagt til grund, at rentekorrektion indgår i
grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag, og ændringsforslaget vil
derfor ikke indebære yderligere provenumæssige
konsekvenser.
Til nr. 2
I virksomhedsskatteloven fastsætter
flere bestemmelser værdien af aktiver, der ikke er fast
ejendom, ved opgørelsen af kapitalafkastgrundlaget,
når virksomhedsordningen finder anvendelse. Disse
værdiansættelsesbestemmelser findes i
virksomhedsskattelovens § 3, stk. 4, 2.-8. pkt., om
opgørelsen af indskudskontoen. Heraf følger det, at
udelukkende erhvervsmæssigt benyttede driftsmidler og skibe
omfattet af afskrivningslovens kapitel 2 medregnes til den
afskrivningsberettigede saldoværdi ved indkomstårets
begyndelse, jf. afskrivningslovens § 5, stk. 2. Delvis
erhvervsmæssigt benyttede driftsmidler og skibe omfattet af
afskrivningslovens kapitel 2 medregnes til den uafskrevne del af
det afskrivningsberettigede beløb ved indkomstårets
begyndelse. Negativ saldo kan ikke fradrages. Andre
løsøregenstande medregnes til handelsværdien.
Dog medregnes varer, der omfattes af lov om skattemæssig
opgørelse af varelagre m.v., og husdyrbesætninger, der
omfattes af lov om den skattemæssige behandling af
husdyrbesætninger, til værdien opgjort efter reglerne i
disse love. Øvrige aktiver medregnes til anskaffelsessummen
med fradrag af skattemæssige afskrivninger. I det omfang
anskaffelsessummen omregnes til kontantværdi, anvendes
denne.
Hertil kommer der nogle særlige
værdiansættelsesregler for fast ejendom, hvor det
følger af virksomhedsskattelovens § 8, stk. 2, 1. pkt.,
at fast ejendom medregnes til den kontante anskaffelsessum. Dog
følger det af virksomhedsskattelovens § 8, stk. 2, 2.
pkt., at den skattepligtige kan vælge at anvende
værdien ved 18. alm. vurdering med tillæg af eventuel
ikke medregnet anskaffelsessum for ombygning, forbedringer m.v.,
hvis ejendommen er anskaffet før den 1. januar 1987.
Efter det foreslåede § 8, stk.
3, 2. pkt., jf. lovforslagets § 7, nr. 2, skal der findes en
andel af gælden i virksomhedsordningen. Dette sker ved at se
på, hvor meget værdien af fast ejendom, der er stillet
til rådighed som bolig for den skattepligtiges eller dennes
ægtefælles forældre og bedsteforældre samt
børn og børnebørn og disses
ægtefæller, udgør af de samlede aktiver i
virksomhedsordningen.
Det foreslås ved
ændringsforslaget, at der i det foreslåede § 8,
stk. 3, efter 2. pkt., indsættes et nyt punktum, hvorefter
værdien af øvrige aktiver skal opgøres efter
virksomhedsskattelovens § 3, stk. 4, 2.-8. pkt., mens fast
ejendom, der ikke er omfattet af 1. pkt., skal medregnes til den
kontante anskaffelsessum.
Herved foreslås det, at det
fremgår direkte af lovteksten, hvorledes værdien af de
samlede aktiver i virksomhedsordningen, der skal bruges til
beregningen af den pågældende andel af gælden i
virksomhedsordningen, jf. § 8, stk. 3, jf. lovforslagets
§ 7, nr. 2, skal opgøres. Med den foreslåede
bestemmelse vil det dermed følge, at
værdiansættelsen af de samlede aktiver skal
følge de bestemmelser, der allerede i dag anvendes ved
opgørelsen af kapitalafkastgrundlaget og
indskudskontoen.
Det vil sige, at der er tale om en
fortsættelse af gældende ret, således at
udelukkende erhvervsmæssigt benyttede driftsmidler og skibe
omfattet af afskrivningslovens kapitel 2 vil skulle medregnes til
den afskrivningsberettigede saldoværdi ved
indkomstårets begyndelse, jf. afskrivningslovens § 5,
stk. 2.
Delvis erhvervsmæssigt benyttede
driftsmidler og skibe omfattet af afskrivningslovens kapitel 2 vil
skulle medregnes til den uafskrevne del af det
afskrivningsberettigede beløb ved indkomstårets
begyndelse. Negativ saldo vil ikke kunne fradrages. Andre
løsøregenstande vil skulle medregnes til
handelsværdien. Dog vil varer, der omfattes af lov om
skattemæssig opgørelse af varelagre m.v., og
husdyrbesætninger, der omfattes af lov om den
skattemæssige behandling af husdyrbesætninger, skulle
medregnes til værdien opgjort efter reglerne i disse love.
Øvrige aktiver vil skulle medregnes til anskaffelsessummen
med fradrag af skattemæssige afskrivninger. Og i det omfang
anskaffelsessummen skal omregnes til kontantværdi, vil denne
skulle anvendes.
For så vidt angår fast ejendom,
der ikke er omfattet af det foreslåede § 8, stk. 3, jf.
lovforslagets § 7, nr. 2, vil denne skulle medregnes til den
kontante anskaffelsessum.
Til nr. 3
I virksomhedsskatteloven findes nogle
særlige værdiansættelsesregler for fast ejendom
ved opgørelsen af kapitalafkastgrundlaget, når
virksomhedsordningen finder anvendelse. Det følger
således af virksomhedsskattelovens § 8, stk. 2, 1. pkt.,
at fast ejendom medregnes til den kontante anskaffelsessum. Dog
følger det af virksomhedsskattelovens § 8, stk. 2, 2.
pkt., at den skattepligtige kan vælge at anvende
værdien ved 18. alm. vurdering med tillæg af eventuel
ikke medregnet anskaffelsessum for ombygning, forbedringer m.v.,
hvis ejendommen er anskaffet før den 1. januar 1987.
Efter det foreslåede § 8, stk.
3, 3. pkt., jf. lovforslagets § 7, nr. 2, kan den
skattepligtige - i stedet for at anvende den kontante
anskaffelsessum for ejendommen med tillæg af anskaffelsessum
for ombygning, forbedringer m.v., som er foretaget efter
anskaffelsen af ejendommen - anvende værdien ved 18. alm.
vurdering med tillæg af eventuel ikke medregnet
anskaffelsessum for ombygning, forbedring m.v.
Det foreslås ved
ændringsforslaget, at når den skattepligtige har valgt
at anvende 18. alm. vurdering med tillæg af eventuel ikke
medregnet anskaffelsessum for ombygning, forbedringer m.v., jf.
virksomhedsskattelovens § 8, stk. 2, 2. pkt., vil den faste
ejendom skulle medregnes til denne værdi.
Det vil sige, at den skattepligtiges valg i
forhold til indregning af fast ejendom ved opgørelsen af
kapitalafkastgrundlaget efter virksomhedsskattelovens § 8,
stk. 1 og 2, vil blive bindende for den skattepligtige ved
opgørelsen af den tekniske friværdi efter det
foreslåede § 8, stk. 3, jf. lovforslagets § 7, nr.
2. Derved sikres det, at fast ejendom skal indregnes til den samme
værdi ved opgørelsen af kapitalafkastgrundlaget.
Til nr. 4
Efter virksomhedsskatteloven skal der
beregnes rentekorrektion, når saldoen på
indskudskontoen er negativ på det tidspunkt, hvor anvendelsen
af virksomhedsordningen påbegyndes, eller for
efterfølgende indkomstår ved indkomstårets
begyndelse, henholdsvis ved indkomstårets udløb.
Reglerne om rentekorrektion findes i virksomhedsskattelovens §
11. Rentekorrektionen beregnes med et beløb, der svarer til
rentekorrektionssatsen efter § 9 ganget med den
talmæssigt største negative saldo på
indskudskontoen på tidspunktet, hvor anvendelsen af
virksomhedsordningen påbegyndes, eller for
efterfølgende indkomstår ved indkomstårets
begyndelse henholdsvis ved indkomstårets udløb.
Rentekorrektionen er dog maksimeret i forhold til det
talmæssigt største negative afkastgrundlag på
det tidspunkt, hvor anvendelsen af virksomhedsordningen
påbegyndes, eller for efterfølgende indkomstår
ved indkomstårets begyndelse henholdsvis indkomstårets
udløb. Ved beregning af rentekorrektion efter
virksomhedsskattelovens § 11 er der således tre
relevante målepunkter. I det indkomstår, hvor
anvendelsen af virksomhedsordningen påbegyndes, er det
relevante tidspunkt netop det tidspunkt, hvor anvendelsen af
virksomhedsordningen påbegyndes, mens det relevante tidspunkt
for efterfølgende indkomstår derimod er begyndelsen
eller udløbet af det enkelte indkomstår.
Det foreslås, at ordet henholdsvis i
virksomhedsskattelovens § 11, stk. 1, 2. pkt. og 3. pkt.,
ændres til eller.
Den foreslåede ændring skal ses
i sammenhæng med ordlyden af ændringsforslag nr. 5 til
det foreslåede § 11 a, stk. 1, 2. pkt., jf.
lovforslagets § 7, nr. 4, hvor der foreslås en
nyaffattelse af den foreslåede bestemmelse, hvor ordet
henholdsvis foreslås at udgå og erstattes af ordet
eller med henblik på at sikre en ens sprogbrug i de to
bestemmelser, der teknisk skal forstås og fungere på
præcis samme måde.
Til nr. 5
Virksomhedsskatteloven indeholder i dag
ingen særlige regler for det tilfælde, hvor den
skattepligtige stiller fast ejendom til rådighed som bolig
for en nærmere afgrænset personkreds og samtidig
anvender virksomhedsordningen.
Det er foreslået i lovforslagets
§ 7, nr. 4, at der indsættes en ny bestemmelse i
virksomhedsskatteloven - § 11 a - hvorefter der skal beregnes
rentekorrektion, når den skattepligtige anvender
virksomhedsordningen og udlejer fast ejendom til f.eks. sit barn
til brug for dettes private beboelse.
Det foreslås ved
ændringsforslaget, at det foreslåede § 11 a, stk.
1, 2. pkt., affattes således, at rentekorrektion skal
beregnes med et beløb, der svarer til rentekorrektionssatsen
efter virksomhedsskattelovens § 9 a ganget med den
talmæssigt største andel af gælden til
kursværdien i virksomhedsordningen på tidspunktet, hvor
anvendelsen af virksomhedsordningen for ejendommen
påbegyndes, eller for efterfølgende indkomstår
ved indkomstårets begyndelse eller ved indkomstårets
udløb.
Med den foreslåede affattelse af
§ 11 a, stk. 1, 2. pkt., præciseres forståelsen af
den foreslåede bestemmelse i forhold til
måletidspunktet for den andel af gælden i
virksomhedsordningen, der skal ganges med rentekorrektionssatsen
efter virksomhedsskattelovens § 9 a. Derudover sikres det med
den foreslåede affattelse, at der i den foreslåede
§ 11 a, jf. lovforslagets § 7, nr. 4, og den
gældende bestemmelse i virksomhedsskattelovens § 11 om
rentekorrektion ved privat gæld gøres brug af samme
sprogbrug og formulering. Den foreslåede § 11 a, jf.
lovforslagets § 7, nr. 4, og virksomhedsskattelovens § 11
indeholder samme grundlæggende beregningsmekanisme og
måletidspunkter, hvorfor der også bør anvendes
samme sprogbrug og formulering af hensyn til forståelsen af
bestemmelserne.
Til nr. 6
I virksomhedsskatteloven findes der flere
bestemmelser, der fastsætter værdien af aktiver, der
ikke er fast ejendom, ved opgørelsen af
kapitalafkastgrundlaget, når virksomhedsordningen finder
anvendelse. Disse værdiansættelsesbestemmelser findes i
virksomhedsskattelovens § 3, stk. 4, 2.-8. pkt., om
opgørelsen af indskudskontoen. Heraf følger det, at
udelukkende erhvervsmæssigt benyttede driftsmidler og skibe
omfattet af afskrivningslovens kapitel 2 medregnes til den
afskrivningsberettigede saldoværdi ved indkomstårets
begyndelse, jf. afskrivningslovens § 5, stk. 2. Delvis
erhvervsmæssigt benyttede driftsmidler og skibe omfattet af
afskrivningslovens kapitel 2 medregnes til den uafskrevne del af
det afskrivningsberettigede beløb ved indkomstårets
begyndelse. Negativ saldo kan ikke fradrages. Andre
løsøregenstande medregnes til handelsværdien.
Dog medregnes varer, der omfattes af lov om skattemæssig
opgørelse af varelagre m.v., og husdyrbesætninger, der
omfattes af lov om den skattemæssige behandling af
husdyrbesætninger, til værdien opgjort efter reglerne i
disse love. Øvrige aktiver medregnes til anskaffelsessummen
med fradrag af skattemæssige afskrivninger. I det omfang
anskaffelsessummen omregnes til kontantværdi, anvendes
denne.
Hertil kommer der nogle særlige
værdiansættelsesregler for fast ejendom, hvor det
følger af virksomhedsskattelovens § 8, stk. 2, 1. pkt.,
at fast ejendom medregnes til den kontante anskaffelsessum. Dog
følger det af virksomhedsskattelovens § 8, stk. 2, 2.
pkt., at den skattepligtige kan vælge at anvende
værdien ved 18. alm. vurdering med tillæg af eventuel
ikke medregnet anskaffelsessum for ombygning, forbedringer m.v.,
hvis ejendommen er anskaffet før den 1. januar 1987.
Efter det foreslåede § 11 a,
stk. 1, jf. lovforslagets § 7, nr. 4, skal der findes en andel
af gælden i virksomhedsordningen. Dette sker ved se på,
hvor meget værdien af fast ejendom, der er stillet til
rådighed som bolig for den skattepligtiges eller dennes
ægtefælles forældre og bedsteforældre samt
børn og børnebørn og disses
ægtefæller, udgør af de samlede aktiver i
virksomhedsordningen.
Det foreslås ved
ændringsforslaget, at der i det foreslåede § 11 a,
stk. 1, efter 4. pkt. indsættes et nyt punktum, hvorefter
værdien af øvrige aktiver skal opgøres efter
virksomhedsskattelovens § 3, stk. 4, 2.-8. pkt., mens fast
ejendom, der ikke er omfattet af 1. pkt., skal medregnes til den
kontante anskaffelsessum.
Herved foreslås det, at det
fremgår direkte af lovteksten, hvorledes værdien af de
samlede aktiver i virksomhedsordningen, der skal bruges til
beregningen af den pågældende andel af gælden i
virksomhedsordningen, jf. § 11 a, stk. 1, jf. lovforslagets
§ 7, nr. 4, skal opgøres. Med den foreslåede
bestemmelse følger det dermed, at
værdiansættelsen af de samlede aktiver skal
følge de bestemmelser, der allerede i dag anvendes ved
opgørelsen af kapitalafkastgrundlaget og
indskudskontoen.
Det vil sige, at der er tale om en
fortsættelse af gældende ret, således at
udelukkende erhvervsmæssigt benyttede driftsmidler og skibe
omfattet af afskrivningslovens kapitel 2 vil skulle medregnes til
den afskrivningsberettigede saldoværdi ved
indkomstårets begyndelse, jf. afskrivningslovens § 5,
stk. 2. Delvis erhvervsmæssigt benyttede driftsmidler og
skibe omfattet af afskrivningslovens kapitel 2 vil skulle medregnes
til den uafskrevne del af det afskrivningsberettigede beløb
ved indkomstårets begyndelse. Negativ saldo vil ikke kunne
fradrages. Andre løsøregenstande vil skulle medregnes
til handelsværdien. Dog vil varer, der omfattes af lov om
skattemæssig opgørelse af varelagre m.v., og
husdyrbesætninger, der omfattes af lov om den
skattemæssige behandling af husdyrbesætninger, skulle
medregnes til værdien opgjort efter reglerne i disse love.
Øvrige aktiver vil skulle medregnes til anskaffelsessummen
med fradrag af skattemæssige afskrivninger. Og i det omfang
anskaffelsessummen skal omregnes til kontantværdi, vil denne
skulle anvendes.
For så vidt angår fast ejendom,
der ikke er omfattet af det foreslåede § 11 a, jf.
lovforslagets § 7, nr. 4, vil denne skulle medregnes til den
kontante anskaffelsessum.
Til nr. 7
I virksomhedsskatteloven findes der nogle
særlige værdiansættelsesregler for fast ejendom
ved opgørelsen af kapitalafkastgrundlaget, når
virksomhedsordningen finder anvendelse. Det følger
således af virksomhedsskattelovens § 8, stk. 2, 1. pkt.,
at fast ejendom medregnes til den kontante anskaffelsessum. Dog
følger det af virksomhedsskattelovens § 8, stk. 2, 2.
pkt., at den skattepligtige kan vælge at anvende
værdien ved 18. alm. vurdering med tillæg af eventuel
ikke medregnet anskaffelsessum for ombygning, forbedringer m.v.,
hvis ejendommen er anskaffet før den 1. januar 1987.
Efter det foreslåede § 11 a,
stk. 1, 5. pkt., jf. lovforslagets § 7, nr. 4, kan den
skattepligtige - i stedet for at anvende den kontante
anskaffelsessum for ejendommen med tillæg af anskaffelsessum
for ombygning, forbedringer m.v., som er foretaget efter
anskaffelsen af ejendommen - anvende værdien ved 18. alm.
vurdering med tillæg af eventuel ikke medregnet
anskaffelsessum for ombygning, forbedring m.v.
Det foreslås ved
ændringsforslaget, at når den skattepligtige har valgt
at anvende 18. alm. vurdering med tillæg af eventuel ikke
medregnet anskaffelsessum for ombygning, forbedringer m.v., jf.
virksomhedsskattelovens § 8, stk. 2, 2. pkt., vil den faste
ejendom skulle medregnes til denne værdi.
Det vil sige, at den skattepligtiges valg i
forhold til indregning af fast ejendom ved opgørelsen af
kapitalafkastgrundlaget efter virksomhedsskattelovens § 8,
stk. 1 og 2, vil være bindende for den skattepligtige i
forhold til beregning af rentekorrektion efter det foreslåede
§ 11 a, jf. lovforslagets § 7, nr. 4. Derved sikres det,
at fast ejendom vil skulle indregnes til den samme værdi ved
beregning af den foreslåede rentekorrektion.
Til nr. 8
Det foreslås ved
ændringsforslaget, at den foreslåede tilføjelse
til arbejdsmarkedsbidragslovens § 5, stk. 1, jf.
ændringsforslag nr. 1, vil få virkning for
indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2021 eller
senere.
Til nr. 9
Der foreslås indsat en
revisionsbestemmelse, hvorefter skatteministeren senest i
folketingsåret 2024-25 skal fremsætte lovforslag om
revision af bestemmelserne om genindførelsen af afgiften
på pvc-folier, jf. lovforslagets § 1, og om
forhøjelsen af afgiftssatsen for væddemål og
onlinekasino, jf. lovforslagets § 4.
Formålet med bestemmelsen, for
så vidt angår lovforslagets § 1, er at sikre, at
Folketinget senest i folketingsåret 2024-25 får
lejlighed til at tage stilling til, om afgiften på pvc-folier
skal opretholdes. Baggrunden herfor er, at EU's producentansvar for
emballager træder i kraft ved udgangen af 2024, og at det
derfor vil være naturligt at tage afgiften op til
genovervejelse, så der sikres en sammenhængende
regulering på området.
Baggrunden for revisionsbestemmelsen om
§ 4 er, at skatteministeren i flere svar, herunder svar
på spørgsmål 6 og besvarelsen af
samrådsspørgsmål A-D, har oplyst, at det
fremgår af Skatteministeriets beregninger, at en andel af
spilforbruget forventes at skifte fra det regulerede til det
uregulerede spilmarked, når afgiften på
væddemål og onlinekasino forhøjes fra 20 pct.
til 28. pct. Det medfører et fald i den såkaldte
kanaliseringsgrad, som er et udtryk for andelen af spilforbruget,
som sker på det regulerede marked.
Dansk Folkeparti er bekymret for denne
udvikling, herunder at det kan øge problemer med ludomani.
Det foreslås derfor, at Folketinget får lejlighed til
at tage stilling til, om afgiftssatsen for væddemål og
onlinekasino har det rette niveau.
Skatteministeren pålægges
endvidere at oversende en årlig skriftlig redegørelse
til Folketingets Skatteudvalg om udviklingen for
kanaliseringsgraden og udviklingen i antallet af borgere med
ludomaniproblemer. Første redegørelse skal oversendes
til Folketingets Skatteudvalg i januar 2022.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november
2020 og var til 1. behandling den 24. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og medarbejdere fra
Skatteministeriet har den 19. november 2020 foretaget en teknisk
gennemgang af dele af lovforslaget over for udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 28. august 2020 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 410 (folketingsåret
2019-20). Den 18. november 2020 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 5
spørgsmål til skatteministeren til mundtlig
besvarelse, som ministeren har besvaret i 2 åbne samråd
den 10. december 2020.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
25 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Skatteministeren har besvaret spørgsmål
nr. 1-20. Der udestår svar på spørgsmål
nr. 21-25, som udvalget forventer besvaret inden 2. behandling af
lovforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Theresa Berg
Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Kim Valentin (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Dennis
Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René
Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen
(LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |