L 109 Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder og lov om kapitalmarkeder og om ophævelse af lov om finansiel stabilitet.

(Ændringer som følge af revision af kapitalkravsdirektivet (CRD V) og krisehåndteringsdirektivet (BRRD II) m.v.).

Af: Erhvervsminister Simon Kollerup (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2020-21
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 11-12-2020

Afgivet: 11-12-2020

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 11. december 2020

20201_l109_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 11. december 2020

1. Ændringsforslag

Erhvervsministeren har stillet 38 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, KF, RV, SF, LA og Uffe Elbæk (UFG)) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1-4 og 6-38 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 5.

Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance

Venstres, Det Konservative Folkepartis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget udtaler, at det i forbindelse med dette lovforslag har været helt afgørende for de tre partier, hvordan vi i Danmark vælger at implementere direktiver. Det er Venstres, Det Konservative Folkepartis og Liberal Alliances helt grundlæggende holdning, at vi bør minimumsimplementere EU-regler, så vi ikke stiller bebyrdende ekstra krav til danske virksomheder. Det vil svække virksomhedernes konkurrenceevne og i sidste ende koste danske arbejdspladser.

Når Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance så alligevel støtter lovforslaget, selv om der er tale om eksempler på overimplementering, er det, fordi det bygger på tidligere politiske aftaler, som er indgået i den finansielle forligskreds. Det drejer sig bl.a. om lønpolitik i den finansielle sektor, og det betyder, at vi ligger lidt anderledes i Danmark, end vi i Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance ønsker, man gjorde. Men det har vi politisk aftalt. Det står vi naturligvis på mål for. Det gælder også i forhold til de regler om det såkaldte subordinationskrav, som skal gælde for SIFI'er. Her har vi tidligere aftalt, at det gælder alle danske SIFI'er og ikke kun 30 pct., som direktivet giver mulighed for. Det står Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance naturligvis også på mål for.

I relation til dette lovforslag har Venstres, Det Konservative Folkepartis og Liberal Alliances fokus primært været på implementeringen af krisehåndteringsdirektivet, BRRD II. I Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance har det været helt afgørende, at det skal bero på en konkret, individuel vurdering af den enkelte SIFI's situation, om man skal øge eller sænke niveauet for subordinationskravet. I det lovudkast, der blev sendt i høring, var der en klar tilkendegivelse af, hvor Finanstilsynet forventes at lægge niveauet for subordinationskravet. Det skulle være på det højeste niveau, da det er her, Finanstilsynet indtil nu har lagt niveauet. Det er Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance meget tilfredse med, at vi i den finansielle forligskreds har fået ændret, så der nu netop bliver tale om en individuel konkret vurdering og ikke, som vi hidtil har kørt med, at subordinationskravet pr. automatik skal ligge på det højeste niveau. Det betyder, at danske SIFI'er nu skal vurderes på samme måde som deres europæiske konkurrenter, hvilket igen betyder, at de danske SIFI'ers omkostninger til at stille den nødvendige kapital, der skal bære tab, årligt nedbringes med et betydeligt trecifret millionbeløb.

Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance havde gerne set, at det var blevet indskrevet i lovbemærkningerne, at de indfasningsmuligheder (frem til 2024) for den fulde indfasning af subordinationskravet, som er indeholdt i BRRD II-direktivet, som udgangspunkt skal anvendes fuldt ud. Det vil give mere ensartede konkurrenceforhold for danske banker, særlig i forhold til øvrige banker i Norden, som først skal være på plads med subordinationskravet i 2024. Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance har dog noteret sig, at der ikke har været politisk opbakning til dette.

Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance er tilfredse med, at det er blevet skrevet ind i lovbemærkningerne, at subordinationskravet for SIFI-pengeinstitutterne vil blive evalueret i 2023. I forbindelse med evalueringen vil vi i Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance have et skarpt fokus på, at vi i Danmark ikke lægger os på et højere niveau for subordination, end man har gjort i bankunionslandene.

Vi skal værne om den danske realkreditmodel. Det har derfor været vigtigt for Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance at sikre, at det såkaldte gældsbufferkrav fortsat er en undtagelse for danske realkreditinstitutter. Vi skal værne om den danske realkreditmodel, og det gør vi med den valgte model.

Alt i alt er det et tungt og kompliceret lovforslag. Men med udgangspunkt i ovenstående bemærkninger mener vi i Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance, at der er landet en fornuftig balance, som både sikrer en robust finansiel sektor i Danmark, men som også fjerner unødige meromkostninger i forhold til en dansk særregel om, at danske SIFI'er pr. automatik pålægges det højeste niveau for subordination.

Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance støtter derfor lovforslaget.

Enhedslisten

Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at Enhedslisten selvfølgelig er enig i, at kreditinstitutter skal polstres, så vi har en robust finanssektor, der kan klare sig igennem en krisesituation, eller i værste fald afvikles billigt. Det er bare ikke konsekvensen af dette lovforslag, selv om det beskrives sådan i introduktionen. Hvis vi var et andet land i Europa, som ikke havde lige så høje kapitalkrav, som vi har i Danmark, så kunne der være tale om en øget polstring af bankerne. I Danmark har vi dog hidtil overimplementeret de bagvedliggende europæiske kapitalkravsdirektiver, og med dette lovforslag ender vi med en mere direktivnær implementering, der udligner den hidtidige forskel mellem de skrappere danske krav og kravene i mange andre EU-lande. Dermed er der ikke tale om en skærpelse af kapitalkravene, som man kunne foranlediges til at tro, hvis man kun læser introduktionen i den mere end 500 sider lange lovtekst, men der er derimod tale om den største lempelse i mere end et årti. Det burde have været overskriften på lovforslaget. Den konkrete lempelse angår opfyldelsen af NEP-kravene med såkaldt subordinerede midler. Fremover vil systemisk vigtige finansinstitutter (SIFI'er) skulle holde færre subordinerede midler, end de gør i dag. Pengeinstitutterne vil derved opleve en lempelse og ikke en skærpelse.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 1, stk. 4, 1. pkt., og stk. 5, 1. pkt., og § 373, stk. 1, udgår », 44«.«

[Ændring af henvisninger]

2) Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:

»02. I § 5, stk. 1, nr. 41, der bliver nr. 44, ændres »stk. 5« til: »stk. 6«, og i nr. 43, der bliver nr. 46, ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.«

[Ændring af henvisninger]

3) Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:

»03. I § 14, stk. 7, ændres »§ 70, stk. 4« til: »§ 64 e, stk. 1«.«

[Ændring af henvisning]

4) Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:

»04. I § 70, stk. 1, nr. 4, ændres »stk. 6« til: »stk. 5«.«

[Ændring af henvisning]

Af erhvervsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF):

5) Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:

»05. I § 77 h, stk. 4, ændres »og fondsmæglerselskaber I« til: », fondsmæglerselskaber I og finansielle holdingvirksomheder«.«

[Udvidelse af bemyndigelse]

Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:

6) Nr. 36 og 37 affattes således:

»36. I § 125 b, stk. 2, der bliver stk. 4, ændres »stk. 1« til: »stk. 3«, efter »det kombinerede kapitalbufferkrav,« indsættes: »eller et globalt systemisk vigtigt finansielt institut (G-SIFI) som nævnt i stk. 2, der ikke opfylder gearingsgradbufferkravet,«, og efter »skal opgøre det« indsættes: »relevante«.

37. I § 125 b, stk. 3, der bliver stk. 5, ændres »stk. 1« til: »stk. 3«, og efter »det kombinerede kapitalbufferkrav,« indsættes: »eller et globalt systemisk vigtigt finansielt institut (G-SIFI) som nævnt i stk. 2, der ikke opfylder gearingsgradbufferkravet,«.«

[Ændring af henvisninger]

7) Efter nr. 39 indsættes som nyt nummer:

»06. I § 125 b, stk. 5, der bliver stk. 7, ændres »stk. 1 og 3« til: »stk. 3 og 5«.«

[Ændring af henvisning]

8) Efter nr. 40 indsættes som nyt nummer:

»07. I § 125 b, stk. 7, der bliver stk. 9, ændres »Stk. 1 og 4« til: »Stk. 3 og 6«.«

[Ændring af henvisning]

9) Efter nr. 47 indsættes som nyt nummer:

»08. I § 125 h, stk. 1, 2. pkt., der bliver 3. pkt., og stk. 2, 1. og 2. pkt., ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.«

[Ændring af henvisning]

10) I den under nr. 52 foreslåede § 175 g ændres i stk. 2, nr. 1, »og på konsolideret« til: »på konsolideret«, og »de navnlig er« ændres til: »de er navnlig«.

[Korrektion af trykfejl]

11) I den under nr. 52 foreslåede § 175 g udgår i stk. 3, nr. 2, »og ledelsesmedlemmerne«.

[Sproglig præcisering]

12) I den under nr. 62 foreslåede § 260 a udgår i stk. 1, 1. pkt., », jf. dog 2. pkt«.

[Fjerner unødig krydshenvisning]

13) I det under nr. 65 foreslåede § 264, stk. 3, ændres »henhold til stk. 1« til: »henhold til stk. 1,«.

[Sproglig præcisering]

14) Nr. 75 affattes således:

»75. I § 265, stk. 3, nr. 1, indsættes efter »koncernen«: »og dennes afviklingskoncerner«.«

[Sproglig præcisering af ændringen]

15) I den under nr. 80 foreslåede § 266 ændres i stk. 2, nr. 1, litra a, »på konsolideret niveau« til: »på konsolideret grundlag«.

[Ensretning med øvrige bestemmelser]

16) I den under nr. 80 foreslåede § 267 a udgår i stk. 1, nr. 5, litra a, »stk. 1,«.

[Ændring af henvisning]

17) I den under nr. 80 foreslåede § 267 e udgår i nr. 4, litra a, nr. i og to steder i nr. ii, »omfattet af stk. 1«.

[Fjerner unødige krydshenvisninger]

18) I den under nr. 80 foreslåede § 267 e ændres i nr. 4, litra d, »og hvor anvendelse af beføjelserne ikke vil påvirke« til: »og anvendelse af beføjelserne vil ikke påvirke«.

[Sproglig præcisering]

19) I den under nr. 80 foreslåede § 268 b udgår i nr. 4, litra a, nr. i og to steder i nr. ii, »omfattet af stk. 1«.

[Fjerner unødige krydshenvisninger]

20) I den under nr. 80 foreslåede § 268 b ændres i nr. 4, litra c, »og hvor anvendelse af beføjelserne ikke vil påvirke« til: »og anvendelse af beføjelserne vil ikke påvirke«.

[Sproglig præcisering]

21) I den under nr. 80 foreslåede § 269 b udgår i stk. 1, nr. 1, »stk. 1,«.

[Ændring af henvisning]

22) I det under nr. 82 foreslåede § 271, stk. 2, ændres i nr. 2 »hvert medlemsland« til: »de lande i Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område«.

[Præcisering af omfattede lande]

23) I det under nr. 82 foreslåede § 271, stk. 2, ændres i nr. 3 og 4 »medlemslande« til: »lande i Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område«.

[Præcisering af omfattede lande]

24) I det under nr. 82 foreslåede § 271, stk. 2, ændres i nr. 5, 1. pkt., »medlemslande« til: »lande i Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område«.

[Præcisering af omfattede lande]

25) I det under nr. 82 foreslåede § 271, stk. 2, ændres i nr. 5, 2. pkt., »medlemsland« til: »land«, og to steder ændres »medlemslandets« til: »landets«.

[Konsekvensændringer]

26) I det under nr. 82 foreslåede § 271, stk. 2, ændres i nr. 7 »medlemsland« til: »land i Den Europæiske Union eller et land, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område«, og »medlemslands« ændres til: »lands«.

[Præcisering af omfattede lande og tilhørende konsekvensændring]

27) I den under nr. 87 foreslåede affattelse af § 272, stk. 1, udgår to steder i 2. pkt. »stk. 1,«.

[Ændring af henvisninger]

28) Nr. 90 affattes således:

»90. I § 272, stk. 6, 2. pkt., indsættes efter »relevante kernekapitalinstrumenter«: »og nedskrivningsegnede forpligtelser«, og efter »ejerne af de relevante kapitalinstrumenter« indsættes: »og nedskrivningsegnede forpligtelser«.«

[Tilpasning af ændringen i overensstemmelse med den gældende ordlyd af bestemmelsen]

29) Nr. 99 affattes således:

»99. I § 351, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2 og to steder i stk. 4 udgår »nr. 2-6,«.«

[Præcisering]

30) Efter nr. 114 indsættes som nyt nummer:

»09. I § 373, stk. 9, udgår »§ 125 i, stk. 1,«.«

[Ændring af henvisning]

Til § 2

31) I det under nr. 15 foreslåede § 17, stk. 1, 2. pkt., udgår to steder »stk. 1,«.

[Ændring af henvisninger]

32) Nr. 40 affattes således:

»40. I § 51, stk. 1, nr. 4, ændres »passiver« til: »forpligtelser og kapitalgrundlag«, og efter »kapitalinstrumenter og« indsættes: »nedskrivningsegnede forpligtelser,«.«

[Sproglig præcisering]

33) I det under nr. 43 foreslåede § 63, stk. 2, ændres »lov om finansiel stabilitet, jf. lovbekendtgørelse nr. 479 af 3. maj 2018,« til: »lov nr. 1003 af 10. oktober 2008 om finansiel stabilitet«.

[Ændring af henvisning]

Til § 5

34) I stk. 9, 2. pkt., ændres »stk. 4« til: »stk. 3«.

[Ændring af henvisning]

Til bilag 1

35) I det foreslåede bilag 9 udgår i punkt 1 i definitionen af ß »stk. 1,«.

[Ændring af henvisning]

36) I det foreslåede bilag 9 affattes formlen på beløbet X i punkt 2 således:

»Formel«

[Korrektion af matematisk formel]

37) I det foreslåede bilag 9 ændres i punkt 3 »Det beløb, Y,« til: »Det beløb, Z,«.

[Korrektion af henvisning]

Til bilag 2

38) I det foreslåede bilag 10 ændres i punkt 1 i definitionen af ? »litra a og b« til: »a og ß«.

[Korrektion af henvisning]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med lovforslagets § 1, nr. 15, foreslås det at ophæve § 44 i lov om finansiel virksomhed. Det medfører, at eventuelle henvisninger til § 44 skal konsekvensrettes. På baggrund heraf foreslås det at lade henvisningerne i § 1, stk. 4, 1. pkt., og stk. 5, 1. pkt., og § 373, stk. 1, udgå.

Der foretages ikke en materiel ændring.

Til nr. 2

Med lovforslagets § 1, nr. 32, foreslås det at indsætte et nyt stk. 5 i § 125 a i lov om finansiel virksomhed, hvorefter stk. 5-8 i selv samme bestemmelse bliver stk. 6-9 som følge af en rykningsklausul. Det medfører, at eventuelle henvisninger til § 125 a, stk. 5-9, skal konsekvensrettes. På baggrund heraf foreslås det at ændre henvisningerne i § 5, stk. 1, nr. 41, der bliver nr. 44, og nr. 43, der bliver nr. 46, så der fremover henvises til den rette bestemmelse.

Der foretages ikke en materiel ændring.

Til nr. 3 og 4

Med lovforslagets § 1, nr. 21, foreslås det at ophæve § 70, stk. 4, i lov om finansiel virksomhed, hvorefter stk. 5-7 i selv samme bestemmelse bliver stk. 4-6 som følge af en rykningsklausul. Det medfører, at eventuelle henvisninger til § 70, stk. 4, skal konsekvensrettes. På baggrund heraf foreslås det at ændre henvisningerne i § 14, stk. 7, og § 70, stk. 1, nr. 4, så der fremover henvises til den rette bestemmelse.

Der foretages ikke en materiel ændring.

Til nr. 5

Det følger af den gældende § 77 h, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, at erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om definitionen af andre ansatte, hvis aktiviteter har væsentlig indflydelse på virksomhedens risikoprofil for pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber, investeringsforvaltningsselskaber og finansielle holdingvirksomheder.

Det følger af den gældende § 77 h, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed, at erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om pligten til at offentliggøre oplysninger om aflønning af bestyrelsen, direktionen og andre ansatte, hvis aktiviteter har væsentlig indflydelse på virksomhedens risikoprofil for pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber, investeringsforvaltningsselskaber og finansielle holdingvirksomheder.

Det følger af den gældende § 77 h, stk. 3, i lov om finansiel virksomhed, at erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om de forhold, som er nævnt i § 77 a, stk. 1-6, og § 77 d, stk. 1, for pengeinstitutter, realkreditinstitutter, fondsmæglerselskaber, investeringsforvaltningsselskaber og finansielle holdingvirksomheder.

Det følger af den gældende § 77 h, stk. 4, i lov om finansiel virksomhed, at erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om efterlevelse af regler om aflønning på koncernniveau for pengeinstitutter, realkreditinstitutter og fondsmæglerselskaber I.

Det foreslås at foretage en ændring i § 77 h, stk. 4, således at »og fondsmæglerselskaber I« ændres til: », fondsmæglerselskaber I og finansielle holdingvirksomheder«.

Den foreslåede ændring medfører, at erhvervsministerens bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om efterlevelse af regler om aflønning på koncernniveau udvides til også at omfatte finansielle holdingvirksomheder. Det er i lighed med, hvad der er muligt efter § 77 h, stk. 1-3.

Udvidelsen af bemyndigelsen sikrer, at erhvervsministeren kan fastsætte regler om efterlevelsen af aflønningsreglerne på konsolideret niveau i stedet for på delkonsolideret niveau, hvor en finansiel holdingvirksomhed er modervirksomhed i koncernen.

Der foretages en materiel ændring.

Til nr. 6

Med lovforslagets § 1, nr. 34, foreslås det at indsætte et nyt stk. 1 og 2 i § 125 b i lov om finansiel virksomhed, hvorefter stk. 1-8 i selv samme bestemmelse bliver stk. 3-10 som følge af en rykningsklausul. Det medfører, at eventuelle henvisninger til § 125 b skal konsekvensrettes. På baggrund heraf foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 36 og 37, affattes på ny med henblik på at ændre henvisningerne i § 125 b, stk. 2, der bliver stk. 4, og stk. 3, der bliver stk. 5, så der fremover henvises til de rette bestemmelser.

Der foretages ikke en materiel ændring.

Til nr. 7 og 8

Med lovforslagets § 1, nr. 34, foreslås det at indsætte et nyt stk. 1 og 2 i § 125 b i lov om finansiel virksomhed, hvorefter stk. 1-8 i selv samme bestemmelse bliver stk. 3-10 som følge af en rykningsklausul. Det medfører, at eventuelle henvisninger til § 125 b skal konsekvensrettes. På baggrund heraf foreslås det at ændre henvisningerne i § 125 b, stk. 5, der bliver stk. 7, og stk. 7, der bliver stk. 9, så der fremover henvises til de rette bestemmelser.

Der foretages ikke en materiel ændring.

Til nr. 9

Med lovforslagets § 1, nr. 32, foreslås det, at SIFI-bufferkravet vil blive fastsat igennem det foreslåede stk. 5 i § 125 a. Der indsættes således et nyt stykke i § 125 a, hvorefter de efterfølgende stykker i samme bestemmelse rykker sig ved en rykningsklausul. Henvisninger til de stykker, som er påvirket af rykningen på grund af det nye stykke, skal dermed konsekvensændres.

Der henvises til § 125 a, stk. 6, der bliver stk. 7, i § 125 h i lov om finansiel virksomhed. Det foreslås derfor at ændre henvisningerne i § 125 h, stk. 1, 2. pkt., der med lovforslaget bliver 3. pkt., og i § 125 h, stk. 2, 1. og 2. pkt., så der henvises til § 125 a, stk. 7, i stedet for § 125 a, stk. 6.

Der foretages ikke en materiel ændring.

Til nr. 10

Med henblik på at korrigere en trykfejl ændres »og på konsolideret« til: »på konsolideret«, og »de navnlig er« ændres til: »de er navnlig« i § 175 g, stk. 2, nr. 1, i lovforslagets § 1, nr. 52.

Der foretages ikke en materiel ændring.

Til nr. 11

I det foreslåede § 175 g, stk. 3, nr. 2, kan Finanstilsynet både give påbud til medlemmerne af ledelsesorganet og ledelsesmedlemmerne. Da der ikke er forskel på medlemmerne af ledelsesorganet og ledelsesmedlemmerne, udgår »og ledelsesmedlemmerne«.

Der foretages ikke en materiel ændring.

Til nr. 12

Med henblik på at fjerne en unødig krydshenvisning til 2. pkt. i den foreslåede bestemmelse udgår », jf. dog 2. pkt« i § 260 a, stk. 1, 1. pkt. Henvisningen er unødvendig, da det foreslåede 2. pkt. ikke er en undtagelse til 1. pkt.

Der foretages ikke en materiel ændring.

Til nr. 13

Det foreslås at foretage en sproglig præcisering af § 264, stk. 3, ved at indsætte et komma efter »i henhold til stk. 1«.

Der foretages ikke en materiel ændring.

Til nr. 14

Med henblik på at foretage en sproglig præcisering af den foreslåede ændring af § 265, stk. 3, nr. 1, nyaffattes ændringsbestemmelsen.

Den foreslåede nyaffattelse medfører ikke nogen materiel ændring.

Til nr. 15

I § 266, stk. 2, nr. 1, litra a, ændres »på konsolideret niveau« til: »på konsolideret grundlag«. Den foreslåede ændring har til formål at sikre ensretning med ordlyden af de øvrige bestemmelser i lovforslaget, heriblandt § 267, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed.

Til nr. 16

I det foreslåede § 267 a, stk. 1, nr. 5, litra a, henvises der til § 267 e, stk. 1, nr. 4. Der er dog kun ét stykke i det foreslåede § 267 e i lov om finansiel virksomhed. Henvisningen foreslås derfor ændret ved at lade »stk. 1,« udgå.

Der foretages ikke en materiel ændring.

Til nr. 17

I de foreslåede § 267 e, nr. 4, litra a, nr. i og ii, henvises der flere steder til virksomheder omfattet af stk. 1 i samme bestemmelse. Henvisningerne er dog misvisende, da den foreslåede § 267 e i lov om finansiel virksomhed kun indeholder ét stykke. Ordlyden »omfattet af stk. 1« foreslås derfor fjernet tre steder.

Der foretages ikke en materiel ændring.

Til nr. 18

Det foreslås at foretage en mindre sproglig præcisering af § 267 e, nr. 4, litra d.

Der foretages ikke en materiel ændring.

Til nr. 19

I de foreslåede § 268 b, nr. 4, litra a, nr. i og ii, henvises der flere steder til virksomheder omfattet af stk. 1 i samme bestemmelse. Henvisningerne er dog misvisende, da den foreslåede § 267 e i lov om finansiel virksomhed kun indeholder ét stykke. Ordlyden »omfattet af stk. 1« foreslås derfor fjernet tre steder.

Der foretages ikke en materiel ændring.

Til nr. 20

Det foreslås at foretage en mindre sproglig præcisering af § 268 b, nr. 4, litra c. Præciseringen medfører ikke nogen materiel ændring af den foreslåede bestemmelse i lovforslaget.

Til nr. 21

I det foreslåede § 269 b, stk. 1, nr. 1, henvises der til § 267 e, stk. 1, nr. 1 og 2. Der er dog kun ét stykke i det foreslåede § 267 e i lov om finansiel virksomhed. Henvisningen foreslås derfor ændret ved at lade »stk. 1,« udgå.

