Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 23. februar 2022
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
31 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, EL, SF, RV, KF og ALT) indstiller forslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (Bent Bøgsted (UFG)) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget er en implementering af EU's
orlovsdirektiv og udmøntningen af den politiske aftale, som
et flertal i Folketinget indgik sidste år.
EU vedtog et orlovsdirektiv for
lønmodtagere i 2019, der øremærker 9 ugers
forældreorlov til forældre i arbejde. V har
kæmpet imod i EU, og vi stemte også imod i EU.
Alligevel var der flertal for direktivet. V er et ansvarligt parti,
der står ved de aftaler, vi bliver en del af i EU, og derfor
har det været en bunden opgave at implementere
EU-direktivet.
V bemærker, at regeringens
støttepartier kæmpede for at øremærke 14
ugers barsel, og dermed ville de gå længere end
EU-direktivet. Det kæmpede V imod. Og V er tilfreds med, at
det ikke lykkedes støttepartierne at gå længere
end EU-direktivet - og længere end den model, som
arbejdsmarkedets parter anbefalede.
V har kæmpet for, at direktivet
bliver minimumsimplementeret. Det har vi sikret. Derfor er V
også med i en aftale, der sikrer minimumsimplementering af
direktivet. Det er en aftale, der skaber den størst mulige
fleksibilitet for danske familier. Og det er en aftale, som bygger
på anbefalinger fra arbejdsmarkedets parter i form af DA og
FH. V bemærker, at barslen - som i dag - er en rettighed, man
får. Der er således ikke tale om tvang.
Barslen er i dag ikke delt ligeligt mellem
forældrene i Danmark. Mens mødre holder 280 dages
barselsorlov, holder fædre 34 dage. V mener, at den ulige
fordeling af barslen kan være med til at begrænse
kvinders muligheder på arbejdsmarkedet. Med dette lovforslag
sikrer vi nu mere ligestilling mellem forældrene.
For V har det været afgørende,
at de selvstændige ikke blev omfattet af
øremærkningen. V konstaterede i forhandlingerne om
aftalen, at regeringens støttepartier kæmpede for at
gå videre end direktivet, så selvstændige
også blev omfattet af øremærket barsel. Det
kæmpede V imod. For vi skal give de selvstændige
størst mulig fleksibilitet. Det lykkedes V, at
selvstændige ikke er omfattet af den øremærkede
barsel.
Derfor kan Venstre samlet støtte
lovforslaget.
Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre og Enhedslisten
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre
og Enhedslistens medlemmer af udvalget er positive over for
lovforslaget. Ændringerne i den øremærkede
barselsorlov vil betyde, at fædre/partnere vil få de
samme rettigheder, som den fødende, hvor der tidligere har
været en markant uligestilling med kun 2 uger
øremærket barselsorlov til partneren mod 14 uger til
den fødende. Forhåbningen er, at barselsorloven i
fremtiden vil blive fordelt mere ligeligt, mens langt den
største del af orloven stadig kan fordeles frit mellem
forældrene. En mere ligelig fordeling af barselsorloven vil
have en positiv effekt på uligelønnen på det
danske arbejdsmarked og på kvinders karrieremuligheder og
livsindkomster, uanset om de får børn selv eller ej,
men det vil også være positivt for børnene, at
de får en større og tidligere tilknytning til den
anden forælder.
Partierne ønskede sig, at flere uger
blev øremærket for at skubbe hurtigere på den
udvikling, men ser forslaget her som et første og vigtigt
skridt. Partierne noterer sig med utilfredshed, at et flertal ikke
har ønsket at lade øremærkningen gælde
for selvstændigt erhvervsdrivende og ledige, og er bekymrede
for, at de positive effekter vil blive mindre. Det virker
især ikke sagligt, at flertallet først ser
øremærkning af barselsorlov til selvstændige som
et problem nu, når der frem til dette lovforslags vedtagelse
har været øremærket 14 uger til den
fødende, hvilket har medført, at der i familier, hvor
kvinden er selvstændig, er gået mange ugers orlov tabt,
uden at der har være politisk bevågenhed om dette.
Partierne er desuden meget tilfredse med
lovforslagets fleksibilitet for soloforældre og
lgbt+-familier, som gør det muligt at dele orloven mellem
mere end to forældre. Dette er den første juridiske
anerkendelse af familier med flere forældre, og det er et
vigtigt skridt fremad.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget havde
gerne set, at den øremærkede barsel var blevet lagt
oveni den eksisterende, men da det ikke kunne lade sig gøre,
støtter ALT selvfølgelig en ordning, der fremmer
ligestilling.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, EL,
SF, RV, KF, DF, LA og ALT):
1) I
nr. 7 udgår »§ 9, 2.
pkt.,«.
[Forslaget er en lovteknisk
ændring og er en konsekvens af ændringsforslag nr.
6]
2) I
nr. 11 udgår »og § 9,
1. pkt.,«.
[Forslaget er en lovteknisk
ændring og er en konsekvens af ændringsforslag nr.
6]
3) I
nr. 12 udgår »§ 9, 1.
pkt.«.
[Forslaget er en lovteknisk
ændring og er en konsekvens af ændringsforslag nr.
6]
4) Nr.
14 udgår.
[Forslaget er en lovteknisk
ændring og er en konsekvens af ændringsforslag nr.
6]
5) I
nr. 15 ændres »I § 9,
2. pkt., to« til: »To«.
[Forslaget er en lovteknisk
ændring og er en konsekvens af ændringsforslag nr.
6]
6) Nr.
16 affattes således:
»16. § 9 affattes således:
Ȥ 9. Efter den 10. uge
efter fødslen eller modtagelsen af barnet har hver af
forældrene ret til fravær i 32 uger. Faren eller
medmoren har dog ret til at påbegynde fraværet inden
for de første 10 uger efter fødslen. Er et barn
adopteret af en eneadoptant, jf. § 8, har denne forælder
ligeledes ret til at påbegynde fraværet inden for de
første 10 uger efter modtagelsen af barnet.
Stk. 2. Hvis
moren har overdraget hele eller dele af sin ret til fravær
til faren eller medmoren efter § 7 a, stk. 2, har moren ret
til at holde orlov efter stk. 1 i forlængelse af sin orlov
efter § 7, stk. 1.««
[Nyaffattelse af § 9, som
træder i kraft den 2. august 2022]
7) Nr.
17 affattes således:
»17. § 9 affattes således:
Ȥ 9. Efter den 10. uge
efter fødslen eller modtagelsen af barnet har hver af
forældrene ret til fravær i 32 uger. Faren eller
medmoren har dog ret til at påbegynde fraværet inden
for de første 10 uger efter fødslen. Er et barn
adopteret af en eneadoptant, jf. § 8, har denne forælder
ligeledes ret til at påbegynde fraværet inden for de
første 10 uger efter modtagelsen af barnet.
Stk. 2. Hvis
moren har overdraget hele eller dele af sin ret til fravær
til faren eller medmoren efter § 7 a, stk. 2, eller til en
social forælder efter § 23 b, stk. 2, har moren ret til
at holde orlov efter stk. 1 i forlængelse af sin orlov efter
§ 7, stk. 1.««
[Nyaffattelse af § 9, som
træder i kraft den 1. december 2023]
8) I
det under nr. 24 foreslåede § 15, stk. 1, 2. pkt., indsættes
efter »herom«: »og om, hvorvidt hun ønsker
at holde fravær efter § 9 i stedet«.
[Præcisering af
varslingspligten for en mor, der ønsker at overdrage sin
orlov efter fødslen til den anden forælder]
9) I
den under nr. 26 foreslåede
affattelse af § 15, stk. 3,
ændres »eller overdraget orlov til afholdelse inden for
de første 10 uger efter fødslen, jf. § 7
a« til: »overdraget orlov efter § 7 a eller
fravær efter § 9 til afholdelse inden for de
første 10 uger«.
[Præcisering af
varslingspligten for en far eller en medmor, der ønsker at
afholde fravær efter § 9 inden for de første 10
uger efter fødslen]
10)
Efter nr. 30 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
17, 1. pkt., ændres »§ 15, stk. 1-5, og
§ 16« til: »§ 15, stk. 1-5, § 16 og
§ 23 c, stk. 3«.«
[Præcisering af, at retten
til at omvarsle fravær, hvis omstændigheder gør
det urimeligt at fastholde fraværet som varslet, også
omfatter et nærtstående familiemedlem]
11) I
det under nr. 31 foreslåede § 17, 3. pkt., ændres »ret
til at afholde den resterende fraværsret« til:
»ret til at afholde den resterende del af
fraværsretten«.
[Forslaget er en sproglig
justering]
12) Nr.
32 affattes således:
»32. Overskriften til kapitel 5 affattes
således:
»Kapitel 5
Ret til
barselsdagpenge og ret til overdragelse af orlov
m.v.««
[Forslaget er en lovteknisk
ændring]
13) I
den under nr. 36 foreslåede § 21 a udgår i stk. 1, 1. pkt., »som andet end
lønmodtager i beskæftigelse,«, og efter 1. pkt.
indsættes som nyt punktum:
»Har forælderen tidligere holdt
orlov med barselsdagpenge, jf. § 21, stk. 1, som
lønmodtager i beskæftigelse, fragår disse uger i
retten efter 1. pkt.«
[Præcisering af, at en
forælder, der tidligere har udnyttet sin ret til
barselsdagpenge delvis efter § 21 som lønmodtager, er
omfattet af retten til op til 9 ugers øremærket orlov
med barselsdagpenge efter § 21 a]
14) I
den under nr. 36 foreslåede § 21 b indsættes i stk. 4 efter
»Beskæftigelsesministeren fastsætter regler
om«: », hvornår en forælder efter stk. 1,
1. pkt., anses for at have barnet boende, og om«.
[Præcisering af
bemyndigelsesbestemmelsen]
15) I
den under nr. 39 foreslåede § 23 b ændres i stk. 4 »stk. 2 og 3« til:
»stk. 2 eller 3«.
[Forslaget er en sproglig
justering]
16) I
den under nr. 39 foreslåede § 23 b ændres i stk. 5 »En kvindelig
lønmodtager« til: »En lønmodtager«,
og »stk. 1 og 2« ændres til: »stk. 1 eller
2«.
[Forslaget er en sproglig
justering]
17) I
den under nr. 39 foreslåede § 23 b ændres i stk. 6 »stk. 1-3« til:
»stk. 1, 2 eller 3«.
[Forslaget er en sproglig
justering]
18) I
den under nr. 41 foreslåede
ændring af § 24
indsættes efter »et nærtstående
familiemedlem og«: »om«.
[Præcisering af
bemyndigelsesbestemmelsen]
19)
Efter nr. 41 indsættes som nyt nummer:
»02. § 25 b, stk. 1, affattes
således:
»En lønmodtager, som er i et
ansættelsesforhold under fravær efter § 6, stk. 1,
eller § 7, stk. 1 eller 2, fravær overdraget efter
§ 7 a, stk. 1, eller fravær efter § 8, stk. 6, 1.
pkt., eller § 9, stk. 2, i indtil 10 uger efter barnets
fødsel eller modtagelse, optjener ret til ferie med
ferieydelse, uanset om der er udbetalt barselsdagpenge under
fraværet. En far eller medmor, som er omfattet af § 21
c, stk. 1, optjener tilsvarende ret til ferie med ferieydelse for
fravær, der holdes indtil 10 uger efter barnets fødsel
eller modtagelse.««
[Tilpasning af reglerne om
optjening af ferieydelse]
20)
Efter nr. 41 indsættes som nyt nummer:
»03. § 25 b, stk. 1, affattes
således:
»En lønmodtager, som er i et
ansættelsesforhold under fravær efter § 6, stk. 1,
eller § 7, stk. 1 eller 2, fravær overdraget efter
§ 7 a, stk. 1, fravær efter § 8, stk. 6, 1. pkt.,
eller § 9, stk. 2, i indtil 10 uger efter barnets
fødsel eller modtagelse eller fravær overdraget efter
§ 23 b, stk. 1, optjener ret til ferie med ferieydelse, uanset
om der er udbetalt barselsdagpenge under fraværet. En far
eller medmor, som er omfattet af § 21 c, stk. 1, optjener
tilsvarende ret til ferie med ferieydelse for fravær, der
holdes indtil 10 uger efter barnets fødsel eller
modtagelse.««
[Tilpasning af reglerne om
optjening af ferieydelse]
21)
Efter nr. 41 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
25 b, stk. 5 og 7, ændres
»§ 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 6, 1.
pkt.,« til: »stk. 1,«.«
[Tilpasning af reglerne om
optjening af ferieydelse]
22)
Efter nr. 41 indsættes som nyt nummer:
»05. § 25 d, stk. 1, affattes
således:
»En person, som ikke er i et
ansættelsesforhold under fravær efter § 6, stk. 1,
eller § 7, stk. 1 eller 2, fravær overdraget efter
§ 7 a, stk. 1, eller fravær efter § 8, stk. 6, 1.
pkt., eller § 9, stk. 2, i indtil 10 uger efter barnets
fødsel eller modtagelse, optjener ret til ferieydelse,
når der udbetales barselsdagpenge under fraværet. En
far eller medmor, som er omfattet af § 21 c, stk. 1, optjener
tilsvarende ret til ferieydelse, når der udbetales
barselsdagpenge for fravær, der holdes indtil 10 uger efter
barnets fødsel eller modtagelse.««
[Tilpasning af reglerne om
optjening af ferieydelse]
23)
Efter nr. 41 indsættes som nyt nummer:
»06. § 25 d, stk. 1, affattes
således:
»En person, som ikke er i et
ansættelsesforhold under fravær efter § 6, stk. 1,
eller § 7, stk. 1 eller 2, fravær overdraget efter
§ 7 a, stk. 1, fravær efter § 8, stk. 6, 1. pkt.,
eller § 9, stk. 2, i indtil 10 uger efter barnets
fødsel eller modtagelse eller fravær overdraget efter
§ 23 b, stk. 1, optjener ret til ferieydelse, når der
udbetales barselsdagpenge under fraværet. En far eller
medmor, som er omfattet af § 21 c, stk. 1, optjener
tilsvarende ferieydelse, når der udbetales barselsdagpenge
for fravær, der holdes indtil 10 uger efter barnets
fødsel eller modtagelse.««
[Tilpasning af reglerne om
optjening af ferieydelse]
24)
Efter nr. 45 indsættes som nyt nummer:
»07. I §
29, stk. 2, udgår »og 3«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 42, om ophævelse
af § 27, stk. 1, nr. 3]
25) Nr.
47 affattes således:
»47. § 30, stk. 4, 1. pkt., affattes
således:
»Et ledigt medlem af en
arbejdsløshedskasse, der ønsker at ansøge om
barselsdagpenge efter §§ 20, 21, 21 b eller 21 c, skal
senest 8 uger efter fødslen eller barnets modtagelse anmelde
fraværet til arbejdsløshedskassen.««
[Nyaffattelse af § 30, stk. 4,
1. pkt., som træder i kraft den 2. august 2022]
26) Nr.
48 affattes således:
»48. § 30, stk. 4, 1. pkt., affattes
således:
»Et ledigt medlem af en
arbejdsløshedskasse, der ønsker at ansøge om
barselsdagpenge efter §§ 20, 21, 21 b, 21 c, 23 b eller
23 c, skal senest 8 uger efter fødslen eller barnets
modtagelse anmelde fraværet til
arbejdsløshedskassen.««
[Nyaffattelse af § 30, stk. 4,
1. pkt., som træder i kraft den 1. december 2023]
Til § 2
27) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
§ 1, nr. 1-16, 18-23, 25, 27-33, 35-38, 40, 02, 04, 05, 42-45,
07, 47 og 49, træder i kraft den 2. august 2022.«
[Konsekvensrettelse som
følge af ændringsforslag nr. 19, 21, 22 og 24]
28) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 17, 01, 34, 39, 41, 03, 06, 46 og 48, træder i
kraft den 1. december 2023.«
[Konsekvensrettelse som
følge af ændringsforslag nr. 10, 20 og 23]
29) I
stk. 4 indsættes som 2. pkt.:
»For forældre til et barn, der
er født før den 2. august 2022, finder de hidtil
gældende regler anvendelse.«
[Præcisering af, at
forældre til et barn, der er født før den 2.
august 2022, er omfattet af de hidtil gældende regler]
30) Stk.
5 affattes således:
»Stk. 5.
§ 1, nr. 17, 01, 34, 39, 41, 03, 06, 46 og 48, finder
anvendelse for forældre til et barn, der er født eller
modtaget den 1. januar 2024 eller senere.«
[Konsekvensrettelse som
følge af ændringsforslag nr. 10, 20 og 23]
Til § 3
31) I
stk. 3 indsættes som 3. pkt.:
»En lønmodtager skal med 8
ugers varsel underrette arbejdsgiveren om afholdelse af orlov efter
stk. 1.«
[Fastsættelse af frist for
lønmodtagers varsling af arbejdsgiver om afholdelse af orlov
med barselsdagpenge efter stk. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1-5
Ændringsforslagene er en lovteknisk
ændring som følge af ændringsforslag nr. 6, hvor
det foreslås at nyaffatte § 9.
Til nr. 6
Indledningsvis bemærkes det, at
ændringsforslag nr. 6 og nr. 7 vedrører forslag til en
nyaffattelse af barselslovens § 9. Der affattes to nye
bestemmelser, da bestemmelserne har forskellig ikrafttræden.
Nr. 5 skal træde i kraft den 2. august 2022 og nr. 6 skal
træde i kraft den 1. december 2023.
Det fremgår af den gældende
§ 9, at efter den 14. uge efter fødslen eller
modtagelsen af barnet har hver af forældrene ret til
forældreorlov i 32 uger. Faderen eller medmoderen har dog ret
til at påbegynde forældreorloven inden for de
første 14 uger efter fødslen.
Det foreslås, at § 9 nyaffattes,
således at de foreslåede ændringer i det
fremsatte lovforslag til § 9 indgår i den nyaffattede
bestemmelse i § 9. Derudover indeholder
ændringsforslaget et nyt forslag i stk. 1, 3. pkt.
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at
efter den 10. uge efter fødslen eller modtagelsen af barnet
har hver af forældrene ret til fravær i 32 uger.
Ændringsforslaget svarer til § 1, nr. 11 og 12 i det
fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget er en konsekvens af
den foreslåede ændring til § 7, hvor retten til
fravær efter fødslen ændres fra en periode
på 14 uger til 10 uger.
Ændringsforslaget betyder, at
forældrene kan påbegynde fravær efter § 9
efter den 10. uge efter barnets fødsel eller modtagelse.
Det foreslås i stk. 1, 2. pkt., at faren eller medmoren har ret til at
påbegynde fraværet inden for de første 10 uger
efter fødslen. Ændringsforslaget svarer til § 1,
nr. 7, 14 og 15, i det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget betyder, at faren
eller medmoren, der efter den foreslåede ændring til
§ 7, stk. 3, i de første 10 uger efter barnets
fødsel eller modtagelse har ret til 2 ugers fravær,
kan påbegynde fravær efter § 9, når de 2
ugers fravær efter § 7, stk. 3, er udnyttet.
Det foreslås i stk. 1, 3. pkt., at er
et barn adopteret af en eneadoptant, jf. § 8, har denne
forælder ligeledes ret til at påbegynde fraværet
inden for de første 10 uger efter modtagelsen af barnet.
Forslaget er nyt.
Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med den foreslåede ændring af §
8, stk. 6, hvor det foreslås, at i de første 10 uger
efter modtagelsen af barnet har hver af adoptanterne ret til
fravær i 6 uger, som bortset fra 2 sammenhængende uger
ikke kan holdes samtidig.
Ændringsforslaget betyder, at en
eneadoptant har ret til at påbegynde fravær efter
§ 9 inden for de første 10 uger efter modtagelsen af
barnet.
Med ændringsforslaget sikres det, at
en eneadoptant har ret til at holde orlov efter § 9 i
umiddelbar forlængelse af de 6 ugers orlov efter den
foreslåede § 8, stk. 6, og dermed - ligesom efter de
gældende regler - har ret til at holde den samlede orlovsret
efter henholdsvis § 8, stk. 6, og § 9 i en
sammenhængende periode.
Det foreslås i stk. 2, at hvis moren
har overdraget hele eller dele af sin ret til fravær til
faren eller medmoren efter § 7 a, stk. 2, har moren ret til at
holde orlov efter stk. 1 i forlængelse af sin orlov efter
§ 7, stk. 1. Forslaget svarer til § 1, nr. 16, i det
fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget betyder, at en mor,
der efter den foreslåede § 7 a, stk. 2, har overdraget
op til 8 uger af sin ret til fravær efter § 7, stk. 1,
2. pkt., kan påbegynde fravær efter § 9 i
forlængelse af de 2 ugers orlov efter § 7, stk. 1.
Det følger af den foreslåede
§ 2, stk. 2, at bestemmelsen træder i kraft den 2.
august 2022.
Til nr. 7
Det fremgår af den gældende
§ 9, at efter den 14. uge efter fødslen eller
modtagelsen af barnet har hver af forældrene ret til
forældreorlov i 32 uger. Faren eller medmoren har dog ret til
at påbegynde forældreorloven inden for de første
14 uger efter fødslen.
Det foreslås, at § 9 nyaffattes,
således at de foreslåede ændringer i det
fremsatte lovforslag til § 9 indgår i den nyaffattede
bestemmelse i § 9. Derudover indeholder forslaget et nyt
forslag i stk. 1, 3. pkt.
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at
efter den 10. uge efter fødslen eller modtagelsen af barnet
har hver af forældrene ret til fravær i 32 uger.
Forslaget svarer til § 1, nr. 11 og 12, i det fremsatte
lovforslag.
Ændringsforslaget er en konsekvens af
den foreslåede ændring til § 7, hvor retten til
fravær efter fødslen ændres fra en periode
på 14 uger til 10 uger.
Ændringsforslaget betyder, at
forældrene kan påbegynde fravær efter § 9
efter den 10. uge efter barnets fødsel eller modtagelse.
Det foreslås i stk. 1, 2. pkt., at
faren eller medmoren har ret til at påbegynde fraværet
inden for de første 10 uger efter fødslen.
Ændringsforslaget svarer til § 1, nr. 7, 14 og 15, i det
fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget betyder, at faren
eller medmoren, der efter den foreslåede ændring til
§ 7, stk. 3, i de første 10 uger efter barnets
fødsel eller modtagelse har ret til 2 ugers fravær,
kan påbegynde fravær efter § 9, når de 2
ugers fravær efter § 7, stk. 3, er udnyttet.
Det foreslås i stk. 1, 3. pkt., at er
et barn adopteret af en eneadoptant, jf. § 8, har denne
forælder ligeledes ret til at påbegynde fraværet
inden for de første 10 uger efter modtagelsen af barnet.
Forslaget er nyt.
Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med den foreslåede ændring af §
8, stk. 6, hvor det foreslås, at i de første 10 uger
efter modtagelsen af barnet har hver af adoptanterne ret til
fravær i 6 uger, som bortset fra 2 sammenhængende uger
ikke kan holdes samtidig.
Ændringsforslaget betyder, at en
eneadoptant har ret til at påbegynde fravær efter
§ 9 inden for de første 10 uger efter modtagelsen af
barnet.
Med ændringsforslaget sikres, at en
eneadoptant har ret til at holde orlov efter § 9 i umiddelbar
forlængelse af de 6 ugers orlov efter den foreslåede
§ 8, stk. 6, og dermed - ligesom efter de gældende
regler - har ret til at holde den samlede orlovsret efter
henholdsvis § 8, stk. 6, og § 9 i en sammenhængende
periode.
Det foreslås i stk. 2, at hvis moren
har overdraget hele eller dele af sin ret til fravær til
faren eller medmoren efter § 7 a, stk. 2, eller til en social
forælder efter § 23 b, stk. 2, har moren ret til at
holde orlov efter stk. 1 i forlængelse af sin orlov efter
§ 7, stk. 1. Indholdet af forslaget svarer til § 1, nr.
17, i det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget betyder, at en mor,
der efter den foreslåede § 7 a, stk. 2, har overdraget
op til 8 uger af sin ret til fravær efter § 7, stk. 1,
2. pkt., til faren eller medmoren, eller efter den foreslåede
§ 23 b, stk. 2, har overdraget op til 8 uger af sin ret til
fravær til en social forælder, kan påbegynde
fravær efter § 9 i forlængelse af de 2 ugers orlov
efter § 7, stk. 1.
Det følger af den foreslåede
§ 2, stk. 3, at bestemmelsen træder i kraft den 1.
december 2023.
Til nr. 8
Det fremgår af den gældende
bestemmelse i § 15, stk. 1, at en kvindelig lønmodtager
med 3 måneders varsel skal underrette arbejdsgiveren om
forventet fødselstidspunkt, og om hun agter at udnytte
retten til fravær før fødslen, jf. § 6,
stk. 1.
Det er i det fremsatte lovforslags §
1, nr. 24, foreslået indsat som 2. pkt. i § 15, stk. 1,
at en kvindelig lønmodtager, der ønsker at overdrage
fraværsret efter den foreslåede § 7 a, stk. 1,
senest 4 uger før forventet fødselstidspunkt skal
underrette sin arbejdsgiver herom. Ændringsforslaget betyder,
at en kvindelig lønmodtager, der ønsker at overdrage
sin ret til fravær inden for de første 10 uger efter
fødslen, skal varsle dette over for sin arbejdsgiver senest
4 uger før forventet fødselstidspunkt. Dette er den
samme frist, som allerede gælder for varsling af udnyttelse
af fraværsretten efter § 7.
Det foreslås, at der i § 15,
stk. 1, 2. pkt., efter
»herom« indsættes »og om, hvorvidt hun
ønsker at holde fravær efter § 9 i
stedet.«
Ændringsforslaget betyder, at en
arbejdsgiver forud for barnets fødsel dels bliver
underrettet om, at den kvindelige lønmodtager ønsker
at gøre brug af sin ret til at overdrage barselsorlov til
den anden forælder, og dels bliver underrettet om, hvorvidt
den kvindelige lønmodtager ønsker at holde
fravær efter § 9 i stedet for at genoptage arbejdet.
På denne måde sikres det, at
arbejdsgiveren allerede inden fødslen ved, hvordan
lønmodtageren ønsker at disponere over sin orlov
efter fødslen, og på den måde kan
tilrettelægge arbejdet efter, om lønmodtageren vender
tidligt tilbage til arbejdspladsen.
Ændringsforslaget er en konsekvens af
den foreslåede bestemmelse i § 7 a, hvorefter en mor har
ret til at overdrage op til 8 af de 10 ugers fravær efter
fødslen til den anden forælder.
Til nr. 9
Det fremgår af den gældende
bestemmelse i § 15, stk. 3, at en kommende fader eller
medmoder, der ønsker at udnytte sin ret til fravær
efter fødslen, jf. § 7, stk. 3, senest 4 uger
før fraværets forventede begyndelse skal underrette
arbejdsgiveren herom og om længden af fraværet.
Det foreslås, at der i den
foreslåede affattelse af § 15, stk. 3, indsættes
en henvisning til fravær efter § 9, således at en
kommende far eller medmor, der ønsker at udnytte sin ret til
fravær efter fødslen, jf. § 7, stk. 3, overdraget
orlov efter § 7 a eller fravær efter § 9 til
afholdelse inden for de første 10 uger efter fødslen,
senest 4 uger før det forventede fødselstidspunkt
skal underrette arbejdsgiveren herom og om længden af
fraværet.
Med ændringsforslaget sikres det, at
arbejdsgiver underrettes om, hvilken og hvor meget orlov en far
eller en medmor ønsker at holde inden for de første
10 uger efter fødslen, og på den måde kan
arbejdsgiveren tilrettelægge arbejdet efter, om
lønmodtageren vender tidligt tilbage til arbejdspladsen.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at en far eller en medmor efter den foreslåede affattelse
af § 15, stk. 3, skal varsle afholdelse af overdraget orlov
inden for de første 10 uger efter fødslen. Med denne
nye varslingsregel er det Beskæftigelsesministeriets
vurdering, at det er hensigtsmæssigt at indføre en
lignende varslingsregel for en fars eller en medmors afholdelse af
orlov efter § 9 inden for de første 10 uger efter
fødslen.
Til nr. 10
Det fremgår af den gældende
§ 17, at lønmodtageren har ret til at ændre
anvendelsen af fraværsretten, hvis nyt varsel afgives inden
udløbet af fristen for varsel efter § 15, stk. 1-5, og
§ 16. Lønmodtageren har ret til at ændre
anvendelsen af fraværsretten, hvis der indtræffer
omstændigheder, som gør det urimeligt at opretholde
fraværsretten som varslet.
Det foreslås, at der i § 17, 1.
pkt., indsættes en henvisning til
§ 23 c, stk. 3, således at også et
nærtstående familiemedlems fravær varslet efter
§ 23 c, stk. 3, kan ændres inden udløbet af
varslingsfristen, eller hvis der indtræffer
omstændigheder, som gør det urimeligt at opretholde
fraværsretten som varslet.
Til nr. 11
Det fremgår af den foreslåede
§ 17, 3. pkt., at en lønmodtager, der efter 2. pkt.
ændrer anvendelsen af fraværsretten efter §§
9 og 10, anses efter denne lov for at have genoptaget arbejdet med
den konsekvens, at lønmodtageren har ret til at afholde den
resterende fraværsret på et senere tidspunkt.
Det foreslås i § 17, 3. pkt., at
ændre »ret til at afholde den resterende
fraværsret« til »ret til at afholde den
resterende del af fraværsretten«.
Ændringen er en ren sproglig
justering.
Til nr. 12
Den foreslåede overskrift til kapitel
5 foreslås nyaffattet, så det kommer til at
fremgå, at der er tale om en kapiteloverskrift. Der er tale
om en lovteknisk ændring.
Til nr. 13
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i § 21 a, stk. 1, 1. pkt., at en forælder,
der kommer i beskæftigelse som lønmodtager inden 1
år efter barnets fødsel eller modtagelse, og som ikke
har ret til barselsdagpenge som lønmodtager efter § 21,
stk. 1, fordi forælderen tidligere har udnyttet sin ret til
orlov med barselsdagpenge, jf. § 21, stk. 1 og 2, som andet
end lønmodtager i beskæftigelse, har ret til op til 9
ugers barselsdagpenge ved fravær efter § 9.
Det foreslås, at i § 21 a, stk. 1, 1. pkt., udgår:
»som andet end lønmodtager i
beskæftigelse,«, og efter 1. pkt. indsættes som
2. pkt.: »Har forælderen tidligere holdt orlov med
barselsdagpenge, jf. § 21, stk. 1, som lønmodtager i
beskæftigelse, fragår disse uger i retten efter 1.
pkt.«
Med ændringsforslaget
præciseres, at en forælder, der kommer i
beskæftigelse som lønmodtager inden 1 år efter
barnets fødsel eller modtagelse, og som tidligere har
været lønmodtager og afholdt orlov med barselsdagpenge
i mindre end 9 uger, jf. § 21, stk. 1, har ret til op til 9
ugers barselsdagpenge ved fravær efter § 9.
Dette vil f.eks. være
tilfældet, hvis forælderen er lønmodtager i
beskæftigelse på tidspunktet for barnets fødsel
og forælderen får bevilget barselsdagpenge efter §
21, stk. 1, som forælderen når at holde 4 uger af,
inden den pågældende bliver ledig. Hvis
forælderen efterfølgende får beskæftigelse
igen som lønmodtager inden 1 år efter barnets
fødsel eller modtagelse, vil forælderen kunne få
5 ugers barselsdagpenge efter den foreslåede bestemmelse, da
forælderen kun har holdt 4 ugers orlov med barselsdagpenge
som lønmodtager.
Ændringsforslaget sikrer, at
lønmodtagere, der kommer i beskæftigelse inden 1
år efter barnets fødsel eller modtagelse, får
ret til at kunne holde 9 ugers øremærket orlov i et
ansættelsesforhold.
Til nr. 14
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i § 21 b, stk. 4, at
beskæftigelsesministeren fastsætter regler om
administration af reglerne efter denne bestemmelse, herunder regler
om krav til dokumentationen.
Det foreslås, at der i § 21 b,
stk. 4, efter »Beskæftigelsesministeren
fastsætter regler om« indsættes: »,
hvornår en forælder efter stk. 1, 1. pkt., anses for at
have barnet boende, og om«.
Med ændringsforslaget bemyndiges
beskæftigelsesministeren til at fastsætte regler om,
hvornår en forælder, der har barnet boende, omfattes af
retten til barselsdagpenge efter stk. 1.
Bemyndigelsen tænkes anvendt til at
fastsætte regler om, at det er den forælder, som barnet
har folkeregisteradresse hos på tidspunktet for barnets
fødsel eller modtagelse, som omfattes af retten til
barselsdagpenge efter stk. 1.
Til nr. 15
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i § 23 b, stk. 2, at en beskæftiget mor, der
påbegynder orlov efter § 9 på fuld tid, kan
overdrage op til 8 uger af sin ret til fravær efter § 7,
stk. 1, 2. pkt., til en social forælder til afholdelse inden
for det første år efter barnets fødsel.
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i § 23 b, stk. 3, 1. pkt., at en forælder
helt eller delvis kan overdrage sin ret til orlov, jf. § 9,
med barselsdagpenge, efter §§ 21, 21 b og 21 c, jf. dog
§ 21, stk. 3, til en social forælder.
Det fremgår af den foreslåede
§ 23 b, stk. 4, at reglerne i §§ 12, 22 og 23 finder
tilsvarende anvendelse for orlov overdraget efter stk. 2 og 3.
Det foreslås i § 23 b, stk. 4,
at »stk. 2 og 3« ændres til »stk. 2 eller
3«.
Med forslaget præciseres, at reglerne
i §§ 12, 22 og 23 finder anvendelse, hvis orlov er
overdraget efter stk. 2 eller efter stk. 3.
Til nr. 16
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i § 23 b, stk. 1, at en beskæftiget mor, der
genoptager arbejdet på fuld tid, kan overdrage op til 8 uger
af sin ret til fravær efter § 7, stk. 1, 2. pkt., til en
social forælder til afholdelse inden for de første 10
uger efter barnets fødsel.
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i § 23 b, stk. 2, at en beskæftiget mor, der
påbegynder orlov efter § 9 på fuld tid, kan
overdrage op til 8 uger af sin ret til fravær efter § 7,
stk. 1, 2. pkt., til en social forælder til afholdelse inden
for det første år efter barnets fødsel.
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i § 23 b, stk. 5, at en kvindelig
lønmodtager, som ønsker at overdrage orlov efter stk.
1 og 2 til en social forælder, skal underrette sin
arbejdsgiver herom efter fristen fastsat i § 15, stk. 1, 2.
pkt.
Det foreslås, at ordet
»kvindelig« udgår af § 23 b, stk. 5, da det
vurderes at være overflødigt.
Det foreslås endvidere i § 23 b,
stk. 5, at »stk. 1 og 2« ændres til »stk. 1
eller 2«. Med ændringsforslaget præciseres, at en
lønmodtager, der overdrager orlov både efter stk. 1
eller efter stk. 2 til en social forælder, skal underrette
arbejdsgiveren herom efter fristen, der er fastsat i § 15,
stk. 1, 2. pkt.
Til nr. 17
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i § 23 b, stk. 1, at en beskæftiget mor, der
genoptager arbejdet på fuld tid, kan overdrage op til 8 uger
af sin ret til fravær efter § 7, stk. 1, 2. pkt., til en
social forælder til afholdelse inden for de første 10
uger efter barnets fødsel.
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i § 23 b, stk. 2, at en beskæftiget mor, der
påbegynder orlov efter § 9 på fuld tid, kan
overdrage op til 8 uger af sin ret til fravær efter § 7,
stk. 1, 2. pkt., til en social forælder til afholdelse inden
for det første år efter barnets fødsel.
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i § 23 b, stk. 3, 1. pkt., at en forælder
helt eller delvis kan overdrage sin ret til orlov, jf. § 9,
med barselsdagpenge efter §§ 21, 21 b og 21 c, jf. dog
§ 21, stk. 3, til en social forælder.
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse i § 23 b, stk. 6, at en social forælder, der
ønsker at udnytte overdraget orlov efter stk. 1-3, og som er
lønmodtager, skal underrette sin arbejdsgiver herom efter
fristerne fastsat i § 15, stk. 3 og 4.
Det foreslås i § 23 b, stk. 6,
at »stk. 1-3« ændres til »stk. 1, 2 eller
3«.
Med ændringsforslaget
præciseres, at en social forælder skal underrette sin
arbejdsgiver efter frister fastsat i § 15, stk. 3 og 4, hvis
orlov ønskes udnyttet efter enten stk. 1, stk. 2 eller stk.
3.
Til nr. 18
Det fremgår af den gældende
§ 24, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte
nærmere regler om ret til dagpenge efter §§ 18-23,
herunder regler om, hvorledes barselsdagpengene fordeles mellem
barnets forældre.
I lovforslagets § 1, nr. 40,
foreslås det, at », herunder regler om, hvorledes
barselsdagpengene fordeles mellem barnets forældre«
udgår af bestemmelsen.
I lovforslagets § 1, nr. 41,
foreslås indsat i bestemmelsen »og regler om
administrationen efter §§ 23 a-23 c om en forælders
ret til at overdrage uger med barselsdagpenge til sociale
forældre og til et nærtstående familiemedlem og
krav til dokumentationen.«
Det foreslås, at der i § 24
efter »et nærtstående familiemedlem og«
indsættes et »om«.
Ændringsforslaget betyder, at der kan
fastsættes regler om krav til dokumentationen både i
forbindelse med fastsættelse af regler for ret til
barselsdagpenge efter §§ 18-23 og i forbindelse med
fastsættelse af regler om administrationen efter §§
23 a-23 c.
Til nr. 19
Det fremgår af barselslovens 25 b,
stk. 1, at en lønmodtager, som er i et
ansættelsesforhold under fravær efter § 7, stk. 1
eller 2, eller § 8, stk. 6, 1. pkt., fra den 1. september 2020
optjener ret til ferie med ferieydelse, uanset om der er udbetalt
barselsdagpenge under fraværet.
Reglerne i § 25 b skal ses i lyset af
graviditetsdirektivet, hvorefter en kvindelig arbejdstagers
rettigheder bortset fra lønkravet i forbindelse med
arbejdsaftalen skal sikres under de første 14 uger i
forbindelse med fødslen.
Gældende regler i § 25 b
betyder, at hvis lønmodtageren ikke får løn fra
en arbejdsgiver eller ikke har ret til feriedagpenge fra en
arbejdsløshedskasse, optjener lønmodtageren
ferieydelse. Det er ikke et krav, at lønmodtageren får
udbetalt barselsdagpenge efter loven under fraværet og
opfylder beskæftigelseskravet som lønmodtager ved
påbegyndelse af ferien. Det afgørende er alene, om
lønmodtageren er i et ansættelsesforhold på
tidspunktet, hvor ferieydelsen optjenes.
Det foreslås, at § 25 b, stk. 1,
affattes på ny, så reglerne om ferieydelse tilpasses de
foreslåede ændringer om ligedeling af orloven.
Det foreslås i § 25 b, stk. 1,
1. pkt., at en lønmodtager, som er i et
ansættelsesforhold under fravær efter § 6, stk. 1,
§ 7, stk. 1 eller 2, fravær overdraget efter § 7 a,
stk. 1, eller fravær efter § 8, stk. 6, 1. pkt., eller
§ 9, stk. 2, i indtil 10 uger efter barnets fødsel
eller modtagelse, optjener ret til ferie med ferieydelse, uanset om
der er udbetalt barselsdagpenge under fraværet.
Ændringsforslaget betyder, at en
lønmodtager, som er i et ansættelsesforhold på
optjeningstidspunktet, fortsat sikres ret til optjening af ferie
med ferieydelse i overensstemmelse med EU-retten, hvorefter en
kvindelig lønmodtager sikres ret til optjening af ferie i
forbindelse med de 14 ugers orlov omkring barnet fødsel, som
er beskyttet af graviditetsdirektivet. Det vil derfor fortsat ikke
være et krav, at lønmodtageren opfylder barselslovens
beskæftigelseskrav på optjeningstidspunktet. Det er
således ansættelsesforholdet, der udløser retten
til optjening af ferieydelse efter den foreslåede
bestemmelse.
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at reglerne om optjening af ferieydelse efter barselsloven skal
tilpasses til de ændrede regler om ligedeling af orloven
mellem forældrene for fortsat at være i
overensstemmelse med EU-retten. Moren vil efter den
foreslåede ordning med lige fordeling af orloven med
barselsdagpenge få ret til fravær og barselsdagpenge i
10 uger efter fødslen mod de gældende 14 uger.
Efter graviditetsdirektivet har moren som
lønmodtager i et ansættelsesforhold ret til orlov i en
sammenhængende periode på 14 uger omkring barnets
fødsel. I denne periode skal moren som lønmodtager i
et ansættelsesforhold sikres ret til optjening af betalt
ferie. Det foreslås derfor, at morens ret til orlov 4 uger
før det forventede fødselstidspunktet efter § 6,
stk. 1, indgår i den periode, hvor moren som
lønmodtager optjener ferieydelse.
Med den foreslåede barselsordning kan
moren genoptage arbejdet eller den selvstændige virksomhed
på fuld tid og overdrage op til 8 uger af sin orlov efter
§ 7, stk. 1, 2. pkt., til faren eller medmoren, jf. den
foreslåede § 7 a, stk. 1. Denne orlov skal holdes inden
for de første 10 uger efter barnets fødsel. I det
omfang moren har overdraget orloven til faren eller medmoren,
optjener faren eller medmoren ret til ferie med ferieydelse,
når den overdragede orlov holdes, forudsat at faren eller
medmoren er i et ansættelsesforhold på tidspunktet for
orlovens afholdelse.
Med den foreslåede barselsordning kan
en beskæftiget mor overdrage orlov efter § 7, stk. 1, 2.
pkt., til faren eller medmoren og i stedet påbegynde orlov
efter § 9 på fuld tid, jf. den foreslåede § 7
a, stk. 2. I den situation vil moren som lønmodtager
også optjene ferieydelse inden for de første 10 uger
efter barnets fødsel.
Forslaget ændrer ikke ved, at en
lønmodtager, som ved siden af sin
lønmodtagerbeskæftigelse driver selvstændig
virksomhed eller får udbetalt supplerende
arbejdsløshedsdagpenge, alene vil optjene ferieydelse for
sin arbejdsindsats som lønmodtager, men vedkommende vil
eventuelt kunne supplere optjeningen af ferieydelse efter § 25
d, hvis betingelser herfor er opfyldt. Det medfører, at en
person, der ikke har optjent det maksimale antal dage med
ferieydelse efter § 25 b, kan supplere den optjente
ferieydelse efter § 25 b med ferieydelse optjent efter §
25 d, hvis betingelserne herfor er opfyldt. En lønmodtager,
som under fraværet ophører i ansættelsen, vil
tilsvarende kun optjene ferieydelse efter denne bestemmelse, indtil
ansættelsen ophører. Herefter vil der kunne optjenes
ferieydelse efter forslagets § 25 d, hvis betingelserne i
øvrigt er opfyldt. Der henvises til bemærkningerne til
den foreslåede ændring til § 25 d.
Det foreslås i § 25 b, stk. 1,
2. pkt., at en far eller medmor, som er omfattet af § 21 c,
stk. 1, optjener tilsvarende ret til ferie med ferieydelse for
fravær, der holdes indtil 10 uger efter barnets fødsel
eller modtagelse.
Ændringsforslaget betyder, at en
solofar eller medmor i de første 10 uger efter barnets
fødsel vil optjene ferieydelse på samme måde,
som en solomor vil optjene ferieydelse for fravær efter
§ 7, stk. 1.
Ændringsforslaget finder anvendelse
for forældre til et barn født den 2. august 2022 eller
senere.
Til nr. 20
Det fremgår af barselslovens 25 b,
stk. 1, at en lønmodtager, som er i et
ansættelsesforhold under fravær efter § 7, stk. 1
eller 2, eller § 8, stk. 6, 1. pkt., fra den 1. september
2020, optjener ret til ferie med ferieydelse, uanset om der er
udbetalt barselsdagpenge under fraværet.
Det foreslås at § 25 b, stk. 1,
affattes på ny, så reglerne om ferieydelse tilpasses
den foreslåede ændring om, at en mor kan overdrage
orlov til en social forælder, hvilket kommer til at
gælde for forældre til et barn født den 1.
januar 2024 eller senere.
Det foreslås i § 25 b, stk. 1,
1. pkt., at en lønmodtager, som er i et
ansættelsesforhold under fravær efter § 6, stk. 1,
eller § 7, stk. 1 eller 2, fravær overdraget efter
§ 7 a, stk. 1, fravær efter § 8, stk. 6, 1. pkt.,
eller § 9, stk. 2, i indtil 10 uger efter barnets
fødsel eller modtagelse eller fravær overdraget efter
§ 23 b, stk. 1, optjener ret til ferie med ferieydelse, uanset
om der er udbetalt barselsdagpenge under fraværet.
Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med forslaget om, at en mor kan overdrage orlov
til en social forælder efter den foreslåede § 23
b, stk. 1-3, som finder anvendelse for forældre, til et barn
født den 1. januar 2024.
Ændringsforslaget betyder, at hvis en
mor genoptager arbejdet på fuld tid og overdrager op til 8
uger af sin orlov efter § 7, stk. 1, 2. pkt., efter den
foreslåede § 23 b, stk. 1, til en social forælder
til afholdelse inden for de første 10 uger efter barnets
fødsel, vil forælderen optjene ferieydelse, hvis denne
er i et ansættelsesforhold under afholdelse af orloven. En
beskæftiget mor kan ligeledes overdrage orlov efter § 7,
stk. 1, 2. pkt., til faren eller medmoren og i stedet
påbegynde orlov efter § 9 på fuld tid efter den
foreslåede § 23 b, stk. 2. I den situation vil moren som
lønmodtager, men ikke som selvstændig, også
optjene ferie med ferieydelse inden for de første 10 uger
efter barnets fødsel efter den foreslåede
bestemmelse.
Sociale forældre stilles
således på samme måde som andre forældre i
forhold til optjening af ferieydelse. Det vil derfor ikke
være et krav, at den sociale forælder som
lønmodtager i beskæftigelse opfylder barselslovens
beskæftigelseskrav på optjeningstidspunktet. Det er
således ansættelsesforholdet, der udløser retten
til optjeningen efter den foreslåede bestemmelse.
Indholdet af bestemmelsen vil i
øvrigt svare til indholdet i ændringsforslagets nr.
18, hvortil der henvises.
Det foreslås i § 25 b, stk. 1,
2. pkt., at en far eller medmor, som er omfattet af § 21 c,
stk. 1, optjener tilsvarende ret til ferie med ferieydelse for
fravær indtil 10 uger efter barnets fødsel eller
modtagelse.
Forslaget betyder, at en solofar eller en
medmor i de første 10 uger efter barnets fødsel vil
optjene ferieydelse på samme måde som en solomor vil
optjene ferieydelse efter § 7, stk. 1.
Til nr. 21
Det fremgår af § 25 b, stk. 5,
at en lønmodtager, som har optjent feriedagpenge efter lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. i et
ansættelsesforhold under fravær efter § 7, stk. 1
eller 2, eller § 8, stk. 6, 1. pkt., har ret til ferie med
ferieydelse i en efterfølgende ferieafholdelsesperiode, hvis
lønmodtageren på grund af særlige forhold, jf.
ferielovens §§ 12-14, er forhindret i at holde ferien med
feriedagpenge inden ferieafholdelsesperiodens udløb.
Det fremgår af stk. 7, at ferieydelsen beregnes efter §§
33 og 35 ud fra forholdene på tidspunktet for fraværet
efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk. 6, 1. pkt.,
når ferien afholdes eller udbetales, jf. stk. 3-6.
Det foreslås i § 25 b, stk. 5 og
7, at ændre »§ 7, stk. 1 eller 2, eller § 8,
stk. 6, 1. pkt.,« til »stk. 1,«.
Forslaget er en konsekvensændring af,
at henvisningen til de perioder, der er nævnt i § 25 b,
stk. 1, foreslås ændret.
Til nr. 22
Det fremgår af § 25 d, stk. 1,
at en person, som ikke er i et ansættelsesforhold under
fravær efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk.
6, 1. pkt., fra den 1. september 2020 optjener ret til ferieydelse,
når der udbetales barselsdagpenge under fraværet.
Gældende regler i § 25 d
betyder, at hvis den omfattede personkreds ikke har ret til
feriedagpenge fra en arbejdsløshedskasse på
ferietidspunktet, optjener vedkommende ferieydelse, forudsat at der
udbetales barselsdagpenge under fraværet. Når ferien
holdes, skal barselslovens beskæftigelseskrav for
lønmodtagere i § 27 være opfyldt på
ferietidspunktet.
Graviditetsdirektivet, som sikrer
kvindelige arbejdstageres rettigheder bortset fra lønkravet
i forbindelse med arbejdsaftalen under de første 14 uger i
forbindelse med fødslen, gælder i den sammenhæng
ikke for andre end lønmodtagere i ansættelse.
Det foreslås, at § 25 d, stk. 1,
affattes på ny, så reglerne om ferieydelse tilpasses de
foreslåede ændringer om ligedeling af orloven.
Det foreslås i § 25 d, stk. 1,
1. pkt., at en person, som ikke er i et ansættelsesforhold
under fravær efter § 6, stk. 1, § 7, stk. 1 eller
2, fravær overdraget efter § 7 a, stk. 1, eller
fravær efter § 8, stk. 6, 1. pkt., eller § 9, stk.
2, i indtil 10 uger efter barnets fødsel eller modtagelse,
optjener ret til ferieydelse, når der udbetales
barselsdagpenge under fraværet.
Ændringsforslaget betyder, at en
person, som ikke er i et ansættelsesforhold under
fravær som nævnt i forslaget, vil skulle opfylde
beskæftigelseskravet i kapitel 6 i barselsloven for at
optjene ret til ferieydelse på samme måde som personer,
der ikke er i et ansættelsesforhold under fraværet
efter gældende regler.
I den forbindelse er EU-retten ikke til
hinder for, at der kan stilles betingelser for andre end
lønmodtagere for optjening af ferie under den orlov, som er
beskyttet af graviditetsdirektivet.
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at der vil skulle ske en tilpasning af reglerne om optjening af
ferieydelse i forhold til de ændrede regler om ligedeling af
orloven mellem forældrene. Moren vil efter den
foreslåede ordning få ret til orlov og barselsdagpenge
i 10 uger efter fødslen mod de gældende 14 uger.
For at tilpasse gældende regler om
optjening af ferieydelse for personer, som ikke er i et
ansættelsesforhold under orloven, foreslås det derfor,
at morens ret til orlov 4 uger før det forventede
fødselstidspunktet efter § 6, stk. 1, skal indgå
i den periode, hvor personer, som ikke er lønmodtagere i et
ansættelsesforhold, optjener ferieydelse.
Med den foreslåede barselsordning kan
moren genoptage arbejdet eller den selvstændige virksomhed
på fuld tid og overdrage op til 8 uger af sin orlov efter
§ 7, stk. 1, 2. pkt., til faren eller medmoren, jf. den
foreslåede § 7 a, stk. 1. Denne orlov skal holdes inden
for de første 10 uger efter barnets fødsel. I det
omfang moren har overdraget orloven til faren eller medmoren,
optjener faren eller medmoren ferieydelse, når den
overdragede orlov holdes, forudsat at faren eller medmoren
får udbetalt barselsdagpenge under fraværet.
Med den foreslåede barselsordning kan
en beskæftiget mor overdrage orlov efter § 7, stk. 1, 2.
pkt., til faren eller medmoren og i stedet påbegynde orlov
efter § 9 på fuld tid. I den situation, hvor moren ikke
er lønmodtager - men er selvstændig - og derfor er
omfattet af § 25 d, vil moren også optjene ferieydelse
inden for de første 10 uger efter barnets fødsel,
hvis hun modtager barselsdagpenge under fraværet.
Ændringsforslaget ændrer ikke
ved, at en lønmodtager, som driver selvstændig
virksomhed ved siden af sin lønmodtagerbeskæftigelse
eller får udbetalt supplerende arbejdsløshedsdagpenge,
eventuelt vil kunne optjene ferieydelse for denne virksomhed efter
§ 25 d, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt. En
lønmodtager, som under fraværet ophører i
ansættelsen, vil tilsvarende kun optjene ferieydelse efter
§ 25 b, indtil ansættelsen ophører. Herefter vil
der kunne optjenes ferieydelse efter forslagets § 25 d, hvis
betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Ændringsforslaget ændrer heller
ikke på, at personen, når ferien holdes med
ferieydelse, skal opfylde beskæftigelseskravet, jf. § 25
d, stk. 4.
Det foreslås i § 25 d, stk. 1,
2. pkt., at en far eller medmor, som er omfattet af § 21 c,
stk. 1, optjener tilsvarende ret til ferieydelse, når der
udbetales barselsdagpenge for fravær, der holdes indtil 10
uger efter barnets fødsel eller modtagelse.
Ændringsforslaget betyder, at en
solofar eller en medmor i de første 10 uger efter barnets
fødsel vil optjene ferieydelse på samme måde som
en solomor vil optjene ferieydelse for fravær efter § 7,
stk. 1.
Ændringsforslaget finder anvendelse
for forældre til et barn født den 2. august 2022 eller
senere.
Til nr. 23
Det fremgår af § 25 d, stk. 1,
at en person, som ikke er i et ansættelsesforhold under
fravær efter § 7, stk. 1 eller 2, eller § 8, stk.
6, 1. pkt., fra den 1. september 2020 optjener ret til ferieydelse,
når der udbetales barselsdagpenge under fraværet.
Det foreslås, at § 25 d, stk. 1,
affattes på ny, så reglerne om ferieydelse tilpasses
den foreslåede ændring om, at en mor kan overdrage
orlov til en social forælder, hvilket kommer til at
gælde for forældre til et barn født den 1.
januar 2024 eller senere.
Det foreslås i § 25 d, stk. 1,
1. pkt., at en person, som ikke er i et
ansættelsesforhold under fravær efter § 6, stk. 1,
§ 7, stk. 1 eller 2, fravær overdraget efter § 7 a,
stk. 1, fravær efter § 8, stk. 6, 1. pkt., § 9,
stk. 2, i indtil 10 uger efter barnets fødsel eller
modtagelse eller fravær overdraget efter § 23 b, stk. 1,
optjener ret til ferieydelse, når der udbetales
barselsdagpenge under fraværet.
Ændringsforslaget skal ses i
sammenhæng med forslaget om, at en mor kan overdrage orlov
til en social forælder efter den foreslåede § 23
b, stk. 1, 2 eller 3, som finder anvendelse for forældre til
et barn født den 1. januar 2024 eller senere.
Ændringsforslaget betyder, at hvis en
mor genoptager arbejdet på fuld tid og overdrager op til 8
uger af sin orlov efter § 7, stk. 1, 2. pkt., eller efter den
foreslåede § 23 b, stk. 1, til en social forælder,
vil forælderen optjene ferieydelse, hvis forælderen
ikke er lønmodtager i et ansættelsesforhold under
afholdelse af orloven, forudsat at den sociale forælder
modtager barselsdagpenge under orloven.
Sociale forældre, som ikke er
lønmodtagere i beskæftigelse, stilles således
på samme måde som andre forældre i forhold til
optjening af ferieydelse.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 21.
Det foreslås i § 25 d, stk. 1,
2. pkt., at en far eller medmor, som er omfattet af § 21 c,
stk. 1, optjener tilsvarende ret til ferieydelse, når der
udbetales barselsdagpenge for fravær, der holdes indtil 10
uger efter barnets fødsel eller modtagelse.
Ændringsforslaget betyder, at en
solofar eller en medmor i de første 10 uger efter barnets
fødsel vil optjene ferieydelse på samme måde,
som en solomor vil optjene ferieydelse for fravær efter
§ 7, stk. 1.
Til nr. 24
Det fremgår af den gældende
bestemmelse i § 29, stk. 2, at der dog kan udbetales
barselsdagpenge fra det tidspunkt, hvor en person efter
fraværets påbegyndelse opfylder det
beskæftigelseskrav, der er nævnt i § 27, stk. 1,
nr. 2 og 3.
Det foreslås, at henvisningen til nr.
3 udgår. Ændringen er en konsekvens af, at lovens
§ 27, stk. 1, nr. 3, ophæves i det fremsatte lovforslags
§ 1, nr. 42.
Til nr. 25
Det fremgår af den gældende
bestemmelse i § 30, stk. 4, at et ledigt medlem af en
arbejdsløshedskasse, der ønsker at ansøge om
barselsdagpenge efter §§ 20 eller 21, senest 8 uger efter
fødslen eller barnets modtagelse skal anmelde fraværet
til arbejdsløshedskassen. Påbegyndes en
fraværsperiode på et senere tidspunkt, skal anmeldelse
af fraværet til arbejdsløshedskassen ske senest 8 uger
efter 1. fraværsdag i denne periode.
Det foreslås, at § 30, stk. 4,
1. pkt., nyaffattes, således at et ledigt medlem af en
arbejdsløshedskasse, der ønsker at ansøge om
barselsdagpenge efter §§ 20, 21, 21 b eller 21 c, senest
8 uger efter fødslen eller barnets modtagelse skal anmelde
fraværet til arbejdsløshedskassen.
Ændringsforslaget betyder, at der vil
gælde den samme frist for anmeldelse af fravær til
arbejdsløshedskassen på 8 uger efter fødslen
eller barnets modtagelse, når et ledigt medlem ønsker
at søge om barselsdagpenge efter de foreslåede
bestemmelser i §§ 21, 21 b og 21 c, som i dag
gælder, når den ledige ønsker at søge om
udbetaling af barselsdagpenge efter de gældende §§
20 eller 21.
Til nr. 26
Det fremgår af den gældende
bestemmelse i § 30, stk. 4, at et ledigt medlem af en
arbejdsløshedskasse, der ønsker at ansøge om
barselsdagpenge efter §§ 20 eller 21, senest 8 uger efter
fødslen eller barnets modtagelse skal anmelde fraværet
til arbejdsløshedskassen. Påbegyndes en
fraværsperiode på et senere tidspunkt, skal anmeldelse
af fraværet til arbejdsløshedskassen ske senest 8 uger
efter 1. fraværsdag i denne periode.
Det foreslås, at § 30, stk. 4,
1. pkt., nyaffattes, således at et ledigt medlem af en
arbejdsløshedskasse, der ønsker at ansøge om
barselsdagpenge efter §§ 20, 21, 21 b, 21 c, 23 b eller
23 c, senest 8 uger efter fødslen eller barnets modtagelse
skal anmelde fraværet til arbejdsløshedskassen.
Ændringsforslaget betyder, at der vil
gælde den samme frist for anmeldelse af fravær til
arbejdsløshedskassen på 8 uger efter fødslen
eller barnets modtagelse, når et ledigt medlem ønsker
at søge om barselsdagpenge efter de foreslåede
bestemmelser i §§ 21, 21 b, 21 c, 23 b eller 23 c, som i
dag gælder, når den ledige ønsker at søge
om udbetaling af barselsdagpenge efter gældende §§
20 eller 21.
Til nr. 27
Der er tale om konsekvensændringer af
ikrafttrædelsesbestemmelsen som følge af
ændringsforslag nr. 19, 21, 22 og 24, som skal træde i
kraft den 2. august 2022.
Til nr. 28
Der er tale om konsekvensændringer af
ikrafttrædelsesbestemmelsen som følge af
ændringsforslag nr. 10, 20 og 23, som skal træde i
kraft den 1. december 2023.
Til nr. 29
Det fremgår af den foreslåede
§ 2, stk. 4, at loven finder anvendelse for forældre til
et barn, der er født eller modtaget den 2. august 2022 eller
senere.
Det foreslås, at det i § 2, stk.
4, indsættes som 2. pkt., at for forældre til et barn,
der er født eller modtaget før den 2. august 2022,
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Det betyder, at gældende regler i
barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 235 af 12. februar
2021 med senere ændringer, og de dertil knyttede
bekendtgørelser fortsat finder anvendelse, hvis barnet er
født eller modtaget før den 2. august 2022.
Da barselsloven giver forældrene
mulighed for at holde orlov, indtil barnet fylder 9 år, vil
de hidtil gældende regler kunne finde anvendelse op til 9
år efter den 1. august 2022.
Til nr. 30
Der er tale om konsekvensændringer af
ikrafttrædelsesbestemmelsen som følge af
ændringsforslag nr. 10, 20 og 23, som skal finde anvendelse
for forældre til et barn, der er født eller modtaget
den 1. januar 2024 eller senere.
Til nr. 31
Det fremgår af det foreslåede
§ 3, stk. 1, at en forælder til et barn, der er
født eller modtaget i perioden fra den 2. august 2021 til
den 1. august 2022, har ret til op til 9 ugers barselsdagpenge i
forbindelse med fravær efter § 9, hvis forælderen
kommer i beskæftigelse som lønmodtager inden 1
år efter barnets fødsel eller modtagelse, medmindre
forælderen har udnyttet sin ret til forældreorlov som
lønmodtager efter § 21, stk. 1, i barselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 235 af 12. februar 2021.
Det fremgår af den foreslåede
§ 3, stk. 3, at retten efter stk. 1 finder anvendelse på
fravær, der påbegyndes efter den 1. august 2022.
Anmodning om udbetaling af barselsdagpenge kan tidligst indgives
til Udbetaling Danmark den 2. august 2022.
Retten til op til 9 ugers barselsdagpenge
efter den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 1, svarer
til den ret, en forælder, der kommer i beskæftigelse
som lønmodtager inden 1 år efter barnets fødsel
eller modtagelse, har efter den foreslåede § 21 a, og
hvor det i den foreslåede § 15 a, stk. 1, er fastsat, at
afholdelse af orloven skal varsles med en frist på 8 uger
over for arbejdsgiveren.
Det foreslås på denne baggrund,
at der i § 3, stk. 3, indsættes som 3. pkt., at en
lønmodtager med 8 ugers varsel skal underrette
arbejdsgiveren om afholdelse af orlov efter stk. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. december
2021 og var til 1. behandling den 25. januar 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 8. december 2021 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 85. Den 20. januar
2022 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
5 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten
Hønge (SF) Halime Oguz (SF) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag
(RV) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl
(EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd. Anne
Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla
Tørnæs (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman
(KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA) Bent
Bøgsted (UFG)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 11 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |