Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 26. november 2020
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
stillet 11 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udtalelse fra klima-, energi- og
forsyningsministeren
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
over for udvalget oplyst følgende:
»Klima-, energi og
forsyningsministeren noterer, at forslaget om ændring af
§§ 7 og 8 i loven blev sendt i særskilt
høring i perioden den 25. september 2020 til den 9. oktober
2020. Lovforslaget var dermed fremsat for Folketinget,
førend høringsperioden for ændringen af
§§ 7 og 8 var afsluttet. Høringen har givet
anledning til mindre justeringer i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget, hvorfor det ønskes
præciseret i lovforslagets afsnit 7.2, at der ikke er tale om
ejere af nettet, men udbydere af nummeruafhængige
interpersonelle kommunikationstjenester. Ligeledes ønskes
det præciseret i lovforslagets afsnit 6, at
nummeruafhængige interpersonelle kommunikationstjenester skal
indberette eventuelle brud på persondatasikkerheden på
samme vis, som de traditionelle teleselskaber via den fælles
offentlige indberetningsløsning, der findes på
www.indberet.virk.dk.«
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Radikale Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Nye Borgerlige og Liberal Alliance
Regeringen opnår med den
foreslåede ændring af § 3 i teleloven brede
kompetencer, i forhold til hvilke tjenester der i fremtiden skal
benyttes som alarmkommunikation, eksempelvis sms til 112.
Derfor forudsætter
Socialdemokratiets, Venstres, Radikale Venstres, Det Konservative
Folkepartis, Dansk Folkepartis, Socialistisk Folkepartis,
Enhedslistens, Nye Borgerliges og Liberal Alliances medlemmer af
udvalget, at teleforligskredsen ud over branchen, relevante
myndigheder og interessenter inddrages forud for fastsættelse
af konkrete regler om en tjenestes anvendelse som
alarmkommunikation. Det forudsættes også, at
forligskredsen inddrages i den endelige udformning af reglerne, og
at eventuelle finansieringsbehov diskuteres i forligskredsen.
Regeringen opnår også brede
kompetencer med den foreslåede bestemmelse i telelovens
§ 26 a om, at ministeren kan fastsætte regler om, at
udbydere af machine to machine-kommunikationstjenester skal
understøtte, at slutbrugere trådløst kan skifte
udbyder. S, V, RV, KF, DF, SF, EL, NB og LA forudsætter
derfor også, at teleforligskredsen ud over branchen,
relevante myndigheder og interessenter inddrages forud for
fastsættelse af konkrete regler, og at den endelige
udformning af reglerne skal godkendes af teleforligskredsen.
S, V, RV, KF, DF, SF, EL, NB og LA
opfordrer i øvrigt til, at der hurtigst muligt
igangsættes et arbejde med at sikre bedre muligheder for at
gøre det lettere for teleselskaberne at sikre dækning
i de områder, hvor der er stillet dæk?ning?s??krav.
Endelig opfordrer S, V, RV, KF, DF, SF, EL,
NB og LA til, at ministeren indkalder teleforligskredsen til en
drøftelse af fastsættelsen af en ensartet model for
masteleje i 2021.
Radikale
Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
noterer sig, at ministeren ønsker at vente med at udvide
beføjelserne i telelovens § 13, så en eventuel
mulighed for at indhente IMEI-nummer m.v. uden retskendelse i
stedet vil blive omfattet af Justitsministeriets kommende revision
af logningsreglerne. Det kan RV støtte, da det af hensyn til
retssikkerheden er vigtigt først at få analyseret de
domme, som EU-Domstolen den 6. oktober 2020 afsagde i de forenede
sager C-511/18 og C-512/18, La Quadrature du Net m.fl. og C-520/18,
Ordre des barreaux francophones et germanophone m.fl., som
vedrører det EU-retlige grundlag for at kunne
pålægge teleudbydere m.v. at lagre trafik- og
lokaliseringsdata til brug for bl.a. bekæmpelse af
kriminalitet. RV finder det positivt, at spørgsmålet
om udlevering af eksempelvis oplysninger om IMEI-nummer m.v. uden
retskendelse vil blive behandlet grundigt i forbindelse med den
kommende revision af logningsreglerne, hvor afvejningen mellem
retssikkerheden for den enkelte borger og branchens pligt til at
lagre data kan vurderes i forhold til EU-dommene, politiets
mulighed for at efterforske eventuel kriminalitet og det
almindelige proportionalitetsprincip. RV kan på den baggrund
støtte lovforslaget og ministerens
ændringsforslag.
Socialistisk
Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter lovforslaget, under forudsætning af
at ministerens ændringsforslag vedtages, idet
ændringsforslag nr. 1 indebærer, at telelovens §
13 ikke udvides til at omfatte mobiltelefoners IMEI-numre. SF
mener, at en sådan diskussion hører til i regi af
retsplejeloven. SF konstaterer, at ministeren i
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 1
anfører, at rege?rin?g?en lægger op til en revision af
reglerne for logning af teleoplysninger senere i indeværende
folketingssamling. SF understreger i den forbindelse, at de
eksisterende regler for telelogning er i strid med EU-retten og
medfører ulovlig masseovervågning, og at reglerne
bør ændres straks.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget ser
frem til, at § 13 bliver fjernet fra loven med regeringens
ændringsforslag, så der ikke sniges logningskrav ind
her. Enhedslisten understreger i den forbindelse, at de
eksisterende regler for telelogning medfører ulovlig
masseovervågning og er i strid med EU-loven, og derfor vil vi
have den ulovlige logning stoppet øjeblikkelig. Enhedslisten
bemærker også, at vi er uenige i den begrænsning,
der ligger i forslaget til telelovens §§ 60 b og c, hvor
EU forhindrer stat og kommuner i at stille gratis internet til
rådighed for borgerne i mere end en time ad gangen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr.
14 udgår.
[Forslag om ændring af
telelovens § 13 udgår]
2) Nr.
20 affattes således:
»20. I §
18, stk. 4, 1. pkt., og stk. 8,
ændres »direktiv 2002/22/EF med senere
ændringer« til: »direktiv
2018/1972/EU«.«
[Lovteknisk ændring]
3)
Efter nr. 30 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
32, stk. 4, ændres »§ 27, stk. 3«
til: »§ 27, stk. 4«.«
[Konsekvensændring]
4) I
det under nr. 38 foreslåede § 41, stk. 7, udgår »i
henhold til § 41«.
[Lovteknisk ændring]
5) Nr.
53 affattes således:
»53. I §
52, § 54, stk. 1, 1. pkt., § 54, stk. 2, to steder
i § 54, stk. 3, 1. pkt., i § 54, stk. 4, tre steder i § 55, stk. 1, og i § 55, stk. 2 og 3, ændres »Energistyrelsen eller
Erhvervsstyrelsen« til:
»Erhvervsstyrelsen«.«
[Lovteknisk ændring]
6)
Efter nr. 57 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
54, stk. 2, ændres »Energistyrelsens eller
Erhvervsstyrelsens« til:
»Erhvervsstyrelsens«.«
[Lovteknisk ændring]
7)
Efter nr. 82 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
81, stk. 5, ændres »stk. 1, nr. 2« til:
»stk. 1, nr. 3«.«
[Konsekvensændring]
Til § 2
8)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
10, stk. 3, ændres »stk. 2, nr. 6« til:
»stk. 2, nr. 5«.«
[Konsekvensændring]
9)
Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
12, stk. 3, ændres »stk. 2, nr. 8« til:
»stk. 2, nr. 7«.«
[Konsekvensændring]
Til § 3
10) I
den under nr. 12 foreslåede § 14 a indsættes i stk. 3, 1. pkt., efter »der anmoder om
adgang,«: »snarest muligt og«.
[Sproglig ensretning]
11) I
den under nr. 12 foreslåede § 14 a indsættes i stk. 4, 3. pkt., efter »gadeinventar
gives«: »snarest muligt og«.
[Sproglig ensretning]
Bemærkninger
Til nr. 1
EU-Domstolen har den 6. oktober 2020 afsagt
dom i de forenede sager C-511/18 og C-512/18, La Quadrature du Net
m.fl. og C-520/18, Ordre des barreaux francophones et germanophone
m.fl.
Justitsministeriet studerer nu dommen med
henblik på at vurdere betydningen for den kommende revision
af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger om tele-
og internettrafik (logning). En revision af retsplejelovens
bestemmelser herom er på regeringens lovprogram i
indeværende samling.
På den baggrund findes det mest
hensigtsmæssigt, at ændringen af telelovens § 13
foretages sammen med revisionen af logningsreglerne.
Det foreslås derfor, at den
foreslåede nr. 14 udgår af lovforslaget.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Ændringen tager højde for, at
direktiv 2018/1972/EU indtil videre ikke er blevet
ændret.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring af henvisningen i telelovens § 32,
stk. 4, til lovens § 27, stk. 3.
Det foreslås i lovforslagets §
1, nr. 28, at der indsættes et nyt stk. 2 i telelovens §
27, hvorefter lovens § 27, stk. 3, bliver lovens § 27,
stk. 4. Derfor skal henvisningen i telelovens § 32, stk. 4,
til lovens § 27, stk. 3, ændres til en henvisning til
lovens § 27, stk. 4.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Det er ikke nødvendigt med en
henvisning til § 41 i § 41, stk. 7.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Der er ikke behov for en ændring af
myndighedsangivelsen i telelovens § 53, idet bestemmelsen
nyaffattes i lovforslagets § 1, nr. 56, med korrekt angivelse
af Erhvervsstyrelsen som den myndighed, der gennemfører
tilsyn efter bestemmelsen. Endvidere er der med den
foreslåede ændring gennemført en mere
præcis angivelse af de steder i §§ 52, 54 og 55,
hvor der skal ske ændring af myndighedsangivelsen.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Myndighedsangivelsen i telelovens § 54,
stk. 2, står i modsætning til de øvrige
myndighedsangivelser i genitiv og skal ændres særskilt
i stedet for i den samlede ændring i den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 53.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring af henvisningen i telelovens § 81,
stk. 5, til lovens § 81, stk. 1, nr. 2.
Det foreslås i lovforslagets §
1, nr. 81, at der indsættes et nyt nr. 2 i telelovens §
81, stk. 1, hvorefter lovens § 81, stk. 1, nr. 2-4, bliver
lovens § 81, stk. 1, nr. 3-5. Derfor skal henvisningen i
telelovens § 81, stk. 5, til lovens § 81, stk. 1, nr. 2,
ændres til en henvisning til lovens § 81, stk. 1, nr.
3.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring af henvisningen i frekvenslovens § 10,
stk. 3, til lovens § 10, stk. 2, nr. 6.
Det foreslås i lovforslagets §
2, nr. 10, at frekvenslovens § 10, stk. 2, nr. 3,
ophæves, hvorefter lovens § 10, stk. 2, nr. 4-7, bliver
lovens § 10, stk. 2, nr. 3-6. Derfor skal henvisningen i
frekvenslovens § 10, stk. 3, til lovens § 10, stk. 2, nr.
6, ændres til en henvisning til lovens § 10, stk. 2, nr.
5.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring af henvisningen i frekvenslovens § 12,
stk. 3, til lovens § 12, stk. 2, nr. 8.
Det foreslås i lovforslagets §
2, nr. 15, at frekvenslovens § 12, stk. 2, nr. 5,
ophæves, hvorefter lovens § 12, stk. 2, nr. 6-9, bliver
lovens § 12, stk. 2, nr. 5-8. Derfor skal henvisningen i
frekvenslovens § 12, stk. 3, til lovens § 12, stk. 2, nr.
8, ændres til en henvisning til lovens § 12, stk. 2, nr.
7.
Til nr. 10
Den foreslåede ændring er
udtryk for en sproglig ensretning i angivelsen af fristen for,
hvornår offentlige myndigheder og andre skal meddele et
afslag til en udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester, der har anmodet om adgang til fysisk infrastruktur og
gadeinventar, der kontrolleres af en offentlig myndighed, eller til
gadeinventar, der kontrolleres af andre, med henblik på
opsætning af trådløse adgangspunkter med lille
rækkevidde.
Med ændringsforslaget skabes der
overensstemmelse med angivelsen af tidsfristen for, hvornår
en offentlig myndighed eller andre kan afvise en anmodning fra en
udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester om
adgang til fysisk infrastruktur og gadeinventar, der kontrolleres
af offentlige myndigheder, og om adgang til gadeinventar, der
kontrolleres af andre, i den foreslåede bestemmelse i
mastelovens § 14 a, stk. 2.
Til nr. 11
Den foreslåede ændring er
udtryk for en sproglig ensretning i angivelsen af fristen for,
hvornår offentlige myndigheder, der kontrollerer fysisk
infrastruktur og gadeinventar, og andre, der kontrollerer
gadeinventar, skal give en udbyder af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester, der har anmodet herom, adgang
til at opsætte trådløse adgangspunkter med lille
rækkevidde på fysisk infrastruktur og gadeinventar.
Med ændringsforslaget skabes der
overensstemmelse med angivelsen af tidsfristen for, hvornår
en offentlig myndighed eller andre kan afvise en anmodning fra en
udbyder af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester om
adgang til fysisk infrastruktur og gadeinventar, der kontrolleres
af offentlige myndigheder, og om adgang til gadeinventar, der
kontrolleres af andre, i den foreslåede bestemmelse i
mastelovens § 14 a, stk. 2.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober
2020 og var til 1. behandling den 22. oktober 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Tre særskilte udkast til lovforslaget
har inden fremsættelsen været sendt i høring, og
klima-, energi- og forsyningsministeren sendte den 28. maj og den
10. juli 2020 to af disse udkast til udvalget, jf. KEF alm. del -
bilag 317 og 388, folketingsåret 2019-20. Erhvervsministen
sendte den 25. september 2020 det tredje udkast til
Erhvervsudvalget, jf. ERU alm. del - bilag 430,
folketingsåret 2019-20. Den 8. og 15. oktober 2020 sendte
klima-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og
høringsnotater til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 12
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
29 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Henrik Møller (S)
Jesper Petersen (S) Jens Joel (S) Orla Hav (S) Ruben Kidde (RV)
Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) fmd. Signe Munk (SF) Torsten Gejl (ALT)
Rasmus Nordqvist (SF) Søren Egge Rasmussen (EL) Mai
Villadsen (EL) Thomas Danielsen (V) nfmd. Christoffer Aagaard Melson (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Jensen (V) Tommy Ahlers (V)
Carsten Kissmeyer (V) Morten Messerschmidt (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Mona Juul (KF) Egil Hulgaard (KF) Katarina
Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen (NB) Alex Vanopslagh
(LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |