Betænkning afgivet af Social- og
Ældreudvalget den 3. maj 2021
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres, Det Konservative Folkepartis og Nye
Borgerliges medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1, 2, 4 og 5. Social- og ældreministeren har stillet
ændringsforslag nr. 3.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af social- og
ældreministeren stillede ændringsforslag. Flertallet
vil stemme imod de af V, KF og NB stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, KF, NB og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis de under nr. 1, 2, 4 og 5 stillede
ændringsforslag ikke vedtages ved 2. behandling, vil
mindretallet stemme imod lovforslagets endelige vedtagelse ved 3.
behandling.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
ønsker at sætte kommunerne fri, og V så gerne,
at der var langt flere frikommuneforsøg. Med det
udgangspunkt har V stillet et beslutningsforslag om, at alle
kommuner skal have mulighed for at tage livtag med både
regulering og bureaukrati, jf. beslutningsforslag nr. B 156,
forslag til folketingsbeslutning om en ny forsøgsordning for
udvidede frikommuneforsøg på en række
velfærdsområder. Med en ny udvidet
frikommuneforsøgsordning ønsker V, at alle 98
kommuner i Danmark skal kunne ansøge om at gennemføre
konkrete forsøgsforløb inden for et eller flere
velfærdsområder efter eget valg, eksempelvis
dagtilbuds-, folkeskole-, ældre-, beskæftigelses-,
social-, kultur-, fritids-, teknik-, miljø- og
klimaområdet.
Lovforslaget rummer flere hegnspæle,
som på forskellig vis afgrænser lovforslaget. V
ønsker ikke at undergrave fri??tvalgsmulighederne og har
derfor sammen med KF og NB stillet ændringsforslag om, at
bestemmelserne om frit valg af private leverandører af
personlig og praktisk hjælp og madservice ikke skal
være omfattet af lovforslaget, således at kommunerne
ikke kan gøre forsøg med borgernes frie valg i
forbindelse med disse ydelser.
V har sammen med KF og NB desuden stillet
ændringsforslag om, at udpegning af egen hjælper og
fleksibel hjemmehjælp ikke skal være omfattet af
lovforslaget, således at kommunerne ikke kan gøre
forsøg med disse rettigheder til frit at vælge en
personligt udpeget hjælper eller fleksibel hjemmehjælp.
På den måde kan vi sikre, at alle ældre i hele
Danmark også efter vedtagelsen af dette lovforslag fortsat
frit kan vælge den løsning, som passer bedst til det
menneske, man er - uanset om man vælger et privat eller et
offentligt tilbud.
V har siden 2001 været drivkraften
bag udbredelsen af frit valg på en række
velfærdsydelser, som bl.a. omfatter behandling, udredning,
personlig pleje, praktisk hjælp og plejehjem. V's
formål har været at sætte det enkelte menneskes
ønsker og behov før systemets. Det har dog ikke
løst alle de udfordringer, vi oplever i
velfærdssamfundet. For der er
udfordringer. Det gælder også på
ældreområdet. TV 2's hjerteskærende udsendelse
»Plejehjemmene bag facaden« (2020) udstillede på
flere måder en række udfordringer på
ældreområdet.
V ønsker at løse en del af
disse udfordringer, bl.a. ved at styrke fritvalgsmulighederne.
Lovforslaget her trækker i den modsatte retning, nemlig mod
en begrænsning af ældres ret til frit valg. Frem for at
sætte ældre fri er lovforslaget i høj grad et
»systemforslag«, som giver kommunerne vidtgående
beføjelser i forhold til at kunne indskrænke
ældres ret til frit at kunne vælge f.eks.
genoptrænings-, pleje- og omsorgstilbud. Det udgangspunkt og
lovgrundlag kan V ikke støtte.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter ikke lovforslaget af flere årsager. For det
første er lovforslaget udmøntningen af en aftale, som
DF ikke er med i. For det andet er DF ikke tilfreds med de
hegnspæle, regeringen har fastsat, idet hegnspælene
bl.a. ikke sikrer borgernes ret til frit valg. For det tredje havde
DF gerne set, at regeringen og aftalepartierne havde forpligtet sig
til og ladet det fremgå af lovforslaget, at ordningen med at
frigøre de udvalgte kommuner mest muligt fra statslig og
kommunal regulering aldrig må føre til, at ældre
stilles ringere end i dag.
Nogle af de rettigheder, de ældre
borgere risikerer at miste, er:
- Retten til
selv at udpege en hjælper.
- Retten til
frit at vælge leverandør af praktisk hjælp eller
madservice.
- Retten til
genoptræning (kommunen vil ikke længere være
forpligtet til at levere genoptræning).
- Retten til
aflastning og afløsning af pårørende (kommunen
vil ikke længere være forpligtet til at tilbyde
aflastning og afløsning af pårørende).
De tre udvalgte kommuner får mulighed
for at fravige en del af servicelovens bestemmelser, f.eks. i
forhold til borgernes frie valg. Ældre borgere kan f.eks.
risikere at miste retten til frit valg af hjemmehjælp. DF har
svært ved at se, at den enkelte ældres individuelle
behov bedre kan imødekommes i et system, hvor den
ældre ikke har ret til selv at vælge et alternativ.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 8
Af et mindretal (V,
KF og NB), tiltrådt af et mindretal (DF og LA):
1) I
stk. 1, 1. pkt., ændres
»90-92« til: »90«.
[Afskæring af bestemmelserne
om frit valg af private leverandører af personlig og
praktisk hjælp og madservice fra at være omfattet af
lovforslaget]
2) I
stk. 1, 1. pkt., udgår »94
og 94 a,«.
[Afskæring af bestemmelserne
om udpegning af egen hjælper og fleksibel hjemmehjælp
fra at være omfattet af lovforslaget]
Af social- og
ældreministeren, tiltrådt af udvalget:
3) I
stk. 1, 1. pkt., indsættes efter
»jf. dog stk. 2«: »og 3«.
[Teknisk ændring]
Til § 12
Af et mindretal (V,
KF og NB), tiltrådt af et mindretal (DF og LA):
4) Som
stk. 01 indsættes:
»Stk. 01.
Reglerne om frit valg efter § 91 i lov om social service
finder tilsvarende anvendelse for kommunalbestyrelsens
afgørelser efter regler udstedt i medfør af § 9,
stk. 5.«
[Præcisering af, at retten
til frit valg af privat leverandør af personlig og praktisk
hjælp og madservice gælder, selv om kommunens
afgørelse om hjælp er truffet efter kommunens egne
fastsatte regler]
5) Som
stk. 02 indsættes:
»Stk. 02.
Reglerne om frit valg efter §§ 94 og 94 a i lov om social
service finder tilsvarende anvendelse for kommunalbestyrelsens
afgørelser efter regler udstedt i medfør af § 9,
stk. 5.«
[Præcisering af, at retten
til frit at udpege egen hjælper og fleksibel
hjemmehjælp gælder, selv om kommunens afgørelse
om hjælp er truffet efter kommunens egne fastsatte
regler]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 4
Med ændringsforslagene foreslås
det, at ældre i de tre kommuner, der er omfattet af
lovforslaget, fortsat vil have ret til frit valg af private
leverandører, uanset at afgørelsen om denne
hjælp er truffet efter kommunalbestyrelsens regler udstedt i
medfør af § 9, stk. 5.
Kommunerne omfattet af lovforslaget
fritages dermed ikke fra at yde borgerne tilsvarende frit valg af
leverandør, som hvis kommunens afgørelse om
hjælp var truffet efter servicelovens § 83. Det frie
valg gælder således ikke for alle kommunens
afgørelser, men kun de afgørelser, hvis indhold
svarer til indholdet af servicelovens § 83.
Ændringsforslagene betyder også, at kommunerne fortsat
i medfør af § 92 i serviceloven vil skulle have en
skriftlig beredskabsplan med retningslinjer for, hvordan kommunen
håndterer konkurser hos de private leverandører, som
kommunen indgår kontrakt med, ligesom kommunen i forbindelse
med kontraktindgåelse skal stille en række krav til
leverandørerne, f.eks. krav om bankgaranti eller
tilsvarende.
Til nr. 2 og 5
Med ændringsforslagene foreslås
det, at ældre i de tre kommuner, der er omfattet af
lovforslaget, som er berettiget til hjælp eller støtte
efter § 83, fortsat skal have ret til selv at udpege en person
til at udføre opgaverne og fortsat skal have ret til at
vælge en helt eller delvis anden hjælp end den, der er
truffet afgørelse om, uanset at afgørelsen om denne
hjælp er truffet efter kommunalbestyrelsens regler udstedt i
medfør af § 9, stk. 5.
Kommunerne omfattet af lovforslaget
fritages dermed ikke fra at lade en person, som er berettiget til
hjælp eller støtte efter servicelovens § 83,
vælge selv at udpege en person til at udføre
opgaverne. Den udpegede person skal godkendes af
kommunalbestyrelsen, som herefter skal indgå kontrakt med den
pågældende om omfang og indhold af opgaverne og om
leverancesikkerhed, jf. servicelovens § 90, og om betaling
m.v. Både modtagere af praktisk hjælp som af personlig
hjælp og pleje har ret til at udpege egen hjælper til
at udføre opgaverne.
Kommunerne omfattet af lovforslaget
fritages dermed heller ikke fra at lade personer, der modtager
hjælp efter servicelovens § 83, vælge en helt
eller delvis anden hjælp end den, der er truffet
afgørelse om, jf. servicelovens §§ 88 og 89.
Fleksibel hjemmehjælp omfatter også muligheden for at
vælge ydelser, der ligger uden for det kommunale
serviceniveau.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 8, stk. 1, vil
kommunalbestyrelsen kunne beslutte, at §§ 79 a og 81 a,
§ 83, stk. 1, 3 og 5, § 83 a, § 84, stk. 1,
§§ 86, 90-92, 94 og 94 a, § 139, stk. 2, og
§§ 151, 151 b og 151 c i lov om social service og §
8, stk. 1 og 2, og §§ 32 og 33 i lov om friplejeboliger
og regler fastsat i medfør heraf helt eller delvis ikke skal
gælde for kommunen eller de tilbud i kommunen, som
kommunalbestyrelsen udpeger, jf. dog stk. 2. Efter den i § 8,
stk. 3, foreslåede bestemmelse kan kommunalbestyrelsen ikke
fravige de i § 8, stk. 1, foreslåede bestemmelser, for
så vidt angår borgere, der benytter deres ret efter
§ 3 i lov om friplejeboliger til frit at vælge at
indgå lejeaftale med en friplejeboligleverandør om en
plejebolig eller en lignende boligform, der er beliggende i en
anden kommune end dem, der fremgår af § 2. Den
foreslåede bestemmelse i § 8, stk. 3, udgør
således også en undtagelse til den foreslåede
bestemmelse i stk. 1, hvilket foreslås tydeliggjort med
ændringsforslaget. Der er således alene tale om en
teknisk ændring.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. marts
2021 og var til 1. behandling den 8. april 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og ældreministeren sendte den 15. februar 2021 dette udkast
til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 194. Den 24. marts 2021
sendte social- og ældreministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
28 spørgsmål til social- og ældreministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus
Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Andreas Steenberg (RV) Trine Torp
(SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Pernille
Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT)
Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V) Karina
Adsbøl (DF) nfmd. Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel
(KF) Mette Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen
(LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 7 | |