L 160 Forslag til lov om ændring af lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer.

(Udvidelse af lovens anvendelsesområde og indførelse af fri adgang til offentlige datasæt af høj værdi).

Af: Finansminister Nicolai Wammen (S)
Udvalg: Indenrigs- og Boligudvalget
Samling: 2020-21
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 10-02-2021

Fremsættelse: 10-02-2021

Skriftlig fremsættelse (10. februar 2021)

20201_l160_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (10. februar 2021)

Finansministeren (Nicolai Wammen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om videre­anvendelse af den offentlige sektors informationer (Udvidelse af lovens anvendelsesområde og indførelse af fri adgang til offentlige datasæt af høj værdi)

(Lovforslag nr. L 160)

Lovforslaget sikrer, at "åbne data-direktivet", jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/1024 af 20. juni 2019 om åbne data og videreanvendelse af den offentlige sektors informationer, implementeres i national ret, som Danmark er forpligtet til senest i juli 2021. Direktivet er primært en omarbejdning af to gældende direktiver og medfører kun mindre og teknisk prægede ændringer af den gældende lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer (PSI-loven). Med lovforslaget udvides lovens anvendelsesområde til også at omfatte visse offentlige virksomheder samt forskningsdata. Der foreslås endvidere ændringer af reglerne for opkrævning af gebyrer for salg af offentlige data, herunder at der skal føres en offentlig liste over myndigheder, der undtages fra de generelle gebyrprincipper.

Som et væsentlig element i implementeringen af åbne data-direktivet skal der via en gennemførelsesretsakt i 2021 udvælges datasæt af høj værdi på tværs af medlemslandene i EU. De udvalgte datasæt skal være gratis, maskinlæsbare og tilgængelige. Gennemførelsesretsakter minder meget om bekendtgørelser i dansk ret, idet de præciserer lovgivningens mere overordnede bestemmelser på specifikke områder i forordninger og direktiver, hvor Europa-Kommissionen har udtrykkelig hjemmel til at udstede dem for at sikre, at de implementeres korrekt i national ret.

Jeg finder det positivt, at lovforslaget vil sikre yderligere muligheder for videreanvendelse af offentlige data til udvikling af nye forretningsmodeller for små og mellemstore virksomheder, da åbne data-direktivet vil resultere i lettere adgang til flere europæiske data.

Jeg vil også understrege, at offentlige myndigheder skal respektere EU's databeskyttelsesforordning og den danske databeskyttelseslov, når de udstiller data med henblik på videreanvendelse. Juridisk set er der meget klare rammer for udstilling af data efter PSI-loven, idet databeskyttelsesforordningen altid vil have forrang i forhold til åbne data-direktivet, og derfor giver det i praksis ikke anledning til databeskyttelsesretlige udfordringer at udstille data til videreanvendelse efter PSI-loven.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.