Det medfører ikke nogen materiel ændring af bestemmelsen.

Til nr. 22

I det foreslåede § 271, stk. 2, nr. 2, henvises der til medlemslande. Det er dog ikke tilstrækkelig klart om det omfatter medlemslande i Den Europæiske Union eller andre former for medlemslande. Det foreslås derfor at ændre det til »de lande i Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område«. Derved henvises der både til medlemslandene i den Europæiske Union og EØS-landene.

Ændringen har alene til formål at præcisere, hvilke lande der betegnes som medlemslande i afviklingskollegier. Ændringen stemmer overens med forståelsen af medlemslande i BRRD II.

Til nr. 23

I de foreslåede § 271, stk. 2, nr. 3 og 4, henvises der til medlemslande. Det er dog ikke tilstrækkelig klart om det omfatter medlemslande i Den Europæiske Union eller andre former for medlemslande. Det foreslås derfor at ændre det i begge bestemmelser til »lande i Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område«. Derved henvises der både til medlemslandene i Den Europæiske Union og EØS-landene.

De foreslåede ændringer har alene til formål at præcisere, hvilke lande der betegnes som medlemslande i afviklingskollegier. Ændringerne stemmer overens med forståelsen af medlemslande i BRRD II.

Til nr. 24

I det foreslåede § 271, stk. 2, nr. 5, 1. pkt., henvises der til medlemslande. Det er dog ikke tilstrækkelig klart om det omfatter medlemslande i Den Europæiske Union eller andre former for medlemslande. Det foreslås derfor at ændre det til »lande i Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område«. Derved henvises der både til medlemslandene i Den Europæiske Union og EØS-landene.

Den foreslåede ændring har alene til formål at præcisere, hvilke lande der betegnes som medlemslande i afviklingskollegier. Ændringerne stemmer overens med forståelsen af medlemslande i BRRD II.

Til nr. 25

I det foreslåede § 271, stk. 2, nr. 5, 2. pkt., henvises der henholdsvis til medlemsland og medlemslandets. På baggrund af de foreslåede ændringer i § 271, stk. 2, nr. 5, 1. pkt., i ændringsforslag nr. 24, foreslås det at konsekvensændre ordlyden af § 271, stk. 2, nr. 5, 2. pkt., så bestemmelsens begrebsanvendelse er ensrettet.

Til nr. 26

I det foreslåede § 271, stk. 2, nr. 7, henvises der til medlemsland. Det er dog ikke tilstrækkelig klart om det omfatter medlemslande i Den Europæiske Union eller andre former for medlemslande. Det foreslås derfor at ændre det til »land i Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har indgået aftale med på det finansielle område«. Samtidig foreslås det også at ændre medlemslands til »lands«. Derved henviser bestemmelsen både til medlemslandene i Den Europæiske Union og EØS-landene.

De foreslåede ændringer har alene til formål at præcisere, hvilke lande der betegnes som medlemslande i afviklingskollegier. Ændringerne stemmer overens med forståelsen af medlemslande i BRRD II.

Til nr. 27

I det foreslåede § 272, stk. 1, 2. pkt., henvises der til § 267 e, stk. 1, to steder. Der er dog kun ét stykke i det foreslåede § 267 e i lov om finansiel virksomhed. Henvisningen foreslås derfor ændret ved at lade »stk. 1,« udgå de to steder.

Der foretages ikke en materiel ændring.

Til nr. 28

Lovforslagets § 1, nr. 90, ændrer i § 272, stk. 6, 2. pkt., i lov om finansiel virksomhed. I den foreslåede ændring er den gældende ordlyd af § 272, stk. 6, 2. pkt., ikke gengivet korrekt, hvorfor den anførte ændring af bestemmelsen ikke kan udføres efter hensigten. Ændringsbestemmelsen foreslås derfor nyaffattet for at rette op på denne fejl.

Der foretages ikke en materiel ændring.

Til nr. 29

Med henblik på at præcisere, at »nr. 2-6« skal udgå to steder i § 351, stk. 4, affattes lovforslagets § 1, nr. 99, på ny.

Der foretages ikke en materiel ændring.

Til nr. 30

Med lovforslagets § 1, nr. 50, foreslås det at ophæve § 125 i i lov om finansiel virksomhed. Det medfører, at eventuelle henvisninger til § 125 i skal konsekvensrettes. På baggrund heraf foreslås det at lade henvisningen i § 373, stk. 9, udgå.

Der foretages ikke en materiel ændring.

Til nr. 31

I det foreslåede § 17, stk. 1, 2. pkt., henvises der til § 267 e, stk. 1, nr. 4, to steder. Der er dog kun ét stykke i det foreslåede § 267 e i lov om finansiel virksomhed. Henvisningen foreslås derfor ændret ved at lade »stk. 1,« udgå de to steder.

Ændringen medfører ikke nogen materiel ændring af den foreslåede bestemmelse i lovforslaget.

Til nr. 32

Det foreslås at foretage en tilpasning af den foreslåede ændring af § 51, stk. 1, nr. 4, så opremsningen i bestemmelsen står korrekt, når de foreslåede ændringer gennemføres. 

Præciseringen medfører ikke nogen materiel ændring.

Til nr. 33

Det foreslås at ændre i ordlyden af den foreslåede bestemmelse, således at henvisningen til lovgrundlaget for bankpakke I, hvor afvikling af aktiviteter overtaget af Finansiel Stabilitet sker på statens regning og risiko, præciseres til lov nr. 1003 af 10. oktober 2008 om finansiel stabilitet. Den foreslåede bestemmelse viderefører § 12 i lov om finansiel stabilitet. Der er tale om fejl i henvisningen.

Til nr. 34

Efter lovforslagets § 5, stk. 9, kan Finanstilsynet træffe passende foranstaltninger, hvis en finansiel holdingvirksomhed ikke ansøger om godkendelse senest den 28. juni 2021. Dette er med henvisning til den foreslåede § 175 g, stk. 4, i lov om finansiel virksomhed, hvilket er misvisende. Henvisningen ændres derfor til »stk. 3«.

Der foretages ikke en materiel ændring.

Til nr. 35

I definitionen af ß henvises der til § 267 e, stk. 1, nr. 1 og 2. Der er dog kun ét stykke i det foreslåede § 267 e i lov om finansiel virksomhed. Henvisningen foreslås derfor ændret, hvilket ikke medfører nogen materiel ændring af bilaget.

Til nr. 36

Formlen på beløbet X er angivet forkert, da der mangler en slutparentes i formlen. Med ændringsforslaget affattes formlen på ny for at sikre, at den er angivet korrekt.

Til nr. 37

Under punkt 3 i bilag 1 henvises der til »Det beløb, Y,«, hvilket imidlertid er en fejl, da det pågældende punkt foreskriver formlen på beløb, der betegnes som Z. Ændringsforslaget har således til formål at rette op på denne fejl og medfører ikke nogen materiel ændring.

Til nr. 38

I definitionen af ? henvises der ved en fejl til »litra a og b«, hvilket rettelig skal være alpha, a, og beta, ß. Definitionen foreslås derfor tilpasset, så der i stedet henvises til »a og ß«.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 19. november 2020 og var til 1. behandling den 26. november 2020. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Teknisk gennemgang

Medarbejdere fra Erhvervsministeriet har den 23. november 2020 foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget over for udvalget.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 7. oktober 2020 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 3. Den 19. november 2020 sendte erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 14 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik Møller (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ruben Kidde (RV) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (UFG) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Anni Matthiesen (V) fmd. Anne Honoré Østergaard (V) Thomas Danielsen (V) Heidi Bank (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Alex Vanopslagh (LA)

Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)48
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)42
Dansk Folkeparti (DF)16
Radikale Venstre (RV)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Enhedslisten (EL)13
Det Konservative Folkeparti (KF)12
Nye Borgerlige (NB)4
Liberal Alliance (LA)3
Alternativet (ALT)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5