Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 26. november 2020
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, KF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF, SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for
sin stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk
Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at SF under udvalgsarbejdet efterspurgte
en indsigt i prioriteringsreglen, der efter SF's mening gjorde det
for gunstigt at overdrage erhvervsvirksomheders aktier til
erhvervsdrivende fonde. Det var den samme prioriteringsregel, der
dengang var årsagen til, at SF forlod forhandlingerne, som
lovforslaget siden hen har bygget på. Besvarelsen fra
skatteministeren har ikke forsikret SF om, at den nye
prioriteringsregel gør nok for at forhindre, at
stifterskatten udskydes over en uhensigtsmæssig lang periode.
På baggrund af dette kan SF fortsat ikke støtte
lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder
det sympatisk at få flere virksomheder ind i erhvervsdrivende
fonds-regi, for så vidt hensigten er at mindske risikoen for,
at virksomheder flyttes udenlands eller drives videre - med
produktivitetstab til følge - af næste generation i
familien. I givet fald så EL gerne, at man i stedet - eller
som supplement - skabte en model for overdragelse til
medarbejderfonde, der ligeledes opnår formålet med at
fastholde arbejdspladser i Danmark ved at forhindre videresalg til
kapitalfonde eller andre kortsigtede interesser. EL kan ikke stemme
for lovforslaget, da EL er bekymrede over flere aspekter ved den
nye model, herunder det formålsstridige ved, at der i
lovforslaget også inkluderes overdragelse til fonde placeret
i udlandet og udenlandske fonde. Desuden finder EL
fondsbeskatningen alt for lempelig, idet der kun skal betales skat
af avancen ved overdragelsestidspunktet. Skulle fonden afstå
aktierne ved et senere tidspunkt, regnes avancen ikke med, selv om
værdien er steget. Det forhold, at virksomhedsejeren
vederlagsfrit skal give afkald på sin formue, sammenholdt
med, at saldoen på stifterskatten skal forrentes, kan desuden
give incitament til betydelige udbytteudlodninger, kort før
overdragelsen finder sted. Det er i direkte konflikt med hensigten
om at videreføre virksomheden i en sund tilstand.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 35 D ændres i stk. 2, 3. pkt., »Det anførte
beløb i« til: »Det beløb, der
følger af«.
[Sproglig ændring]
Til § 4
2) I
det under nr. 3 foreslåede § 6, stk. 2, ændres i 1. pkt. », når der i« til:
»og der i«.
[Sproglig ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af forslaget til
aktieavancebeskatningslovens § 35 D, at fonden skal betale
afdrag på stifterskatten ved en efterfølgende
afståelse af aktier, der er erhvervet efter de
foreslåede regler. Opgørelsen skal ske pr.
afstået aktie og foretages på grundlag af aktiens
anskaffelsessum og afståelsessum.
Ifølge forslaget til
aktieavancebeskatningslovens § 35 D, stk. 2, 3. pkt., skal
»Det anførte beløb i stk. 1, 4. pkt.«,
anvendes som aktiens anskaffelsessum.
I stk. 1, 4. pkt., er det anført:
»Som aktiernes anskaffelsessum anvendes overdragerens
anskaffelsessum, dog mindst 0 kr.«
Idet der i stk. 1, 4. pkt., ikke er
anført et beløb, foreslås det, at formuleringen
i stk. 2, 3. pkt., ændres, så der henvises til det
beløb, der følger af stk. 1, 4. pkt. Der er tale om
en sproglig ændring uden betydning for bestemmelsens
materielle indhold.
Til nr. 2
Det følger af forslaget til
fondsbeskatningslovens § 6, stk. 2, at hvis fonden
afstår aktier, der er erhvervet efter de foreslåede
regler, finder den såkaldte prioriteringsregel anvendelse,
når gevinsten i henhold til aktieavancebeskatningslovens
§ 8 ikke skal medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst, når der i det pågældende
år er eller har været en positiv saldo for
stifterskat.
Det foreslås at ændre
formuleringen af de to anførte betingelser, der skal
være opfyldt samtidig, så »når« ikke
forekommer to gange, men ændres til »og«, den
anden gang ordet forekommer i bestemmelsen. Der er tale om en
sproglig ændring uden betydning for bestemmelsens materielle
indhold.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2020 og var til 1. behandling den 30. oktober 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Lovforslaget er, bortset fra en udskydelse
af lovens ikrafttræden, en uændret
genfremsættelse af lovforslag nr. L 156 (folketingsåret
2019-20). Et udkast til lovforslag nr. L 156 (folketingsåret
2019-20) har inden fremsættelsen været sendt i
høring, og Skatteministeriet sendte den 8. oktober 2019
dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 20
(folketingsåret 2019-20). Den 7. oktober 2020 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
9 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) fmd. Jens Joel
(S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag
(RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF) Lisbeth
Bech-Nielsen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria
Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Kim Valentin (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Dennis
Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René
Christensen (DF) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen
(LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |