Betænkning afgivet af Social- og
Ældreudvalget den 2. juni 2022
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL og ALT) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse ved 2. (sidste)
behandling.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, NB, LA, Karina Adsbøl (UFG), Liselott Blixt
(UFG) og Marie Krarup (UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (KF) vil stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget er enige i
beslutningsforslagets intention om, at problemer med usande og
udokumenterede påstande fremsat under samværs- og
forældremyndighedssager i Familieretshuset skal løses
hurtigst og bedst muligt. Venstre er bekymrede for de børn,
der som følge af forældrenes konflikt risikerer at
miste kontakten til den ene af sine forældre som følge
af lange sagsbehandlingstider. Venstre noterer sig, at Social- og
Ældreministeren mener, at det følger af gældende
lovgivning, at Familieretshuset allerede i dag kan træffe
afgørelser om samvær under behandling, og at
samværet kan overvåges. Venstre mener imidlertid, at
denne mulighed ikke bruges i tilstrækkelig grad og i det
omfang, det er muligt, hvorfor indførelse af en fast ordning
om kontaktbevarende overvåget samvær ved
fremsættelse af udokumenterede påstande under
behandling derfor er en god løsning. Grundlæggende
mener Venstre, at beskyttelse af barnets tarv må være
det mest tungtvejende hensyn i sager om samvær og
forældremyndighed. Derfor er Venstre enig i, at forslaget om
overvåget kontaktbevarende samvær i kombination med en
fasttrackordning til hurtig afgørelse af
højkonfliktsager er en god løsning for at sikre, at
barnets kontakt til begge forældre bevares undervejs i
undersøgelsen af sagen.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget kan
ikke støtte beslutningsforslaget, idet Radikale Venstre
mener, at løsningen ligger i en undersøgelse af
forældrenes forældreevne og grundige
undersøgelser af de udsagn, som forældrene kommer med
under sagsbehandlingen. Familieretshuset har flere
værktøjer til undersøgelse af sager, herunder
børnefaglige undersøgelser,
forældrekompetenceundersøgelser, midlertidige
samværsafgørelser, overvåget samvær og
tvangsfuldbyrdelse. Men det fremgik bl.a. af høringen om det
familieretlige system, som blev afholdt i Social- og
Ældreudvalget den 28. oktober 2021, at flere af disse
værktøjer ikke bruges i tilstrækkeligt omfang.
Radikale Venstre lægger vægt på Børns
Vilkårs og flere advokaters anbefalinger til at styrke
barnets kontakt til begge forældre: øgning af
hyppigheden og kvaliteten af de børnefaglige
undersøgelser, pligt til at lave en opfølgning
på, hvordan børnene fungerer i de løsninger,
der er truffet afgørelse om, etablering af overvåget
samvær og pålæg om at træffe
afgørelse om ændring af barnets bopæl, så
bopælsforælderen løber en risiko, hvis de
modsætter sig samvær, pligt til at undersøge
begge forældres forældrekompetenceevne og brug af
autoriserede psykologer med ekspertise i børnepsykologi.
Familieretshuset har fået tilført væsentlig
flere penge i 2021, hvilket vil kunne understøtte dette
arbejde. Afslutningsvis lægger Radikale Venstre vægt
på, at det var tanken med den familieretlige reform, at
henvisningssager (sager henvist fra retten til Familieretshuset)
skulle behandles i et særligt fasttrackspor i
Familieretshuset. VIVE har i en nylig undersøgelse peget
på, at denne ordning i praksis er ukendt for dommerne og ikke
fungerer (»Fuldbyrdelsessager efter
forældreansvarsloven - Før og efter den familieretlige
reform i 2019«, VIVE, marts 2022) Det er i Radikale Venstres
optik vigtigt, at der eksisterer sådan en ordning.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget deler
forslagsstillernes holdning om, at der er meget store udfordringer
på familieretsområdet, som ikke nødvendigvis er
blevet bedre efter oprettelsen af Familieretshuset, bl.a. i forhold
til alt for lange sagsbehandlingstider. Dansk Folkeparti noterer
sig, at det er lykkes markant at nedbringe sagsbehandlingstiden
på familieretsområdet, siden den toppede i 2020, men
deler forslagsstillernes ønske om endnu hurtigere
afgørelser i højkonfliktsager. Dansk Folkeparti
finder det vigtigt, at der findes en model for, hvordan
børnene i højere grad bevarer det kontaktbevarende
samvær i ulykkelige sager, hvor samværet til den ene
forælder er afbrudt. Dansk Folkeparti bemærker
endvidere, at afbrudt samvær i mange tilfælde kan
være skadeligt for barnet og under alle omstændigheder
svækker barnets forbindelse til den forælder, hvortil
forbindelsen er blevet afbrudt. Dansk Folkeparti finder det
afgørende, at enhver konkret model for en reform af systemet
kommer til at medføre en forbedring af børnenes
vilkår og situation i samværssager. Dansk Folkeparti
kan på den baggrund støtte beslutningsforslaget.
Karina Adsbøl (UFG), Liselott
Blixt (UFG) og Marie Krarup (UFG)
Karina Adsbøl (UFG), Liselott Blixt
(UFG) og Marie Krarup (UFG) mener, at det er afgørende, at
forældre og børn ikke mister kontakten til hinanden,
selv om der er en højkonfliktsag mellem forældrene.
På den måde risikerer barnet helt at miste relationen
til den ene af sine forældre for altid. Derfor støtter
medlemmerne beslutningsforslaget om overvåget
kontaktbevarende samvær og en fasttrackordning i
højkonfliktsager. Det må hverken være systemets
lange ventetider eller den ene forælders modstand mod at
udlevere et barn til samvær, der ødelægger
relationen og tilknytningen mellem barnet og en forælder.
Familieretsområdet fungerer ikke i dag, og det er
uretfærdigt over for og i nogle tilfælde skadeligt for
børn og forældre. Derfor er der behov for et
opgør med systemet, og forslaget her er et skridt i den
rigtige retning.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 25.
februar 2022 og var til 1. behandling den 29. april 2022.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Social- og Ældreudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på beslutningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til social- og ældreministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Orla Hav (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) Malte Larsen (S) Jan Johansen (S) Maria Gudme (S)
Trine Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten
Normann Andersen (SF) fmd.
Christina Thorholm (RV) Susan Kronborg (RV) Pernille Skipper (EL)
Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Pia
Kjærsgaard (DF) Anni Matthiesen (V) Stén Knuth (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V)
Karina Adsbøl (UFG) nfmd.
Liselott Blixt (UFG) Marie Krarup (UFG) Brigitte Klintskov Jerkel
(KF) Mette Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen
(LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |