Tillægsbetænkning afgivet af
Finansudvalget den 9. december 2021
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Flertallet vil stemme for de
ændringsforslag, som vil blive stillet af
finansministeren.
Et mindretal i
udvalget (V) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil redegøre
for sin stilling til de ændringsforslag, som vil blive
stillet.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil redegøre
for sin stilling til de ændringsforslag, som vil blive
stillet.
Et tredje
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil redegøre
for sin stilling til de ændringsforslag, som vil blive
stillet.
Et fjerde
mindretal i udvalget (LA) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de ændringsforslag, som vil
blive stillet.
Nye Borgerlige, Frie Grønne,
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af
tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget udtaler, at
danske virksomheder melder om rekordstor mangel på
kvalificeret arbejdskraft. Desværre er regeringens forslag
til finanslov fuldstændig blottet for svar på, hvordan
regeringen vil håndtere den udfordring.
Derved risikerer Danmark at tabe opsvinget
på gulvet, fordi den socialdemokratiske regering og de
partier, som er en del af finanslovsaftalen for 2022, ikke er
parate til at træffe de nødvendige beslutninger i
tide.
Det vil både på kort og langt
sigt koste vækst, velstand og danske arbejdspladser, hvilket
er forudsætningen for Danmarks fælles velfærd og
den grønne omstilling. Det bekymrer Venstre.
Regeringen gør
Danmark fattigere - og begrænser dermed vores
muligheder
Den socialdemokratiske regering har
desværre ikke svaret på de udfordringer, Danmark
står over for. Og regeringen risikerer tilmed at gøre
problemerne værre.
For regeringen fører en politik, der
aktivt gør Danmark fattigere, som gør det dyrere at
være dansker, og som trækker tusindvis ud af det
arbejdende fællesskab. Med forslag til finanslov for 2022
forlænger regeringen bl.a. de højere ydelser til
især arbejdsløse indvandrere, hvilket gør det
mindre attraktivt at tage et arbejde og bidrage til
fællesskabet - og regeringen og aftalepartierne
fortsætter dermed deres lempelser af
udlændingepolitikken.
Forslag til finanslov 2022 øger ikke
på anden vis arbejdsudbuddet eller sikrer, at virksomhederne
i fremtiden kan få adgang til den arbejdskraft, de i så
høj grad efterspørger.
Samtidig har regeringen hævet - eller
foreslået at hæve - skatter, afgifter og gebyrer
næsten 50 gange for mere end 12 mia. kr. Det er det stik
modsatte af, hvad der gavner dansk økonomi. Med
finanslovsaftalen for 2022 tager regeringen og aftalepartiene endnu
et skridt i den forkerte retning ved at afskaffe
håndværkerdelen i boligjobordningen, så det
bliver dyrere at klima- og energirenovere sin bolig.
Samlet set reducerer regeringens politik
dansk velstand med 14 mia. kr. Det svækker muligheden for
f.eks. at prioritere velfærden og den grønne
omstilling.
Det er den helt forkerte vej at gå.
Der er brug for langt større ambitioner. Venstre vil stoppe
skattestigningerne og i stedet sikre, at det bedre kan betale sig
at arbejde, så vi får flere med i det arbejdende
fællesskab.
Venstre har fremlagt vores
finanslovsprioriteter for 2022, som viser vejen til et rigere,
friere og grønnere Danmark, hvor vi giver danskerne mere
frihed og flere muligheder.
Venstres finanslovsprioriteter for 2022
anviser forslag til at øge beskæftigelsen med over
25.000 personer. Når flere er en del af det arbejdende
fællesskab, har vi bedre råd til at prioritere de ting,
vi gerne vil.
Venstre viser, at det kan lade sig
gøre - både på kort og langt sigt - fuldt
finansieret at sikre flere i det arbejdende fællesskab,
investere i at udvikle velfærden, føre en stram og
konsekvent udlændingepolitik og gennemføre en
ambitiøs grøn omstilling uden at hæve skatter
og afgifter.
Flere arbejdspladser
og vækst i en grøn omstilling
Med Venstres finanslovsprioriteter viser vi
vejen til at nå Venstres mål om at øge
arbejdsudbuddet med 25.000 personer i 2025. For det skal sikres, at
danske virksomheder har adgang til den arbejdskraft, de har brug
for.
Det vil Venstre gøre, samtidig med
at vi holder skatterne i ro, og at vi investerer i den
grønne omstilling, for klimaforandringerne er alvorlige. De
kræver handling. Og den grønne omstilling kræver
store investeringer. Samtidig kan klimapolitik være rigtig
god erhvervspolitik. Derfor skal den grønne omstilling
bruges til at skabe vækst og nye arbejdspladser, på
ryggen af at Venstre prioriterer en sund økonomi og gode
rammevilkår til vores virksomheder.
Med afskaffelsen af
håndværkerdelen i boligjobordningen bliver det
både dyrere at klima- og energirenovere sin bolig, samtidig
med at regeringen hæver skatten for helt almindelige
danskere. Det er skidt for både klimaet og for danskernes
pengepung.
Der kan derimod skabes flere danske
arbejdspladser, samtidig med at der udvikles nye grønne
løsninger, der kan eksporteres internationalt. Ved at
føre en ansvarlig økonomisk politik og ved at sikre
et skatte- og afgiftssystem, der giver incitamenter til at omstille
sig, vil Venstre skubbe på for en ambitiøs og
markedsdrevet grøn omstilling. Derfor har Venstre bl.a.
foreslået at forhøje loftet over
beskæftigelsesfradraget, sikre en mere rimelig dimittendsats
og give folkepensionister mere frihed til at arbejde, hvis de
ønsker det. Det sikrer, at det kan betale sig at
arbejde.
Desværre har Danmark en regering, der
fører en politik, som reducerer arbejdsudbuddet
væsentligt. Siden regeringen overtog regeringsansvaret i
2019, har den gennemført politik, der hiver mere end 10.000
personer ud af arbejdsmarkedet. Finanslovsaftalen for 2022
gør kun problemerne værre. Det gør Danmark
fattigere - også på længere sigt.
En fornyet offentlig
sektor med mennesket i centrum
Velfærdssamfundet er til for
mennesket - eller sådan bør det i hvert fald
være. Desværre ses det alt for ofte, at systemets logik
står over hensynet til det enkelte individ: Ældre, der
ikke har indflydelse på, hvem der kommer og gør rent i
deres hjem. Unge mennesker, som skal tvangsfordeles på
gymnasier. Syge eller barnløse, der ikke kan modtage den
rette behandling, fordi sundhedsvæsenet på nogle
områder er utidssvarende.
For Venstre er det frie valg helt centralt.
Venstre ønsker at give danskerne mulighed for at vælge
det velfærdstilbud, som passer bedst til dem. Mennesker er
forskellige og har forskellige behov. Det skal vores
velfærdssamfund afspejle - og det kræver innovation og
forskellige tilbud at vælge imellem, offentlige såvel
som private. Dem vil Venstre understøtte. Det er en vigtig
prioritet i Venstres finanslovsforslag.
For selv om den offentlige sektor
løfter en stor opgave, så er den ikke ene om at levere
velfærd til danskerne. Den private sektor spiller gennem det
frie valg en stor rolle i at levere den kvalitet, som danskerne
efterspørger. Og den private og offentlige sektor styrker
hinanden gennem gensidig udvikling.
Den socialdemokratiske regering
tænker det grundlæggende anderledes og angriber gang
på gang private velfærdstilbud og underminerer samtidig
danskernes frie valg. I den socialdemokratiske regerings
øjne handler det ikke om at skabe et velfungerende
velfærdssamfund, der er til for den enkelte, men om at
fastholde og udvide den statslige styring. De ser private
leverandører som trusler mod de offentlige tilbud, og
mangfoldigheden må vige for statslige one size fits
all-løsninger. Venstre synes, at det er en skam, at
regeringen er endt i en ideologisk blindgyde og gang på gang
ender med at begrænse danskernes frie valg.
Venstre vil derimod f.eks. give gravide
frit valg til at vælge mellem et offentligt eller privat
tilbud på fødeområdet, udbrede friplejehjem,
udvide frikommuneforsøg til alle kommuner og flere
velfærdsområder og styrke det frie valg for danskere i
fertilitetsbehandling.
Når det kommer til velfærd,
så er det for Venstre helt afgørende, at pengene
tjenes, før vi bruger dem. Det er den ansvarlige vej.
Regeringen har fremsat en såkaldt
velfærdslov. Med velfærdsloven vil regeringen forpligte
den til enhver tid siddende regering til hvert år at bruge
flere penge på velfærd. Regeringen siger dog intet om,
hvor pengene skal komme fra. Regeringen viser her endnu en gang, at
den ikke er optaget af at gøre Danmark rigere, og den har
ingen bud på, hvordan Danmark også i fremtiden skal
have råd til at investere i velfærden.
Venstre foreslår derimod at
ændre velfærdsloven til en vækst- og
velfærdslov. Med en vækst- og velfærdslov vil vi
sikre, at dansk velstand øges, før vi kan bruge flere
penge på velfærd, og at pengene ikke findes ved, at
skatterne hæves.
En stram og konsekvent
udlændingepolitik med plads til dem, der vil
fællesskabet
For Venstre er det afgørende, at der
er styr på flygtninge- og migranttilstrømningen til
Danmark og Europa. Danmark må aldrig gå hen og blive en
asylmagnet. Det kræver en stram og konsekvent
udlændingepolitik.
Vi skal sikre, at de asylansøgere og
migranter, der kommer til Danmark, opfører sig ordentligt,
forsørger sig selv, bidrager til fællesskabet og
bliver en aktiv del af det danske samfund, så længe de
er i Danmark. Det er en forudsætning for
sammenhængskraften.
Mange udlændinge, som er kommet til
Danmark, har taget vores land og værdier til sig. Men der er
også en stor gruppe, som lever i parallelsamfund - samfund,
hvor dansk kan virke som et fremmedsprog, og hvor normen ikke er,
at mor og far går på arbejde. Den mislykkede
integration er dyr for Danmark.
Derfor er Venstre bekymret over, at
regeringen og resten af aftalepartierne fastholder de høje
ydelser særlig til arbejdsløse indvandrerfamilier.
Partierne har allerede hævet integrationsydelsen, og med
finansloven for 2022 forlænges de ekstra offentlige ydelser
til især arbejdsløse indvandrere.
Venstre er også bekymret over, at
regeringen har droppet at levere på løftet om et nyt
udrejsecenter. Regeringens eget forslag om at placere gruppen af
kriminelle udviste på et center på Langeland blev
droppet efter pres fra bl.a. Venstre. Men regeringen har endnu ikke
foreslået nogen erstatning. Det var og er uholdbart, at dybt
kriminelle udlændinge, som ikke har ret til at være i
Danmark, skaber utryghed og ufred.
Venstre ønsker at tilbagerulle de
høje ydelser, som regeringen har indført til
især arbejdsløse indvandrere, og Venstre vil
indføre en arbejdspligt for flygtninge og indvandrere.
Derudover vil Venstre etablere et tredje udrejsecenter og
afsætte midler til en mere smart grænsekontrol. Det er
uholdbart, at dybt kriminelle udlændinge, som ikke har ret
til at være i Danmark, skaber utryghed og ufred omkring
Kærshovedgård i Midtjylland. Og regeringens manglende
vilje til at tage hånd om problemerne - trods løfter
om det modsatte - bekymrer Venstre, for også her er
regeringens forslag til finanslov for 2022 blottet for
løsninger.
Et stærkt
Danmark i verden, hvor vi tager ansvar for verden omkring
os
Venstre mener, at Danmark skal løfte
sin del af ansvaret, så vi sammen med vores NATO-allierede
fortsat kan sikre fred og stabilitet, for den
sikkerhedsmæssige situation for Danmark og vores allierede er
alvorlig. Den internationale verdensorden er under forandring.
Verden slutter ikke ved Kruså,
hvilket ellers ofte virker som udgangspunktet for, hvordan
regeringen fører udenrigs-, forsvars- og sikkerhedspolitik.
Danmark kan ikke dukke sig og håbe, at de andre tager ansvar.
Vi skal selv bidrage aktivt og engagere os.
Det kræver, at vi er villige til at
investere i forsvaret af os selv og vores NATO-allierede. Sidst
Venstre havde regeringsansvaret, stod vi i spidsen for flere
ambitiøse skridt hen imod
2-procentsmålsætningen. Der blev indgået et
ambitiøst forsvarsforlig, der hvert år giver flere
penge til Forsvaret, og Danmark indgik en tillægsaftale, som
samlet set lagde sporene til, at Danmark når 1,5 pct. af bnp
i 2023. Vi bliver dog i de kommende forligsperioder nødt til
at investere endnu mere i vores forsvar og vores sikkerhed,
så vi bevæger os mod NATO's målsætning om
at anvende 2 pct. af bnp på forsvaret. For hvis vi ikke selv
er indstillet på at betale prisen for vores egen sikkerhed,
kan vi heller ikke med rimelighed forvente, at andre skal
gøre det.
Endvidere kræver det at føre
en aktivistisk udenrigspolitik, at vores udenrigstjeneste kan
følge med de voksende udfordringer, som den globale
udvikling afstedkommer. Venstre ønsker derfor at styrke den
danske udenrigstjeneste og har afsat midler til netop dette i vores
egne finanslovsprioriteter - det internationale fylder til
gengæld desværre intet i regeringens finanslov.
Regeringens forslag
til finanslov giver ikke svaret på Danmarks
udfordringer
Den socialdemokratiske regerings forslag
til finanslov for 2022 giver desværre ikke svaret på de
udfordringer, Danmark står over for. Danmark står med
en akut mangel på hænder og hoveder, som regeringen
slet ikke adresserer. Tværtimod fortsætter regeringen
og aftalepartierne bag finanslovsaftalen med at trække
mennesker ud af arbejdsmarkedet - bl.a. ved at hæve ydelserne
til især arbejdsløse indvandrere.
Regeringens politik vil gøre Danmark
fattigere. Vi ærgrer os i Venstre over, at regeringen ikke er
optaget af at sikre nye grønne løsninger og
arbejdspladser, der sikrer en sund offentlig økonomi. Det
ærgrer Venstre, at regeringen ikke har indset, at netop dette
er forudsætningen for, at der kan investeres i fornyet
velfærd med større fokus på det enkelte menneske
frem for systemet, og for, at Danmark kan gennemføre en
ambitiøs grøn omstilling uden at brandbeskatte
borgere og virksomheder og sende arbejdspladser ud af landet. Det
er Venstres vej.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
stemmer for finansloven for 2022. Dansk Folkeparti stemmer for, da
vi ønsker at være med til at sikre udbetaling af
løn, pension og andre offentlige udgifter. Derudover
ønsker Dansk Folkeparti, at staten, kommunerne og regionerne
kender deres budgetramme for det kommende regnskabsår. Dansk
Folkeparti vil stille en række af ændringsforslag til
regeringens finanslovsforslag.
Hos Dansk Folkeparti havde vi håbet
på en finanslov, hvor der blev taget højde for de
stigende el- og benzinpriser, der rammer beboere i land- og
yderområder særlig hårdt. Derfor har Dansk
Folkeparti konkret foreslået en økonomisk
håndsrækning i form af varmehjælp til ældre
og udsatte, der har et lille budget.
De seneste 2 år har været en
hård tid for mange danskere med restriktioner og
begrænset social kontakt, og derfor har vi i Dansk Folkeparti
foreslået at afsætte 250 mio. kr. til at indføre
en julecheck, der sikrer, at danske pensionister kan få en
god jul uden at bekymre sig om økonomi. Dansk Folkeparti
havde håbet på, at vores forslag om en julecheck ville
blive vel modtaget af regeringen, da julen er tiden, hvor vi samles
med vores nære i en ellers kold og mørk tid.
Det er meget utilfredsstillende for Dansk
Folkeparti, at det forhøjede børnetilskud
videreføres, på trods af at det i finansloven for 2021
blev aftalt til at være et midlertidigt tilskud.
Socialdemokratiet øger et tilskud, hvor den primære
målgruppe er udlændinge, der er uden for
arbejdsmarkedet. Det er et løftebrud fra Socialdemokratiet.
Det var en klar aftale, at det forhøjede børnetilskud
var en midlertidig løsning, så længe
Ydelseskommissionen arbejdede med sin anbefaling.
Ydelseskommissionen afleverede deres anbefaling i sommer, men der
er endnu lang vej i forhandlingerne. Det er utilfredsstillende, at
danskernes skattepenge skal betale for regeringens nøl.
Især når den selv samme pose penge kunne have
gået til nogle af dem, der gennem et langt liv har
været med til at bygge det danske samfund op.
Dansk Folkeparti er ligeledes
ærgerlig over, at der ikke i forslaget til finanslov er afsat
en dyrevelfærdspulje el.lign til gavn for dansk
dyrevelfærd.
Siden vedtagelsen af finansloven for 2021
er der desværre ikke kommet en løsning på at
få styr på situationen omkring et nyt udrejsecenter.
Det kan ikke passe, at danske borgere ikke kan færdes frit og
trygt i deres lokalområde eller nabolag, fordi de har
været uheldige at få placeret et udrejsecenter i deres
baghave. Særlig boligejerne i de områder står i
en svær økonomisk situation, da et udrejsecenter som
nabo medfører mange negative afledte konsekvenser for
lokalområdet. Dette burde der være fundet en
løsning på i forbindelse med finanslovsaftalen for
2022.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober
2021 og var til 1. behandling den 7. oktober 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Finansudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 28. oktober 2021. Lovforslaget
var til 2. behandling den 11. november 2021, hvorefter det blev
henvist til fornyet behandling i Finansudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af
betænkning er der omdelt 1 bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af
betænkning stillet 59 spørgsmål til skriftlig
besvarelse til følgende ministre:
-
Finansministeren (38 spørgsmål)
-
Erhvervsministeren (1 spørgsmål)
-
Skatteministeren (14 spørgsmål)
-
Beskæftigelsesministeren (5 spørgsmål)
- Indenrigs- og
boligministeren (1 spørgsmål).
Christian Rabjerg Madsen (S)
Thomas Jensen (S) Jens Joel (S) fmd. Jeppe Bruus (S) Mogens Jensen (S)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Annette Lind (S) Andreas Steenberg (RV)
Rune Lund (EL) Sophie Løhde (V) Thomas Danielsen (V) nfmd. Kim Valentin (V) Troels Lund
Poulsen (V) Torsten Schack Pedersen (V) René Christensen
(DF) Rasmus Jarlov (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Frie Grønne,
Danmarks Nye Venstrefløjsparti , Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |