Skriftlig fremsættelse (10. februar
2021)
Finansministeren
(Nicolai Wammen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
videreanvendelse af den offentlige sektors informationer
(Udvidelse af lovens anvendelsesområde og indførelse
af fri adgang til offentlige datasæt af høj
værdi)
(Lovforslag nr. L 160)
Lovforslaget sikrer, at "åbne
data-direktivet", jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2019/1024 af 20. juni 2019 om åbne data og
videreanvendelse af den offentlige sektors informationer,
implementeres i national ret, som Danmark er forpligtet til senest
i juli 2021. Direktivet er primært en omarbejdning af to
gældende direktiver og medfører kun mindre og teknisk
prægede ændringer af den gældende lov om
videreanvendelse af den offentlige sektors informationer
(PSI-loven). Med lovforslaget udvides lovens
anvendelsesområde til også at omfatte visse offentlige
virksomheder samt forskningsdata. Der foreslås endvidere
ændringer af reglerne for opkrævning af gebyrer for
salg af offentlige data, herunder at der skal føres en
offentlig liste over myndigheder, der undtages fra de generelle
gebyrprincipper.
Som et væsentlig element i
implementeringen af åbne data-direktivet skal der via en
gennemførelsesretsakt i 2021 udvælges datasæt af
høj værdi på tværs af medlemslandene i EU.
De udvalgte datasæt skal være gratis,
maskinlæsbare og tilgængelige.
Gennemførelsesretsakter minder meget om
bekendtgørelser i dansk ret, idet de præciserer
lovgivningens mere overordnede bestemmelser på specifikke
områder i forordninger og direktiver, hvor
Europa-Kommissionen har udtrykkelig hjemmel til at udstede dem for
at sikre, at de implementeres korrekt i national ret.
Jeg finder det positivt, at lovforslaget
vil sikre yderligere muligheder for videreanvendelse af offentlige
data til udvikling af nye forretningsmodeller for små og
mellemstore virksomheder, da åbne data-direktivet vil
resultere i lettere adgang til flere europæiske data.
Jeg vil også understrege, at
offentlige myndigheder skal respektere EU's
databeskyttelsesforordning og den danske databeskyttelseslov,
når de udstiller data med henblik på videreanvendelse.
Juridisk set er der meget klare rammer for udstilling af data efter
PSI-loven, idet databeskyttelsesforordningen altid vil have forrang
i forhold til åbne data-direktivet, og derfor giver det i
praksis ikke anledning til databeskyttelsesretlige udfordringer at
udstille data til videreanvendelse efter PSI-loven.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.