Ministeren bedes redegøre for, om følgende scenarier kan lade sig gøre inden for rammerne af den nye orlovsmodel, nedskrevet i aftaleteksten af den 26. oktober 2021, som følge af den danske implementering af direktiv (EU) 2019/1158.
En kvinde skal netop til at føde og er i gang med at planlægge sin barselsorlov. Som følge af graviditetsdirektivet 92/85/EØF har hun ret til barselsorlov i mindst 14 sammenhængende uger umiddelbart i forbindelse med fødslen, hvoraf de 2 uger er obligatorisk at afholde lige efter barnets fødsel. Desuden har kvinden 9 ugers øremærket barsel, jf. direktiv (EU) 2019/1158, som ifølge den danske orlovsmodel, jf. aftaleteksten af den 26. oktober 2021, skal afholdes inden for barnets første leveår. Samlet set giver de to EU-direktiver kvinden ret til 25 ugers barsel, hvoraf der dog i den danske model er indskrevet ret til samlet 28 uger. Kvinden har jf. den danske model også mulighed for at få overdraget mandens 13 uger, hvorfor kvinden samlet kan afholde 41 ugers barselsorlov. Kvindens mand ønsker dog at benytte sine 13 uger plus sine 9 ugers øremærket barsel, hvorfor kvinden har 28 ugers barsel at gøre godt med i nedenstående scenarier:
• Scenarie 1: Kvinden ønsker at afholde 4 ugers barselsorlov forud for barnets fødsel, 2 uger øremærket barsel lige efter barnets fødsel, samt de 9 ugers øremærket barsel inden for barnets første leveår. De resterende 13 uger ønsker kvinden at afholde, når barnet er fyldt 5 år. Er dette i overensstemmelse med både direktiv 92/85/EØF og direktiv (EU) 2019/1158?
• Scenarie 2: Kvinden ønsker at afholde 4 ugers barselsorlov forud for barnets fødsel, 2 ugers øremærket barsel lige efter barnets fødsel, de 9 ugers øremærket barsel, samt 5 ud af de resterende 13 uger inden for barnets første leveår. De resterende 8 uger ønsker kvinden at overdrage til sin mand, hvorfor manden i alt afholder 30 ugers barselsorlov. Er dette i overensstemmelse med direktiv 92/85/EØF, jf. artikel 8, stk. 1?
Dato: 01-02-2022
Status: Endeligt besvaret
Emne:
beskæftigelsespolitik