Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 20. maj 2021
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)) vil ved 2.
behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget og de
stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at Venstre stemmer for lovforslaget, da det drejer
sig om en tilpasning til EU-regler og bekæmpelse af hvidvask
og finansiering af terror.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
1) I
den under nr. 3 foreslåede § 10 d ændres i stk. 1 og 2
»herfor« til: »for en af disse«.
[Sproglig justering]
2) Nr.
14 affattes således:
»14. I §
79, nr. 2, ændres »§ 15, stk. 2, § 17,
stk. 1 og 4, § 19, stk. 4« til: »§ 10 d, stk.
1, § 15, stk. 2, § 17, stk. 1 og 4, § 19, stk.
3«.«
[Præcisering af, at det er
undladelse af at efterleve et påbud om angivelse af
uledsagede likvide midler i § 10 d, stk. 1, der straffes]
3) I
den under nr. 15 foreslåede
ændring af § 79, nr. 3,
udgår », § 10 d, stk. 1«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Til § 2
4) I
stk. 1 udgår »og
3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
5) Stk.
3 udgår.
[Ændret ikrafttræden af
ophævelsen af toldlovens § 69]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede § 10 d i
toldloven vedrører regler i forbindelse med uledsagede
likvide midler, der svarer til 10.000 euro eller derover, der
passerer ind og ud af det danske toldområde fra eller til
øvrige dele af EU´s toldområde. I stk. 1
foreslås det, at Skatteforvaltningen kan kræve, at
afsenderen eller modtageren af de uledsagede midler eller en
repræsentant herfor skal foretage en indberetningsangivelse
inden for 30 dage. I stk. 2 foreslås det, at
Skatteforvaltningen kan tilbageholde de uledsagede likvide midler,
indtil afsenderen, modtageren eller en repræsentant herfor
foretager en indberetningsangivelse.
For at tydeliggøre, at
repræsentanten omhandlet i de to stykker er en
repræsentant for enten modtageren eller afsenderen,
foreslås det, at »herfor« erstattes af »for
en af disse«.
Forslaget er alene en sproglig
justering.
Til nr. 2 og 3
I henhold til toldlovens § 79, nr. 2,
kan den, der forsætligt eller groft uagtsomt undlader at
efterkomme et af Skatteforvaltningen meddelt påbud i en
række af lovens bestemmelser, straffes med bøde.
I henhold til lovens § 79, nr. 3, kan
den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder
eller forsøger at overtræde en række af lovens
bestemmelser, straffes med bøde.
I lovforslagets § 1, nr. 15,
forslås det, at toldlovens § 79, nr. 3, også
kommer til at omfatte den foreslåede § 10 d, stk. 1,
efter hvilket stykke Skatteforvaltningen kan kræve, at
afsenderen eller modtageren af de uledsagede midler eller en
repræsentant for en af disse skal foretage en
indberetningsangivelse inden for 30 dage, jf. bemærkningerne
til ændringsforslag nr. 1.
Da § 10 d, stk. 1, således
indeholder en mulighed for, at Skatteforvaltningen kan meddele et
påbud om angivelse, er det undladelsen af at efterleve et
sådant bud, der skal kunne straffes med bøde.
På denne baggrund foreslås det
ved ændringsforslag nr. 2 og 3, at der indsættes en
henvisning til § 10 d, stk. 1, i § 79, nr. 2, og som
konsekvens heraf udgår henvisningen til § 10 d, stk. 1,
af lovforslagets § 1, nr. 15, vedrørende ændring
af toldlovens § 79, nr. 3.
Til nr. 4
Det er i lovforslagets § 2, stk. 1,
foreslået, at loven træder i kraft den 1. juli 2021,
jf. dog stk. 2 og 3.
Det er i stk. 3 foreslået, at lovens
§ 1, nr. 13, træder i kraft den 1. april 2021.
Som konsekvens af at lovforslagets §
2, stk. 3, foreslås at udgå, jf. ændringsforslag
nr. 5, foreslås det, at henvisningen til stk. 3 udgår
af stk. 1.
Til nr. 5
Det er i lovforslagets § 2, stk. 3,
foreslået, at lovens § 1, nr. 13, hvor toldlovens §
69 foreslås ophævet, skal træde i kraft den 1.
april 2021.
I henhold til den gældende § 69
skal der betales et gebyr for godkendelsesbeviser til brug for
dokumentation for, at et vejkøretøj eller en
container opfylder kravene i toldkonventionen om international
godstransport på grundlag af TIR-carneter (TIR-konventionen).
Da der i henhold til artikel 52 i EU-toldkodeksen ikke må
opkræves sådanne gebyrer, foreslås det i
lovforslagets § 1, nr. 13, at § 69 ophæves, hvorved
loven bringes i overensstemmelse med toldkodeksen.
Toldstyrelsen er på baggrund af
EU-reglerne ophørt med at opkræve gebyrerne, men
gebyrer, der tidligere er opkrævet i strid med EU-reglerne,
vil skulle tilbagebetales. For at denne tilbagebetaling kunne ske
til de berørte virksomheder uden unødigt ophold, blev
det i lovforslaget, der blev fremsat den 9. december 2020,
foreslået, at ophævelsen af § 69 skulle
træde i kraft den 1. april 2021. Det blev på
tidspunktet for lovforslagets fremsættelse antaget, at dette
ikrafttrædelsestidspunkt ville ligge kort tid efter
lovforslagets vedtagelse.
Behandlingen af lovforslaget blev
imidlertid udskudt på grund af covid-19. En vedtagelse af
lovforslaget vil derfor ske ikke så lang tid før den
planlagte ikrafttrædelse af loven den 1. juli 2021.
På denne baggrund foreslås det
med ændringsforslag nr. 5, at også ophævelsen af
lovens § 69 i lovforslagets § 1, nr. 13, om
gebyropkrævningen skal træde i kraft den 1. juli 2021,
hvorved lovforslagets § 2, stk. 3, kan udgå.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. december
2020 og var til 1. behandling den 23. april 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 18. september 2020 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 435 (folketingsåret
2019-20). Den 10. december 2020 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Theresa Berg
Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V) nfmd. Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov
(KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA) Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |