Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 2. februar 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Radikale Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 4 og 5 om deling af lovforslaget.
Udlændinge- og integrationsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2 og 3.
2. Afrapportering af indsatserne
Udlændinge- og integrationsministeren
har i sit svar på spørgsmål 1 oplyst, at
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) fra
2021 udarbejder en årlig arbejdsplan indeholdende SIRIs
hovedopgaver, mål og hovedleverancer på området
for æresrelaterede konflikter og negativ social kontrol. SIRI
vil fra 2021 årligt udarbejde en afrapportering af
indsatserne i arbejdsplanen. SIRIs årlige afrapportering vil
blive sendt til udvalget i forbindelse med
offentliggørelsen.
3. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, SF, KF og NB) indstiller lovforslag A og B til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (RV og EL) indstiller lovforslag A til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 3-5 til det under B nævnte
lovforslag.
Et andet mindretal i udvalget (Sikandar Siddique
(UFG)) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for
sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medemmer af udvalget vil styrke
indsatsen imod negativ social kontrol. Der skal ikke herske nogen
tvivl om, at V mener, at kampen mod negativ social kontrol er en af
Danmarks allervigtigste ligestillingskampe. V stemmer for
lovforslaget, da det indeholder mange gode elementer. Dog har V,
som det også fremgår af B 91 (forslag om at gøre
social kontrol til en skærpende omstændighed i
strafudmålingen efter straffeloven), folketingsåret
2020-21, et andet udgangspunkt, når det drejer sig om at
straffe negativ social kontrol. V mener, at domstolene skal
tillægge det skærpende betydning, hvis der er tale om
negativ social kontrol. V foreslår helt konkret, at negativ
social kontrol skrives ind i straffelovens § 81, således
at domstolene skal skærpe straffen, hvis en forbrydelse er
sket som led i negativ social kontrol. Det skal fremgå af
straffeloven, at en forbrydelse er værre, hvis den sker som
led i negativ social kontrol, på samme måde som det
fremgår med hadforbrydelser. Det skal således
være en skærpende omstændighed, hvis f.eks.
psykisk eller fysisk tvang sker som led i negativ social kontrol. V
mener dermed, at negativ social kontrol skal udløse en
hårdere straf end det, som regeringen lægger op
til.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder,
at negativ social kontrol er meget alvorligt, og der er
desværre alt for mange særlig kvinder og unge, som
bliver udsat for det. Enhedslisten mener, at den første
halvdel af dette lovforslag giver nogle vigtige
værktøjer til at forhindre negativ social kontrol. Det
er dog værktøjer, som ikke kan stå alene, da man
ikke kan straffe sig ud af negativ social kontrol.
Lovforslagets anden del kan EL ikke
støtte, da vi ikke kan se, hvordan det skulle stoppe negativ
social kontrol.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af straffeloven, lov om pas til danske
statsborgere m.v. og udlændingeloven (Styrket indsats mod
negativ social kontrol m.v.)« omfattende §§ 1 og 2,
§ 3, nr. 2-4 og 8-10, og §§ 4 og 5.
B. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven (Skærpelse
af regler om familiesammenføring med børn og regler
om udvisning)« omfattende § 3, nr. 1 og 5-7, § 4,
stk. 1, og § 5.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 4
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
stk. 1 ændres »1. marts
2021« til: »15. marts 2021«.
[Udskydelse af lovens
ikrafttræden]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 4
3) I
stk. 1 ændres »1. marts
2021« til: »15. marts 2021«.
[Udskydelse af lovens
ikrafttræden]
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
4) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvensændring ved deling
af lovforslaget]
Til § 5
5)
Ordene »lovens §§ 2 og 3« ændres til:
»loven«.
[Konsekvensændring ved deling
af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1, 4 og 5
Det foreslås, at lovforslaget deles,
således at forslagene om ændring af straffeloven og lov
om pas til danske statsborgere m.v. samles i et lovforslag sammen
med de forslag om ændring af udlændingeloven, der
vedrører nægtelse af udstedelse og inddragelse af
særlig rejselegitimation til udlændinge,
skærpelse af indvandringsprøvens sprogprøve,
udvidelse af adgangen til at inddrage en opholdstilladelse som
religiøs forkynder m.v. samt ligestilling af bl.a.
voldsramte udlændinge, der er
ægtefællesammenført med flygtninge og
søger om forlængelse af opholdstilladelsen, og
voldsramte udlændinge, der er
ægtefællesammenført med flygtninge og er i en
inddragelsessituation.
Forslagene om ændring af
udlændingeloven, der vedrører skærpelse af
udvisningsreglerne og skærpelse af karensperioden ved
familiesammenføring med børn, foreslås samlet i
et andet lovforslag.
Til nr. 2 og 3
Det foreslås, at lovens
ikrafttræden udskydes fra den 1. marts 2021 til den 15. marts
2021.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. december
2020 og var til 1. behandling den 21. december 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 27. oktober
2020 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 19. Den
16. december 2020 sendte udlændinge- og
integrationsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
12 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen
(S) fmd. Jeppe Bruus (S) Julie
Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Rasmus Stoklund (S) Andreas Steenberg (RV) Kristian Hegaard (RV)
Carl Valentin (SF) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund
(EL) Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Fatma Øktem
(V) Heidi Bank (V) Inger Støjberg (V) Jan E.
Jørgensen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V)
Karsten Lauritzen (V) Pia Kjærsgaard (DF) nfmd. Marie Krarup (DF) Peter Skaarup
(DF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 41 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |