Fremsat den 24. februar 2022 af udenrigsministeren (Jeppe Kofod)
Forslag til folketingsbeslutning
om indsættelse af danske militære
bidrag til NATOs kollektive forsvar
Folketinget meddeler sit samtykke til, at danske militære
bidrag kan stilles til rådighed for NATOs kollektive
forsvar.
Bemærkninger til forslaget
I. Den sikkerhedspolitiske situation i Europa er alvorligt
udfordret af Ruslands omfattende troppeopbygning og militære
angreb mod Ukraine. Situationen har udviklet sig til en krise med
potentielt store konsekvenser ikke alene for Ukraine, men
også for NATO og Kongeriget Danmarks sikkerhed.
NATO fastholder sin to-spors tilgang til
Rusland med afskrækkelse og forsvar kombineret med
åbenhed for dialog. NATO har siden Ruslands ulovlige
annektering af Krimhalvøen i 2014 og destabiliserende
aktiviteter i det østlige Ukraine løbende
iværksat en række defensive tiltag for at sikre en
troværdig afskrækkelses- og forsvarsprofil mod
øst. Danmark har som led i de generelle
alliancemæssige forpligtelser løbende bidraget til at
understøtte NATOs kollektive forsvar.
Som led i NATOs øgede beredskab har
Danmark behov for at kunne stille en række militære
bidrag til rådighed med henblik på indsættelse i
relevante militære indsatser som en del af NATOs kollektive
forsvar. Formålet er at demonstrere NATO-landenes
alliancesolidaritet og understrege viljen til at beskytte NATOs
befolkning og territorium mod enhver aggression.
II. Der anmodes om Folketingets samtykke til at kunne
indsætte danske militære bidrag til støtte for
NATOs kollektive forsvar i forbindelse med NATOs øgede
beredskab frem til udgangen af 2022. Det drejer sig om de danske
tilmeldinger til NATOs hurtige reaktionsstyrker på meget
højt beredskab (Very High Readiness
Joint Taskforce, VJTF) for 2022, som omfatter en fregat og
et transportfly. Derudover drejer det sig om Danmarks
løbende bidrag til NATOs hovedkvarterer og NATO-opererede
enheder, herunder stabs- og forbindelsesofficerer, som
understøtter alliancens kerneaktiviteter og troværdige
afskrækkelsesprofil. Yderligere drejer det sig om et nyt
dansk bidrag til NATOs luftmilitære styrkestruktur. Endelig
vil der kunne indsættes danske kampflybidrag til
håndhævelse af suverænitet i luftrummet over
NATO-landenes territorium. I forbindelse med udskiftning,
etablering og hjemtagning af bidragene kan der blive behov for
midlertidig udsendelse af yderligere op til ca. 200 personer til
bl.a. udpakning, opstilling og klargøring samt nedtagning af
faciliteter m.v., herunder etablering af
kommunikationsforbindelser.
Fregatbidraget vil være af Iver
Huitfeldt- eller af Absalon-klassen inklusiv en helikopter med en
samlet besætning på op til ca. 150 personer. Opgaverne
vil kunne omfatte alle militære maritime opgaver, herunder
medvirken til etablering af lokalt søherredømme samt
sikring af maritime forbindelsesveje og retten til fri sejlads.
Endvidere vil fregatten i en maritim ramme kunne udøve
støtte til det landmilitære og luftmilitære
område samt medvirke til efterretningsindhentning. De
nærmere opgaver for fregatbidraget fastlægges af NATOs
militære øverstkommanderende (SACEUR) afhængig
af situationens udvikling.
Transportflybidraget vil være et C-130J
transportfly med op til ca. 50 personer. Afhængig af
placering kan der dertil komme et nationalt logistisk
støtteelement samt en national kommunikationsenhed med op
til ca. 30 personer. Opgaverne vil kunne omfatte en bred vifte af
luftmilitære transportopgaver, som for eksempel transport af
personel og materiel, indsættelse af soldater, nedkastning af
forsyninger og evakuering. De nærmere opgaver for
transportflybidraget fastlægges af SACEUR afhængig af
situationens udvikling.
De løbende bidrag til NATOs
hovedkvarterer og NATO-opererede enheder består af: det
danske personelbidrag på op til ca. 25 personer til NATOs
luftbårne kontrol- og varslingssystem (NAEW/AWACS), som
anvendes til at overvåge luftrummet over NATOs territorium og
tilstødende områder samt til at føre kontrol
med NATOs militære fly, det danske personelbidrag på op
til ca. 20 personer til NATOs droneovervågningssystem (AGS),
som gennemfører overvågning til søs og på
landjorden til støtte for NATOs operationer og øvrige
indsatser, det danske kommunikationskompagni på op til ca. 70
personer, der i rammen af NATO støtter NATO-operationer med
at etablere signalforbindelser i et givent område,
såvel som mellem hovedkvarterer.
Det danske bidrag til håndhævelse
af suverænitet i luftrummet over NATO-landenes territorium
vil bestå af op til 20 F-16 kampfly med op til ca. 250
personer. Herudover vil der blive udsendt jordudstyr til
støtte for driften af kampflyene. Der vil kunne ske
overførsel af personel og materiel fra det eksisterende
danske styrkebidrag til NATOs håndhævelse af
suverænitet i luftrummet over Estland, Letland og Litauen som
led i NATOs integrerede luftforsvar jf. folketingsbeslutning B 210
af 2. juni 2004.
Bidraget til NATOs luftmilitære
styrkestruktur består af et personelbidrag på op til
ca. 25 personer til NATOs Joint Force Component, som skal
udføre kommando- og kontrolopgaver med at styre fly under
NATOs kontrol.
Cyberkapaciteter vil kunne indgå i den
danske militære indsats. Kapaciteterne vil kunne
indsættes selvstændigt eller som en del af de
øvrige danske militære indsatser.
III. Den danske forsvarschef bevarer fuld kommando over de
danske bidrag. Retten til at indsætte enhederne i
opgaveløsning delegeres til SACEUR i overensstemmelse med
fastlagte kommando- og kontrolforhold.
Cyberkapaciteten vil udelukkende være underlagt dansk
kommando- og instruktionsbeføjelse.
De danske militære bidrag vil
gennemføre aktiviteter inden for rammerne af NATOs
operationsplaner og magtanvendelsesdirektiver. De danske bidrag vil
således bl.a. have adgang til at anvende magt i selvforsvar
og i forsvar af allierede styrker og territorium.
Indsættelsen sker i forsvars- og
afskrækkelsesøjemed, men under særlige
omstændigheder, der er nærmere beskrevet i NATOs
operationsplaner og magtanvendelsesdirektiver, er der endvidere
mulighed for magtanvendelse til at gennemføre de af NATO
pålagte opgaver.
Operationsområdet for de danske bidrag
vil være NATO-landenes geografiske ansvarsområde samt
internationalt farvand og luftrum. Operationsområdet for
danske enheder forventes hovedsageligt at være alliancens
østligst beliggende lande, f.eks. Estland, Letland, Litauen,
Polen, Rumænien og Bulgarien og tilhørende farvand og
luftrum. De nærmere operationsområder for de danske
bidrag fastlægges af SACEUR afhængig af
situationens udvikling.
IV. Det kan ikke udelukkes, at der undtagelsesvist vil kunne
forekomme dansk frihedsberøvelse af personer. En
tværministeriel taskforce vil håndtere særlige
situationer med frihedsberøvede personer, hvis behovet
skulle opstå.
V. Det folkeretlige grundlag for de danske militære bidrag
vil være retten til kollektivt selvforsvar, jf. FN-pagtens
artikel 51, samtykke fra de relevante stater, hvor bidragene
indsættes, samt havretten, herunder FNs havretskonvention,
der bl.a. indeholder regler om fri sejlads. De danske bidrag vil
være underlagt folkeretten, herunder den humanitære
folkeret.
VI. Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) har oplyst, at
på trods af den sikkerhedspolitiske krise mellem Rusland og
Vesten er det fortsat usandsynligt, at Rusland ønsker en
åben militær konflikt med NATO. Rusland vil derfor
være meget opmærksom på at undgå, at dets
militære initiativer, herunder i Ukraine, udløser en
væbnet konflikt med NATO. Ruslands ledelse træffer
hurtige beslutninger i en snæver kreds af mennesker, der
nærer dyb mistro til Vestens intentioner over for Rusland.
Det skaber en risiko for, at Rusland i en krise som den
nuværende misforstår NATOs hensigter og militære
dispositioner. Det kan i sidste ende føre til, at Rusland
reagerer skarpere end forventet og eventuelt med militære
midler. Foreløbigt har den nuværende krise dog ikke
øget denne risiko væsentligt i Danmarks
nærområde, da der i forvejen er et betydeligt
aktivitetsniveau i Østersøregionen fra både
NATO og Rusland. Ruslands militære adfærd i regionen
har derudover flere gange i løbet af de seneste år
haft en provokerende og aggressiv karakter. FE vurderer derfor, at
der INGEN direkte militær trussel er mod de danske fregat- og
transportflybidrag tilmeldt VJTF såvel som bidrag i rammen af
øvrige NATO-enheder. Situationen omkring Ukraine er samtidig
dynamisk og kan udvikle sig meget hastigt. En omfattende russisk
invasion af Ukraine vil medføre stor russisk militær
aktivitet nær flere NATO-landes territorium. Dermed stiger
risikoen for utilsigtede hændelser og misforståelser
også. Den russiske militære trussel mod danske
VJTF-bidrag og bidrag i rammen af øvrige NATO-enheder kan
derfor ændre sig med meget kort varsel. Rusland
forsøger i vid udstrækning at fremstille den
nuværende krise som et resultat af NATOs aggressive
fremfærd og ageren over for Rusland. Rusland kan udnytte
yderligere danske og allieredes bidrag til VJTF eller bidrag i
rammen af øvrige NATO-enheder til at gennemføre
desinformationskampagner rettet mod Ruslands egen befolkning
såvel som et vestligt publikum. Truslen for påvirkning
og desinformation er derfor MEGET HØJ. FE vurderer, at
truslen fra spionage og cyberspionage mod danske bidrag til VJTF og
bidrag i rammen af øvrige NATO-enheder er MEGET HØJ.
FE vurderer, at truslen fra cyberkriminalitet mod danske bidrag til
VJTF og bidrag i rammen af øvrige NATO-enheder er MEGET
HØJ. FE vurderer, at truslen fra cyberaktivisme mod danske
bidrag i rammen af øvrige NATO-enheder er LAV. FE vurderer,
at truslen fra destruktive cyberangreb mod danske bidrag til VJTF
og bidrag i rammen af øvrige NATO-enheder er LAV.
VII. Da de danske militære bidrag vil indgå i
indsatser, hvor det ikke kan udelukkes, at der vil blive anvendt
militære magtmidler, forelægges sagen for Folketinget
under henvisning til grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning
om, at Folketinget giver sit samtykke til indsættelse af de
danske bidrag.
VIII. Regeringen vil løbende vurdere de danske bidrags
sammensætning med henblik på at sikre en effektiv
opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere eller forlænge bidragene
væsentligt, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring i forhold til de beskrevne opgaver
eller operationsområde, vil regeringen rådføre
sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom eller om
nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.
IX. Indsættelser, jf. indeværende
beslutningsforslag, vil ændre på den forudsatte brug af
de nævnte bidrag, hvilket vil indebære merudgifter i
forhold til det forudsatte i dag. Ved indsættelse af de
nationale bidrag vil de nærmere opgaver samt
operationsområde for de tilmeldte kapaciteter afhænge
af situationens udvikling. Dette medfører, at der er
uafklarede forhold relateret til operationsmønster og
indsættelseslængde. Der er derfor for nuværende
ikke tilstrækkeligt grundlag til at estimere merudgifterne
ved indsættelse, der imidlertid må forventes
betydelige. Regeringen vil sikre de nødvendige ressourcer
til at håndtere Forsvarets opgaver.