Fremsat den 27. januar 2021 af skatteministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om bemyndigelse til opsigelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Trinidad og Tobago
§ 1.
Overenskomsten af 20. juni 1969 mellem Danmarks regering og
Trinidad og Tobagos regering til undgåelse af
dobbeltbeskatning og forhindring af beskatningsunddragelse for
så vidt angår indkomstskat samt til fremme af
international handel og investering kan opsiges på Danmarks
vegne.
§ 2.
Loven træder i kraft den 1. maj 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets
formål og baggrund
Formålet med dette lovforslag er at give
regeringen bemyndigelse til at opsige
dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Trinidad og
Tobago. Trinidad og Tobago er pt. opført på EU's liste
over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner (EU's sortliste
over skattely).
Baggrunden for lovforslaget er, at det ud fra
en konkret afvejning ikke ses at være i dansk interesse
fortsat at have en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Trinidad og
Tobago. I denne afvejning indgår, at det strider imod de
generelle hensyn, der forfølges ved Danmarks indgåelse
af dobbeltbeskatningsoverenskomster, at Danmark indgår i
dobbeltbeskatningsoverenskomster med skattelylande. Hertil kommer,
at lovforslaget har til formål at sikre, at det er muligt at
gennemføre sanktioner i form af såkaldte defensive
foranstaltninger mod alle lande, der står på EU's
sortliste over skattely.
Sådanne EU-koordinerede defensive
foranstaltninger, som regeringen har fremsat lovforslag om
parallelt med dette lovforslag, har til formål at lægge
yderligere pres på landene på listen med henblik
på, at de tilretter deres nationale lovgivning i
tilstrækkeligt omfang til, at de fremadrettet fjernes fra
listen. De dobbeltbeskatningsoverenskomster, som Danmark har
indgået, indeholder i almindelighed bestemmelser, der
hindrer, at transaktioner med fysiske og juridiske personer, der er
skattemæssigt hjemmehørende i de lande, som
overenskomsterne er indgået med, undergives en særlig
øget beskatning. De defensive foranstaltninger mod lande
på EU's sortliste over skattely vil derfor kun kunne
gennemføres, hvis der ikke gælder en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med de pågældende
lande.
På nuværende tidspunkt
gælder overenskomsten af 20. juni 1969 mellem Danmarks
regering og Trinidad og Tobagos regering til undgåelse af
dobbeltbeskatning og forhindring af beskatningsunddragelse for
så vidt angår indkomstskat samt til fremme af
international handel og investering
(dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Trinidad og
Tobago). Denne overenskomst forhindrer, at Danmark mod Trinidad og
Tobago kan gennemføre de defensive foranstaltninger, der er
foreslået i det parallelt fremsatte lovforslag om
fastsættelse af defensive foranstaltninger mod lande på
EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner.
Med dette lovforslag foreslås det, at
regeringen bemyndiges til at opsige
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Trinidad og Tobago.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Bemyndigelse
til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster
med lande på EU's sortliste over skattely
2.1.1. Gældende ret
Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomst med
Trinidad og Tobago blev gennemført med hjemmel i den
dagældende lov nr. 74 af 31. marts 1953 om indgåelse af
overenskomster med fremmede stater til undgåelse af
dobbeltbeskatning mv., hvoraf det bl.a. fulgte, at regeringen
skulle "være bemyndiget til under forbehold af gensidighed
ved overenskomst med fremmede stater at tilstå sådanne
lempelser i pligten til at udrede skatter og afgifter til det
offentlige, at dobbeltbeskatning helt eller delvis
undgås".
Danmark er efter folkeretten forpligtet til at
overholde indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster,
også når bestemmelserne i sådanne overenskomster
afviger fra national ret. Det medfører i praksis, at de
defensive foranstaltninger mod lande på EU's sortliste over
skattely, som foreslås i et lovforslag, der fremsættes
parallelt med nærværende lovforslag, ikke vil kunne
gennemføres i forhold til transaktioner, der involverer
fysiske eller juridiske personer, der er skattemæssigt
hjemmehørende i et land, hvormed Danmark har indgået
en dobbeltbeskatningsoverenskomst, herunder
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Trinidad og Tobago.
Dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Trinidad
og Tobago indeholder i artikel 26 en bestemmelse om, at opsigelse
skal ske seneste den 30. juni i et kalenderår med henblik
på at få virkning i det følgende
kalenderår.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at regeringen bemyndiges
til at opsige dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og
Trinidad og Tobago.
Opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten
med Trinidad og Tobago skal efter overenskomstens artikel 26 ske
senest den 30. juni 2021 med henblik på at få virkning
fra den 1. januar 2022.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Der er ikke holdepunkter for at skønne
over størrelsen af de provenumæssige konsekvenser ved
opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Trinidad og
Tobago. De provenumæssige konsekvenser heraf skønnes
dog at være yderst begrænsede.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klima- og
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 11. november 2020 til den 9. december 2020 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP, borger- og retssikkerhedschefen i
Skatteforvaltningen, Børsmæglerforeningen, CEPOS,
Cevea, Dansk Aktionærforening, Dansk Erhverv, Danske
Advokater, Danske Rederier, Datatilsynet, Den Danske
Fondsmæglerforening, Digitaliseringsstyrelsen, DI, DVCA,
Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, Finans Danmark, Finans og Leasing,
Finanstilsynet, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring &
Pension, FSR - danske revisorer, IBIS, Investering Danmark,
Justitia, Kraka, Landbrug & Fødevarer,
Landsskatteretten, Lokale Pengeinstitutter, Mellemfolkeligt
Samvirke, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken, SEGES,
Skatteankestyrelsen, SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør "Ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomst med
Trinidad og Tobago blev gennemført med hjemmel i den
dagældende lov nr. 74 af 31. marts 1953 om indgåelse af
overenskomster med fremmede stater til undgåelse af
dobbeltbeskatning mv., hvoraf det bl.a. fulgte, at regeringen
skulle "være bemyndiget til under forbehold af gensidighed
ved overenskomst med fremmede stater at tilstå sådanne
lempelser i pligten til at udrede skatter og afgifter til det
offentlige, at dobbeltbeskatning helt eller delvis
undgås".
Det foreslås, at regeringen på Danmarks vegne kan
opsige dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Trinidad og Tobago.
En sådan opsigelse vil udgøre en
sanktion, der - på linje med EU-koordinerede defensive
foranstaltninger - har til formål at lægge pres
på landene på EU's sortliste over skattely, da det
strider imod de generelle hensyn, der forfølges ved Danmarks
indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster, at Danmark har
dobbeltbeskatningsoverenskomster med skattelylande.
Da opsigelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Trinidad og Tobago efter
artikel 26 skal ske senest den 30. juni i et kalenderår med
henblik på at få virkning i det følgende
kalenderår, skal opsigelse ske senest den 30. juni 2021 med
henblik på at få virkning fra den 1. januar 2022.
Opsigelse skal efter artikel 26 i
dobbeltbeskatningsoverenskomsten ske ved afgivelse af en meddelelse
til Trinidad og Tobago gennem diplomatiske kanaler.
Til §
2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft den
1. maj 2021.
Det bemærkes, at opsigelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Trinidad og Tobago vil kunne
tillægges virkning fra den 1. januar 2022, såfremt
opsigelsen er meddelt senest den 30. juni 2021.
Loven vil ikke gælde for
Færøerne og Grønland, da
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Trinidad og Tobago ikke
omfatter Færøerne og Grønland.