Fremsat den 13. oktober 2021 af Leif Lahn Jensen (S),
Karsten Lauritzen (V), Peter Skaarup (DF),
Karsten Hønge (SF),
Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund (EL),
Mai Mercado (KF),
Peter Seier Christensen (NB),
Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT),
Jens Rohde (KD),
Aaja Chemnitz Larsen (IA),
Susanne Zimmer (UFG),
Uffe Elbæk (UFG) og Sikandar Siddique (UFG)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af lovgivning for
hadforbrydelser i Danmark (borgerforslag)
Med forslaget
pålægges regeringen at foretage ændringer i den
danske lovgivning, der vil fremme minoriteters retssikkerhed ved
hadforbrydelser med reference til straffelovens §§ 81,
nr. 6, og 266 b (racismeparagraffen), således at
minoritetsgrupper fremover skal være bedre beskyttet af
lovgivningen, når de udsættes for en hadforbrydelse.
Med forslaget stilles der krav om tre ændringer i
straffelovens § 81, nr. 6, og § 266 b:
1. Det skal
tydeliggøres i lovgivningen, at en hadforbrydelse helt eller
delvis kan være motiveret af had.
2.
Kønsidentitet skal inkluderes i lovgivningen om
hadforbrydelser.
3. Handicap skal
inkluderes i lovgivningen om hadforbrydelser.
Bemærkninger til forslaget
Lovgivningen skal kunne afspejle det
nuværende samfund i det omfang, det er nødvendigt for
at kunne vedligeholde retssikkerheden for den enkelte borger.
Straffelovens § 266 b er fra 1971, og siden da er der sket en
større udvikling i samfundet såvel som i snakken om
hadtale. Derfor afspejler bestemmelsen ikke vores nuværende
samfund og beskytter hverken de ønskede eller
nuværende målgrupper i bestemmelsen.
I Danmark kan man kun blive dømt for en
hadforbrydelse, hvis hændelsen er sket offentligt med
forsæt til udbredelse i en videre kreds, har været
rettet mod offerets race, hudfarve, nationalitet eller etniske
oprindelse, tro eller seksuelle orientering, og hvis motivet kan
bevises at være hadefuldt. Men selv om alle disse kriterier
kan påvises, så dømmes der meget sjældent
i praksis, hvis der er tale om et delvist motiv.
Det vil altså sige, at hvis ikke man kan
bevise, at hele motivet bag handlingen fra start til slut har
været hadefuldt, så vil det efter domstolens praksis
ikke vurderes som værende hadefuldt. Dette er dog
paradoksalt, da det i betænkningerne til straffelovens §
81, nr. 6, står klart og tydeligt, at en hadforbrydelse
også kan dømmes, såfremt der er tale om et
delvist motiv. Derfor skal det efter forslagsstillernes opfattelse
tydeliggøres i ordlyden af lovgivningen.
At der i begrænset omfang bliver
dømt, ses også i statistikkerne. De seneste tal fra
Justitsministeriets offerundersøgelse viser, at ca. 5.000
personer har oplevet at være udsat for en racistisk motiveret
hadforbrydelse. Alligevel er der kun 312 registrerede anmeldelser i
politiets statistikker og heraf kun 12 dømte sager. Hvad
angår hadforbrydelser, hvor motivet er offerets seksualitet,
viser tallene henholdsvis 2.700 selvrapporterede oplevelser i
offerundersøgelsen og 76 anmeldelser hos politiet. Den store
forskel på de forskellige tal viser desuden, at vi ikke
kender det reelle omfang af hadforbrydelser i Danmark, men tallene
bekræfter samlet set, at der er minoritetsborgere i
samfundet, der er særligt udsatte for diskriminerende
strafbare handlinger. Det signifikante mørketal giver
bevæggrund for, at lovgivningen skal tages op til en
revurdering, så vi kan blive bekendte med det egentlige
omfang af hadforbrydelser i Danmark.
Et andet vigtigt argument for at fremme
minoriteters retssikkerhed er, at hadforbrydelser har fatale
konsekvenser for både forurettede, men også for
samfundet. Undersøgelser viser bl.a., at ofre for
hadforbrydelser efterfølgende lever et liv i frygt, isolerer
sig, lider identitetstab og udvikler selvhad.
Følgevirkningen af dette er, at de udsatte grupper ikke
deltager i samfundet på lige fod med resten af befolkningen,
og at deres demokratiske involvering i samfundet begrænses.
Særligt kritisabelt er det, at nogle minoritetsgrupper slet
ikke er beskyttet af lovgivningen, selv om de også er
udsatte; nemlig kønsidentitet og handicap. Det understreger,
at den nuværende lovgivning ikke afspejler samfundet.
Danmarks håndtering af hadforbrydelser
er tidligere blevet kritiseret af både nationale og
internationale aktører såsom Institut for
Menneskerettigheder, FN's Racediskriminationskomité og
European Comission against Racism and Intolerance. Politikerne har
dog ikke handlet tilstrækkeligt på kritikken. Derfor er
der stærkt behov for, at der støttes op om dette
forslag.
Bliver lovgivningen ændret efter
ovenstående, vil systemet ligeledes ændre sig.
Domstolene vil i højere grad kunne straffe for en
hadforbrydelse i Danmark, og flere gerningsmænd vil kunne
blive retsforfulgt. Det vil ydermere tydeliggøre forskellen
på lovlige og ulovlige ytringer. Ytringsfriheden er et
grundvilkår for vores demokrati, men den er også under
ansvar over for domstolene.
Det er ikke et spørgsmål, om det
kan lade sig gøre at fremme minoriteters retssikkerhed, da
der er juridisk og samfundsvidenskabeligt grundlag for det. Det er
et spørgsmål om viljen til at gøre det.
Vi er bekendt med, at regeringen allerede er i
gang med at indsætte motivgruppen handicap i § 266 b.
Endvidere er vi i et svar fra justitsministeren blevet gjort
opmærksom på, at regeringen til den kommende
folketingssamling forventer at fremsætte et lovforslag, der
indebærer, at begreberne kønsidentitet,
kønsudtryk og kønskarakteristika indsættes i
straffelovens § 81, nr. 6, og § 266 b. Denne anerkendelse
af disse motivgruppers ret til beskyttelse taler ind i
borgerforslagets ønskede tiltag. Målet om at sikre en
reel retsbeskyttelse af nuværende og ønskede
motivkategorier afhænger dog af en juridisk og
afgørende detalje - nemlig delmotivet.
For nærmere viden om grundlaget samt
kilder følger der et fagligt notat til forslaget, som kan
tilgås på hjemmesiden www.beskytminoriteter.dk.
Om fremsættelsen i
Folketinget
Forslagsstillerne i Folketinget
bemærker, at der er tale om et borgerforslag, som inden for
den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af Dina
Hashem, Hvidovre, som hovedforslagsstiller med Cecilie Fjeldberg
Hjarsen, København, Negist Hallberg Eshetu,
København, og Mary Consolata Namagambe, København,
som medstillere.
Forslagsstillernes fremsættelse af
forslaget for Folketinget er alene udtryk for, at forslagsstillerne
på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen for borgerforslag.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.
Skriftlig fremsættelse
Leif Lahn Jensen (S), Karsten Lauritzen (V),
Peter Skaarup (DF), Karsten Hønge (SF), Andreas Steenberg
(RV), Peder Hvelplund (EL), Mai Mercado (KF), Peter Seier
Christensen (NB), Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT), Jens
Rohde (KD), Aaja Chemnitz Larsen (IA), Susanne Zimmer (UFG), Uffe
Elbæk (UFG) og Sikandar Siddique (UFG):
Hermed tillader vi os for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af lovgivning for hadforbrydelser i Danmark
(borgerforslag).
(Beslutningsforslag nr. B 10)
Der er tale om et borgerforslag, som inden
for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget. Der henvises til folketingsbeslutning af 2. juni 2016
om mulighed for at få borgerdrevne beslutningsforslag
behandlet i Folketinget, lov om etablering af en ordning for
borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget og
bekendtgørelse om en ordning for borgerforslag med henblik
på behandling i Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af
Dina Hashem, Hvidovre, som hovedforslagsstiller med Cecilie
Fjeldberg Hjarsen, København, Negist Hallberg Eshetu,
København, og Mary Consolata Namagambe, København,
som medstillere.
Forslagsstillernes fremsættelse af
forslaget for Folketinget er alene udtryk for, at forslagsstillerne
på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen for borgerforslag.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.