Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 27. april 2021
Forslag
til
Lov om screening af visse udenlandske direkte
investeringer m.v. i Danmark (investeringsscreeningsloven)
Kapitel 1
Formål, anvendelsesområde
og definitioner
§ 1.
Formålet med denne lov er at forhindre, at udenlandske
direkte investeringer og særlige økonomiske aftaler
kan udgøre en trussel mod den nationale sikkerhed eller
offentlige orden i Danmark, gennem screening og eventuelle indgreb
over for sådanne investeringer og aftaler.
Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse, hvis der i anden lovgivning er fastsat
regler om screening af og eventuelt indgreb over for udenlandske
direkte investeringer og særlige økonomiske aftaler af
hensyn til den nationale sikkerhed eller offentlige orden.
§ 2.
Denne lov finder anvendelse på udenlandske direkte
investeringer og særlige økonomiske aftaler, der
foretages eller indgås af udenlandske statsborgere. Dog
finder §§ 7, 10 og 11 ikke anvendelse på
statsborgere fra EU- og EFTA-lande.
Stk. 2. Denne
lov finder endvidere anvendelse på udenlandske direkte
investeringer og særlige økonomiske aftaler, der
foretages eller indgås af følgende, jf. dog stk. 3 og
4:
1) Virksomheder,
der ikke er hjemmehørende her i riget. Dette gælder
også, selv om virksomheden har et fast driftssted i
Danmark.
2) Virksomheder,
der er hjemmehørende i Danmark, hvis virksomheden er en
dattervirksomhed eller en filial af en virksomhed, der ikke er
hjemmehørende her i riget.
3) Virksomheder,
der er hjemmehørende i Danmark, hvis en udenlandsk
statsborger omfattet af stk. 1 eller en virksomhed, der ikke er
hjemmehørende her i riget, har kontrol med eller betydelig
indflydelse på den.
Stk. 3. Uanset
stk. 2 finder §§ 7, 10 og 11 ikke anvendelse på
virksomheder, der er hjemmehørende i et EU- eller EFTA-land,
forudsat at virksomheden ikke er under kontrol eller betydelig
indflydelse af statsborgere fra et land uden for EU eller EFTA
eller af virksomheder, der er hjemmehørende i et land uden
for EU eller EFTA.
Stk. 4. Uanset
stk. 2 finder loven anvendelse på udenlandske direkte
investeringer og særlige økonomiske aftaler foretaget
eller indgået af en virksomhed hjemmehørende i
Grønland eller på Færøerne, hvis
udenlandske statsborgere eller virksomheder hjemmehørende
uden for riget har kon?trol med eller betydelig
indflydelse på virksomheden.
Stk. 5.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med finansministeren,
udenrigsministeren, justitsministeren, klima-, energi- og
forsyningsministeren og forsvarsministeren fastsætte regler
om, at denne lov finder anvendelse på udenlandske direkte
investeringer og særlige økonomiske aftaler, der
foretages af andre juridiske personer end nævnt i stk. 2-4,
hvis investeringen eller aftalen kan udgøre en trussel mod
den nationale sikkerhed eller offentlige orden.
§ 3.
Denne lov finder anvendelse på udenlandske direkte
investeringer i og særlige økonomiske aftaler med
virksomheder hjemmehørende i Danmark.
Stk. 2.
Herudover finder loven anvendelse på stiftelse af nye
virksomheder i Danmark inden for særligt følsomme
sektorer eller aktiviteter omfattet af § 6.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med finansministeren,
udenrigsministeren, justitsministeren, klima-, energi- og
forsyningsministeren og forsvarsministeren fastsætte regler
om, at denne lov finder anvendelse på udenlandske direkte
investeringer i og særlige økonomiske aftaler med
andre danske enheder end nævnt i stk. 1, hvis investeringen
eller aftalen kan udgøre en trussel mod den nationale
sikkerhed eller offentlige orden.
§ 4.
I denne lov forstås ved:
1) National
sikkerhed: Forhold, der vedrører Danmarks territorielle
integritet og befolkningens overlevelse. Trusler mod den nationale
sikkerhed omhandler bl.a. handlinger, der udgør eller vil
kunne udgøre en risiko for forstyrrelse af internationale
relationer, nati??onernes fredelige sameksistens eller danske
militære interesser, og handlinger, der har til hensigt at
forvolde Danmark skade, herunder forbrydelser mod statens
selvstændighed eller forbrydelser mod statsforfatningen og de
øverste statsmyndigheder.
2) Offentlig
orden: Forhold, der vedrører Danmarks evne til at opretholde
et selvstændigt, demokratisk og sikkert samfund, uden at
forholdene dermed berører den nationale sikkerhed.
3) Udenlandsk
investor: En fysisk person eller virksomhed omfattet af § 2,
stk. 1-4, eller en enhed omfattet af regler fastsat i medfør
af § 2, stk. 5, som har til hensigt at foretage eller har
foretaget en udenlandsk direkte investering, eller som har til
hensigt at indgå eller har indgået en særlig
økonomisk aftale.
4) Udenlandsk
direkte investering: Erhvervelse af kontrol med eller betydelig
indflydelse på en virksomhed hjemmehørende i Danmark
ved direkte eller indirekte besiddelse af eller kontrol over
ejerandele eller stemmerettigheder i virksomheden eller tilsvarende
kontrol ved andre midler, herunder køb af aktiver og
langfristede lån. Endvidere omfattes stiftelse af en ny
virksomhed i Danmark i en særligt følsom sektor med
tilsvarende kontrol eller betydelig indflydelse.
5) Særlig
økonomisk aftale: Et joint venture eller en drifts-,
leverandør- eller serviceaftale, der indgås med en
virksomhed hjemmehørende i Danmark omfattet af § 3,
stk. 1, eller en anden enhed omfattet af regler fastsat i
medfør af § 3, stk. 3, hvis en udenlandsk investor
derved opnår kontrol med eller betydelig indflydelse på
virksomheden eller enheden.
6) Kontrol eller
betydelig indflydelse: Bestemmende indflydelse på
beslutninger om ledelsesmæssige, finansielle,
udviklingsmæssige eller driftsmæssige forhold i en
virksomhed eller på forretningskritiske områder i en
virksomhed.
7) Virksomhed:
Alle erhvervsdrivende virksomheder uanset organisationsform.
Kapitel 2
Tilladelse til udenlandske direkte
investeringer og særlige økonomiske aftaler inden for
særligt følsomme sektorer og aktiviteter
§ 5.
En udenlandsk investor, der har til hensigt at foretage en
udenlandsk direkte investering ved at erhverve en kvalificeret
andel i en virksomhed hjemmehørende i Danmark inden for
særligt følsomme sektorer og aktiviteter, der er
omfattet af § 6, skal på forhånd ansøge
Erhvervsstyrelsen om tilladelse til investeringen.
Stk. 2. Som
kvalificeret andel betragtes direkte eller indirekte besiddelse af
eller kontrol over mindst 10 pct. af ejerandelene eller
stemmerettighederne eller tilsvarende kontrol ved andre midler.
Stk. 3. Ved
beregning af ejerandele eller stemmerettigheder indgår andele
fra koncernforbundne virksomheder eller nærtbeslægtede
personer samt tegningsretter og købsoptioner af
kapitalandele, som aktuelt kan udnyttes eller konverteres.
Stk. 4. Stk. 1-3
finder tilsvarende anvendelse ved forøgelse af andelen, der
medfører, at denne efter erhvervelsen vil udgøre
eller overstige en grænse på henholdsvis 20 pct., en
tredjedel, 50 pct., to tredjedele eller 100 pct. af ejerandelen
eller stemmerettighederne i den danske virksomhed.
Stk. 5. Stk. 1-3
finder tilsvarende anvendelse ved stiftelse af nye
virksomheder.
Stk. 6.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
anvendelse af stk. 1-3 ved stiftelse af nye virksomheder efter stk.
5, om tilsvarende kontrol ved andre midler efter stk. 2 og om
beregning af ejerandele eller stemmerettigheder efter stk. 3 og
4.
§ 6.
Særligt følsomme sektorer og aktiviteter i forhold til
den nationale sikkerhed eller offentlige orden som nævnt i
§ 5, stk. 1, og § 7, stk. 1, omfatter
følgende:
1) Virksomheder
inden for forsvarssektoren.
2) Virksomheder
inden for it-sikkerhedsfunktioner eller behandling af
klassificerede oplysninger.
3) Virksomheder,
der producerer produkter med dobbelt anvendelse som defineret i
§ 2, nr. 1, i Rådets forordning (EF) nr. 428/2009 af 5.
maj 2009 med senere ændringer.
4) Virksomheder
inden for anden kritisk teknologi end nr. 1-3.
5) Virksomheder
inden for kritisk infrastruktur.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med finansministeren,
udenrigsministeren, justitsministeren, klima-, energi- og
forsyningsministeren og forsvarsministeren fastsætte
nærmere regler om de særligt følsomme sektorer
og aktiviteter, der er omfattet af stk. 1.
§ 7.
En udenlandsk investor, som ikke er omfattet af undtagelserne i
§ 2, stk. 1, 2. pkt., og stk. 3, og som har til hensigt at
indgå en særlig økonomisk aftale inden for en
særligt følsom sektor eller aktivitet, der er omfattet
af § 6, med en virksomhed hjemmehørende i Danmark eller
en enhed omfattet af regler fastsat i medfør af § 3,
stk. 3, skal på forhånd ansøge Erhvervsstyrelsen
om tilladelse til aftalen.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med finansministeren,
udenrigsministeren, justitsministeren, klima-, energi- og
forsyningsministeren og forsvarsministeren fastsætte
nærmere regler om, hvilke aftaler der er omfattet af stk.
1.
§ 8.
Senest 60 hverdage efter modtagelsen af en fuldstændig
ansøgning om tilladelse efter §§ 5 eller 7
meddeler Erhvervsstyrelsen, om den udenlandske direkte investering
eller særlige økonomiske aftale kan tillades efter
§ 9, stk. 1 eller 2, eller skal forelægges for
erhvervsministeren efter § 32, stk. 1. Fristen i 1. pkt. kan
forlænges til 90 hverdage, hvis ansøgningen
kræver nærmere undersøgelse, eller hvis den
udenlandske investor afgiver tilsagn om afbødende
foranstaltninger, herunder reviderede tilsagn, efter § 16.
Fristen kan forlænges yderligere efter anmodning fra den
udenlandske investor.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan kræve alle oplysninger af den
udenlandske investor, som er nødvendige for at vurdere, om
den påtænkte investering eller aftale kan udgøre
en trussel mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden.
Erhvervsstyrelsen kan endvidere indhente oplysninger fra den danske
virksomhed eller enhed, der er omfattet af regler fastsat i
medfør af § 3, stk. 3, med henblik på bl.a. at
verificere oplysninger fra den udenlandske investor eller indhente
oplysninger om den danske virksomhed eller enhed, herunder om
ledelsesstruktur og forretningsområder. Hvis de krævede
oplysninger ikke udleveres til Erhvervsstyrelsen eller ikke er
bekræftet af en godkendt revisor efter stk. 3, kan styrelsen
meddele den udenlandske investor, at ansøgningen ikke kan
behandles på det foreliggende grundlag.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan stille krav om, at afgivne oplysninger efter
stk. 2, 1. pkt., eller regler udstedt i medfør af denne lov
ledsages af en erklæring fra en revisor, der er godkendt
efter revisorloven, om rigtigheden af disse oplysninger. Den, der
afgiver en erklæring efter 1. pkt., skal i erklæringen
bekræfte at være uafhængig af den udenlandske
investor.
Stk. 4. Andre
oplysninger, som Erhvervsstyrelsen har modtaget eller indhentet,
herunder i forbindelse med koordination af screening af udenlandske
investeringer i EU efter § 23, stk. 1, kan indgå i
undersøgelser efter stk. 1.
Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
procedurer for ansøgning om tilladelse.
Stk. 6.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler om betaling af gebyr
for administration af reglerne om ansøgning om tilladelse
efter §§ 5 og 7.
§ 9.
Finder Erhvervsstyrelsen, at en ansøgning om at erhverve en
kvalificeret andel efter § 5 eller en ansøgning om en
særlig økonomisk aftale efter § 7 ikke kan
udgøre en trussel mod den nationale sikkerhed eller
offentlige orden, udsteder Erhvervsstyrelsen tilladelse til
investeringen eller aftalen. Tilladelse efter 1. pkt. kan meddeles
på nærmere vilkår, hvis den udenlandske investor
har afgivet tilsagn om vilkår efter § 16.
Stk. 2. Er
ansøgningen forelagt for erhvervsministeren efter § 32,
stk. 1, kan ministeren tillade investeringen eller aftalen efter
stk. 1.
Stk. 3. Har en
virksomhed omfattet af § 2, stk. 2-4, eller en enhed omfattet
af regler fastsat i medfør af § 2, stk. 5, fået
tilladelse til en udenlandsk direkte investering eller en
særlig økonomisk aftale efter stk. 1, og sker der
efterfølgende ændringer af, hvem der har kontrol med
eller betydelig indflydelse på virksomheden eller enheden,
skal virksomheden eller enheden ansøge om ny tilladelse
efter §§ 5 eller 7.
Stk. 4.
Erhvervsstyrelsen kan ændre eller tilbagekalde en
afgørelse om tilladelse efter stk. 1 i følgende
tilfælde:
1)
Afgørelsen er truffet på grundlag af urigtige eller
vildledende oplysninger fra parterne i sagen.
2) Parterne i
afgørelsen overholder ikke aftalte vilkår.
3) Parterne i
afgørelsen overholder ikke pligten til at søge om
tilladelse ved forøgelse af andelen i virksomheden efter
§ 5, stk. 4.
4) Parterne i
afgørelsen overholder ikke pligten til at indsende en
årlig redegørelse, jf. § 16, stk. 2, eller §
17, stk. 2.
Stk. 5. Har
erhvervsministeren truffet afgørelse om tilladelse efter
stk. 2, kan Erhvervsstyrelsen tilsvarende ændre eller
tilbagekalde afgørelsen efter stk. 4.
Stk. 6. I
tilfælde af at ændrede forhold medfører
alvorlige trusler mod den nationale sikkerhed eller offentlige
orden, kan erhvervsministeren tilbagekalde en tilladelse efter stk.
1.
Kapitel 3
Anmeldelse af andre udenlandske
direkte investeringer og særlige økonomiske aftaler af
betydning for den nationale sikkerhed eller offentlige orden
§
10. En udenlandsk investor, som ikke er omfattet af
undtagelserne i § 2, stk. 1, 2. pkt., og stk. 3, kan indgive
anmeldelse til Erhvervsstyrelsen af en påtænkt eller
gennemført udenlandsk direkte investering, hvis
investeringen kan udgøre en trussel mod den nationale
sikkerhed eller offentlige orden og den udenlandske investor
direkte eller indirekte opnår besiddelse af eller kontrol
over mindst 25 pct. af ejerandelene eller stemmerettighederne i en
virksomhed hjemmehørende i Danmark eller tilsvarende kontrol
ved andre midler.
Stk. 2. Ved
beregning af ejerandele eller stemmerettigheder indgår andele
fra koncernforbundne virksomheder eller nærtbeslægtede
personer samt tegningsretter og købsoptioner af
kapitalandele, som aktuelt kan udnyttes eller konverteres.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
tilsvarende kontrol ved andre midler efter stk. 1 og om beregning
af ejerandele eller stemmerettigheder efter stk. 2.
§
11. En udenlandsk investor, som ikke er omfattet af
undtagelserne i § 2, stk. 1, 2. pkt., og stk. 3, kan indgive
anmeldelse til Erhvervsstyrelsen af en påtænkt eller
gennemført særlig økonomisk aftale med en
virksomhed hjemmehørende i Danmark eller en enhed, der er
omfattet af regler fastsat i medfør af § 3, stk. 3,
hvis aftalen kan udgøre en trussel mod den nationale
sikkerhed eller offentlige orden. § 7, stk. 2, finder
tilsvarende anvendelse.
§
12. Erhvervsstyrelsen undersøger, om en udenlandsk
direkte investering eller særlig økonomisk aftale, der
er anmeldt efter §§ 10 eller 11, kan udgøre en
trussel mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden.
Stk. 2. Senest
60 hverdage efter at Erhvervsstyrelsen har modtaget en
fuldstændig anmeldelse efter §§ 10 eller 11,
meddeler Erhvervsstyrelsen, om den udenlandske direkte investering
eller særlige økonomiske aftale kan godkendes efter
§ 13, stk. 1 eller 2, eller skal forelægges
erhvervsministeren efter § 32, stk. 1. Fristen kan
forlænges yderligere efter anmodning fra den udenlandske
investor.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan afkræve den udenlandske investor alle
oplysninger, som er nødvendige for at vurdere, om den
påtænkte udenlandske direkte investering eller
særlige økonomiske aftale kan udgøre en trussel
mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden i Danmark.
Erhvervsstyrelsen kan endvidere indhente oplysninger hos den danske
virksomhed med henblik på at verificere oplysninger fra den
udenlandske investor eller indhente oplysninger om den danske
virksomhed eller enhed, der er omfattet af regler fastsat i
medfør af § 3, stk. 3, herunder om ledelsesstruktur og
forretningsområder. Hvis de krævede oplysninger ikke
udleveres til Erhvervsstyrelsen eller ikke er bekræftet af en
godkendt revisor efter stk. 5, kan styrelsen meddele den
udenlandske investor, at anmeldelsen ikke kan behandles på
det foreliggende grundlag.
Stk. 4. Andre
oplysninger, som Erhvervsstyrelsen har modtaget eller indhentet,
herunder i forbindelse med koordinering af screening af udenlandske
investeringer i EU efter § 23, stk. 1, kan indgå i
undersøgelser efter stk. 1.
Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen kan stille krav om, at afgivne oplysninger efter
stk. 3, 1. pkt., eller regler udstedt i medfør af denne lov
ledsages af en erklæring fra en revisor, der er godkendt
efter revisorloven, om rigtigheden af disse oplysninger. Den, der
afgiver en erklæring efter 1. pkt., skal i erklæringen
bekræfte at være uafhængig af den udenlandske
investor.
Stk. 6.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
procedurer for anmeldelse af udenlandske direkte investeringer og
særlige økonomiske aftaler.
Stk. 7.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler om betaling af gebyr
for administration af reglerne om anmeldelse efter §§ 10
eller 11.
§
13. Finder Erhvervsstyrelsen, at en udenlandsk direkte
investering eller en særlig økonomisk aftale, der er
anmeldt efter §§ 10 eller 11, ikke udgør en
trussel mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden,
godkender Erhvervsstyrelsen investeringen eller aftalen.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan godkende den udenlandske direkte investering
eller særlige økonomiske aftale på nærmere
vilkår, hvis den udenlandske investor har afgivet tilsagn om
vilkår, jf. § 16.
Stk. 3. Er
anmeldelsen forelagt for erhvervsministeren efter § 32, stk.
1, kan ministeren godkende investeringen eller aftalen efter stk. 1
eller 2.
Stk. 4. Har
Erhvervsstyrelsen ikke inden for 60 hverdage efter tidspunktet for
anmeldelsen givet den udenlandske investor underretning efter
§ 12, stk. 1, betragtes dette som en afgørelse om
godkendelse af investeringen, medmindre Erhvervsstyrelsen har
afgivet meddelelse om, at anmeldelsen ikke kan behandles på
det foreliggende grundlag efter § 12, stk. 3, eller den
udenlandske investor har anmodet om en længere frist efter
§ 12, stk. 2.
Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen kan ændre eller tilbagekalde en godkendelse
efter stk. 1 eller 2 i følgende tilfælde:
1)
Afgørelsen er truffet på grundlag af urigtige eller
vildledende oplysninger fra parterne i sagen.
2) Parterne i
afgørelsen overholder ikke aftalte vilkår.
3) Parterne i
afgørelsen overholder ikke pligten til at indsende en
årlig redegørelse efter § 16, stk. 2, eller
§ 17, stk. 2.
Stk. 6. Har
erhvervsministeren truffet afgørelse om godkendelse efter
stk. 3, kan Erhvervsstyrelsen tilsvarende ændre eller
tilbagekalde afgørelsen efter stk. 5.
Stk. 7. I
tilfælde af at ændrede forhold medfører
alvorlige trusler mod den nationale sikkerhed eller offentlige
orden, kan erhvervsministeren tilbagekalde en godkendelse efter
stk. 1.
§
14. Får Erhvervsstyrelsen formodning om, at en
udenlandsk direkte investering eller særlig økonomisk
aftale, der er omfattet af §§ 10 eller 11, men som ikke
er anmeldt til Erhvervsstyrelsen, kan udgøre en trussel mod
den nationale sikkerhed eller offentlige orden, kan styrelsen
beslutte at indlede en undersøgelse i op til 5 år fra
investeringens eller aftalens gennemførelse. § 12, stk.
3-5, og § 13, stk. 1-3, finder tilsvarende anvendelse.
Kapitel 4
Afgørelseskriterier
§
15. Ved vurderingen af, om en udenlandsk direkte investering
eller en særlig økonomisk aftale efter denne lov og
regler udstedt i medfør heraf kan udgøre en trussel
mod den nationale sikkerhed eller offentlige orden, skal der i
forhold til den danske virksomhed, som investeringen eller aftalen
vedrører, tages hensyn til alle relevante
omstændigheder og foreliggende oplysninger, herunder
følgende kriterier:
1) Om den danske
virksomhed opererer inden for eller påvirker kritisk
infrastruktur.
2) Om den danske
virksomhed behandler eller har adgang til klassificerede
oplysninger eller følsomme personoplysninger.
3) Den danske
virksomheds position på det danske marked, herunder
muligheder for substitution.
4) Om den danske
virksomhed hører til forsvarsindustrien eller producerer
produkter med dobbelt anvendelse eller anden kritisk teknologi af
betydning for den nationale sikkerhed eller offentlige orden.
5) Om den danske
virksomhed beskæftiger sig med forsyning af kritiske
råvarer, herunder energi, og fødevaresikkerhed.
Stk. 2. Ved
vurderingen af, om en udenlandsk direkte investering eller en
særlig økonomisk aftale efter denne lov og regler
udstedt i medfør heraf kan udgøre en trussel mod den
nationale sikkerhed eller offentlige orden, skal der i forhold til
den udenlandske investor tages hensyn til alle relevante
omstændigheder og foreliggende oplysninger, herunder
følgende kriterier:
1) Om den
udenlandske investor direkte eller indirekte kontrolleres af en
udenlandsk regering, udenlandske statslige organer eller
udenlandske væbnede styrker, herunder gennem ejerforhold
eller betydelig finansiering.
2) Om den
udenlandske investor er eller har været involveret i
aktiviteter, der påvirker sikkerheden eller den offentlige
orden i en EU-medlemsstat eller i andre venligtsindede og allierede
lande.
3) Om der er en
alvorlig risiko for, at den udenlandske investor deltager i eller
har relationer til ulovlige eller kriminelle aktiviteter af
betydning for den nationale sikkerhed eller offentlige orden.
4) Om der er
indikationer på, at den udenlandske investor bevidst
forsøger at omgå screeningsreglerne, f.eks. gennem
anvendelse af stråmandslignende selskabskonstruktioner.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan efter forhandling med finansministeren,
udenrigsministeren, justitsministeren, klima-, energi- og
forsyningsministeren og forsvarsministeren fastsætte
nærmere regler om kriterierne efter stk. 1 og 2 og andre
kriterier til bedømmelse af, om en udenlandsk direkte
investering eller særlig økonomisk aftale kan
udgøre en trussel mod den nationale sikkerhed eller
offentlige orden.
Kapitel 5
Tilsagn om vilkår for
gennemførelse af investeringer (aftalte vilkår)
§
16. Efter forhandling med Erhvervsstyrelsen kan en
udenlandsk investor afgive tilsagn om at overholde nærmere
aftalte vilkår for gennemførelse af en udenlandsk
direkte investering eller særlig økonomisk aftale
omfattet af §§ 5 eller 7 eller §§ 10 eller 11
med henblik på at forhindre, at investeringen eller aftalen
kan udgøre en trussel mod den nationale sikkerhed eller
offentlige orden.
Stk. 2. Er en
ansøgning om eller en anmeldelse af en udenlandsk direkte
investering eller særlig økonomisk aftale forelagt for
erhvervsministeren efter § 32, stk. 1, kan en udenlandsk
investor efter forhandling med ministeren afgive tilsagn om at
overholde nærmere aftalte vilkår for investeringen
eller aftalen efter stk. 1.
Stk. 3. Tilsagn
om vilkår efter stk. 1 eller 2 skal overholdes, så
længe den pågældende udenlandske direkte
investering eller særlige økonomiske aftale
opretholdes. Den udenlandske investor skal årligt indsende en
redegørelse for, hvorledes det er sikret, at de aftalte
vilkår er overholdt i årets løb.
Redegørelsen skal være ledsaget af en erklæring
om rigtigheden af oplysningerne fra en revisor, der er godkendt
efter revisorloven.
Kapitel 6
Påbud, forbud og afslag
§
17. Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere
vilkår som betingelse for tilladelse til eller godkendelse af
en udenlandsk direkte investering eller særlig
økonomisk aftale omfattet af §§ 5 eller 7 eller
§§ 10 eller 11.
Stk. 2.
Vilkår fastsat efter stk. 1 skal overholdes, så
længe den pågældende udenlandske direkte
investering eller særlige økonomiske aftale
opretholdes. § 16, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.
§
18. Erhvervsministeren kan give afslag på eller
nedlægge forbud mod gennemførelse af en udenlandsk
direkte investering eller særlig økonomisk aftale
omfattet af §§ 5 eller 7 eller §§ 10 eller 11,
hvis investeringen eller aftalen udgør en trussel mod den
nationale sikkerhed eller offentlige orden og det ikke har
været muligt at afbøde denne ved nærmere
vilkår for investeringens eller aftalens gennemførelse
efter §§ 16 eller 17.
§
19. Erhvervsministeren kan give påbud om afvikling af
en udenlandsk direkte investering eller særlig
økonomisk aftale omfattet af §§ 10 eller 11, hvis
ministeren træffer afgørelse om, at investeringen
eller aftalen udgør en trussel mod den nationale sikkerhed
eller offentlige orden.
§
20. Erhvervsstyrelsen kan nedlægge et midlertidigt
forbud mod gennemførelsen af en udenlandsk direkte
investering eller særlig økonomisk aftale, der er
anmeldt efter §§ 10 eller 11, men ikke endeligt
gennemført, indtil Erhvervsstyrelsen har truffet en
afgørelse efter § 13, stk. 1 eller 2. Dette
gælder dog ikke, hvis fristen i § 13, stk. 4, er
overskredet.
Stk. 2. Har
Erhvervsstyrelsen nedlagt et midlertidigt forbud efter stk. 1, og
er sagen forelagt for erhvervsministeren efter § 32, stk. 1,
gælder det midlertidige forbud, indtil ministeren har truffet
afgørelse efter § 32, stk. 2.
Kapitel 7
Ekspropriation
§
21. Erhvervsministeren kan, i det omfang det er
nødvendigt for gennemførelse af foranstaltninger
efter denne lov, iværksætte ekspropriation af privat
ejendom.
Stk. 2.
Udgør gennemførelse af foranstaltninger efter denne
lov et ekspropriativt indgreb, ydes fuldstændig erstatning
til den eller de berørte ejere.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
fremgangsmåden ved ekspropriation efter stk. 1.
Kapitel 8
Kontrol med udenlandske direkte
investeringer og særlige økonomiske aftaler
Generel bestemmelse om
Erhvervsstyrelsens kontrol
§
22. Erhvervsstyrelsen fører kontrol med udenlandske
direkte investeringer og særlige økonomiske aftaler i
Danmark, der er omfattet af denne lov.
Stk. 2.
Kontrollen omfatter følgende forhold:
1) Rigtigheden
af oplysninger ved ansøgning om tilladelse.
2) Overholdelse
af vilkår aftalt eller fastsat i tilladelser eller
godkendelser efter denne lov.
3) Udenlandske
direkte investeringer og særlige økonomiske aftaler,
der er anmeldt efter denne lov.
4) Udenlandske
direkte investeringer og særlige økonomiske aftaler
omfattet af denne lov, der ikke er anmeldt.
5) Udenlandske
direkte investeringer og særlige økonomiske aftaler,
hvor der i strid med denne lov ikke er ansøgt om
tilladelse.
Stk. 3.
Kontrollen kan i særlige tilfælde udføres som en
tilfældig stikprøvevis kontrol.
Stk. 4.
Erhvervsstyrelsens kontrol efter denne lov kan gennemføres i
forbindelse med kontrol eller undersøgelse i medfør
af anden lovgivning på styrelsens område.
Erhvervsstyrelsens kontrol kan tilrettelægges i samarbejde
med andre myndigheder, som udfører kontrol i henhold til
lovgivning på deres område.
Stk. 5.
Erhvervsstyrelsen har, hvis det skønnes nødvendigt,
mod behørig legitimation og uden retskendelse adgang til
erhvervsmæssige lokaler og transportmidler til brug for
styrelsens tilsyns- og kontrolopgaver i henhold til denne lov eller
regler fastsat i medfør af denne lov. Det samme gælder
andre myndigheder, som deltager i kontrollen sammen med
Erhvervsstyrelsen efter stk. 4 og efter regler, der er fastsat i
medfør af stk. 7. Kontrolbesøg efter 1. pkt. skal ske
som på forhånd varslede besøg.
Stk. 6.
Virksomheder, der er omfattet af denne lov, skal yde
Erhvervsstyrelsen den nødvendige bistand til tilsyns- og
kontrolopgavernes effektive gennemførelse efter stk. 5,
herunder udlevere relevante oplysninger, give adgang til
erhvervsmæssige lokaler og transportmidler og bistå ved
kontrolbesøget.
Stk. 7.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere bestemmelser om
samarbejdet med andre myndigheder efter stk. 4 og 5 efter
forhandling med disse myndigheder.
Koordination af kontrol
af udenlandske direkte investeringer i EU
§
23. Erhvervsstyrelsen er nationalt kontaktpunkt i forhold,
der vedrører gennemførelsen af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2019/452 af 19. marts 2019 om et
regelsæt for screening af udenlandske direkte investeringer i
Unionen. Erhvervsstyrelsen varetager som nationalt kontaktpunkt de
forpligtelser, der følger af forordningens
samarbejdsmekanisme i forbindelse med screening af udenlandske
direkte investeringer.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler om samarbejdet med
andre myndigheder om varetagelsen af opgaverne som nationalt
kontaktpunkt efter stk. 1 efter forhandling med disse
myndigheder.
Kontrol ved modtagelse af
ansøgninger om tilladelser til udenlandske direkte
investeringer og særlige økonomiske aftaler
§
24. Erhvervsstyrelsen gennemfører en kontrol af
rigtigheden af oplysninger i forbindelse med ansøgninger om
tilladelser til udenlandske direkte investeringer eller
særlige økonomiske aftaler efter §§ 5 eller
7.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan afvise ansøgninger om tilladelser, som
indeholder væsentlige fejl og mangler.
Erhvervsstyrelsens
efterfølgende kontrol af udenlandske investeringer og
særlige økonomiske aftaler
§
25. Erhvervsstyrelsen gennemfører en risikobaseret
kontrol af overholdelse af vilkår for tilladelser til
udenlandske direkte investeringer og særlige
økonomiske aftaler, der er aftalt eller fastsat efter
§§ 16 eller 17.
§
26. Erhvervsstyrelsen gennemfører en risikobaseret
kontrol af udenlandske direkte investeringer eller særlige
økonomiske aftaler, der er anmeldt efter §§ 10
eller 11, for at forhindre, at de kan udgøre en trussel mod
den nationale sikkerhed eller offentlige orden.
§
27. Får Erhvervsstyrelsen formodning om, at en
udenlandsk direkte investering eller særlig økonomisk
aftale, der er omfattet af denne lov, og som ikke er anmeldt efter
§§ 10 eller 11, kan udgøre en trussel mod den
nationale sikkerhed eller offentlige orden, kan styrelsen
gennemføre en nærmere undersøgelse af
investeringen eller aftalen. Tilsvarende gælder, hvis
Erhvervsstyrelsen bliver bekendt med, at der i strid med
§§ 5 eller 7 er gennemført en investering eller
indgået en aftale uden tilladelse.
§
28. Erhvervsstyrelsen kan i særlige tilfælde
benytte ekstern bistand ved udførelse af en kontrol af en
udenlandsk direkte investering eller særlig økonomisk
aftale, der er omfattet af denne lov.
§
29. Erhvervsstyrelsen kan i forbindelse med kontrol efter
§§ 25-27 forlange de oplysninger af den udenlandske
investor, som er nødvendige for at kunne tage stilling til,
om loven og regler fastsat i medfør af loven er overholdt,
eller om den udenlandske direkte investering eller særlige
økonomiske aftale kan udgøre en trussel mod den
nationale sikkerhed eller offentlige orden. Erhvervsstyrelsen kan
endvidere indhente oplysninger hos den danske virksomhed eller
enhed med henblik på bl.a. at verificere oplysninger fra den
udenlandske investor eller indhente oplysninger om den danske
virksomhed eller enhed, herunder om ledelsesstruktur og
forretningsområder.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan, i forbindelse med at styrelsen stiller krav
om oplysninger efter stk. 1, 1. pkt., kræve, at den
udenlandske investor indhenter en erklæring fra en revisor om
rigtigheden af bestemte oplysninger. Den, der afgiver en
erklæring efter 1. pkt., skal i erklæringen
bekræfte at være uafhængig af den udenlandske
investor. Kun revisorer, som er godkendte i henhold til
revisorloven, kan afgive erklæring efter 1. pkt.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
erklæringer fra godkendte revisorer efter stk. 2, § 8,
stk. 3, § 12, stk. 5, og § 16, stk. 3.
§
30. Erhvervsstyrelsen kan, når det findes
hensigtsmæssigt, offentliggøre, at en kontrol efter
§§ 25-27 iværksættes eller er blevet
iværksat. Styrelsen kan endvidere offentliggøre
resultatet af kontrollen.
Stk. 2.
Efterlever en udenlandsk investor ikke et påbud om afvikling
af en udenlandsk direkte investering eller særlig
økonomisk aftale efter § 19 eller § 31, stk. 2,
inden for den fastsatte frist, kan Erhvervsstyrelsen
offentliggøre dette og informere herom gennem
samarbejdsmekanismen efter § 23.
Stk. 3.
Offentliggørelsen efter stk. 1 og 2 sker på
Erhvervsstyrelsens hjemmeside. Erhvervsstyrelsen bestemmer, hvordan
offentliggørelsen sker.
Stk. 4.
Offentliggørelse efter stk. 1-3 kan ikke ske, hvis
offentliggørelsen vurderes at ville være en trussel
mod en igangværende efterforskning eller undersøgelse,
eller hvis offentliggørelsen vil forvolde
uforholdsmæssig stor skade for den udenlandske investor.
§
31. Erhvervsstyrelsen kan i forbindelse med en kontrol efter
denne lov eller regler udstedt i medfør af denne lov
påtale en overtrædelse eller påbyde, at en
overtrædelse skal bringes til ophør.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan endvidere give påbud om afvikling af en
udenlandsk direkte investering eller særlig økonomisk
aftale omfattet af §§ 5 eller 7 eller §§ 10
eller 11 i følgende tilfælde:
1) Vilkår
for en investering eller aftale fastsat efter § 17, stk. 1,
bliver ikke overholdt, mens den pågældende investering
eller aftale opretholdes.
2) En
investering eller aftale bliver i strid med en tilbagekaldelse
efter § 9, stk. 4-6, eller § 13, stk. 5-7, ikke
afviklet.
3) Der er i
strid med §§ 5 eller 7 ikke ansøgt om tilladelse
til investeringen eller aftalen.
4) Den
udenlandske investor udleverer ikke de oplysninger, som styrelsen
har forlangt efter § 29, til styrelsen.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen fastsætter en frist for efterlevelsen af et
påbud efter stk. 1 om at bringe en overtrædelse til
ophør og et påbud efter stk. 2 om at afvikle en
udenlandsk direkte investering eller særlig økonomisk
aftale.
Kapitel 9
Kompetent myndighed og
afgørelseskompetence
§
32. Erhvervsstyrelsen er kompetent myndighed og
træffer afgørelser efter denne lov og regler udstedt i
medfør heraf, jf. dog stk. 2. Vurderer Erhvervsstyrelsen, at
en ansøgt udenlandsk direkte investering eller særlig
økonomisk aftale efter §§ 5 eller 7 eller en
anmeldt udenlandsk direkte investering eller særlig
økonomisk aftale efter §§ 10 eller 11 kan
udgøre en trussel mod den nationale sikkerhed eller
offentlige orden, og at truslen ikke kan afbødes ved aftalte
vilkår for investeringens eller aftalens gennemførelse
efter § 16, forelægger styrelsen ansøgningen
eller anmeldelsen for erhvervsministeren efter stk. 2 og 3.
Stk. 2. I sager,
der forelægges erhvervsministeren efter stk. 1, indleder
erhvervsministeren forhandling med finansministeren,
udenrigsministeren, justitsministeren, forsvarsministeren og andre
relevante ressortministre. På baggrund af forhandlingerne
træffer erhvervsministeren afgørelse om
følgende:
1) Tilladelse
efter § 9, stk. 2, til en ansøgning om en udenlandsk
direkte investering eller særlig økonomisk aftale
efter §§ 5 eller 7 eller godkendelse efter § 13,
stk. 3, af en udenlandsk direkte investering eller særlig
økonomisk aftale anmeldt efter §§ 10 eller 11.
2) Tilladelse
efter § 17, stk. 1, til en ansøgt udenlandsk direkte
investering eller særlig økonomisk aftale efter
§§ 5 eller 7 eller godkendelse efter § 17, stk. 1,
af en udenlandsk direkte investering eller særlig
økonomisk aftale anmeldt efter §§ 10 eller 11
på nærmere fastsatte vilkår.
3) Afslag efter
§ 18 på tilladelse til en udenlandsk direkte investering
eller særlig økonomisk aftale efter §§ 5
eller 7 eller forbud efter § 18 mod en udenlandsk direkte
investering eller særlig økonomisk aftale anmeldt
efter §§ 10 eller 11.
4) Påbud
efter § 19 om afvikling af en udenlandsk direkte investering
eller særlig økonomisk aftale omfattet af §§
10 eller 11, der udgør en trussel mod den nationale
sikkerhed eller offentlige orden, uanset om investeringen eller
aftalen er anmeldt eller ikke er anmeldt.
Stk. 3.
Afgørelser efter stk. 2, nr. 1, meddeles af
Erhvervsstyrelsen.
Stk. 4.
Erhvervsministeren kan bemyndige Erhvervsstyrelsen til at
udøve nærmere angivne beføjelser, der i stk. 2
er tillagt erhvervsministeren.
Kapitel 10
Kommunikation m.v.
§
33. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at
skriftlig kommunikation til og fra Erhvervsstyrelsen om forhold,
som er omfattet af denne lov eller af regler udstedt i
medfør af denne lov, skal foregå digitalt.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om
digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte
it-systemer, særlige digitale formater og elektronisk
signatur el.lign.
Stk. 3. En
digital meddelelse anses for at være kommet frem, når
den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
§
34. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at
Erhvervsstyrelsen kan udstede afgørelser og andre dokumenter
efter denne lov eller regler udstedt i medfør af denne lov
uden underskrift, med maskinelt eller på tilsvarende
måde gengivet underskrift eller under anvendelse af en
teknik, der sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt
afgørelsen eller dokumentet. Sådanne afgørelser
og dokumenter sidestilles med afgørelser og dokumenter med
personlig underskrift.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at
afgørelser og andre dokumenter, der udelukkende er truffet
eller udstedt på grundlag af elektronisk databehandling, kan
udstedes alene med angivelse af Erhvervsstyrelsen som afsender.
§
35. Hvor det efter denne lov eller regler udstedt i
medfør af denne lov er krævet, at et dokument, som er
udstedt af andre end Erhvervsstyrelsen, skal være
underskrevet, kan dette krav opfyldes ved anvendelse af en teknik,
der sikrer en entydig identifikation af den, som har udstedt
dokumentet, jf. dog stk. 2. Sådanne dokumenter sidestilles
med dokumenter med personlig underskrift.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler om
fravigelse af underskriftskrav. Det kan herunder bestemmes, at krav
om personlig underskrift ikke kan fraviges for visse typer af
dokumenter.
Kapitel 11
Sprogkrav
§
36. Erhvervsstyrelsen kan sagsbehandle og træffe
afgørelse på engelsk, hvis den udenlandske investor
ønsker det. Har Erhvervsstyrelsen truffet afgørelse
på engelsk, skal der foreligge et dansk resumé af
afgørelsen.
§
37. Ansøgninger om tilladelse, anmeldelser, tilsagn
om vilkår m.v., som indsendes til Erhvervsstyrelsen, skal
være affattet på dansk eller engelsk. Erhvervsstyrelsen
kan forlange, at dokumenter indsendes i bekræftet
oversættelse til dansk eller engelsk.
Kapitel 12
Tavshedspligt og offentlighed
§
38. Reglerne om aktindsigt og egenacces i lov om
offentlighed i forvaltningen finder ikke anvendelse for sager, som
behandles efter denne lov.
Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen og erhvervsministeren kan uanset reglerne om
partens aktindsigt i forvaltningsloven efter høring af
relevante myndigheder bestemme, at oplysninger, der er
indgået i en afgørelse efter § 9, stk. 1, 2 eller
4-6, § 13, § 17, stk. 1, §§ 18 eller 19, §
20, stk. 1, og § 31, ikke kan videregives til de parter, som
afgørelsen angår, når dette er nødvendigt
af hensyn til den nationale sikkerhed eller offentlige orden.
§
39. Erhvervsstyrelsens og Erhvervsministeriets ansatte er
under ansvar efter straffelovens §§ 152-152 e forpligtet
til at hemmeligholde fortrolige oplysninger, som de får
kendskab til gennem varetagelse af myndighedsopgaver efter denne
lov, jf. dog § 30. Det samme gælder personer, der
udfører serviceopgaver som led i Erhvervsstyrelsens og
Erhvervsministeriets drift, og eksperter, der handler på
styrelsens eller ministeriets vegne. Dette gælder også
efter ansættelses- eller kontraktforholdets ophør.
Stk. 2. Samtykke
fra den, som tavshedspligten tilsigter at beskytte, berettiger ikke
personer som nævnt i stk. 1 til at videregive fortrolige
oplysninger.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at fortrolige
oplysninger uanset stk. 1 kan videregives til nærmere angivne
myndigheder.
Stk. 4. Alle,
der efter regler fastsat i medfør af stk. 3 modtager
fortrolige oplysninger fra Erhvervsstyrelsen eller
Erhvervsministeriet, er med hensyn til disse oplysninger undergivet
tavshedspligten som nævnt i stk. 1.
Kapitel 13
Domstolsprøvelse
§
40. Erhvervsministerens og Erhvervsstyrelsens
afgørelser efter denne lov kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
§
41. Søgsmål til prøvelse af påbud,
forbud eller vilkår efter §§ 17-20 og § 31,
stk. 2, kan indbringes for domstolene ved at anlægge sag mod
erhvervsministeren, dog for afgørelser truffet efter §
20 eller § 31, stk. 2, mod Erhvervsstyrelsen, ved
Københavns Byret. I afgørelsen af sagen ved byretten
deltager tre dommere.
Stk. 2.
Søgsmål til prøvelse af påbud, forbud
eller vilkår efter §§ 17-20 og § 31, stk. 2,
skal være anlagt, inden 6 måneder efter at
afgørelsen er meddelt den pågældende part.
Stk. 3.
Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil, kan i
særlige tilfælde lade personer, der er ansat i
Politiets Efterretningstjeneste, møde for erhvervsministeren
eller Erhvervsstyrelsen i retten som
rettergangsfuldmægtig.
§
42. Som part i sagen for det offentlige anses
erhvervsministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil, dog for
afgørelser truffet efter § 20 og § 31, stk. 2,
Erhvervsstyrelsen.
Stk. 2. Retten
beskikker en særlig advokat til at varetage interesser for
den, der har indbragt sagen for retten, eller som er indtrådt
som part i sagen, og på vegne af denne udøve
partsbeføjelser med hensyn til oplysninger omfattet af en
bestemmelse efter § 38, stk. 2. Om salær og
godtgørelse for udlæg til den særlige advokat
gælder samme regler som i tilfælde, hvor der er meddelt
fri proces, jf. retsplejelovens kapitel 31.
Stk. 3. Den
særlige advokat efter stk. 2 skal underrettes om alle
retsmøder i sagen og er berettiget til at deltage i disse.
Den særlige advokat skal gøres bekendt med og have
udleveret kopi af det materiale, som indgår i sagen for
retten, jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
Erhvervsministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil, kan dog
beslutte, at der af hensyn til den nationale sikkerhed eller
offentlige orden ikke kan udleveres kopi til den særlige
advokat. Det samme gælder for Erhvervsstyrelsen i forhold til
afgørelser truffet efter § 20 og § 31, stk. 2.
Beslutningen kan af den særlige advokat indbringes for
retten.
§
43. Oplysninger omfattet af en bestemmelse efter § 38,
stk. 2, videregives ikke til parten, men alene til den
særlige advokat beskikket efter § 42, stk. 2. Når
sådanne oplysninger er videregivet til den særlige
advokat, må vedkommende ikke drøfte sagen med parten
eller dennes advokat og må ikke udtale sig i
retsmøder, hvor parten eller dennes advokat er til stede.
Parten og dennes advokat kan til enhver tid give skriftlige
meddelelser til den særlige advokat om sagen.
Stk. 2. Retten
kan af egen drift eller efter begæring fra den særlige
advokat beskikket efter § 42, stk. 2, beslutte, at
oplysninger, der er indgået i erhvervsministerens
afgørelse efter § 17, stk. 1, eller §§ 18
eller 19 eller Erhvervsstyrelsens afgørelse efter § 20,
stk. 1, eller § 31, stk. 2, videregives til parten og dennes
advokat, hvis sikkerhedsmæssige forhold ikke kan begrunde
erhvervsministerens eller Erhvervsstyrelsens bestemmelse efter
§ 38, stk. 2. Afgørelsen træffes ved kendelse, og
efter at den særlige advokat og erhvervsministeren eller
dennes bemyndigede, dog for afgørelser truffet efter §
20 eller § 31, stk. 2, Erhvervsstyrelsen, har haft lejlighed
til at udtale sig. Kendelsen kan kæres af de i 2. pkt.
nævnte personer eller myndigheder. Kære af en
afgørelse om, at oplysninger videregives, har
opsættende virkning.
Stk. 3. Har
retten truffet afgørelse efter stk. 2, 1. pkt., kan
justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil,
bestemme, at de pågældende oplysninger ikke
indgår i sagen for retten.
Stk. 4. Ingen
må deltage som dommer i sagen, hvis den
pågældende har truffet afgørelse efter stk. 2,
1. pkt., eller i øvrigt har haft adgang til oplysninger
omfattet af en sådan afgørelse og justitsministeren
eller den, ministeren bemyndiger hertil, har truffet beslutning
efter stk. 3 om, at de pågældende oplysninger ikke
indgår i sagen for retten.
§
44. Den del af et retsmøde, der angår eller
hvori der fremlægges eller behandles oplysninger omfattet af
en beslutning efter § 38, stk. 2, og som ikke er omfattet af
en afgørelse efter § 43, stk. 2, holdes for lukkede
døre. I denne del af et retsmøde deltager den
særlige advokat beskikket efter § 42, stk. 2, men ikke
parten og dennes advokat.
Stk. 2. Retten
bestemmer, hvordan retsmøder, der efter stk. 1 helt eller
delvis holdes for lukkede døre, gennemføres.
§
45. Retten træffer afgørelse, efter at parterne
og den særlige advokat beskikket efter § 42, stk. 2, har
haft lejlighed til at udtale sig.
§
46. Justitsministeren antager et antal advokater, der kan
beskikkes efter § 42, stk. 2, 1. pkt.
Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om de
pågældende advokater, herunder om vagtordninger, om
vederlag for at stå til rådighed og om
sikkerhedsmæssige spørgsmål.
§
47. Reglerne i dette kapitel om sagens behandling i byretten
gælder tilsvarende for sagens behandling i landsretten og
Højesteret.
Kapitel 14
Bestemmelser om afvikling af
udenlandske direkte investeringer og ugyldighed af særlige
økonomiske aftaler
§
48. Efterleves et påbud om afvikling af en udenlandsk
direkte investering efter § 19 eller § 31, stk. 2, ikke
inden for den fastsatte frist, kan Erhvervsstyrelsen ophæve
den stemmeret, der er knyttet til ejerandele i den danske
virksomhed, der tilhører den pågældende
udenlandske investor. Har Erhvervsstyrelsen ophævet
stemmeretten, kan ejerandelene ikke indgå ved
opgørelse af de stemmeberettigede ejerandele.
Stk. 2.
Særlige økonomiske aftaler, der er i strid med et
afslag eller forbud efter § 18 eller et påbud om
afvikling af en særlig økonomisk aftale efter §
19 eller § 31, stk. 2, er uden gyldighed mellem parterne.
Kapitel 15
Ikrafttræden
§
49. Loven træder i kraft den 1. juli 2021.
Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse på udenlandske direkte investeringer
og særlige økonomiske aftaler, der er
gennemført inden den 1. september 2021.
Kapitel 16
Territorialbestemmelser
§
50. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.