Skriftlig fremsættelse (25. februar
2021)
Miljøministeren (Lea Wermelin):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Implementering af engangsplastdirektivets
bestemmelser om udvidet producentansvar og oprydningsansvar)
(Lovforslag nr. L 179)
Udvidet
producentansvar er et vigtigt element i at sikre en mere
cirkulær økonomi, hvor vi undgår spild og bruger
vores ressourcer med omtanke. Oprydningsansvar er et vigtigt
element i at sikre, at mængden af plastikaffald i naturen
reduceres markant til gavn for natur og dyreliv. Udvidet
producentansvar betyder, at producenter tager ansvaret for deres
produkter, også når disse bliver til affald. Når
producenter har ansvaret for affaldsfasen, får de også
økonomisk incitament til at reducere materialeforbrug,
designe produkter, der kan genbruges og genanvendes og reducere
mængden af henkastet affald med henblik på at reducere
omkostningerne til affaldshåndtering og oprydning.
Producenter får samtidig mulighed for at etablere egne
tilbagetagningsordninger, som giver større mulighed for at
etablere lukkede materialekredsløb. Udvidet producentansvar
og oprydningsansvar er dermed et vigtigt element i at fremme en
mere cirkulær økonomi og en plastikfri natur.
Lovforslaget har til formål at
implementere artikel 8 i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2019/904/EU af 5. juni 2019 om reduktion af visse
plastprodukters miljøpåvirkning
(engangsplastdirektivet), som indeholder krav om at indføre
nye udvidede producentansvarsordninger for nogle af de
plastprodukter, der er hyppigst fundne på strande i EU. De
nye udvidede producentansvarsordninger vil gælde for
fiskeredskaber, der indeholder plast, og en række
engangsplastprodukter i form af fødevare- og
drikkevarebeholdere, drikkebægre,
letvægtsplastbæreposer, indpakningsposer og -folier,
vådservietter, balloner og filtre til tobaksvarer.
Lovforslaget indeholder i alt tre nye
udvidede producentansvarsordninger. En ordning for fiskeredskaber,
der indeholder plast, en ordning for drikkevarebeholdere og
drikkebægre af engangsplast, der ikke er emballage, og en
ordning for balloner, vådservietter og filtre til tobaksvarer
af engangsplast. Herudover indeholder lovforslaget hjemmel til at
stille supplerende krav til afholdelse og fordeling af omkostninger
forbundet med oprydning af henkastet affald fra visse emballager af
engangsplast under den eksisterende udvidede
producentansvarsordning for emballage.
Lovforslaget har i sig selv ingen direkte
miljø-, klima- statsfinansielle eller
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Disse vil følge af
den efterfølgende udmøntning af
bemyndigelsesbestemmelserne. Det vurderes, at der vil være
positive miljøeffekter af udmøntningen, da
producentansvar vil forbedre affaldshåndteringen af de
omfattede produkter, herunder sikre en højere genanvendelse.
Derudover er det forventningen, at de nye krav om oprydning af
henkastet affald vil sikre forebyggelse og reduktion mængden
af plastaffald, som henkastes i miljøet. De nye udvidede
producentansvarsordninger vil medføre væsentlige
erhvervsøkonomiske konsekvenser i og med, at producenterne
fremadrettet skal afholde omkostninger til affaldshåndtering
og oprydning af deres produkter.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.