Betænkning afgivet af Social- og
Indenrigsudvalget den 15. december 2020
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Liberal Alliances medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 3-5, og social- og
indenrigsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af Liberal
Alliance stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af ministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller
imod de af Liberal Alliance stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti og Liberal Alliance
Venstres, Dansk Folkepartis, Det
Konservative Folkepartis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget
ser et stort potentiale i det sociale frikort for samfundets
svageste borgere. Derfor havde partierne gerne set, at regeringen
havde taget initiativ til at bruge erfaringerne fra evalueringerne
af forsøgsordningen med henblik på at justere det
sociale frikort og gøre ordningen permanent allerede fra den
1. januar 2021. Partierne er uforstående over for, hvorfor
regeringen er så modvillig over for det sociale frikort. Det
er kritisabelt, at regeringen først meget sent tog initiativ
til at forlænge forsøgsordningen, som stod til at
udløbe den 1. januar 2021, hvilket har skabt unødig
usikkerhed om ordningens fremtid.
Med aftalen om SSA-reserven 2020 er det
lykkes at afsætte penge til ikke bare midlertidigt at
videreføre det sociale frikort i 2 år, men også
for 2023 og 2024. V, DF, KF og LA noterer, at ministeren er enig i,
at dette er sket med henblik på at gøre det sociale
frikort permanent efter 2022, jf. ministerens svar på
spørgsmål 3 og 5. Idet lovgivningen udløber
efter 2022, opfordres regeringen til klart at kommunikere, at der
også er afsat midler til det soci?ale frikort i 2023 og 2024,
således at der ikke igen skabes unødig usikkerhed om
ordningens fremtid.
V, DF, KF og LA opfordrer endvidere
regeringen til at have større fokus på god
implementering af forsøgsordningen i alle kommuner, og
på at kendskabet til ordningen skal udbredes mere, end
tilfældet er i dag. I den forbindelse er det også
vigtigt, at der skabes større klarhed om, at det sociale
frikort ikke har betydning for borgerens ret til anden hjælp,
eller at borgere stilles ringere som følge af deltagelse i
forsøget med et socialt frikort. V, DF, KF og LA
imødeser derfor, at ministeren vil tydeliggøre dette
i vejledningsmaterialet, jf. ministerens svar på
spørgsmål 1.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti
Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget er enige i, at det
vil styrke det sociale frikort, hvis ansættelse hos private
personer gøres muligt, og hvis den skattefri indkomst
sættes op som foreslået af LA, jf.
ændringsforslag nr. 1 og 5 samt 3 og 4. Idet forslagene
hverken er aftalt eller finansieret i aftalen om SSA-reserven 2020
og det forhold, at det kræver en nærmere afklaring og
justeringer i it-løsningen, hvilket ikke kan lade sig
gøre inden den 1. januar 2021, jf. ministerens svar på
spørgsmål 8, opfordrer partierne til, at forslagene
medtages i forhandlingerne om at gøre det sociale frikort
permanent efter 2022.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, men konstaterer samtidig, at ordningen
ikke har nået sit fulde potentiale. Dette kræver en
yderligere indsats, for at ordningen bliver kendt af alle relevante
aktører, hvilket RV forventer, at ministeren sammen med
kommunerne målrettet arbejder for i den kommende
forlængede forsøgsperiode.
RV vil generelt følge udviklingen
tæt i den forlængede forsøgsperiode med henblik
på at vurdere, om ordningen skal justeres i forhold til
beløbsgrænse, en bredere anvendelse og en eventuel
permanentgørelse.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november
2020 og var til 1. behandling den 1. december 2020. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et mindretal
(NB):
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2, stk. 3, 1. pkt., indsættes efter »myndigheder
m.v.«: » og privatpersoner«.«
[Mulighed for, at privatpersoner
uden et cvr-nummer kan ansætte en borger med et socialt
frikort]
Af social- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 2, stk. 3, 3. pkt., indsættes
efter »frikort i«: »2019, 2020 eller«.
[Fjernelse af krav om revisitation
af borgere, der har haft et socialt frikort i 2019 og/eller
2020]
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et mindretal
(NB):
3) I
de under nr. 2 foreslåede § 2, stk. 3, 3. og 4. pkt., ændres »20.000«
til: »40.000«.
[Fordobling af den skattefri
indkomst på et socialt frikort i 2021 og 2022]
4)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
3, stk. 8, ændres »20.000« til:
»40.000«.«
[Fordobling af den skattefri
indkomst på et socialt frikort i 2021 og 2022]
5)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
4 indsættes efter »virksomheden«: »,
den offentlige myndighed, privatpersonen m.v.««
[Mulighed for, at privatpersoner
uden et cvr-nummer kan ansætte en borger med et socialt
frikort]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
det, at privatpersoner uden et cvr-nummer skal kunne ansætte
en borger med et socialt frikort.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets §
1, nr. 2, at der foreslås indsat et nyt 3. og 4. pkt. i
§ 2, stk. 3, i lov om forsøg med et socialt frikort.
Ifølge bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr.
2, vil de foreslåede nye punktummer bl.a. medføre, at
borgere, der har haft et socialt frikort i 2019 og/eller 2020, skal
revisiteres, hvis de ønsker at få et socialt frikort i
2021 og/eller 2022, da det sociale frikort ikke automatisk
videreføres.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at borgere, der har været visiteret til et socialt
frikort i 2019 eller 2020, ikke skal visiteres på ny, men
automatisk får videreført deres sociale frikort,
således at de også kan tjene op til 20.000 kr.
skattefrit i hvert af årene 2021 og 2022.
Ændringsforslaget indføres for
at sikre, at borgere, der i dag har et socialt frikort, kan anvende
ordningen fra den 1. januar 2021, uden at sagsbehandlingstid
forbundet med revisitationen vil udgøre en administrativ
barriere herfor.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget skønnes at medføre
administrative mindreudgifter for kommunerne på 1,0 mio. kr.
i 2021 i forhold til det oprindelige lovforslag. Forslagets
økonomiske konsekvenser skal forhandles med KL.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
det, at borgere med et socialt frikort skal kunne tjene op til
40.000 kr. skattefrit årligt i 2021 og 2022.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at det med
ændringsforslag nr. 3 foreslås, at borgere med et
socialt frikort skal kunne tjene op til 40.000 kr. skattefrit
årligt i 2021 og 2022.
Til nr. 5
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at det med
ændringsforslag nr. 1 foreslås, at privatpersoner uden
et cvr-nummer skal kunne ansætte en borger med et socialt
frikort.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og indenrigsministeren sendte den 11. november 2020 dette udkast
til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 59. Den 26. november 2020
sendte social- og indenrigsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
8 spørgsmål til social- og indenrigsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus
Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Kathrine Olldag (RV) Trine Torp
(SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF) fmd. Pernille
Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT)
Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Stén Knuth (V) Karina
Adsbøl (DF) nfmd. Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel
(KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 48 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 42 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Radikale Venstre (RV) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |