Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 2. juni 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 5, herunder om deling af
lovforslaget. Skatteministeren har stillet ændringsforslag
nr. 2-4.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af KF og NB) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (S og SF) indstiller de under A og B nævnte
lovforslag til vedtagelse med de til de
under A og B nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V, EL og LA) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de til det under A nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det til det under B
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til de under A og B
nævnte lovforslag og for de til de under A og B nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (KF) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til de under A og B
nævnte lovforslag og for de til de under A og B nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (DF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de til det under A nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til det under B
nævnte lovforslag. Mindretallet vil stemme for det til det
under B nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til de under A og B
nævnte lovforslag og for de til de under A og B nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag.
Et syvende
mindretal i udvalget (Hans Kristian Skibby (UFG)) indstiller
det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med de til det under A
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til det under B nævnte lovforslag.
Mindretallet vil stemme for det til det under B nævnte
lovforslag stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Enhedslisten og Det
Konservative Folkeparti
Venstres, Enhedslistens og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget noterer sig, at den
uafhængige undersøgelse lavet af advokatfirmaet
Gorrissen Federspiel, jf. bilag 17, fastslår, at
Skatteministeriets fortolkninger af EU-Domstolens praksis, som har
været grundlaget for at fjerne momsfritagelsen, ikke er
korrekt. Det fremgår således klart af
redegørelsen, at »Det er vores vurdering, at EU-retten
- i modsætning til, hvad der antages i lovforslaget - ikke
stiller krav om at gøre meddelelse af licens til
ophavsrettigheder momspligtig, når licensen meddeles af andre
end forfatteren eller kunstneren selv, f.eks. via en udpeget
kollektiv forvaltningsorganisation (formidler), der handler i eget
navn, men for indehaveren af ophavsrettighedens regning. Der er med
andre ord ikke et EU-retligt behov for at foretage den
foreslåede ændring i muligheden for momsfri
formidling.«
Venstre, Enhedslisten og Det Konservative
Folkeparti noterer sig i forlængelse heraf, at skulle denne
klare juridiske vurdering - mod forventning - blive underkendt af
Europa-Kommissionen, vil det alene medføre, at Danmark
modtager en åbningsskrivelse, hvorefter der vil være
mulighed for at rette ind uden yderligere komplikationer.
Venstre, Enhedslisten og Det Konservative
Folkeparti noterer sig samtidig, at skatteministeren i svar
på spørgsmål til Folketinget har
bekræftet, at regeringen i videst muligt omfang ønsker
at bevare momsfriheden. Venstre, Enhedslisten og Det Konservative
Folkeparti noterer sig videre, at såfremt meddelelse af
licens til ophavsrettigheder skal gøres momspligtigt
(inklusive når licensen meddeles af andre end forfatteren
eller kunstneren selv) eller der skal laves praksisændringer,
der reelt indebærer samme resultat, kan det alene ske ved en
ændring af momsloven.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af KF og NB):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
brugtmoms, momsgodtgørelse og -fritagelse for diplomater og
justering af reglerne om undervisning og turistsalg m.v.«
omfattende § 1, nr. 1, 2 og 4-18, § 2 og § 3, stk.
1-3.
B. »Forslag
til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet)« omfattende
§ 1, nr. 3, og § 3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, SF,
EL, DF, LA og Hans Kristian Skibby (UGF)):
2) Nr. 6
affattes således:
»6. § 36, stk. 1, nr. 1, affattes
således:
»1)
når der er toldfrihed ved midlertidig indførsel eller
toldfrihed for proviant m.v., der medbringes af skibe og fly ved
ankomst fra steder uden for EU, eller når der ikke
opstår toldskyld, fordi varen er tilintetgjort eller
overgivet til staten, eller når der indrømmes
toldfrihed for returvarer. Der skal ved midlertidig
indførsel stilles sikkerhed for afgiften på samme
måde og under samme betingelser som fastsat for toldfrihed
ved midlertidig indførsel. Registrerede virksomheder med
fuld fradragsret efter § 37, godtgørelsesberettigede
virksomheder efter § 45 og offentlige institutioner skal dog
ikke stille sikkerhed. Der skal heller ikke stilles sikkerhed ved
midlertidig indførsel fra Færøerne eller
Grønland, hvis varemodtageren er etableret i Danmark,
på Færøerne eller i
Grønland,«.«
[Lovteknisk begrundet
ændring]
3) I
den under nr. 13 foreslåede § 46 d ændres i stk. 1, 1. pkt., og stk.
2 og 3 Ȥ 45, stk.
4« til: »§ 45, stk. 6«.
[Ændring af henvisning]
Til § 3
4) I
stk. 2 ændres »§ 1,
nr. 1-6 og 8« til: »§ 1, nr. 1, 2, 4-6, 8 og
13,«.
[Ændring af
ikrafttrædelsestidspunkt for § 1, nr. 13, og konsekvens
af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 3
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af KF og NB):
5)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2022.
Stk. 2. Loven har
virkning for betalinger, der vedrører anvendelse fra og med
den 1. januar 2023 af meddelte licenser.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to forslag. Det ene lovforslag (A) vedrører alle dele af det
fremsatte lovforslag med undtagelse af den del, der vedrører
momsreglerne for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet, idet
denne del udskilles i et separat forslag (B).
Til nr. 2
I
lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås indsat et nyt 4. pkt.
i momslovens § 36, stk. 1, nr. 1.
I § 36 er
en opremsning i stk. 1, nr. 1-6, af tilfælde, hvor
indførsel af varer fra steder uden for EU er momsfritaget.
Opremsningen er foretaget sådan, at der er komma mellem de
enkelte numre. Det er derfor lovteknisk ukorrekt at indsætte
et nyt punktum i form af 4. pkt., når den indsatte tekst
reelt slutter med et komma.
Det
foreslås derfor af lovtekniske grunde at affatte hele §
36, stk. 1, nr. 1, på ny.
Til nr. 3 og 4
I lovforslagets § 1, nr. 13,
foreslås det at indsætte § 46 d i momsloven, hvor
der i paragraffens stk. 1-3 henvises til § 45, stk. 4. Denne
henvisning skal forstås som en henvisning til den
gældende lovs § 45, stk. 4.
I henhold til lovforslagets § 3, stk.
1, træder loven i kraft den 30. juni 2022, idet visse
bestemmelser dog i henhold til stk. 2 træder i kraft den 1.
juli 2022 og skatteministeren i henhold til stk. 3 fastsætter
tidspunktet for ikrafttrædelse af andre af lovens
bestemmelser. Da nr. 13 hverken er nævnt i stk. 2 eller 3,
vil nr. 13 træde i kraft den 30. juni 2022.
Ved § 5, nr. 14, i lov nr. 1240 af 11.
juni 2021 blev der imidlertid indsat nye stykker i § 45, som
medfører, at stk. 4 bliver stk. 6. Denne lovændring
træder i kraft den 1. juli 2022, jf. § 22, stk. 2, i lov
nr. 1240 af 11. juni 2021.
Som samlet konsekvens af ovenstående
vil henvisningerne i den foreslåede § 46 d, stk. 1-3,
til § 45, stk. 4, kun være rigtige i 1 dag.
For at sikre en korrekt fremtidig
henvisning, og da det ikke er afgørende, om § 46 d
træder i kraft den 30. juni 2022 eller den 1. juli 2022,
foreslås det med ændringsforslaget, at henvisningerne i
de foreslåede § 46 d, stk. 1-3, ændres til at
være henvisninger til § 45, stk. 6, og at § 1, nr.
13, først træder i kraft den 1. juli 2022, samtidig
med at § 45, stk. 4, bliver § 45, stk. 6. Ændringen
af ikrafttrædelsestidspunktet foreslås at skulle ske,
ved at § 1, nr. 13, tilføjes i lovforslagets § 3,
stk. 2, som nævner de bestemmelser i loven, der træder
i kraft den 1. juli 2022.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget om deling af lovforslaget i to
forslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. december
2021 og var til 1. behandling den 11. januar 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 16
møder.
Høring
Udvalget har den 2. februar 2022 afholdt en
høring om lovforslaget. Materialet fra høringen er
omdelt som bilag 4 og 5.
Indhentelse af uvildig ekstern
redegørelse
Udvalget har indhentet en uvildig
redegørelse fra advokatfirmaet Gorrissen Federspiel, jf.
bilag 16 og 17. Gorrissen Federspiel gennemgik den 11. maj
redegørelsen for udvalget, jf. bilag 21.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 17. september 2021 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 328 (folketingsåret
2020-21). Den 22. december 2021 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 24
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
5 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til skatteministeren til mundtlig
besvarelse, som ministeren har besvaret i 2 åbne samråd
den 3. marts og den 18. maj 2022.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
92 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn
Brandenborg (S) Jens Joel (S) Anne Paulin (S) fmd. Anders Kronborg (S) Kasper Sand
Kjær (S) Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S)
Carl Valentin (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Rasmus Nordqvist (SF)
Kathrine Olldag (RV) Susan Kronborg (RV) Rune Lund (EL)
Søren Søndergaard (EL) Louise Schack Elholm (V) Anne
Honoré Østergaard (V) Anne Rasmussen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Kim Valentin (V) Kenneth Mikkelsen (V) nfmd. Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (UFG) René Christensen (DF) Rasmus Jarlov
(KF) Mona Juul (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Ole Birk Olesen
(LA)
Frie Grønne, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |