Skriftlig fremsættelse (24. februar
2021)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Dan Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
naturgasforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og
forskellige andre love (Indpasning af gas fra vedvarende
energikilder, udbud af pristillæg for opgraderet biogas og
andre gasser fra vedvarende energikilder, udbud af støtte
til produktion af brændstoffer eller andre produkter fra
elektricitet (Power-to-X), justering af den økonomiske
regulering af gasdistributionsselskaber og reglerne for
gasdetailmarkedet samt sidestillelse af regioner med kommuner i
forhold til egenproduktion af elektricitet ved selskabsudskillelse
m.v.)
(Lovforslag nr. L 171)
Med lovforslaget om ændring af lov om
naturgasforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og
forskellige andre love, følges der op på Klimaaftale
for energi og industri mv. af 22. juni 2020 mellem regeringen,
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal
Alliance og Alternativet.
Med
lovforslaget implementeres samtidig tekniske elementer som
opfølgning på aftalen om "Fremtidig organisering af
gasdistribution" fra 2017 mellem den tidligere regering (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti.
Lovforslaget
er et samlelovforslag og har til formål at sikre, (1) at lov
om naturgasforsyning understøtter indpasningen af gas fra
vedvarende energi, samt (2) at der følges op på
Klimaaftalen for energi m.v. af juni 2020 ved at bemyndige klima-,
energi- og forsyningsministeren til at afholde udbud af opgraderet
biogas og Power-to-X. Derudover (3) justeres den økonomiske
regulering af gasdistribution, så reguleringen i
højere grad understøtter den grønne omstilling
og sikrer lavest mulige omkostninger. (4) Reglerne for
detailmarkedet for gas justeres til gavn for forbrugerne og
konkurrencen. (5) Endeligt sidestilles regioner med kommuner i
forhold til egenproduktion af elektricitet ved
selskabsudskillelse.
Med
lovforslagets del om indpasning af gas fra vedvarende energikilder
foreslås en række tekniske justeringer, der skal sikre
samspillet mellem de lokale distributionssystemer og
transmissionssystemet i forhold til at få en optimal
transport af grønne gasser, bl.a. ved at formalisere et
samlet systemansvar for sektoren. Derudover foreslås det, at
naturgasforsyningsloven fremover vil hedde gasforsyningsloven, da
gassystemet allerede i dag transporterer stadigt stigende
mængder vedvarende energi.
Med
lovforslaget bliver det samtidigt muligt at anlægge
gasinfrastruktur til industri, som ikke omfattes af reglerne i
varmeforsyningsloven.
Med
lovforslagets del om at afholde udbud af opgraderet biogas og
grønne gasser fra vedvarende energikilder gives den
fornødne hjemmel til, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan afholde udbud af pristillæg for
opgraderet biogas og andre gasser fra vedvarende energikilder i
perioden 2022-2030. Det giver således mulighed for, at der
kan afholdes udbud af støtte til produktion af
brændstoffer eller andre produkter fra elektricitet
(Power-to-X) i perioden 2022-2030. Udbuddene forventes at bidrage
til regeringens målsætning om at reducere
drivhusgasudledningerne med 70 pct. i 2030 og klimaneutralitet
senest i 2050.
Med
lovforslagets del om justeret økonomisk regulering af
gasdistribution tilpasses reguleringen, så der i
højere grad kan tages højde for de fremadrettede
omkostninger, således at den grønne omstilling kan
understøttes, og der tages højde for en
gasdistributionssektor, der fremover vil være konsolideret i
ét statsligt selskab, Evida. Tidligere var der tre
distributionsselskaber, som siden 2005 har været
indtægtsrammereguleret. Med lovforslaget foreslås det,
at effektiviseringskravene justeres, sådan at der tages
udgangspunkt i konsolideringen af gasdistributionssektoren.
Derudover foreslås en justering af en række konkrete
forhold i den økonomiske regulering, herunder bl.a. en
justering af metoden, som skal anvendes ved beregning af
effektiviseringspotentialer.
Med
lovforslaget foreslås det endvidere, at den nærmere
regulering fastsættes af Forsyningstilsynet, og at
indtægtsrammen fastsættes på baggrund af
både de faktiske og de forventede fremtidige omkostninger.
Med lovforslaget forudsættes det endvidere, at reguleringen
også tager højde for den forventede udvikling i
gassektoren, herunder en stigende andel vedvarende energi i
gassystemet og forventet faldende gasforbrug til særligt
husholdninger.
Med
lovforslagets del om en justeret regulering af detailmarkedet for
gas foreslås det at indføre en leveringspligt til
erstatning for den nuværende forsyningspligtregulering,
således at alle husholdningsforbrugere fremover får
mulighed for at aftage alle markedsførte produkter. En
leveringspligt er allerede gennemført på
elområdet. Med lovforslaget foreslås det desuden at
give Forsyningstilsynet ansvaret for at eje og drive prisportalen
for det danske gasmarked. Forsyningstilsynet har allerede ansvaret
for at eje og drive prisportalen for elmarkedet, Elpris.dk. Med
lovforslaget lægges der dermed op til justeringer, der er til
gavn for forbrugerne og konkurrencen, og med henblik på
samtidig at harmonisere gasmarkedet med elmarkedet på de
områder, hvor det er hensigtsmæssigt.
Lovforslaget
sikrer desuden, at regioner sidestilles med kommuner i forhold til,
at egenproduktion af elektricitet skal udøves i selskaber
med begrænset ansvar, som følge af den politiske
aftale herom indgået i december 2020. Lovforslaget indeholder
på den baggrund forslag til ændringer af lov om
elforsyning og regionsloven. VE II-direktivet stiller krav om, at
medlemsstaterne skal sikre alle forbrugeres ret til at forbruge
egenproduceret strøm. Det er vurderet, at det ikke er
nødvendigt at foretage ændringer af de gældende
regler om kommunernes ret til at producere elektricitet til eget
forbrug. For at sikre overholdelse af EU-rettens princip om
proportionalitet er det dog vurderet, at regioner skal sidestilles
med kommuner i forhold til, at egenproduktion af elektricitet skal
udøves i selskaber med begrænset ansvar. EU-rettens
princip om proportionalitet medfører også, at regioner
skal sikres samme adgang til dispensation fra kravet om
selskabsudskillelse med henblik på egetforbrug.
Lovforslaget
foreslås at træde i kraft den 30. juni 2021, mens flere
dele af lovforslaget dog træder i kraft d. 1. juli 2021 eller
senere.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.