Tak for det, og tak for nogle gode indlæg fra mine gode kolleger. Jeg vil starte med at sige, at det altid er en afvejning, om man skal lave 24 lovbehandlinger, eller om man skal prøve at samle noget, der trods alt er lidt i familie med hinanden, nemlig på det finansielle område at lave én samlet lovbehandling. Vi har valgt at gøre det sidste her, og det gør vi nogle gange, og det er egentlig ud fra ønsket om at prøve også at kunne effektivisere den tid, vi bruger på lovbehandlingen. Det betyder ikke, at vi ikke også godt vil svare på alle de spørgsmål, der måtte komme, og hvis der er behov for tekniske gennemgange, eventuelt på dele af lovforslaget, som jeg tror fru Lisbeth Bech-Nielsen efterspurgte, gør vi selvfølgelig også det. Jeg havde heller ikke forventet, at det ikke skulle være et ønske i forbindelse med så stort et kompleks som det her.
Men meget er sagt, og hovedformålet med, at vi står med det her lovforslag, er helt overordnet, at vi jo skal have lavet en række ændringer inden for hele det kompleks, der hedder den finansielle lovgivning her i kongeriget. Meningen er, at både forbrugere og dem, der investerer, skal opleve en højere grad af beskyttelse, og samtidig skal vi styrke tilsynet med de finansielle aktører. Det betyder, at vi med lovforslaget bl.a. sikrer et effektivt tilsyn, og det skal sikre, at de nye regler om bæredygtighedsrelaterede oplysninger vedrørende de finansielle tjenesteydelser bliver overholdt. Reglerne skal skabe ensartede kriterier for miljømæssigt bæredygtige økonomiske aktiviteter i EU, og det er afgørende for den grønne omstilling, at investorer kan have tillid til de oplysninger, der gælder, særlig på det grønne og bæredygtige område, så man ikke bliver fanget i at investere i noget, der er et forsøg på greenwashing, og derfor er det jo, som også hr. Jens Rohde siger, rigtig vigtigt. Selv om taksonomi kan være et lidt stramt begreb at arbejde med, er det jo det, det handler om, altså beskyttelsen imod greenwashing og en sikring af en fælles forståelse af, hvad der reelt er grønt, også i en investeringsmæssig sammenhæng.
Så sikrer vi også med lovforslaget et dansk tilsyn med de udenlandske betalingssystemer, som er af afgørende betydning for den danske betalingsinfrastruktur. Det er rigtig afgørende for danske borgere og virksomheder, at betalingssystemer fungerer både sikkert og effektivt – det er f.eks. en forudsætning for, at vi kan få udbetalt løn og pension – og for at betaling for køb af varer og betaling af regninger også kan ske, uden at der er forsinkelser, og uden at vi bliver sat tilbage til en tid, vi ikke ønsker os tilbage til. Derfor er det vigtigt, at vi også underlægger betalingssystemerne et dansk tilsyn og et dansk tilladelseskrav.
Så er der hele whistleblowerområdet. Fru Mona Juul spurgte jo til det her med, om der er steder, hvor vi faktisk går lidt længere, og det gør vi faktisk på whistleblowerområdet, og det skulle også meget gerne være optrykt i de almindelige bemærkninger. Det er for at sikre et både højt og ensartet beskyttelsesniveau af whistleblowere, når vi ser på tværs af den finansielle sektor, og derfor er det, vi foreslår her, at vi sætter den lov om at beskytte whistleblowere i kraft også for de finansielle virksomheder, som ikke er direkte omfattet af den lov. Det vil altså give en mere ensartet beskyttelse på tværs af den finansielle sektor af whistleblowere.
Så er der, som det er blevet nævnt nogle gange, også det her med en ny og fremtidssikret model for udpegning af de systemisk vigtige finansielle institutter, altså SIFI-bankerne, og det – som svar til hr. Torsten Schack Pedersen – der er det nye her, er, at vi udvider fra i dag at vurdere på 3 kriterier til at vurdere på 12 kriterier, og på den måde får vi en ensretning af den måde, vi udpeger SIFI-institutter på, med det øvrige EU. Kravene til, når man så er SIFI, forandres ikke med det, der ligger her – det er i forhold til spørgsmålet om byrde, der blev stillet tidligere – og den vurdering, jeg foreløbig har set, er, at det formentlig vil være de samme institutter, der vil ifalde en udpegning. Det er et svar til hr. Rune Lund. Nu blev det rejst i debatten, og det er i hvert fald noget af det, vi kunne svare på allerede her.
Det er teknisk, det tjener et godt formål; der er altid nogle dele af det, som kan belyses yderligere, og det står vi meget gerne til rådighed for, for som jeg siger, kan vi prøve at komme så langt, vi kan, med de skriftlige opklaringer, og ellers tager både udvalget og ordførerne bare fat, og så laver vi selvfølgelig en teknisk gennemgang af det, der er efterspørgsel på. Tak.