Fremsat den 18. november 2020 af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forsøg med
et socialt frikort
(Forlængelse af forsøg med et
socialt frikort)
§ 1
I lov om forsøg med et socialt frikort,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1160 af 15. november 2019,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 ændres »2019 og
2020« til: »årene 2019-2022«.
2. I
§ 2, stk. 3, indsættes som
3. og 4. pkt.:
»En borger,
der har fået udstedt et socialt frikort i 2021, kan tjene op
til 20.000 kr. skattefrit i hvert af årene 2021 og 2022. En
borger, der har fået udstedt et socialt frikort i 2022, kan
tjene op til 20.000 kr. skattefrit i året 2022.«
3. I
§ 6, stk. 2, ændres
»2021« til: »2023«.
§ 2
Loven træder i kraft den 31. december
2020.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Partierne bag Aftalen om udmøntning af reserven til
foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2021-2024 har afsat midler til at
forlænge forsøgsordnin?gen med et socialt frikort til
borgere med særlige sociale problemer med to år.
Folketinget vedtog i 2018 lov nr. 689 af 8. juni 2018 om
forsøg med et socialt frikort. Med et socialt frikort
får borgere med særlige sociale problemer, eksempelvis
misbrug, hjemløshed eller psykiske vanskeligheder, mulighed
for at tjene op til 20.000 kr. skattefrit årligt, uden at
dette modregnes i andre offentlige ydelser. Ordningen gælder
i forsøgsperioden 2019-2020 og er finansieret af aftalen om
satspuljen for 2018 med i alt 45 mio. kr.
Frikortet har til formål at understøtte, at de mest
udsatte borgere i samfundet gives bedre muligheder for at deltage i
samfundets arbejdsfællesskaber, bidrage hertil og opleve
værdi i hverdagen.
Hensigten er desuden, at det sociale frikort tilskynder
virksomheder til at tage et socialt ansvar ved at engagere udsatte
borgere. Det sociale frikort skal således fjerne barrierer og
motivere borgere til at engagere sig.
Formålet med lovforslaget er at forlænge
forsøgsperioden for det sociale frikort med to år.
Ordningen foreslås videreført uændret. Dette vil
gøre det muligt at sikre yderligere udbredelse af det
sociale frikort blandt borgere og virksomheder, samt at opnå
mere viden om henholdsvis potentialer og udfordringer ved
ordningen.
2. Forlængelse af forsøg med et socialt
frikort
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1 i lov om forsøg med et
socialt frikort, at borgere med særlige sociale problemer i
forsøgsperioden 2019 og 2020 har ret til et socialt frikort,
såfremt betingelserne i lovens § 2 er opfyldt.
Det sociale frikort giver, jf. lovens § 2, stk. 3, mulighed
for, at borgere kan tjene op til 20.000 kr. skattefrit pr.
kalenderår ved ordinært og ustøttet arbejde for
virksomheder, offentlige myndigheder m.v., uden at indtægten
fradrages i forsørgelsesydelser eller andre
indkomstafhængige offentlige ydelser. En borger, der har
fået udstedt et socialt frikort i 2019, kan tjene op til
20.000 kr. skattefrit i hvert af årene 2019 og 2020. En
borger, der har fået udstedt et socialt frikort i 2020, kan
tjene op til 20.000 kr. skattefrit i året 2020.
Det fremgår af lovens § 2, stk. 2, at
målgruppen for ordningen er borgere med særlige sociale
problemer, der opfylder betingelserne for at modtage hjælp og
støtte efter afsnit V i lov om social service. Derudover er
det et krav, at borgerne hverken har været under
ordinær uddannelse eller har haft en arbejdsindkomst på
over 10.000 kr. inden for det seneste år forud for
tilkendelsen af et socialt frikort. Dertil skal borgerne opfylde
opholdskravet for ret til uddannelseshjælp eller
kontanthjælp i § 11 i lov om aktiv socialpolitik.
Ifølge bemærkningerne til lovens § 2, er
borgere med særlige sociale problemer defineret som personer,
der er socialt udsatte (f.eks. hjemløshed eller misbrug)
eller har psykiske vanskeligheder (f.eks. angst eller depression),
jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 161 som fremsat, side 9.
Personer med handicap (kognitivt eller fysisk) indgår
således ikke i definitionen, medmindre de har særlige
sociale problemer. Målgruppen kan dog omfatte unge i
efterværn, jf. servicelovens § 76, hvis kriterierne for
socialt frikort i øvrigt er opfyldt, da disse antages at
opfylde betingelserne for at modtage hjælp eller
støtte efter afsnit V i lov om social service.
Det er kommunalbestyrelsen der, på baggrund af en
ansøgning fra en borger, kan udstede et socialt frikort, jf.
§ 2, i lov om forsøg med et socialt frikort. En
afgørelse om afslag kan påklages til Ankestyrelsen,
jf. lovens § 5.
Det fremgår af lovens § 4, at indtægt på
baggrund af et socialt frikort skal indberettes af virksomheden til
kommunen via en særskilt fælleskommunal
it-løsning, som etableres og drives af et aktieselskab, som
KL ejer.
Det fremgår af § 6 stk. 2, i lov om forsøg med
et socialt frikort, at loven ophæves den 1. januar 2021.
2.2. Social- og Indenrigsministeriets
overvejelser
Pr. 1. oktober 2020 havde 740 borgere anvendt det sociale
frikort i forbindelse med en eller flere ansættelser, siden
ordningen startede i 2019. Det er færre borgere end den
oprindelige forventning, men for de borgere, der har anvendt det
sociale frikort, har ordningen haft stor betydning. Det viser en
evaluering af forsøgsordningen, som Ankestyrelsen har
gennemført.
Evalueringen viser desuden, at det sociale frikort har en
række gevinster for både borgere og virksomheder, og at
samarbejdet mellem virksomhederne og de borgere, der har anvendt
det sociale frikort, generelt er velfungerende. Flere borgere
fremhæver øget trivsel som en positiv følge af
det arbejde, de har udført, hvor det sociale frikort er
anvendt.
I evalueringen fremgår det samtidig, at implementeringen
af ordningen har taget længere tid end ventet, men at
antallet af borgere med et socialt frikort, samt antallet af
borgere, der har anvendt et socialt frikort i forbindelse med en
eller flere ansættelser, er støt stigende. Det er
derfor Social- og Indenrigsministeriets vurdering, at der er brug
for at forlænge forsøgsperioden med to år.
En forlængelse af forsøgsperioden vil gøre
det muligt at sikre yderligere udbredelse af det sociale frikort
blandt borgere og virksomheder, og dermed vil det sikre et bedre
grundlag for at træffe en endelig beslutning om ordningens
fremtid efter forsøgsperioden.
Evalueringen har samtidig peget på flere udfordringer ved
den nuværende ordning, herunder kompliceret håndtering
af lønudbetaling til borgere, samt uklarheder vedr.
ordningens forbindelse til Lov om aktiv
beskæftigelsesindsats. I forbindelse med ordningens
ikrafttrædelse den 1. januar 2019 blev der udarbejdet en
række vejledningsmaterialer til hhv. borgere, kommunale
sagsbehandlere og virksomheder. På baggrund af evalueringens
resultater og den foreslåede forlængelse af
forsøgsordningen vil dette vejledningsmateriale blive
opdateret. Dette gøres med særligt fokus på de
spørgsmål og udfordringer, der dels har vist sig i
løbet forsøgsperioden, og dels kommer til udtryk i
evalueringen af ordningen.
En forlængelse af forsøgsperioden skal endvidere
gøre det muligt at blive klogere på eventuelle behov
for justeringer i ordningen efter forsøgsperioden.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at forsøgsperioden for det sociale
frikort forlænges med to år. Det vil medføre, at
borgere med særlige sociale problemer også kan
visiteres til og anvende et socialt frikort i perioden 2021-2022.
Borgere, der har været visiteret til et socialt frikort i
2019 eller 2020, skal visiteres på ny med henblik på at
afklare, om de fortsat opfylder kriterierne i lovens § 2, stk.
2. Indkomst baseret på et socialt frikort indgår ikke i
beregningerne af, hvorvidt borgere har haft en arbejdsindkomst
på over 10.000 kr. inden for det seneste år forud for
tilkendelsen af et socialt frikort.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Der er i forbindelse med Aftale om udmøntning af reserven
til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2021-2024 afsat en ramme på 19,8
mio. kr. i perioden 2021-2022. Midlerne skal finansiere
følgende delelementer.
Til finansiering af IT-løsningen er afsat en ramme
på 3 mio. kr.
Til dækning af merudgifter i forbindelse med visitation i
kommunerne, samt klagebehandling i kommunerne og Ankestyrelsen er
afsat en ramme på 4,3 mio. kr.
Til dækning af umiddelbart skattemæssigt
mindreprovenu er afsat en ramme på 6,0 mio. kr.
Til dækning af manglende modregning i sociale ydelser er
afsat en ramme på 4,1 mio. kr.
Til finansiering af forankring, formidling og vejledning er
afsat en ramme på 2,0 mio. kr.
Til evaluering af ordningen er afsat en ramme på 0,4 mio.
kr.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal
forhandles med kommunerne.
Lovforslaget berører ikke regionerne og har derfor ingen
økonomiske konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Da det er frivilligt at ansætte borgere via et socialt
frikort, har lovforslaget ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v., bortset fra for de
virksomheder, der vælger at benytte ordningen og dermed
ansætte en borger via det sociale frikort.
Da skattefrihed og friholdelse for fradrag i offentlige
forsørgelsesydelser for en borger med et socialt frikort er
betinget af, at vederlaget indberettes af den udbetalende
arbejdsgiver via en særlig it-løsning, skal
arbejdsgiveren påtage sig de administrative forpligtelser,
der er forbundet hermed i lighed med, hvad der har været
gældende i den hidtidige forsøgsperiode.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Det sociale frikort er en frivillig ordning, som borgere kan
ansøge om at blive en del af. På baggrund af borgerens
ansøgning og en konkret, individuel vurdering af, om den
enkelte person er i målgruppen, skal kommunalbestyrelsen
træffe afgørelse om at tilbyde et socialt frikort.
Borgere, der har haft et socialt frikort i 2019 og/eller 2020,
skal revisiteres, hvis de ønsker at få et socialt
frikort i 2021 og/eller 2022, da det sociale frikort ikke
automatisk videreføres.
6. Klima-
og miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klima- og miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Det er en forudsætning for visitation til det sociale
frikort, at borgeren opfylder opholdskravet for ret til
uddannelseshjælp eller kontanthjælp i § 11 i lov
om aktiv socialpolitik. Opholdskravet for ret til
uddannelseshjælp eller kontanthjælp gælder ikke
for EU/EØS-borgere, i det omfang disse efter EU-retten er
berettigede til hjælpen.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 11. november
2020 til den 23. november 2020 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Advokatrådet, Akademikerne, Ankestyrelsen, BL -
Danmarks Almene Boliger, Blå Kors, BoPaM (Børn og
Pårørende af Misbrugere), Brugerforeningen for aktive
stofmisbrugere, Brugernes Akademi, Børne- og
kulturchefforeningen, Center for Rusmiddelforskning, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Erhverv, Dansk Psykolog Forening,
Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Røde Kors, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske
Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Den Sociale
Udviklingsfond (SUF), DI, Digitaliseringsstyrelsen, FH
Fagbevægelsens Hovedorganisation, FOA - Fag og Arbejde,
Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Frelsens Hær,
FSD - Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Gadejuristen, Hjem til alle, HK
Kommunal, HORESTA, Hus forbi, Institut for Menneskerettigheder,
Justitia, KABS - behandlingscenter for stofbrugere, KFUK's Sociale
Arbejde, KFUM's Sociale Arbejde, Kirkens Korshær, KL, Kofoeds
Skole, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kriminalforsorgen,
Landsforeningen af Kvindekrisecentre, Landsforeningen af
Socialpædagoger (LFS), Landsforeningen LEV, Landsforeningen
af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP),
Landsforeningen af væresteder for stofafhængige og
tidligere stofafhængige (LVS), Landsforeningen Bedre
Psykiatri, LOS - De private tilbud, Mændenes Hjem, Projekt
Udenfor, Reden Vesterbro, Rigsrevisionen, Røde Kors,
Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Boformer for
Hjemløse i Danmark, SAND - De Hjemløses
Landsorganisation, Selveje Danmark, SIND, SMVdanmark, Socialt
Lederforum, Socialt Udviklingscenter (SUS) og
Socialpædagogernes Landsforbund.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kom?muner og regioner | Ingen | Der er i Aftale om udmøntning af
reserven for foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2021-2024 afsat 19,8 mio. kr. til
finansiering af lovforslaget. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget har administrative
konsekvenser i form af visitering og klagesagsbehandling i
kommunerne og Ankestyrelsen. Til finansiering af dette er der afsat
en ramme på 4,3 mio. kr. Denne er en delmængde af den
samlede ramme til finansiering af lovforslaget. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervsli?vet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervsli?vet | Ingen | Det er frivilligt at ansætte borgere
via et socialt frikort. De virksomheder, der vælger at
benytte ordningen og dermed ansætte en borger via det sociale
frikort, skal påtage sig de administrative forpligtelser, der
er forbundet med, at vederlaget skal indberettes via en
særlig it-løsning, | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Det sociale frikort er en frivillig
ordning, som borgere kan ansøge om at blive en del af.
På baggrund af ansøgningen fra borgeren og en konkret,
individuel vurdering af, om den enkelte person er i
målgruppen, skal kommunalbestyrelsen træffe
afgørelse om at tilbyde et socialt frikort. |
|
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1 i lov om forsøg med et
socialt frikort, at borgere med særlige sociale problemer i
forsøgsperioden 2019 og 2020 har ret til et socialt frikort,
såfremt betingelserne i lovens § 2, stk. 2, er
opfyldt.
Med den foreslåede ændring af § 1 i lov om
forsøg med et socialt frikort, vil forsøgsordningen
blive forlænget, så den også gælder i 2021
og 2022.
Forslaget vil medføre, at borgere med særlige
sociale problemer, der opfylder § 2, stk. 2, i lov om
forsøg med et socialt frikort, kan visiteres til og anvende
et socialt frikort i 2021 og 2022. Indkomst baseret på et
socialt frikort indgår ikke i beregningerne af, hvorvidt
borgeren har haft en arbejdsindkomst på over 10.000 kr. inden
for det seneste år forud for tilkendelsen af et socialt
frikort, jf. § 2, stk. 2, nr. 2, i lov om forsøg med et
socialt frikort.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 2, stk. 3, 2. pkt., i lov om
forsøg med et socialt frikort, at en borger, der har
fået udstedt et socialt frikort i 2019, kan tjene op til
20.000 kr. skattefrit i hvert af årene 2019 og 2020. En
borger, der har fået udstedt et socialt frikort i 2020, kan
tjene op til 20.000 kr. skattefrit i året 2020.
Da det med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås, at
forsøgsordningen med et socialt frikort forlænges til
og med 2022, er der behov for en bestemmelse, der ligesom
ovennævnte bestemmelse tilsvarende regulerer muligheden for
at tjene op til 20.000 kr. skattefrit i 2021 og 2022. Det
foreslås derfor, at der i lov om forsøg med et socialt
frikort indsættes et nyt § 2, stk. 3, 3. pkt. og 4.
pkt., hvorefter borgere med særlige sociale problemer, der
opfylder lovens § 2, stk. 2, også kan visiteres til og
anvende et socialt frikort i 2021 og 2022.
Borgere, der har haft et socialt frikort i 2019 og/eller 2020,
skal revisiteres, hvis de ønsker at få et socialt
frikort i 2021 og/eller 2022, da det sociale frikort ikke
automatisk videreføres.
Det foreslås, at visitationen til ordningen følger
samme procedure som i ordningens første
forsøgsperiode. Således kan en borger, der har
fået udstedt et socialt frikort i 2021, tjene op til 20.000
kr. skattefrit i hvert af årene 2021 og 2022, mens en borger,
der har fået udstedt et socialt frikort i 2022, kan tjene op
til 20.000 kr. skattefrit i året 2022.
Det foreslås dermed, at sociale frikort tildelt i 2021
nulstilles 1. januar 2022, således at der i løbet af
2022 igen kan tjenes op til 20.000 kr. med frikortet.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af § 6, stk. 2, i lov om forsøg
med et socialt frikort, at loven ophæves den 1. januar
2021.
Da det med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås, at
forsøgsordningen med et socialt frikort forlænges til
og med 2022, er det nødvendigt at ændre
ophævelsesdatoen i lov om forsøg med et socialt
frikort. Det foreslås derfor med ændringen af lovens
§ 6, stk. 2, at loven ophæves den 1. januar 2023.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 31.
december 2020.
Da lov om forsøg med et socialt frikort, jf. § 8,
ikke gælder for Færøerne og Grønland og
ikke kan sættes i kraft for disse dele af riget, vil loven
ikke gælde for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om forsøg med et socialt
frikort, jf. lovbekendtgørelse nr. 1160 af 15. november
2019, foretages følgende ændringer: | | | | § 1.
Formålet med denne lov er i en forsøgsperiode i 2019
og 2020 at give borgere med særlige sociale problemer ret til
at modtage et socialt frikort, hvis betingelserne i § 2 er
opfyldt. | | 1. I § 1 ændres »2019 og
2020« til: »årene 2019-2022«. | | | | §
2. --- | | | Stk. 2. --- | | 2. I § 2, stk. 3, indsættes som 3. og 4.
pkt.: | Stk. 3. Ved et
socialt frikort forstås en mulighed for, at borgeren kan
tjene op til 20.000 kr. skattefrit pr. kalenderår ved
ordinært og ustøttet arbejde for virksomheder,
offentlige myndigheder m.v., uden at indtægten fradrages i
forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige
offentlige ydelser. En borger, der har fået udstedt et
socialt frikort i 2019, kan tjene op til 20.000 kr. skattefrit i
hvert af årene 2019 og 2020. | | »En borger, der har fået udstedt
et socialt frikort i 2021, kan tjene op til 20.000 kr. skattefrit i
hvert af årene 2021 og 2022. En borger, der har fået
udstedt et socialt frikort i 2022, kan tjene op til 20.000 kr.
skattefrit i året 2022.« | | | | §
6. --- | | | Stk. 2. Loven
ophæves den 1. januar 2021. | | 3. I § 6, stk. 2 ændres
»2021« til »2023«. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|