Fremsat den 12. oktober 2021 af Ellen Trane Nørby (V),
Marlene Ambo-Rasmussen (V), Marie Bjerre (V),
Stén Knuth (V),
Anni Matthiesen (V) og Kenneth Mikkelsen (V)
Forslag til folketingsbeslutning
om indsats mod mobning
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag i folketingsåret 2021-22, der
ophæver solnedgangsklausulen for Den Nationale Klageinstans
mod Mobning. Folketinget pålægger desuden regeringen at
fremsætte lovforslag om at indføre en mulighed for, at
skoleejerne kan pålægges et erstatningsansvar over for
forurettede i klagesager om mobning, hvor skolen ikke har levet op
til sine forpligtelser. Endelig pålægger Folketinget
regeringen at invitere relevante interesseorganisationer til i
samarbejde med regeringen at opdatere aktionsplanen til
forebyggelse og bekæmpelse af mobning.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund for forslaget
Alle børn og unge fortjener en god
skolegang med en positiv social udvikling, venskaber og trivsel.
Modsætningen til en sådan skolegang er mobning.
Mobning er et forfærdeligt onde, som kan
sætte sig i kroppen resten af livet. Derfor har Venstre i
årevis arbejdet for, at elever i grundskoler og på
ungdomsuddannelser skal sikres en skolegang uden mobning. Venstre
ønsker, at ingen bliver mobbet.
I 2017 blev Den Nationale Klageinstans mod
Mobning derfor oprettet af den daværende regering (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) sammen med et
bredt flertal i Folketinget bestående af Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti.
Baggrunden for at oprette klageinstansen var
bl.a., at en trivselsmåling i folkeskolen viste, at 20 pct.
af alle elever inden for det sidste år havde oplevet at blive
mobbet, og at seks ud af ti elever, der oplevede mobning,
også blev mobbet det efterfølgende år. Derudover
viste en undersøgelse fra Red Barnet og Skole og
Forældre fra 2015, at 36 pct. af folkeskolerne ikke havde den
lovpligtige antimobbestrategi.
I juni 2020 blev den officielle evaluering af
Den Nationale Klageinstans mod Mobning fremlagt, jf. Epinion,
Evaluering af Den Nationale Klageinstans mod Mobning, juni 2020. Af
evalueringen fremgår det bl.a., at 20 pct. af
forældrene inden for de seneste tre år har oplevet, at
deres barn er blevet mobbet. Det understreger, at problemet med
mobning stadig er udbredt på landets skoler. Hertil angiver
84 pct. af landets uddannelsesinstitutioner i evalueringen, at der
findes mobning på skolen.
Evalueringen viser, at brugen af
klageinstansen er stigende, at forældrene oplever
klageinstansen som vigtig, og at instansens afgørelser
bidrager til, at forvaltningen og skolelederne i højere grad
efterlever de lovmæssige procedurer vedrørende
mobning.
Evalueringen identificerer også
områder, hvor der er plads til forbedring. Forslagsstillerne
bemærker hertil, at børne- og undervisningsministeren
selvfølgelig bør afsøge mulighederne for at
løse disse udfordringer.
Ophævelse af
solnedgangsklausul
Klageinstansen har, jf. § 3, stk. 2, i
lov nr. 311 af 4. april 2017, en solnedgangsklausul, som betyder,
at klageinstansen vil ophøre den 31. juli 2022, medmindre
Folketinget vedtager et lovforslag, der udskyder eller
ophæver klausulen.
Forslagsstillerne konstaterer, at regeringen
på trods af evalueringens positive resultater ikke fremsatte
lovforslag om ophævelse af solnedgangsklausulen i
folketingsåret 2020-21.
På den baggrund konstaterer
forslagsstillerne med bekymring, at regeringen skaber usikkerhed
for landets forældre i forhold til, om de fremover vil have
mulighed for at klage til en myndighed, hvis de oplever, at deres
barns skole ikke håndterer problemerne med mobning.
Forslagsstillerne finder det paradoksalt, at
en regering, der ledes af en selvudnævnt
»børnenes statsminister« tilsyneladende har en
blind vinkel i forhold til udfordringerne med mobning -
særlig i betragtning af at Socialdemokratiet selv var med i
aftalen om oprettelsen af klageinstansen i 2016.
Forslagsstillerne har noteret sig, at det af
lovkataloget nu fremgår, at regeringen påtænker
at fremsætte lovforslag, der udskyder solnedgangsklausulen.
Forslagsstillerne mener dog, at klausulen helt skal ophæves,
så der ikke skabes usikkerhed om klageinstansens
betydning.
Erstatningsansvar
Forslagsstillerne ønsker at bygge
videre på klageinstansens positive resultater og sikre
forældre og børn en større sikkerhed. Derfor
ønsker vi i Venstre, inspireret af Sverige, at give mulighed
for, at Den Nationale Klageinstans mod Mobning, i særlig
grove tilfælde skal kunne pålægge skoleejerne,
dvs. kommunen, ejerkredsen bag en friskole eller selvejende
institutioner at betale erstatning til det forurettede barn. Hermed
menes de tilfælde, hvor klageinstansen finder, at skolen ikke
har levet op til sine forpligtelser. Det er ikke forslagsstillernes
hensigt, at erstatningen skal have en størrelse, der
ruinerer skoleejerne, eller beriger den forurettede i al evighed.
Men en erstatning sender et stærkt signal og giver et konkret
incitament til at overholde reglerne.
Aktionsplan til forebyggelse og
bekæmpelse af mobning
I august 2016 præsenterede den
daværende Venstreregering en aktionsplan for, hvordan
forældre, skolebestyrelser, elevråd, lærere,
pædagoger, ledere, kommuner, organisationer og staten kan
indlede eller fortsætte kampen mod mobning blandt børn
og unge i alderen 0-18 år. Mary Fonden bistod med faglig
viden og sparring under udarbejdelsen af aktionsplanen. Derudover
havde en bred kreds af både interessenter og politikere givet
deres bidrag til aktionsplanens anbefalinger på to
stormøder i juni 2016.
Forslagsstillerne konstaterer, at
aktionsplanen ikke siden er blevet opdateret, men at den i 2022 vil
være 6 år gammel. Dette på trods af at
udviklingen i børn og unges brug af sociale medier er i en
kraftig udvikling, og at der siden 2016 er blevet fremlagt ny
evidensbaseret viden om mobning.
Derfor mener forslagsstillerne, at
børne- og undervisningsministeren i folketingsåret
2021-22 bør genindkalde de organisationer, der bidrog til
udarbejdelsen af aktionsplanen i 2016 (Børnerådet,
Børns Vilkår og Red Barnet og med Mary Fonden som
faglig sparringspartner), med henblik på en tidssvarende
opdatering af materialet, som tager hensyn til børnenes og
de unges nye vaner og den nyeste viden om mobning.
Økonomi
Af bemærkningerne til lovforslaget om
oprettelse af klageinstansen fremgår det, at de årlige
udgifter til klageinstansen er 3,3 mio. kr. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2016-17, tillæg
A, L 123 som fremsat.
Forslagsstillerne ønsker at prioritere
et beløb af tilsvarende størrelse årligt til
Den Nationale Klageinstans mod Mobning.
Forslagsstillerne foreslår at finansiere
det inden for rammen af Venstres finanslovsprioriteter for 2022,
hvor det foreslås, at der, som det var tilfældet i
Venstres finanslovsprioriteter i 2021, afsættes midler til en
markant styrkelse af velfærden.
Forslagsstillerne lægger til grund, at
en opdatering af aktionsplanen til forebyggelse og bekæmpelse
af mobning vil kunne finansieres inden for Børne- og
Undervisningsministeriets ramme.
Konklusion
På denne baggrund foreslås det, at
regeringen pålægges at fremsætte lovforslag om
ophævelse af solnedgangsklausulen for Den Nationale
Klageinstans mod Mobning i folketingsåret 2021-22. Det
foreslås desuden at pålægge regeringen at
fremsætte lovforslag om at indføre mulighed for, at
ejerne af skoler kan pålægges et erstatningsansvar over
for forurettede i klagesager om mobning, hvor skolen ikke har levet
op til sine forpligtelser. Endelig foreslås det, at
pålægge regeringen at invitere relevante
interesseorganisationer til i samarbejde med regeringen at opdatere
aktionsplanen til forebyggelse og bekæmpelse af mobning.
Skriftlig fremsættelse
Ellen Trane
Nørby (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indsats mod mobning.
(Beslutningsforslag nr. B 9)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.