Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 15. juni 2021
Forslag
til
Lov om beskyttelse af whistleblowere1)
Kapitel 1
Lovens
anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Loven finder anvendelse på følgende:
1)
Indberetninger, som vedrører overtrædelser af
EU-retten, og som er omfattet af anvendelsesområdet for
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse af
personer, der indberetter overtrædelser af EU-retten.
2)
Indberetninger, som i øvrigt vedrører alvorlige
lovovertrædelser eller øvrige alvorlige forhold.
Stk. 2. Loven
finder dog ikke anvendelse på indberetninger om
overtrædelser af udbudsreglerne vedrørende forsvars-
eller sikkerhedsmæssige aspekter, medmindre indberetningerne
er omfattet af de retsakter, der er nævnt i stk. 1, nr.
1.
Stk. 3. Loven
finder endvidere ikke anvendelse på følgende:
1)
Klassificerede oplysninger, der er omfattet af Justitsministeriets
cirkulære om sikkerhedsbeskyttelse af informationer af
fælles interesse for landene i NATO eller EU, andre
klassificerede informationer samt informati?oner af
sikkerhedsmæssig beskyttelsesinteresse i øvrigt
(sikkerhedscirkulæret), der samtidig er fortrolige, jf.
straffelovens § 152, stk. 3.
2) Oplysninger,
som er omfattet af advokaters tavshedspligt i henhold til
retsplejelovens § 129.
3) Oplysninger,
som er omfattet af sundhedspersoners tavshedspligt i henhold til
sundhedslovens § 40.
4) Oplysninger
om rettens rådslagning og afstemning, som er omfattet af
tavshedspligt.
5) Sager inden
for strafferetsplejen.
§ 2.
Særlige regler om indberetning af overtrædelser, der er
fastsat i medfør af sektorspecifikke EU-retsakter og
nationale regler, der gennemfører disse retsakter, finder
fortsat anvendelse. Reglerne i denne lov supplerer de i 1. pkt.
nævnte regler, i det omfang et forhold ikke der er
ufravigeligt reguleret.
§ 3.
I denne lov forstås ved:
1)
Overtrædelser: Handlinger eller undladelser, der
a) er ulovlige,
jf. § 1, stk. 1, nr. 1, eller udgør en alvorlig
lovovertrædelse eller et i øvrigt alvorligt forhold,
jf. § 1, stk. 1, nr. 2, eller
b) gør
det muligt at omgå formålet med de regler, som
henhører under lovens anvendelsesområde, jf. § 1,
stk. 1.
2) Oplysninger
om overtrædelser: Enhver oplysning, herunder rimelig
mistanke, om faktiske eller potenti?elle overtrædelser, som
har fundet sted eller med stor sandsynlighed vil finde sted i den
organisation, hvor whistlebloweren arbejder eller har arbejdet,
eller i en anden organisation, som whistlebloweren er eller var i
kontakt med via sit arbejde, og om forsøg på at skjule
sådanne overtrædelser.
3) Indberetning:
Mundtlig eller skriftlig meddelelse af oplysninger om
overtrædelser.
4) Intern
indberetning: Mundtlig eller skriftlig meddelelse af oplysninger om
overtrædelser til en intern whistleblowerordning i den
private eller offentlige sektor.
5) Ekstern
indberetning: Mundtlig eller skriftlig meddelelse af oplysninger om
overtrædelser til en ekstern whistleblowerordning omfattet af
denne lov.
6)
Offentliggørelse: Det forhold, at oplysninger om
overtrædelser gøres offentligt tilgængelige.
7)
Whistleblower: En fysisk person, der foretager indberetning eller
offentliggørelse af oplysninger om overtrædelser, som
personen har skaffet sig adgang til i forbindelse med vedkommendes
arbejdsrelaterede aktiviteter, og som tilhører
følgende persongrupper:
a)
Arbejdstagere.
b)
Selvstændigt erhvervsdrivende.
c)
Aktionærer og medlemmer af direktionen, bestyrelsen,
tilsynsrådet eller det tilsvarende ledelsesorgan i en
virksomhed.
d)
Frivillige.
e)
Lønnede eller ulønnede praktikanter.
f) Personer, som
arbejder under tilsyn og ledelse af kontrahenter,
underleverandører og leverandører.
g) Personer, der
foretager indberetning eller offentliggørelse af
oplysninger, som vedkommende har skaffet sig adgang til i et
arbejdsmæssigt forhold, som siden er ophørt.
h) Personer,
hvis arbejdsmæssige forhold endnu ikke er påbegyndt,
der indberetter oplysninger om overtrædelser, som vedkommende
har skaffet sig adgang til i løbet af
ansættelsesprocessen eller andre førkontraktuelle
forhandlinger.
8) Formidler: En
fysisk person, der bistår en whistleblower med
indberetningsprocessen i en arbejdsrelateret sammenhæng, og
hvis bistand bør være fortrolig.
9)
Arbejdsrelateret sammenhæng: Nuværende eller tidligere
arbejdsaktiviteter i den private eller offentlige sektor uanset
disse aktiviteters art, hvor personer skaffer sig adgang til
oplysninger om overtrædelser, og hvor disse personer kunne
risikere at blive udsat for repressalier, hvis de indberettede
sådanne oplysninger.
10)
Berørt person: En fysisk eller juridisk person, der i
indberetningen eller offentliggørelsen angives som en
person, til hvem overtrædelsen kan henregnes, eller som
nævnte person har en tilknytning til.
11)
Repressalier: Enhver direkte eller indirekte handling eller
undladelse, som finder sted i en arbejdsrelateret sammenhæng,
er en følge af intern eller ekstern indberetning eller af
offentliggørelse og forårsager eller kan
forårsage whistlebloweren uberettiget skade.
12)
Opfølgning: Ethvert tiltag truffet af modtageren af en
indberetning eller den kompetente myndighed til at vurdere
rigtigheden af de påstande, der fremsættes i
indberetningen, og, hvor det er relevant, til at
imødegå den indberettede overtrædelse, herunder
via tiltag sås?om en intern undersøgelse, en
efterforskning, retsforfølgning, et søgsmål om
tilbagesøgning af midler eller sagsafslutning.
13) Feedback:
Meddelelse til whistlebloweren om opfølgning og om
begrundelsen for en sådan opfølgning.
Forholdet til aftale
§ 4.
Loven kan ikke ved aftale fraviges til skade for whistlebloweren
eller berørte personer.
Kapitel 2
Betingelser for
beskyttelse af whistleblowere og beskyttelsens indhold
§ 5.
Loven finder anvendelse for en whistleblower, der foretager
følgende:
1) Indberetning
til en intern whistleblowerordning i overensstemmelse med kapitel
3.
2) Indberetning
til en ekstern whistleblowerordning i overensstemmelse med kapitel
4.
3) Indberetning
til en ekstern whistleblowerordning i institutioner, organer,
kontorer eller agenturer under Den Europæiske Union, der har
eksterne indberetningskanaler og procedurer for modtagelse af
indberetninger af overtrædelser, der henhører under
lovens anvendelsesområde.
Stk. 2. Loven
finder anvendelse ved offentliggørelse foretaget af en
whistleblower i følgende tilfælde:
1) Når den
whistleblower, der foretager offentliggørelsen, først
har foretaget intern og ekstern indberetning eller direkte ekstern
indberetning i overensstemmelse med kapitel 3 og 4, uden at den
relevante whistleblowerenhed har truffet passende tiltag som
reaktion på indberetningen inden for den frist, der er
fastsat i § 12, stk. 2, nr. 3, og § 20, stk. 2, nr.
3.
2) Når den
whistleblower, der foretager offentliggørelsen, har rimelig
grund til at antage, at overtrædelsen kan udgøre en
overhængende eller åbenbar fare for offentlighedens
interesser.
3) Når den
whistleblower, der foretager offentliggørelsen, har rimelig
grund til at antage, at der i tilfælde af indberetning til en
ekstern whistleblowerordning er risiko for repressalier eller der
på grund af sagens konkrete omstændigheder er ringe
udsigt til, at overtrædelsen vil blive imødegået
effektivt.
§ 6.
Lovens beskyttelse gælder kun, hvis whistlebloweren havde
rimelig grund til at antage, at de indberettede eller
offentliggjorte oplysninger var korrekte på tidspunktet for
indberetningen eller offentliggørelsen, og at oplysningerne
henhørte under lovens anvendelsesområde, jf. § 1,
stk. 1.
§ 7.
En whistleblower, der opfylder beskyttelsesbetingelserne i
§§ 5 og 6, anses ikke for at have tilsidesat en
lovbestemt tavshedspligt og ifalder ikke nogen form for ansvar
herfor, forudsat at whistlebloweren havde rimelig grund til at
antage, at indberetningen eller offentliggørelsen af de
pågældende oplysninger var nødvendig for at
afsløre et forhold omfattet af § 1, stk. 1.
Stk. 2. En
whistleblower, der opfylder beskyttelsesbetingelserne i
§§ 5 og 6, ifalder ikke ansvar for at skaffe sig adgang
til de oplysninger, som er indberettet eller offentliggjort,
forudsat at en sådan handling ikke udgør en
selvstændig strafbar handling.
§ 8.
En whistleblower må ikke udsættes for repressalier,
herunder trussel om eller forsøg på repressalier, som
følge af at vedkommende har foretaget en intern eller
ekstern indberetning eller foretaget en offentliggørelse i
overensstemmelse med lovens regler herom. Whistlebloweren må
endvidere ikke hindres eller forsøges hindret i at foretage
indberetninger.
Stk. 2.
Beskyttelsen mod repressalier efter stk. 1 omfatter tillige
følgende personer:
1)
Formidlere.
2) Tredjeparter,
der har forbindelse til whistlebloweren, og som risikerer at blive
udsat for repressalier i en arbejdsrelateret sammenhæng.
3) Virksomheder
og myndigheder, som whistlebloweren ejer eller arbejder for eller
på anden måde er forbundet med i en arbejdsrelateret
sammenhæng.
Stk. 3. En
whistleblower har ret til at påberåbe sig en
indberetning eller offentliggørelse for at søge
afvisning af søgsmål, forudsat at whistlebloweren
havde rimelig grund til at antage, at indberetningen eller
offentliggørelsen var nødvendig for at afsløre
en overtrædelse omfattet af § 1, stk. 1.
Kapitel 3
Interne
whistleblowerordninger
Pligt til at etablere en intern
whistleblowerordning
§ 9.
Arbejdsgivere med 50 eller flere ansatte skal etablere en intern
whistleblowerordning, hvor arbejdstagerne kan indberette
oplysninger omfattet af § 1, stk. 1.
Stk. 2.
Justitsministeren kan efter en konkret risikovurdering og efter
forhandling med vedkommende minister fastsætte regler om, at
arbejdsgivere med færre end 50 ansatte skal etablere en
intern whistleblowerordning.
Stk. 3.
Arbejdsgivere omfattet af stk. 1 kan etablere koncernfælles
whistleblowerordninger. Justitsministeren kan fastsætte
regler om, at 1. pkt. ikke skal finde anvendelse.
Procedurer for intern indberetning og
opfølgning
§
10. En intern whistleblowerordning skal muliggøre
skriftlig eller mundtlig indberetning eller begge dele. Er der
mulighed for mundtlig indberetning, skal indberetningen på
whistleblowerens anmodning være mulig via et fysisk
møde inden for en rimelig frist.
Udpegning af intern
whistleblowerenhed
§
11. En arbejdsgiver omfattet af § 9 skal internt udpege
en upartisk person eller afdeling, der skal varetage
følgende opgaver:
1) Modtage
indberetninger og have kontakt med whistlebloweren.
2) Følge
op på indberetninger, jf. § 12, stk. 2, nr. 2.
3) Give feedback
til whistlebloweren, jf. § 12, stk. 2, nr. 3.
Stk. 2. De
opgaver, der er nævnt i stk. 1, kan varetages af en ekstern
tredjepart eller en arbejdsgiver i et koncernforbundet selskab, som
skal leve op til de krav om behandling, der følger af denne
lov. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at 1. pkt.
ikke skal finde anvendelse.
§
12. En intern whistleblowerordning skal udformes, etableres
og drives på en måde, der sikrer fortrolighed om
identiteten på whistlebloweren, den berørte person og
enhver tredjemand nævnt i indberetningen og forhindrer
uautoriseret adgang dertil.
Stk. 2. En
arbejdsgiver skal indføre passende procedurer for
whistleblowerordningen, der sikrer følgende:
1) At
whistlebloweren modtager en bekræftelse på modtagelse
af indberetningen inden for 7 dage efter modtagelsen heraf.
2) At der
omhyggeligt følges op på indberetninger.
3) At
whistlebloweren modtager feedback hurtigst muligt og ikke senere
end 3 måneder fra bekræftelsen af modtagelsen, jf. nr.
1.
Stk. 3. En
intern whistleblowerordning kan afvise indberetninger, der ikke er
omfattet af lovens anvendelsesområde, jf. § 1, og er
ikke forpligtet til at videresende disse til anden myndighed.
Informationspligt
§
13. En arbejdsgiver omfattet af § 9 skal i en klar og
lettilgængelig form stille følgende oplysninger til
rådighed for sine arbejdstagere:
1) Proceduren
for at foretage indberetning til den interne whistleblowerordning,
herunder opfordring til at indberette internt i tilfælde,
hvor overtrædelsen kan imødegås effektivt
internt, og hvor whistlebloweren vurderer, at der ikke er risiko
for repressalier.
2) Proceduren
for at foretage indberetning eksternt, jf. kapitel 4, og, hvor det
er relevant, til Den Europæiske Unions institutioner,
organer, kontorer eller agenturer.
Fælles indberetningskanaler og
procedurer
§
14. Arbejdsgivere i den private sektor med 50-249 ansatte
kan dele ressourcer med hensyn til modtagelse af indberetninger og
eventuelle undersøgelser, der skal foretages i anledning af
sådanne indberetninger.
§
15. En kommunalbestyrelse kan udføre de opgaver, der
er nævnt i § 11, stk. 1, på vegne af andre
kommunalbestyrelser og overlade udførelsen af disse opgaver
til andre kommunalbestyrelser. To eller flere kommunalbestyrelser
kan etablere deres interne whistleblowerordning i et kommunalt
fællesskab, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse.
Dokumentationspligt
§
16. En arbejdsgiver omfattet af § 9 skal opbevare
skriftlig dokumentation for etableringen af og procedurerne for
whistleblowerordningen, jf. §§ 10-15.
Kapitel 4
Eksterne
whistleblowerordninger
Etablering af eksterne
whistleblowerordninger
§
17. Datatilsynet etablerer en uafhængig og
selvstændig ekstern whistleblowerordning til modtagelse og
behandling af oplysninger omfattet af § 1, stk. 1.
Stk. 2.
Justitsministeriet etablerer en uafhængig og
selvstændig ekstern whistleblowerordning til modtagelse og
behandling af oplysninger om overtrædelser, jf. § 1,
stk. 1, i Politiets Efterretningstjeneste.
Stk. 3.
Forsvarsministeriet etablerer en uafhængig og
selvstændig ekstern whistleblowerordning til modtagelse og
behandling af oplysninger om overtrædelser, jf. § 1,
stk. 1, i Forsvarets Efterretningstjeneste.
Stk. 4. Eksterne
whistleblowerordninger oprettet i medfør af sektorspecifik
EU-lovgivning, jf. § 2, opretholdes.
Krav
til eksterne whistleblowerordninger
§
18. En ekstern whistleblowerordning skal muliggøre
skriftlig og mundtlig indberetning og på whistleblowerens
anmodning indberetning via et fysisk møde inden for en
rimelig frist.
Stk. 2.
Justitsministeren kan efter forhandling med vedkommende minister
fastsætte nærmere regler om krav til en ekstern
whistleblowerordning, der er nævnt i § 17.
§
19. En ekstern whistleblowerordning skal udpege
medarbejdere, der er ansvarlige for følgende:
1) At modtage
indberetninger og have kontakt med whistlebloweren.
2) At
følge op på de modtagne indberetninger, jf. § 20,
stk. 2, nr. 2.
3) At give
feedback til whistlebloweren, jf. § 20, stk. 2, nr. 3.
Procedurer for ekstern indberetning og
opfølgning
§
20. En ekstern whistleblowerordning skal udformes, etableres
og drives på en måde, der sikrer oplysningernes
fuldstændighed, integritet og fortrolighed og forhindrer
uautoriserede medarbejdere i at få adgang dertil.
Stk. 2. En
ekstern whistleblowerordning skal indføre passende
procedurer, der sikrer følgende:
1) At
whistlebloweren modtager en bekræftelse på
indberetningen inden for 7 dage efter modtagelsen heraf, medmindre
whistlebloweren udtrykkeligt har anmodet om andet eller der er
rimelig grund til at antage, at en bekræftelse på
indberetningen vil bringe beskyttelsen af whistleblowerens
identitet i fare.
2) At der
omhyggeligt følges op på indberetninger.
3) At
whistlebloweren modtager feedback inden for en rimelig frist, der
ikke overstiger 3 måneder fra bekræftelsen af
modtagelsen eller 6 måneder i behørigt begrundede
tilfælde.
4) At
whistlebloweren modtager underretning om det endelige resultat af
undersøgelser, der er udløst af indberetningen, hvis
sådan meddelelse ikke er givet i forbindelse med feedback
efter nr. 3.
5) At
whistlebloweren modtager en begrundet skriftlig underretning forud
for videregivelse af oplysninger, jf. § 26, stk. 4.
Stk. 3. En
ekstern whistleblowerordning kan afvise indberetninger, der ikke er
omfattet af lovens anvendelsesområde, jf. § 1, stk. 1,
og er ikke forpligtet til at videresende disse til anden
myndighed.
Stk. 4. En
ekstern whistleblowerordning kan i tilfælde af stor
tilstrømning af indberetninger bestemme, at indberetninger
af mere alvorlig karakter skal prioriteres. Den i stk. 2, nr. 3,
fastsatte frist skal dog overholdes.
Sagsafslutning
§
21. En ekstern whistleblowerordning kan træffe
afgørelse om at afslutte behandlingen af indberetninger,
der
1) indeholder
oplysninger om overtrædelser, der er klart mindre alvorlige
og ikke kræver yderligere opfølgning, eller
2) ikke
indeholder væsentlige nye oplysninger om overtrædelser
i forhold til en tidligere indberetning, for hvilken de relevante
procedurer er afsluttet, medmindre nye retlige eller faktiske
omstændigheder berettiger en anderledes
opfølgning.
Stk. 2.
Afgørelser efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Kapitel 5
Sagsbehandlingsregler for interne og eksterne
whistleblowerordninger
§
22. Behandling af personoplysninger kan ske, når det
er nødvendigt for at behandle indberetninger, der er
modtaget som led i en whistleblowerordning oprettet i henhold til
denne lov.
Fælles regler for registrering m.v. i interne
og eksterne whistleblowerordninger
§
23. Modtagne indberetninger skal registreres. Registrering
skal ske i overensstemmelse med tavshedspligten fastsat i §
25.
Stk. 2.
Indberetninger må i medfør af denne lov kun opbevares,
så længe det er nødvendigt og
forholdsmæssigt for at overholde de krav, der følger
af loven.
§
24. Mundtlige indberetninger skal dokumenteres, ved at
samtalen eller mødet efter samtykke fra whistlebloweren
optages, eller ved at der udarbejdes et nøjagtigt referat af
mødet eller samtalen, som whistlebloweren har mulighed for
at kontrollere, berigtige og acceptere ved at underskrive
referatet.
Stk. 2.
Mundtlige indberetninger afgivet via et telefonsystem kan endvidere
dokumenteres, ved at der foretages en nøjagtig afskrift af
samtalen, som whistlebloweren har mulighed for at kontrollere,
berigtige og acceptere ved at underskrive afskriften.
Tavshedspligt
§
25. Den, der er udpeget til at modtage og følge op
på indberetninger, jf. § 11 og § 19, har
tavshedspligt med hensyn til oplysninger, der indgår
heri.
Stk. 2.
Tavshedspligten i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for
personer, der ved videregivelse efter § 26 får kendskab
til oplysninger som nævnt i stk. 1.
Stk. 3.
Tavshedspligten i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for
uautoriserede medarbejdere ved myndigheder, der driver eksterne
whistleblowerordninger, jf. § 17, som utilsigtet får
kendskab til de i stk. 1 nævnte oplysninger.
Videregivelse
§
26. Oplysninger om whistleblowerens identitet og andre
oplysninger, ud fra hvilke whistleblowerens identitet direkte eller
indirekte kan udledes, må ikke uden whistleblowerens
udtrykkelige samtykke videregives til andre end autoriserede
medarbejdere, der er kompetente til at modtage eller følge
op på indberetninger, jf. § 11, stk. 1, og §
19.
Stk. 2.
Oplysninger omfattet af stk. 1 må uden whistleblowerens
samtykke kun videregives til anden offentlig myndighed, når
videregivelsen sker for at imødegå
overtrædelser, jf. § 1, stk. 1, eller med henblik
på at sikre berørte personers ret til et forsvar.
Stk. 3. Andre
oplysninger fra indberetninger end de i stk. 1 nævnte
må kun videregives til andre end den, der er udpeget til at
modtage og følge op på indberetninger, jf. § 11,
stk. 1, og § 19, når det sker som led i
opfølgning på en indberetning eller for at
imødegå overtrædelser, jf. § 1, stk. 1.
Stk. 4.
Whistlebloweren skal underrettes forud for videregivelse efter stk.
2, medmindre underretningen vil bringe relaterede
undersøgelser eller retssager i fare.
Stk. 5.
Forvaltningslovens kapitel 4-6 om partsaktindsigt,
partshøring og begrundelse finder ikke anvendelse på
de oplysninger, der er nævnt i stk. 1.
Offentlighedsordning
§
27. Myndigheder m.v. omfattet af reglerne om aktindsigt i
lov om offentlighed i forvaltningen offentliggør mindst en
gang årligt oplysninger om deres virksomhed efter denne
lov.
Kapitel 6
Godtgørelse, bevisbedømmelse og
straf
§
28. Whistleblowere eller fysiske og juridiske personer
omfattet af § 8, stk. 2, der er blevet udsat for repressalier
som følge af en indberetning eller hindret eller
forsøgt hindret i at foretage indberetning, jf. § 8,
stk. 1, har krav på godtgørelse.
Stk. 2. Hvis
afskedigelse af en medarbejder er sket i strid med § 8, stk.
1, skal afskedigelsen underkendes, og ansættelsesforholdet
opretholdes eller genoprettes, hvis medarbejderen ønsker
dette. Dette gælder dog ikke, hvis det i særlige
tilfælde og efter en afvejning af parternes interesser er
åbenbart urimeligt at kræve ansættelsesforholdet
opretholdt eller genoprettet.
Stk. 3. En
whistleblower, der som følge af anskaffelse af dokumentation
eller forsøg på anskaffelse af dokumentation for
oplysninger om overtrædelser, jf. § 7, stk. 2, er blevet
udsat for repressalier, har krav på godtgørelse.
§
29. Beviser en whistleblower at have foretaget en
indberetning eller offentliggørelse efter denne lov og lidt
en ulempe, påhviler det modparten at bevise, at ulempen ikke
udgjorde repressalier som følge af indberetningen.
Stk. 2. Stk. 1
finder tilsvarende anvendelse for fysiske og juridiske personer
omfattet af § 8, stk. 2, hvor det er relevant.
§
30. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den, der
1)
forsætligt eller ved grov uagtsomhed overtræder §
25 eller
2) bevidst
indberetter eller offentliggør urigtige oplysninger.
Stk. 2. Med
bøde straffes endvidere en arbejdsgiver, jf. § 9, der
ikke lever op til arbejdsgiveres forpligtelser efter § 10,
§ 11, § 12, stk. 1 eller 2, § 13 eller §
16.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 7
Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser og
ændringer i anden lovgivning m.v.
§
31. Loven træder i kraft den 17. december 2021.
Stk. 2. Kapitel
3 har virkning for arbejdsgivere i den private sektor med mellem 50
og 249 ansatte fra den 17. december 2023.
Ændringer i anden lovgivning
§ 32. I
revisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 25 af 8. januar
2021, foretages følgende ændring:
1. I
§ 28 a indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Lov om beskyttelse af whistleblowere finder anvendelse på
ordningen efter stk. 1, jf. dog § 2 i lov om beskyttelse af
whistleblowere.«
§ 33. I
lov om beskyttelse af havmiljøet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1165 af 25. november 2019, som
ændret ved § 4 i lov nr. 126 af 30. januar 2021,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 58 c indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Lov om beskyttelse af whistleblowere finder anvendelse på
ordningen efter stk. 1, jf. dog § 2 i lov om beskyttelse af
whistleblowere.«
§ 34. I
offshoresikkerhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 125 af 6.
februar 2018, foretages følgende ændring:
1. I
§ 63 a indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Lov om beskyttelse af whistleblowere finder anvendelse på
ordningen efter stk. 2, jf. dog § 2 i lov om beskyttelse af
whistleblowere.«
Kapitel 8
Territorial
gyldighed
§
35. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland. Loven kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for rigsmyndighederne på
Færøerne og i Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2019/1937/EU af 23.
oktober 2019 om beskyttelse af personer, der indberetter
overtrædelser af EU-retten, EU-Tidende 2019, nr. L 305, side
17.