Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 31. maj 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringforslag til
lovforslaget. Nye Borgerliges medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og
ændringsforslag nr. 2, 5, 7 og 8 som konsekvens heraf,
justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 3, Radikale
Venstres medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
4, og Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 6.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af IA og Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) vil stemme for det stillede
ændringsforslag om deling af lovforslaget og
ændringsforslag nr. 2, 5, 7, og 8, der er stillet som
konsekvens heraf.
Et mindretal i
udvalget (V og KF) indstiller det under A nævnte lovforslag
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag. Hvis det af Venstre
stillede ændringsforslag til det under B nævnte
lovforslag ikke vedtages, vil mindretallet indstille det under B
nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (S, SIU og JF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med det af justitsministeren stillede ændringsforslag til det
under A nævnte lovforslag. Mindretallet vil stemme imod det
af Radikale Venstre stillede ændringsforslag til det under A
nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til vedtagelse
uændret. Hvis det af Venstre stillede
ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
vedtages, vil mindretallet indstille det under B nævnte
lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL og RV) indstiller det under A
nævnte lovforslag og det under B nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag. Mindretallet vil stemme for
det af Venstre stillede ændringsforslag til det under B
nævnte lovforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (DF og Inger Støjberg (UFG))
indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med det af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af
Radikale Venstre stillede ændringsforslag til det under A
nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (SF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod det af Venstre stillede ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (NB) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med det af justitsministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse med det stillede
ændringsforslag. Hvis det af Venstre stillede
ændringsforslag ikke vedtages, vil mindretallet indstille det
under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling.
Et syvende
mindretal i udvalget (KD) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det af Venstre stillede ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag.
Et ottende
mindretal i udvalget (IA) vil ved 2. behandling stemme
hverken for eller imod ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget, ændringsforslag nr. 2-8 og lovforslaget.
Et niende
mindretal i udvalget (Sikandar Siddique (UFG)) indstiller
det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod
det af Venstre stillede ændringsforslag til det under B
nævnte lovforslag.
Et tiende
mindretal i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for
sin stilling til dispensation fra Folketingets forretningsorden,
til ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget, til
ændringsforslag nr. 2-8 og til lovforslaget.
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti og Inger
Støjberg (UFG)
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget og
Inger Støjberg (UFG) er som udgangspunkt enige i regeringens
ambition om at skabe trygge rammer i visse områder med et
opholdsforbud. Dog undrer vi os over, at dette lovforslag ikke
stiller skarpt på det faktiske problem - det, som
statsministeren på Socialdemokratiets sommergruppemøde
benævnte som »15-17 indvandrerdrenge, der ikke kan
finde ud af at opføre sig ordentligt«. Det er dem, der
skaber utryghed, når de »ikke kan finde ud af at
opføre sig ordentligt«, er truende, sælger
stoffer på gadehjørner og udøver vold. Dansk
Folkeparti og Inger Støjberg (UFG) ser derfor også
gerne, at overtrædelser af et opholdsforbud fører til,
at udenlandske statsborgere bliver udvist. Det hører ingen
steder hjemme, at udenlandske statsborgere kommer til Danmark og
skaber utryghed for borgerne. Det er ikke den danske dreng, der
skal hjem fra fodbold og venter på, at far eller mor henter
ham, der skal have en bøde med hjem, men en god oplevelse.
Derfor ser Dansk Folkeparti og Inger Støjberg (UFG) gerne,
at dette lovforslag rammer de kriminelle og de utilpassede - ikke
de lovlydige borgere. Bøder er ikke nok, for dem betaler de
næppe. Der skal fængsel til - og i
gentagelsestilfælde udvisning, når det er
udlændinge - hvis et opholdsforbud brydes.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget anerkender, at der kan være problemer med grupper
mennesker, som skaber utryghed i det offentlige rum. Det kan f.eks.
være grupper af unge, som driver rundt og fylder meget
på banegården, eller alkoholikere, som råber og
skændes højlydt på en bænk i den lokale
park.
SF finder ikke, at det skal være
sådan, at det store flertal ikke tør tage toget eller
gå i parken med deres børn, fordi der er få
andre, som bruger områderne på en måde, som
gør det utilgængeligt for andre. Derfor kan det godt
være en nødløsning, at man må flytte de
få frem for de mange.
Men SF finder ikke, at regeringen har
redegjort fyldestgørende for, hvorfor man eksempelvis ikke
kan anvende de allerede eksisterende regler om zoneforbud på
de personer, der giver anledning til problemerne - ud over at man
bare gerne vil kunne ramme en gruppe.
Derfor kan SF ikke støtte, at vi
giver politiet mulighed for at udstede et generelt opholdsforbud.
SF er bekymret for, at man rammer almindelige mennesker i et
forsøg på at få ram på de få. Vi
opfordrer til, at man i stedet skal bruge de redskaber, man
allerede har i lovgivningen og som kan bruges til at bortvise de
enkeltpersoner, som skaber balladen, fra stedet. På den
måde, der lægges op til i lovforslaget, generer vi
flertallets frihedsrettigheder for at ramme de få.
Samtidig kan SF konstatere, at lovforslaget
er elastik i metermål, og vi kan se, at det kritiseres vidt
og bredt i høringssvarene. Lovforslaget indeholder så
mange uklarheder, at vi risikerer at ramme skævt og forkert,
ligesom der er så lav en grad af retssikkerhed, at det er
uacceptabelt. SF frygter, at der ligger en potentiel knivlov gemt
her, så vi kommer til at se, at uskyldige mennesker kommer
til at opholde sig det forkerte sted, hvorefter de rammes af store
bøder. SF mener, vi som lovgivere risikerer at blive
latterliggjort, fordi vi ikke kan finde ud af at ramme rigtigt.
SF nævner følgende fra
høringssvarene:
- Der er brug for en mere klar definition
af, hvornår et område er utrygt.
- Der mangler en definition af, hvad det
vil sige at opholde sig i området på en måde, der
ikke har en naturlig sammenhæng med områdets karakter -
her er det politiets opgave at skønne.
- Det bør tydeliggøres, hvor
store gener en eller flere personer i en gruppe skal
forårsage, for at politiet kan udstede opholdsforbud.
- Der er risiko for en vilkårlig
anvendelse af paragraffen, som skaber en uklar retstilstand,
når man overlader et så stort skøn til
politiet.
- Der er ingen mulighed for at anke et
opholdsforbud eller klagemuligheder, som vel hører med til
god retssikkerhed.
- Der er mulighed for alligevel at straffe
personer, selv om skiltningen er forsvundet, og det er ikke god
retssikkerhed.
SF er ligeledes bekymret for, at vi rammer
hjemløse. Det skal nævnes, at
hjemløseorganisationen SAND netop peger på problemerne
med zonelovgivningen, som ramte hjemløse på en
måde, der ikke var tilsigtet - og at denne lovgivning har
samme indbyggede risiko.
Endelig har SF en bekymring for, at vi
risikerer, at forslaget bidrager til etnisk profilering. Vi ved i
forvejen, at vores minoritetsborgere er udsat for politiets
uberettigede interesse, blot fordi de har en anden hudfarve. Og det
må ikke være sådan, at fordi der står
minoritetsunge i dynejakker, vurderes de som utrygge, alene fordi
de er minoritetsunge. SF opfordrer i stedet til, at man ser
på forebyggende initiativer, så unge uden opholdssted
bliver guidet ind i et sådant eller i foreningslivet.
SF er enig med det Kriminalpræventive
Råd i, at man også må søge forebyggende
initiativer. Når unge hænger på gaden, er det
ofte, fordi de ikke har noget at give sig til. Når
alkoholikere sidder i parken, er det, fordi der ikke er et andet
sted.
Samlet set kan SF ikke støtte denne
del af forslaget.
SF er positive over for den del af
lovforslaget, der omhandler udvisning, konfiskation og forbud mod
at opholde sig i nattelivet, når man er dømt for
vold.
SF konstaterer, at muligheden for at
straksinddrive gæld ikke har givet anledning til kritiske
høringssvar, og derfor finder SF det ubetænkeligt at
støtte denne del.
SF er enig i, at har man eksempelvis
begået vold på et værtshus, er det fint, at
vedkommende skal holdes ude af nattelivet i et stykke tid. Ofrene
skal ikke frygte at rende ind i den samme, kort tid efter at de fik
tæsk af en voldsom person. Det er intimiderende, og det kan
aldrig være offeret, som skal vige.
SF finder, at når man holdes ude af
nattelivet, når man har fået en dom, så er der
netop retssikkerhed forbundet med det. Der er selvfølgelig
altid en risiko for, at den pågældende søger
andre steder hen og deltager i fester, men det organiserede
natteliv skal være på det store flertals
præmisser.
SF er imidlertid bekymret for
retshåndhævelsen, da vi nærmest aldrig ser vores
politi i nattelivet længere. Der var engang, hvor politiet
kom meget på byens værtshuse, men det er SF's indtryk,
at de ikke længere gør det hver weekend. Så
forslaget risikerer at blive et slag i luften, og det gør
nærmest større skade end gavn, hvis de
pågældende oplever, at det er konsekvensfrit.
SF kan ikke støtte Venstres
ændringsforslag om at ændre det tryghedsskabende
opholdsforbud, da dette ændringsforslag ifølge
ministerens svar vil indføre en parallellovgivning,
således at der vil være opstå to nærmest
identiske paragraffer i lovgivningen, som politiet skal forholde
sig til, og ændringsforslaget kan således skabe
uklarhed om, hvilken regel myndighederne skal anvende, jf. svar
på spørgsmål 56. SF mener, at det vil være
uhensigtsmæssigt, at der er to enslydende regler, hvorfor den
allerede eksisterende regel efter SF's vurdering skal
fastholdes.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget
ønsker, at der medtages følgende præcisering af
lovforslagets bemærkninger:
Der er forskellige steder i lovforslagets
bemærkninger anvendt det personlige stedord
»han«, f.eks. i punkt 2.3.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger og i bemærkningerne til §
3, nr. 5. I overensstemmelse med, at der bør
tilstræbes en brug af kønsneutrale betegnelser for
personer i lovgivningen i det omfang, dette kan lade sig
gøre på en sproglig hensigtsmæssig måde,
jf. punkt 2.1 i Lovkvalitetsvejledningen, henstilles der til, at
disse stedord læses kønsneutralt, f.eks. som
»vedkommende«, »personen«,
»mistænkte« m.v. afhængigt af den
sammenhæng, de indgår i.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af IA og
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets
virksomhed, retsplejeloven og udlændingeloven (Forbud mod
deltagelse i nattelivet, udvidet adgang til beslaglæggelse af
værdigenstande og udvisning af udlændinge dømt
for vanvidskørsel m.v.)« omfattende §§
1-6.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om politiets virksomhed
(Tryghedsskabende opholdsforbud)« omfattende § 2, §
5, stk. 1, og § 6.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 79 c ændres i stk. 2, 1. pkt., »§ 6 c«
til: »§ 6 b«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af IA og
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
3) I
den under nr. 1 foreslåede § 79 c indsættes i stk. 2 som 3.
pkt.:
»Serveringssteder efter 1. pkt. omfatter ikke
servering i tog, busser, fly eller skibe i fart, herunder i
international rutefart, eller servering ved enkeltstående
arrangementer.«
[Præcisering af
nattelivsforbud]
Af et mindretal
(RV), tiltrådt af et mindretal
(V, KF, SF, EL KD og Sikandar Siddique (UFG)):
4) I
det under nr. 2 foreslåede § 124 a, stk. 2, ændres
»Den, som forsætligt eller ved grov uagtsomhed
overtræder« til: »Overtrædelse
af«.
[Ændring af
tilregnelseskravet ved overtrædelse af et forbud mod
deltagelse i nattelivet til forsæt]
Til § 2
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af IA og Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)):
5) Nr. 1
affattes således:
»1. Efter § 6 a
indsættes før overskriften før § 7:
Ȥ 6 b. Politiet kan for
en nærmere bestemt periode udpege et afgrænset
geografisk område (nattelivszone), hvor et opholdsforbud
meddelt efter straffelovens § 79 c, stk. 1, finder
anvendelse.
Stk. 2.
Udpegning af nattelivszoner efter stk. 1 kan ske, hvor der i det
pågældende område er en tæt koncentration
af natklubber, barer, caféer og lign. med åbningstid
efter kl. 24 og udpegningen af en nattelivszone vurderes at
være egnet til at imødegå lovovertrædelser
i aften- og nattetimerne.
Stk. 3. En
beslutning som nævnt i stk. 1 træffes af
politidirektøren eller den, som denne bemyndiger hertil.
Beslutningen skal offentliggøres og indeholde en begrundelse
og en angivelse af det afgrænsede geografiske område og
tidsrum, som beslutningen gælder for.««
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 2
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (KF, DF,
EL, RV, NB, KD og Inger Støjberg (UFG)):
6) Den
under nr. 1 foreslåede § 6 b affattes således:
Ȥ 6 b. Politiet kan med
henblik på at fremme trygheden i et område udstede
forbud mod ophold på et bestemt sted, hvortil der er
almindelig adgang (tryghedsskabende opholdsforbud). Et sådant
forbud kan udstedes til personer eller grupper af personer, som har
udvist en adfærd, som er egnet til at skabe utryghed for
personer, der bor eller færdes i området. Et
sådant forbud medfører, at den eller de personer, som
forbuddet er rettet mod, ikke må stå stille på et
bestemt sted eller færdes frem og tilbage på kortere
strækninger, men vil ikke være til hinder for, at
personer, som forbuddet er rettet imod, vil kunne bevæge sig
gennem området, hvis vedkommende har et
anerkendelsesværdigt formål med sin færden i
området eksempelvis grundet sit arbejde eller sin egen eller
sin families bopæl.
Stk. 2. Det er
en forudsætning, at udstedelse af et sådant forbud
vurderes at være et egnet redskab, og at mindre indgribende
foranstaltninger ikke skønnes at være
tilstrækkelige til at genskabe trygheden i området.
Stk. 3.
Overtrædelse af et forbud efter stk. 1 straffes med
fængsel indtil 1 år.
Stk. 4. Et
tryghedsskabende opholdsforbud efter stk. 1 kan meddeles for en
periode på op til 3 måneder. Beslutningen kan
forlænges med op til 3 måneder ad gangen. Beslutningen
kan udformes, så forbuddet efter stk. 1 kun gælder
på bestemte tidspunkter af døgnet.
Stk. 5. En
beslutning som nævnt i stk. 1 træffes af politiet og
skal meddeles den eller de personer, som forbuddet er rettet mod.
Hvis opholdsforbuddet meddeles mundtligt, skal det uden
unødigt ophold følges op med skriftlig
meddelelse.«
[Ændring af tryghedsskabende
opholdsforbud]
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af IA og Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)):
7) I
nr. 1 udgår § 6 c.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 6
Af et mindretal
(NB), tiltrådt af tiltrådt
af udvalget med undtagelse af IA og
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG):
8)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 6
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som henholdsvis de færøske og de grønlandske
forhold tilsiger.«
[Konsekvensændring af
territorialbestemmelsen som følge af ændringsforslag
nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles
op i to separate lovforslag, således at der kan stemmes om
hvert lovforslag for sig. Det ene lovforslag (A) omfatter
lovforslagets bestemmelser om forbud mod deltagelse i nattelivet,
udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og
udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel.
Det andet lovforslag (B) omfatter lovforslagets bestemmelser om
tryghedsskabende opholdsforbud.
Til nr. 2, 5, 7 og 8
Det er tale om konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Til nr. 3
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse til straffelovens § 79 c, stk. 2, at et
opholdsforbud efter den foreslåede § 79 c, stk. 1, vil
indebære, at den dømte ikke i tidsrummet fra kl. 24
til kl. 5 må færdes og opholde sig på
serveringssteder, hvorfra der foregår salg af stærke
drikke til nydelse på eller ved salgsstedet, og hvortil der
er offentlig adgang.
Med ændringen ønskes det
præciseret, at udtrykket »serveringssteder« ikke
omfatter tog, busser, fly eller skibe i fart, herunder i
international rutefart, hvor der sælges drikkevarer med 2,8
pct. volumen alkohol eller derover til nydelse på eller ved
salgsstedet. Den dømte vil således kunne opholde sig
på f.eks. et fly, selv om der i tidsrummet fra kl. 24 til kl.
5 serveres stærke drikke til nydelse om bord på
flyet.
Som nævnt under punkt 2.1.3.2.1 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget omfatter
opholdsforbuddet natklubber, diskoteker, barer, værtshuse,
restauranter, caféer og lign., hvor der serveres
stærke drikke i tidsrummet fra kl. 24 til kl. 5, og hvortil
der er offentlig adgang, men også øvrige lokaliteter,
hvortil der er offentlig adgang, og hvorfra der foregår
servering af stærke drikke i dette tidsrum. Det
bemærkes i den forbindelse, at det afgørende ikke er,
om hovedformålet er servering af stærke drikke, men at
salget sker til nydelse på eller ved salgsstedet. Omfattet
vil således også være koncerthuse og lign., hvor
der foregår salg af stærke drikke til nydelse på
eller ved salgsstedet efter kl. 24, og hvortil der er offentlig
adgang. Områder på steder, der er omfattet af
forbuddet, men hvortil der ikke er offentlig adgang, f.eks. et
hotelværelse, vil ikke være omfattet af forbuddet. En
bar eller en restaurant i en hotellobby vil derimod være
omfattet af et forbud, hvis der er offentlig adgang hertil.
Med ændringen ønskes det
derudover præciseret, at udtrykket
»serveringssteder« ikke omfatter servering ved
enkeltstående arrangementer.
Udtrykket »enkeltstående
arrangementer« skal forstås som arrangementer omfattet
af § 22 i lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling
m.v., herunder fester, møder og lignende særlige
lejligheder, der skal have lejlighedstilladelse. Den dømte
vil således kunne færdes og opholde sig på
serveringssteder f.eks. på en festival, til en byfest el.
lign., selv om der foregår salg af drikkevarer med 2,8 pct.
volumen alkohol til nydelse på eller ved salgsstedet.
Dette skal ses i sammenhæng med, at
politiet efter den foreslåede bestemmelse i § 6 c i
politiloven vil kunne udpege et område på f.eks. en
festival til en nattelivszone, såfremt betingelserne herfor i
øvrigt er opfyldt. Tilsvarende vil være
tilfældet, for så vidt angår byfester og lignende
begivenheder.
Som nævnt under punkt 2.1.3.3.3 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget vil politiet
således efter det foreslåede bestemmelse i § 6 c i
politiloven for en nærmere bestemt tidsperiode kunne udpege
et nærmere geografisk område til en nattelivszone, hvor
et opholdsforbud efter det foreslåede § 79 c, stk. 1,
vil finde anvendelse. Det er en betingelse for at kunne udpege en
nattelivszone, at politiet vurderer, at der inden for området
er en tæt koncentrationen af natklubber, barer, caféer
og lign., der holder åbent til efter kl. 24, og at
udpegningen af en nattelivszone vurderes at være egnet til at
imødegå lovovertrædelser i aften- og
nattetimerne.
Der henvises i øvrigt til punkt
2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger og
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 4
Efter den foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 124 a straffes den, som forsætligt eller
ved grov uagtsomhed overtræder et opholdsforbud efter §
79 c, stk. 1, med fængsel indtil 1 år.
Med ændringen forslås det, at
tilregnelseskravet ændres, således at det alene er
forsætlige overtrædelser af et opholdsforbud efter den
foreslåede § 79 c, stk. 1, der vil kunne straffes, jf.
den almindelige regel herom i straffelovens § 19.
Til nr. 6
Ændringsforslaget indebærer en
ændring af det foreslåede tryghedsskabende
opholdsforbud.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. marts
2021 og var til 1. behandling den 23. marts 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 14. januar 2021 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 153, samt et
yderligere/supplerende udkast den 10. februar 2021, jf. REU alm.
del - bilag 194. Den 10. og 17. marts 2021 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Teknisk gennemgang
Justitsministeren har den 12. maj 2021 over
for udvalget foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16
bilag på lovforslaget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 samrådsspørgsmål til justitsministeren til
mundtlig besvarelse, som ministeren har besvaret i et åbent
samråd den 4. maj 2021.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
56 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Leif Lahn Jensen (S) Jeppe Bruus
(S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S) Annette
Lind (S) Kristian Hegaard (RV) nfmd. Jens Rohde (KD) Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja
Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Britt Bager (KF) Inger Støjberg (UFG)
Morten Dahlin (V) fmd. Michael
Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Karina Adsbøl (DF)
Mads Andersen (KF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og
Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |