Fremsat den 25. februar 2022 af Mette Thiesen (NB),
Peter Seier Christensen (NB),
Lars Boje Mathiesen (NB) og Pernille Vermund (NB)
Forslag til folketingsbeslutning
om overvåget kontaktbevarende samvær
og en fasttrackordning til hurtig afgørelse af
højkonfliktsager
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingssamling at
fremsætte de nødvendige lovforslag og foretage de
nødvendige administrative ændringer, der
indebærer, at der indføres en ordning om
kontaktbevarende overvåget samvær ved
fremsættelse af udokumenterede påstande i
samværssager. Ordningen kombineres med en fasttrackordning
der skal sikre, at der træffes hurtig afgørelse i
højkonfliktsager (§ 7-sager) i Familieretshuset.
Alternativt pålægges regeringen - i dialog med
Folketingets partier - at igangsætte en uvildig
undersøgelse af, hvordan problemet omkring
samværsforældre, der udsættes for usande
påstande om misrøgt i samværssager, bør
løses.
Bemærkninger til forslaget
Det er forslagsstillernes holdning, at
retstilstanden på samværsområdet er uacceptabel
og strider mod barnets tarv såvel som retssikkerheden og
hensynet til den samværsforælder, der bliver uskyldigt
anklaget.
Tidsperspektivet i samværssager er ofte
af afgørende betydning. Det skyldes særlig, at det
involverede barn har et liv, som fortsætter
sideløbende med sagen, ligesom barnet kan have skiftet
holdning eller være blevet påvirket utilbørligt,
når barnet skal inddrages og høres under en sag om
samvær i medfør af forældreansvarslovens §
34. Den tid, der går, hvor barnet ikke har kontakt til
samværsforælderen, er afgørende for bevarelsen
af barnets bånd og tilknytning til
samværsforælderen. Når sagsbehandlingstiden er
lang og der i praksis ofte ikke er samvær mellem barnet og
samværsforælderen, skabes der uheldige incitamenter for
bopælsforælderen til at fremsætte
grundløse beskyldninger og på anden vis forhale
processen til skade for barnet og
samværsforælderen.
Behovet for en ordning om kontaktbevarende
overvåget samvær kan beskrives med et illustrerende
eksempel: A er bopælsforælder, og B er
samværsforælder. Forældrene har haft en mundtlig
aftale om en deleordning vedrørende deres 5-årige
barn. A tilbageholder pludselig barnet (stopper al samvær) og
B - som ikke har et tvangsfuldbyrdelsesgrundlag - må
søge hjælp ved Familieretshuset. Under
partshøringen fremsætter A usande anklager mod B om
f.eks. vold eller misbrug. Disse anklager gør
Familieretshuset bekymrede (da barnets tarv naturligvis skal
varetages), så Familieretshuset reagerer ved at afvise at
fastsætte midlertidig kontaktbevarende samvær - som man
ellers gør i andre samværssager, inden der
træffes afgørelse. Forløbet betyder, at B ikke
har kontakt til barnet under sagens behandling.
Det er et velkendt faktum, at
sagsbehandlingstiden i Familieretshuset er alt for lang (»Alt
for lange sagsbehandlingstider i Familieretshuet«,
Ombudsmanden, den 4. maj 2021), ligesom domstolene også i den
seneste tid har lidt under lange sagsbehandlingstider
(»Længere sagsbehandlingstider ved domstolene«,
www.domstol.dk, den 19. marts 2021). I den periode, hvor sagen
verserer, vil A i eksemplet ovenfor i praksis kunne udsætte
barnet for en negativ prægning, der er rettet mod
samværsforælderen, B.
Når sagen er undersøgt til bunds,
vil barnet - som har været helt afskåret fra kontakt
med samværsforælderen i den mellemliggende periode -
have udviklet et endnu tættere forhold til
bopælsforælderen, til trods for at anklagerne i sidste
ende viste sig at være grundløse, og
samværsforælderen kan derfor risikere at miste retten
til samvær med sit barn, hvis det ikke længere vurderes
at være muligt at etablere en ordentlig relation til barnet
grundet den lange periode, hvor der ikke har været
samvær og kontakt. Det er forslagsstillernes holdning, at
lovgivningen kan indrettes bedre, og at kontaktbevarende
overvåget samvær er til stor gavn for både barnet
og forælderen. Derfor foreslår Nye Borgerlige en
ordning, som både imødekommer hensynet til, at intet
barn skal have samvær med en uegnet forælder, at den
samværsforælder, der er offer for grundløse
beskyldninger, ikke mister samværet med sit barn.
Kontaktbevarende overvåget
samvær som respons ved u‑ dokumenterede påstande om vold, misbrug
m.v.
Det er i dag muligt at fastsætte fire
grundlæggende former for overvåget samvær i det
familieretlige system: 1) beskyttet samvær, 2) observeret
samvær, 3) støttet samvær og 4) overværet
samvær. Hver samværsform varetager forskellige hensyn,
når der ikke er andre muligheder for samvær mellem
barnet og den forælder, barnet ikke bor hos
(»Overvåget samvær«,
www.familieretshuset.dk)
Det er forslagsstillernes holdning, at der er
behov for en ny ordning med »kontaktbevarende overvåget
samvær« i sager med højt konfliktniveau, hvor en
forælder fremfører udokumenterede påstande om
vold og misbrug m.v.
I sager, hvor en forælder
fremsætter udokumenterede beskyldninger, skal der fremover
fastsættes kontaktbevarende overvåget samvær som
alternativ til, at der ikke fastsættes midlertidigt
kontaktbevarende samvær, mens påstande
undersøges. Under kontaktbevarende overvåget
samvær skal der være en børnesagkyndig til stede
for at sikre, at barnet på den ene side kan have samvær
med samværsforælderen, men under forhold, som sikrer
barnets tarv, hvis der er fremsat påstande om f.eks.
misrøgt, som skal undersøges nærmere. Den
børnesagkyndige vil samtidig kunne foretage observationer,
som kan indgå i en afgørelse om samvær.
En fasttrackordning for hurtige
afgørelse om samvær
Det er ikke
tilstrækkeligt, at der fastsættes kontaktbevarende
overvåget samvær. Påstande om, at man som
forælder er uegnet til samvær med sit barn kan efter
omstændighederne være særdeles
mistænkeliggørende og endda mere belastende end en
sigtelse for overtrædelse af straffelovgivningen.
Derfor skal
ordningen om kontaktbevarende overvåget samvær ledsages
af en fasttrackordning om hurtig afklaring af de fremsagte
påstande. Som den absolutte hovedregel bør der
træffes afgørelse om samvær, inden for 14 dage
fra fremsættelsen af disse påstande er kommet til
Familieretshusets kendskab. Dette udgangspunkt skal kun kunne
fraviges, hvor særlige omstændigheder gør det
nødvendigt. Beslutningsforslaget har altså flere
fordele. For det første bevares samværet mellem barn
og samværsforælder, mens myndighederne
undersøger, om en påstand er tilstrækkeligt
underbygget eller troværdig. Ligesom der i straffesager
gælder en formodning om, at man er uskyldig, til det modsatte
er bevist, så vil påstande om misrøgt af
børn i familieretlige sager også først få
alvorlige konsekvenser, når det er bevist, at
påstandene er sande. For det andet mindskes incitamentet for
en bopælsforælder til at fremsætte
grundløse påstande og beskyldninger, der ikke er
underbyggede, og som kan fremsiges med den hensigt, at
samværsforælderen mister alt samvær med barnet.
For det tredje tilgodeses retssikkerheden, idet et offer for
grundløse påstande ikke straffes ved at miste
samvær og kontakt med sit barn og barnet samvær med sin
forælder. Det bemærkes, at fortabelsen af samvær
mellem barn og voksen er en alvorlig og særdeles indgribende
afgørelse - for både barnet og den voksne.
Selv om
anvendelse af kontaktbevarende overvåget samvær og
fasttrackordningen bør være det klare udgangspunkt i
sager om udokumenterede påstande, skal der med dette
beslutningsforslag ikke gøres nogen indskrænkning i
myndighedernes muligheder for at ophæve et samvær i de
tilfælde, hvor en påstand om f.eks. vold eller misbrug
er tilstrækkeligt underbygget eller ligefrem
dokumenteret.
Støtte til
dette beslutningsforslag kan betinges af, at en ordning som
foreslået ikke indføres, men alene undersøges
til forelæggelse for Folketingets partier. Det er for
forslagsstillerne vigtigst, at der bliver handlet på
problemstillingen, og derfor bør støtte til dette
beslutningsforslag ikke afhænge af, om man kan støtte
ordningen umiddelbart. Det kan også alene være en
tilkendegivelse af, at man blot ønsker problemstillingen/Nye
Borgerliges forslåede ordning undersøgt
yderligere.
Skriftlig fremsættelse
Mette Thiesen
(NB):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
overvåget kontaktbevarende samvær og en
fasttrackordning til hurtig afgørelse af
højkonfliktsager.
(Beslutningsforslag nr. B 125)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.