Betænkning afgivet af Social- og
Indenrigsudvalget den 10. december 2020
1. Ændringsforslag
Social- og indenrigsministeren har stillet
1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
For Venstres medlemmer af udvalget
står hensynet til barnets tarv over alt andet. V kan
være bekymret for, at lovforslaget ikke tager højde
for de situationer, hvor f.eks. en »på papiret«
frivilligt indgået samværsaftale er indgået under
tvang, og at barnets tarv i disse situationer ikke står over
alt andet. V havde derfor gerne set, at lovforslaget også
havde forholdt sig til Familieretshusets mulighed for at indhente
relevante oplysninger om straffedomme også ved frivilligt
indgåede aftaler om samvær eller bopæl, hvor
Familieretshuset er involveret. Det ville medføre, at
Fami???lier?etshuset ville kunne bruge disse oplysninger i
forbindelse med, at de behandler sager og f.eks. skal
udfærdige eller eventuelt afslå at udfærdige et
samværsdokument ud fra forældrenes aftale. Det handler
om at sikre barnets tarv.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at der med den nuværende formodningsregel i
forældreansvarsloven er tale om, at det er bedst for et barn,
at en forælder, der er idømt fængselsstraf for
personfarlig kriminalitet af grovere karakter, ikke mod den anden
forælders ønske har forældremyndighed over
barnet, og at barnet ikke har samvær, bopæl eller
kontakt med den dømte forælder. Den gældende
formodningsregel omfatter ikke tilfælde, hvor en
forælder er idømt straf for direkte overtrædelse
af straffelovens terrorbestemmelser. Vi skal derfor sikre bedre
muligheder for at beskytte børn mod at blive udsat for
radikalisering og ekstremisme. Den allerede gældende
formodning skal med dette lovforslag således udvides til
også at omfatte en klar formodning for, at det er bedst for
et barn ikke at bo hos eller at have samvær med en
forælder, der er dømt for overtrædelse af
terrorbestemmelserne. Vi skal som land sikre, at ingen børn
bliver opdraget til at sympatisere med terror eller bliver opdraget
til ekstremisme.
Hensynet til barnets bedste og trivsel vil
altid vinde over hensynet til en forælder, der har
begået terrorhandlinger, og det er faktisk også et
hensyn til vores samfund, der i højere grad skånes for
en ny generation af børn, der er påvirket af
forældrenes ekstremisme. DF støtter derfor
lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter ikke lovforslaget om at udvide den allerede
gældende formodningsregel i forældreansvarsloven. EL
bemærker, at en udvidelse af formodningsreglen risikerer at
udvande forældreansvarslovens vigtigste princip, nemlig at
beslutninger om forældremyndighed, samvær og
bopæl altid skal træffes med udgangspunkt i en konkret
og samlet vurdering af, hvad der er bedst for barnet.
Det er allerede efter gældende regler
klart, at den ene forælders tidligere kriminalitet kan
indgå i skønnet om forældremyndighed,
samvær m.v., og tidligere kriminalitet inden for de
såkaldte terrorbestemmelser kan være af meget
forskelligartet karakter, herunder også rene ytringer.
Forbr??ydelser af denne art har derfor ikke nødvendigvis
samme relation til barnet som eksempelvis tidligere begået
vold i hjemmet.
EL frygter, at forslaget vil være et
alvorligt indgreb i både børnekonventionen og
menneskerettighedskonventionen, hvis en dom efter straffelovens
terrorbestemmelser som udgangspunkt vil medføre, at et barn
mister retten til en eller flere af sine forældre.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af social- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 4 a, stk. 1,
ændres »§ 70 eller« til: »§
70«.
[Korrekturrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af
§ 4 a, stk. 1, i forældreansvarsloven, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1, indeholder en skrivefejl, idet der fejlagtigt er
indsat »eller« efter henvisningen til § 70 i
straffeloven. Den foreslåede bestemmelse er korrekt affattet
i parallelteksterne, jf. lovforslagets bilag 1.
Med dette ændringsforslag rettes
skrivefejlen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2020 og var til 1. behandling den 13. november 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og indenrigsministeren sendte den 16. januar 2020 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 126, folketingsåret
2019-20. Den 7. oktober 2020 sendte social- og indenrigsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til social- og indenrigsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus
Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Kathrine Olldag (RV) Trine Torp
(SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Pernille
Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT)
Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Stén Knuth (V) Karina
Adsbøl (DF) nfmd. Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel
(KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |