Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 5. maj 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1, 2, 4-6, og justitsministeren
har stillet ændringsforslag nr. 3.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, KF, DF, NB, SIU og Karina Adsbøl (UFG)
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det af justitsministeren stillede ændringsforslag og de
af Socialistisk Folkeparti under nr. 1 og 2 stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, RV, EL, FG, IA og Simon Emil Ammitzbøll-Bille
(UFG)) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten
Socialdemokratiets, Socialistisk
Folkepartis, Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmer af
udvalget ønsker, at der sendes et kraftigt signal om, at
menneskeudnyttelse er forkasteligt, og støtter på den
baggrund lovforslaget. Partierne er desuden optagede af, at
flygtninge er særlig sårbare i forhold til udnyttelse,
fordi de ikke kender sproget, ikke kender deres rettigheder og ofte
vil være tilskyndet til at forbedre deres økonomiske
situation gennem job, der rummer potentiale for udnyttelse.
På den baggrund støtter partierne, at det skal
være en skærpende omstændighed at udnytte
flygtninge, ligesom partierne også støtter, at
bagmænd, som har tjent tykt på udenlandske
arbejdstageres sårbarhed, ud over fængselsstraffen skal
straffes med en bøde, som gør indhug i deres ulovlige
indtjening.
Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre og Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis, Radikale Venstres
og Enhedslistens medlemmer af udvalget finder derudover, at ofrene
skal sikres adgang til at få beskikket en bistandsadvokat i
sager om menneskeudnyttelse, menneskehandel og åger.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget hilser lovforslaget meget velkommen og bemærker, at
partiet to gange tidligere har fremsat beslutningsforslag om at
styrke muligheden for at dømme bagmænd bag
menneskehandel til tvangsarbejde. Der henvises til
beslutningsforslag nr. B 115, folketingsåret 2018-2019, 1.
samling, og beslutningsforslag nr. B 104, folketingsåret
2014-15, 1. samling. Efter behandlingen af B 115 i foråret
2019 nedsatte den daværende VLAK-regering en arbejdsgruppe,
der dog ikke nåede at afrapportere inden regeringsskiftet.
Efterfølgende nedsatte den nuværende regering en ny
tværministeriel arbejdsgruppe for at se på
problemstillingen. SF har løbende efterspurgt
afrapporteringen og løsningsforslag. Arbejdsgruppen
afrapporterede i efteråret 2021, og forslaget om en ny
straffelovsbestemmelse indgik i anbefalingerne. SF er således
meget positive over, at der nu er fremsat lovforslag, for der er
ingen tvivl om, at der er behov for at styrke mulighederne for at
forfølge de bagmænd, der for egen profit udnytter
sårbare udlændinge og samtidig ødelægger
det danske arbejdsmarked. Der har således været en lang
række sager, hvor sårbare udenlandske arbejdstagere
blev groft udnyttet og mishandlet, uden bagmændene har kunnet
straffes. På trods af at Center for Menneskehandel har
konkluderet, at der fra 2009-2019 har været 102 ofre for
menneskehandel til tvangsarbejde, har der været 0
dømte »102 ofre for menneskehandel til tvangsarbejde -
0 dømte bagmænd«, Fagbladet 3F, den 16. februar
2021).
SF har desuden rejst en række
problematikker under udvalgsbehandlingen af lovforslaget og stillet
en række spørgsmål til ministeren og
ændringsforslag til lovforslaget. Herunder har SF stillet
ændringsforslag om, at gerningspersoner, der har opnået
eller tilsigtet at opnå økonomisk vinding, skal
idømmes en bøde som tillægsstraf i alle
tilfælde, hvor der idømmes en betinget eller ubetinget
fængselsstraf, og SF noterer med tilfredshed, at regeringen
vil støtte ændringsforslaget. SF har endvidere stillet
ændringsforslag om, at udenlandske medarbejdere skal sikres
adgang til at få beskikket en bistandsadvokat allerede ved
indledningen af politiets efterforskning, herunder ved
første afhøring i sager om menneskeudnyttelse og i
sager efter straffelovens § 262 a om menneskehandel og §
282 om åger. SF konstaterer dog, at der desværre ikke
er flertal for dette ændringsforslag.
SF har desuden arbejdet for, at også
menneskehandel til seksuel udnyttelse til prostitution, optagelse
af pornografisk materiale m.v. burde omfattes af lovforslaget. SF
er derfor positive over for, at ministeren på baggrund af
SF's opfordring har fremsat ændringsforslag om, at seksuel
udnyttelse omfattes af lovforslaget. Der henvises til besvarelsen
af spørgsmål nr. 4.
SF opfordrer desuden regeringen til at
følge op på en række af høringssvarene,
der vedrører udlændinge- og integrationsministerens
område, herunder eksempelvis forslaget om en karensperiode
for dømte efter bestemmelsen om menneskeudnyttelse i henhold
til udlændingelovens bestemmelse om erhvervsordninger, og
lovens bestemmelse om uddannelsesordninger for
landbrugspraktikanter og andre praktikanter m.v.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
bemærker, at aftalepartierne bag aftalen om politiets og
anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 har aftalt at styrke
indsatsen mod tvangsarbejde, herunder seksuel udnyttelse og arbejde
under slavelignende forhold. DF bemærker i forlængelse
heraf, at den tværministerielle arbejdsgruppe om beskyttelse
af sårbare arbejdstagere med et nyt opdrag og den
tværministerielle arbejdsgruppe om bekæmpelse af
menneskehandel har afgivet en fælles afrapportering. Af
rapporten fremgår, at det i dag er vanskeligt at
retsforfølge bagmænd bag menneskehandel til
tvangsarbejde, fordi det er svært af løfte bevisbyrden
for, at der reelt har været tale om tvangsarbejde. DF noterer
sig, at det i rapporten foreslås, at der indføres en
ny selvstændig bestemmelse i straffeloven, der kriminaliserer
udnyttelse af andre til arbejde under åbenlyst urimelige
forhold. DF støtter, at der følges op på denne
anbefaling, og kan på den baggrund støtte
lovforslaget. DF kan endvidere støtte justitsministerens
ændringsforslag om, at den foreslåede § 262 b
også udvides til at omfatte udnyttelse af personer til
prostitution, optagelse af pornografiske fotografier eller film
eller forestilling med pornografisk optræden m.v.
DF støtter SF's to
ændringsforslag, der har til hensigt at skærpe straffen
i den foreslåede bestemmelse, herunder i forhold til at
tildele bøde som tillægsstraf og at tillægge
udnyttelse af flygtninge betydning som skærpende
omstændighed. DF kan derimod ikke støtte SF's
resterende ændringsforslag, der har til hensigt at fjerne
rettens mulighed for at afslå beskikkelse af
bistandsadvokater i sager, hvor det anses for åbenbart
unødvendigt.
Karina Adsbøl (UFG)
Karina Adsbøl (UFG) bemærker,
at lovforslaget går ud på at forbedre indsatsen mod
slavelignende forhold for arbejdstagere i Danmark og slår
fast, at arbejdsgivere ikke groft kan udnytte udenlandske
arbejdstagere, som har kummerlige bo- og arbejdsforhold. Det bliver
med dette lovforslag sværere at udnytte arbejdstagere groft,
f.eks. nogle af de udenlandske arbejdstagere, som er kommet til
Danmark og har fået en behandling, som vi simpelthen ikke kan
stå model til i et samfund som det danske.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1) I
den under nr. 1 foreslåede § 262 b ændres »som«
til: »der«.
[Udgangspunkt om bøde som
tillægsstraf]
2) I
den under nr. 1 foreslåede § 262 b ændres »den
pågældende« til: »vedkommende«.
[Forslag om at gøre
udnyttelse af personer i en særligt sårbar situation
til en skærpende omstændighed]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
3) I
den under nr. 1 foreslåede § 262 b indsættes som 2. pkt.:
»På samme måde straffes den, der
under de i 1. pkt. nævnte omstændigheder udnytter en
person til prostitution, optagelse af pornografiske fotografier
eller film eller forestilling med pornografisk
optræden.«
[Udvidelse af bestemmelsens
anvendelsesområde]
Til § 2
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(RV, EL, FG, IA og Simon Emil Ammitzbøl-Bille (UFG)):
4) I
nr. 1 udgår »og stk. 3, 1.
pkt.,«.
[Udvidet adgang til bistandsadvokat
i sager om menneskeudnyttelse]
5) I
nr. 1 indsættes efter
»§§ 260-262 b«: », §
282«.
[Adgang til bistandsadvokat for
forurettede i sager om åger]
6)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
741 a, stk. 2, 1. pkt., ændres »eller §
223, stk. 1,« til: »§ 223, stk. 1, § 262 a,
§ 262 b eller § 282«.
02. I
§ 741 a, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »§§ 260-262 a« til:
»§§ 260-262«.«
[Udvidet adgang til bistandsadvokat
i sager om menneskehandel, menneskeudnyttelse og åger]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at ændre
»som« til »der« i den foreslåede
§ 262 b i straffeloven. Der er alene tale om en sproglig
ændring af lovteksten, som har til formål at give
mulighed for i bemærkningerne at angive nærmere
retningslinjer om udmåling af bøder som
tillægsstraf i forbindelse med overtrædelser af
bestemmelsen.
Det forudsættes, at der ved
overtrædelser af den foreslåede § 262 b i
straffeloven, hvor en person ved at udnytte andre under
åbenlyst urimelige vilkår og derigennem uberettiget har
opnået eller tilsigtet at opnå økonomisk vinding
for sig selv eller andre, skal udmåles en bøde som
tillægsstraf efter straffelovens § 50, stk. 2. En
bøde skal således almindeligvis idømmes som
tillægsstraf i alle tilfælde, hvor en fysisk person
idømmes en betinget eller ubetinget fængselsstraf for
overtrædelse af den foreslåede § 262 b.
Det foreslås, at der ved
udmåling af bøde som tillægsstraf efter
straffelovens § 50, stk. 2, skal lægges vægt
på den opnåede eller tilsigtede økonomiske
vinding.
Fastsættelsen af straffen, herunder
tillægsbøden, vil fortsat bero på domstolenes
konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne
fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Har flere personer i fællesskab
foretaget de strafbare forhold, udmåles en bøde som
tillægsstraf til hver af disse personer. Forhøjelse af
bøden skal ikke modsvares af en kortere fængselsstraf,
og idømmelse af en bøde som tillægsstraf skal i
almindelighed ikke afhænge af gerningspersonens
betalingsevne.
Til nr. 2
Det foreslås at ændre
»den pågældende« til
»vedkommende« i den foreslåede § 262 b i
straffeloven. Der er alene tale om en sproglig ændring af
lovteksten, som har til formål at give mulighed for i
bemærkninger at anføre, at det ved
strafudmålingen i almindelighed skal indgå som en
skærpende omstændighed, at der er tale om udnyttelse af
personer i en særligt sårbar situation, f.eks. personer
på flugt fra krig.
Det skal ved fastsættelse af straffen
for overtrædelse af bestemmelsen i almindelighed
tillægges betydning i skærpende retning, at den eller
de personer, som udnyttes til arbejde eller prostitution,
pornografiske optagelser m.v. under åbenlyst urimelige
forhold, befinder sig i en særlig sårbar situation,
f.eks. hvis der er tale om personer på flugt fra krig.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat
bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved
de almindelige regler om straffens fastsættelse i
straffelovens kapitel 10.
Til nr. 3
Det foreslås, at der indsættes
et 2. pkt. i den foreslåede bestemmelse i § 262 b, som
indebærer, at bestemmelsen udvides til også at omfatte
seksuel udnyttelse, hvorved forstås prostitution, optagelse
af pornografiske fotografier eller film og forestilling med
pornografisk optræden under de i 1. pkt. nævnte
omstændigheder.
Som det fremgår af
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, omfatter
den foreslåede § 262 b i straffeloven i det fremsatte
lovforslag alene udnyttelse til arbejde, der udføres som led
i et lovligt arbejdsforhold.
Med den foreslåede udvidelse af
bestemmelsen vil seksuel udnyttelse af en person ligeledes
være omfattet af bestemmelsen, uanset at udnyttelsen
foregår som led i et arbejdsforhold, som må anses for
ulovligt, f.eks. udnyttelse til prostitution, hvor selve
eksistensen af »arbejdsforholdet« er selvstændigt
kriminaliseret i straffelovens § 233 om rufferi.
Med den foreslåede udvidelse af
bestemmelsen omfattes både prostitution, optagelse af
pornografiske fotografier eller film og forestilling med
pornografisk optræden. Dette skal ses i sammenhæng med
straffelovens § 262 a om menneskehandel, som også
omfatter disse udnyttelsesformer.
Som det er tilfældet for § 262 a
skal begreberne »optagelse af pornografiske fotografier eller
film« og »forestilling med pornografisk
optræden« forstås på samme måde som
»optagelse af pornografiske fotografier, film eller
lignende« i straffelovens § 226, uanset at »eller
lignende« ikke foreslås medtaget i § 262 b, og som
»forestilling med pornografisk optræden« i
straffelovens § 227, jf. bemærkningerne til § 1,
nr. 28 (§ 262 a) i lovforslag nr. L 141 af 6. februar 2013,
jf. Folketingstidende 2012-13, tillæg A, L 141 som fremsat,
side 68 f.
Det er en forudsætning for
bestemmelsens anvendelse, at gerningspersonen har udnyttet den
forurettedes betydelige økonomiske eller personlige
vanskeligheder, manglende indsigt, letsind eller et bestående
afhængighedsforhold til at rekruttere, transportere,
overføre, huse eller efterfølgende modtage den
pågældende til prostitution, optagelse af pornografiske
fotografier eller film og forestilling med pornografisk
optræden under åbenlyst urimelige forhold.
Som det fremgår af
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, vil det
bero på en konkret vurdering i hver enkelt sag, om der er
tale om åbenlyst urimelige forhold. Ved vurderingen af, om
der er tale om udnyttelse til prostitution, optagelse af
pornografiske fotografier eller film eller forestilling med
pornografisk optræden under åbenlyst urimelige forhold,
vil det bl.a. kunne indgå, om og hvor meget personen modtager
i løn, under hvilke forhold arbejdet udføres, hvor
mange timer personen arbejder, og under hvilke forhold personen
huses i forbindelse med arbejdet.
Den foreslåede ændring af
bestemmelsen medfører, at bestemmelsen efter
omstændighederne vil omfatte adfærd, der i forvejen er
kriminaliseret, herunder rufferi efter straffelovens § 233,
og, såfremt forurettede er under 18 år, optagelse af
pornografiske fotografier eller film af mindreårige eller
forestilling med pornografisk optræden af mindreårige.
Der vil i et sådant tilfælde ikke skulle straffes i
sammenstød med §§ 226, 227 eller 233, da
strafansvaret for overtrædelse af disse bestemmelser
absorberes af ansvaret for overtrædelse af den
foreslåede § 262 b.
Tilsvarende medfører den
foreslåede ændring af bestemmelsen, at bestemmelsen vil
kunne omfatte yderligere tilfælde, hvor gerningsindholdet for
både straffelovens § 262 a om menneskehandel og den
foreslåede § 262 b er opfyldt. I sådanne
tilfælde vil forholdet på samme vis, som det er
tilfældet med forhold af udnyttelse til arbejde under
åbenlyst urimelige forhold, som både opfylder
gerningsindholdet i straffelovens § 262 a om menneskehandel og
den foreslåede § 262 b, skulle henføres under
§ 262 a, der absorberer ansvaret for overtrædelse af den
foreslåede § 262 b, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1.
Det er forudsat, at overtrædelser af
2. pkt. i den foreslåede § 262 b i straffeloven straffes
på niveau med overtrædelser af bestemmelsens 1. pkt. om
udnyttelse til arbejde under åbenlyst urimelige forhold.
Til nr. 4
Det foreslås, at henvisningen til den
foreslåede § 262 b i straffeloven alene indsættes
i retsplejelovens § 741 a, stk. 1, og ikke i bestemmelsens
stk. 3, 1. pkt. Forslaget er en konsekvensændring af den
foreslåede ændring i retsplejelovens § 741 a, stk.
2, 1. pkt., jf. bemærkningerne til nr. 6. Adgangen for retten
til i medfør af retsplejelovens § 741 a, stk. 3, at
afslå beskikkelse af advokat i sager, hvor
lovovertrædelsen er af mindre alvorlig karakter og
advokatbistand må anses for åbenbart unødvendig,
finder således ikke anvendelse i sager om
menneskeudnyttelse.
Til nr. 5
Det foreslås, at der i
retsplejelovens § 741 a, stk. 1, indsættes en henvisning
til straffelovens § 282 om åger.
Den foreslåede udvidelse vil
indebære, at adgangen til at få beskikket en
bistandsadvokat også vil omfatte forurettede i sager om
overtrædelse af straffelovens § 282 om åger.
Den foreslåede udvidelse skal ses i
sammenhæng med den foreslåede ændring i
retsplejelovens § 741 a, stk. 2, 1. pkt., jf.
bemærkningerne til nr. 6.
Der er ikke med forslaget i øvrigt
tilsigtet nogen ændringer af retstilstanden efter den
pågældende bestemmelse.
Til nr. 6
Det foreslås, at retsplejelovens
§ 741 a, stk. 2, 1. pkt., ændres, således at den
forurettede i sager om overtrædelse af den foreslåede
§ 262 b (menneskeudnyttelse) i straffeloven og straffelovens
§ 262 a (menneskehandel) og § 282 (åger) skal have
beskikket en bistandsadvokat, medmindre den pågældende
efter at være vejledt om retten til beskikkelse af advokat
frabeder sig det. Den forurettede skal derudover have lejlighed til
at tale med en advokat før politiets afhøring af
forurettede, medmindre den pågældende efter at
være blevet vejledt frabeder sig det, jf. retsplejelovens
§ 741 a, stk. 2, 2. pkt.
Den foreslåede ændring vil
yderligere medføre, at den forurettede i sager om
overtrædelse af den foreslåede § 262 b
(menneskeudnyttelse) i straffeloven og straffelovens § 262 a
(menneskehandel) og § 282 (åger) alene kan
afhøres af politiet uden advokatens tilstedeværelse,
hvis den forurettede anmoder om at blive afhørt uden
advokatens tilstedeværelse, jf. retsplejelovens § 741 b,
stk. 2, 2. pkt.
Med henblik på at undgå, at
ordningen skaber efterforskningsmæssige vanskeligheder,
således at udsigten til at få udredt tingenes rette
sammenhæng forringes, forudsættes det, at politiet
uanset reglerne kan foretage en helt foreløbig
udspørgen af forurettede, sådan som det også er
tilfældet i de sager, som i dag er omfattet af
retsplejelovens § 741 a, stk. 2, jf. bemærkningerne til
§ 1, nr. 1 (retsplejelovens § 741 a), i lovforslag nr.
160 af 27. april 2005, jf. Folketingstidende 2004-05 (2. samling),
tillæg A, side 7306.
Politiet vil således kunne stille
uopsættelige spørgsmål til forurettede, og
nødvendige efterforskningsskridt bør kunne finde
sted, også før advokaten er kommet til stede. Politiet
vil således kunne stille forurettede spørgsmål
med henblik på meddelelse af akutte oplysninger af betydning
for en umiddelbar bevissikring. Der forudsættes at være
tale om oplysninger, der er nødvendige for foretagelsen af
efterforskningsskridt, som ikke kan opsættes uden risiko for,
at øjemedet forspildes. Det kan også dreje sig om
oplysninger, der er nødvendige for stillingtagen til, om der
foreligger et anholdelsesgrundlag. Der vil således kunne
være tale om en udspørgen, der ikke er helt kort.
Samtidig foreslås det, at
henvisningen i retsplejelovens § 741 a, stk. 3, 1. pkt., til
straffelovens § 262 a udgår.
Forslaget er en konsekvensændring af
den foreslåede ændring i retsplejelovens § 741 a,
stk. 2, 1. pkt. Adgangen for retten til i medfør af
retsplejelovens § 741 a, stk. 3, at afslå beskikkelse af
advokat i sager, hvor lovovertrædelsen er af mindre alvorlig
karakter og advokatbistand må anses for åbenbart
unødvendig, skal således ikke finde anvendelse i sager
om menneskehandel, jf. straffelovens § 262 a.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. januar
2022 og var til 1. behandling den 22. februar 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 8. december 2021 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 82. Den 27. januar 2022 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
23 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Thomas Jensen (S) Julie Skovsby (S) Brian Bressendorff (S) Rasmus
Stoklund (S) Annette Lind (S) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV) nfmd. Susan Kronborg (RV) Rosa Lund
(EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Leif Lahn Jensen (S) Sikandar
Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Anne Rasmussen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Morten Dahlin (V) fmd. Michael Aastrup Jensen (V)
Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF) Karina Adsbøl
(UFG) Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF) Pernille Vermund (NB)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |