Fremsat den 4. november 2020 af skatteministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vederlag og
pension m.v. for ministre
(Forlængelse af perioden for
midlertidig nedsættelse af grundvederlag til ministre)
§ 1
I lov om vederlag og pension m.v. for ministre,
jf. lovbekendtgørelse nr. 939 af 16. juni 2017, som
ændret ved lov nr. 1579 af 27. december 2019, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 2, ændres
»2020« til: »2021«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at
forlænge perioden med nedsættelse af grundvederlaget
til ministre med 5 pct. med det formål at udvise
løntilbageholdenhed for ministre. Forlængelsen giver
samtidig mulighed for nærmere overvejelser og afklaringer af
politikeres vilkår.
Det foreslås derfor, at
nedsættelsen af grundvederlaget til ministre med 5 pct.
forlænges til og med den 31. december 2021.
2. Størrelsen af grundvederlag til
ministre
2.1. Gældende
ret
Efter § 1, stk. 1, i lov om vederlag og
pension m.v. for ministre (herefter ministervederlagsloven)
udgør grundvederlaget til ministre 1.248.386 kr. i
årligt grundbeløb (31. marts 2017-niveau). Vederlaget
til statsministeren udgør 125 pct. af grundvederlaget.
Vederlaget til udenrigsministeren, finansministeren samt den
minister, der er nummer 2 i
statsrådsrækkefølgen, udgør 110 pct. af
grundvederlaget. Grundvederlaget udgør dog 1.185.966 kr. i
årligt grundbeløb (31. marts 2017-niveau) i perioden
1. april 2012-31. december 2020, jf. ministervederlagslovens §
1, stk. 2. Med de pr. 1. april 2020 gældende satser
udgør grundvederlaget således 1.284.485,38 kr. Det
betyder tillige, at vederlaget til statsministeren,
udenrigsministeren og finansministeren samt til den minister, der
er nummer 2 i statsrådsrækkefølgen, er nedsat
tilsvarende.
Ved lov nr. 704 af 25. juni 2010 om
ændring af lov om vederlag og pension m.v. for ministre blev
der i overensstemmelse med en tilkendegivelse herom fra den
daværende regering i »Aftale om genopretning af dansk
økonomi« (maj 2010) foretaget en midlertidig
nedsættelse af grundvederlaget til ministre med 5 pct. i
årene 2011 og 2012. Det betød tillige, at vederlaget
til statsministeren, udenrigsministeren og finansministeren samt
til den minister, der er nummer 2 i
statsrådsrækkefølgen, blev nedsat
tilsvarende.
Ved lov nr. 480 af 30. maj 2012 om
ændring af lov om vederlag og pension m.v. for ministre blev
perioden for nedsættelse af grundvederlaget til ministre med
5 pct. forlænget til også at gælde i årene
2013-2015, således at grundvederlaget udgjorde 1.151.555 kr.
i årligt grundbeløb (31. marts 2012-niveau), jf.
ministervederlagslovens § 1, stk. 2, 2. pkt. Det betød
tillige, at vederlaget til statsministeren, udenrigsministeren og
finansministeren samt til den minister, der er nummer 2 i
statsrådsrækkefølgen, blev nedsat
tilsvarende.
Ved lov nr. 743 af 1. juni 2015 om
ændring af lov om vederlag og pension m.v. for ministre blev
perioden for den midlertidige nedsættelse af grundvederlaget
til ministre med 5 pct. forlænget til også at
gælde årene 2016-2019. Det betød tillige, at
vederlaget til statsministeren, udenrigsministeren og
finansministeren samt til den minister, der er nummer 2 i
statsrådsrækkefølgen, blev nedsat
tilsvarende.
Ved lov nr. 492 af 22. maj 2017 om
ændring af lov om vederlag og pension m.v. for ministre blev
grundvederlaget nulstillet pr. 31. marts 2017 på den
måde, at ministrenes grundvederlag på 1.212.164 kr.
årligt før den midlertidige nedsættelse (31.
marts 2012-niveau) blev opreguleret med den hidtil gældende
lønreguleringsprocent pr. 1. april 2016 på 2,9882
pct., således at grundvederlaget pr. 31. marts 2017
udgør 1.248.386 kr. årligt.
En fastsættelse af nyt grundvederlag var
en forudsætning for at starte på den nye regulering af
ministres vederlag på grundlag af den faktiske offentlige
lønudvikling.
Grundvederlaget til ministre udgjorde i
perioden for den midlertidige nedsættelse 1.151.555 kr.
årligt (31. marts 2012-niveau). Idet grundvederlaget blev
nulstillet pr. 31. marts 2017, blev ministrenes grundvederlag
på 1.151.555 kr. årligt opreguleret med den hidtil
gældende lønreguleringsprocent pr. 1. april 2016
på 2,9882 pct., således at det nedsatte grundvederlag
pr. 31. marts 2017 udgør 1.185.966 kr. årligt.
Vederlaget til ministre reguleres en gang
årligt pr. 1. april med en reguleringsprocent, der beregnes
på baggrund af lønudviklingen på det offentlige
arbejdsmarked, jf. bekendtgørelse nr. 527 af 23. maj 2017 om
regulering af vederlag for ministre.
Reguleringsprocenten er pr. 1. april 2020
fastsat til 8,3071 pct. af grundbeløbet.
Ved lov nr. 1579 af 27. december 2019 om
ændring af lov om vederlag og pension m.v. for ministre blev
perioden for den midlertidige nedsættelse af grundvederlaget
til ministre med 5 pct. forlænget til også at
gælde 2020. Det betød tillige, at vederlaget til
statsministeren, udenrigsministeren og finansministeren samt til
den minister, der er nummer 2 i
statsrådsrækkefølgen, blev nedsat
tilsvarende.
Der tilkommer Folketingets formand et
grundvederlag svarende til 125 pct. af grundvederlaget til ministre
efter ministervederlagsloven, jf. § 120, stk. 1, i lov om valg
til Folketinget. Denne bestemmelse indebærer, at Folketingets
formand har et vederlag af samme størrelse som
statsministerens. Vederlaget til Folketingets formand blev derfor
nedsat med 5 pct. i perioden 2011-2020 svarende til
statsministerens vederlag.
2.2. Den
foreslåede ordning
Skatteministeriet finder, at
nedsættelsen af grundvederlaget til ministre med 5 pct. skal
fastholdes med det formål at udvise
løntilbageholdenhed for ministre. Forlængelsen giver
samtidig mulighed for nærmere overvejelser og afklaringer af
politikeres vilkår.
Skatteministeriet finder således, at
grundvederlaget til ministre fra den 1. januar 2021 fortsat skal
udgøre 1.185.966 kr. i årligt grundbeløb (31.
marts 2017-niveau) til og med den 31. december 2021.
Det foreslås, at nedsættelsen af
grundvederlaget til ministre med 5 pct. forlænges til og med
den 31. december 2021.
Det bemærkes i øvrigt, at
nedsættelse af vederlaget som hidtil ikke vil påvirke
ministres pension, der fortsat svarer til pensionen til en
statstjenestemand på skalatrin 49, jf.
ministervederlagslovens § 4.
Nedsættelsen af vederlaget til
Folketingets formand vil også blive forlænget til og
med den 31. december 2021.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den foreslåede forlængelse af
perioden for den midlertidige nedsættelse af grundvederlaget
vil med en uændret regeringssammensætning
indebære en statslig mindreudgift på ca. 1,4 mio. kr.
(1. april 2020-niveau) i 2021.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klima- og
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har ikke været
sendt i høring, idet det vurderes, at der ikke er
myndigheder eller organisationer, der vil blive berørt af
lovforslaget.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Statslig mindreudgift på ca. 1,4 mio. kr. (1. april 2020-niveau) i
2021 | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klima- og miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det følger af ministervederlagsloven,
at ministres grundvederlag i perioden 1. april 2012-31. december
2020 er midlertidigt nedsat med 5 pct. og dermed udgør
1.185.966 kr. i årligt grundbeløb (31. marts
2017-niveau). Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at den midlertidige
nedsættelse af grundvederlaget til ministre med 5 pct., der
udløber den 31. december 2020, forlænges,
således at grundvederlaget udgør 1.185.966 kr. i
årligt grundbeløb (31. marts 2017-niveau) til og med
31. december 2021.
Perioden for den midlertidige
nedsættelse af ministres grundvederlag med 5 pct.
foreslås forlænget til og med den 31. december
2021.
Som konsekvens af lovforslaget, vil
nedsættelsen af vederlaget til Folketingets formand ligeledes
forlænges til og med den 31. december 2021.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2021.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi den lov, der
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om vederlag og pension m.v. for
ministre, jf. lovbekendtgørelse nr. 939 af 16. juni 2017,
som ændret ved lov nr. 1579 af 27. december 2019, foretages
følgende ændring: | | | | §
1. --- | | | Stk. 2. I
perioden 1. april 2012-31. december 2020 udgør
grundvederlaget 1.185.966 kr. i årligt grundbeløb (31.
marts 2017-niveau). Stk. 3-11.
--- | | 1. I § 1, stk. 2, ændres
»2020« til: »2021«. |
|