Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 22. marts 2022
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DF, KF og NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, RV, EL og FG) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at
det er vigtigt, at udlændinge, der opholder sig i Danmark,
tager de danske værdier til sig. I dag lever en alt for stor
gruppe af især ikkevestlige indvandre i parallelsamfund, hvor
vold i hjemmet og negativ social kontrol hører til
dagligdagen. Venstre mener, at man skal være hård og
konsekvent over for dem, der udøver social kontrol og vold.
Der er brug for en markant opstramning af reglerne på
området, hvilket skal gennemføres med lovforslaget.
På denne baggrund stemmer Venstre for lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
finder det rigtigt, at straffen bliver skærpet for gentagen
vold mod børn i hjemmet, at der sker en skærpelse af
reglerne for vandelskravet for permanent opholdstilladelse, at der
sker en udvidelse af karensreglerne for familiesammenføring
med børn, hvis den herboende er dømt for vold eller
for at sende et barn på genopdragelse i hjemlandet, og
endelig at der indføres sanktioner i ydelsessystemet.
Genopdragelse i islamiske værdier i
hjemlandet er på ingen måde i orden. At vold bruges i
indvandrerfamilier, overrasker desværre ikke. Det har en
undersøgelse fra VIVE vist. Derfor er det godt, at straffene
skærpes og mulighederne for at få permanent
opholdstilladelse forringes for dem, der ikke kan finde ud af det.
Initiativerne er nødvendige. Dansk Folkeparti håber,
at loven kommer til at virke efter hensigten og derved kan
være med til at forhindre noget af den vold, der
desværre finder sted.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
17 a, stk. 4, nr. 2, der bliver stk. 5, nr. 2, ændres
»stk. 5« til: »stk. 6«.«
[Teknisk ændring]
2) I
den under nr. 19 foreslåede
ændring af § 36, stk. 1, 1.
pkt., ændres »stk. 5« til: »§
36, stk. 5«.
[Teknisk ændring]
3) I
den under nr. 23 foreslåede
ændring af § 36, stk. 5, 1.
pkt., ændres »1. pkt.« til: »§
36, stk. 1, 1. pkt.«, og »2. pkt.« ændres
til: »stk. 1, 2. pkt.«
[Teknisk ændring]
4) I
den under nr. 32 foreslåede
ændring af § 45 d, stk. 1, nr.
2, ændres »udlændingelovens« til:
»denne lovs«.
[Teknisk ændring]
5) Nr.
33 affattes således:
»33. I §
45 d, stk. 2, 3. pkt., og stk. 3, 2.
pkt., ændres »§ 36, jf. stk. 1, nr.
2,« til: »hjemrejselovens § 16, stk. 7, jf. stk.
1, nr. 2, i denne paragraf,«, og i § 45 d, stk. 4, ændres
»§ 36, jf. stk. 1, nr. 2« til:
»hjemrejselovens § 16, stk. 7, jf. stk. 1, nr. 2, i
denne paragraf«.«
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af udlændingelovens
§ 17 a, stk. 4, nr. 2, at uanset bestemmelsen i § 17
bortfalder en opholdstilladelse først, når en
udlænding, der med henblik på at tage varigt ophold
vender tilbage til hjemlandet, det tidligere opholdsland eller et
land, hvortil udlændingen har nær familiemæssig
tilknytning, har opholdt sig uden for Danmark i mere end 3 på
hinanden følgende måneder og har opholdstilladelse
efter § 9 eller § 9 c, stk. 1, som følge af en
familiemæssig tilknytning til en person omfattet af nr. 1,
jf. dog stk. 5.
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at § 17 a, stk. 4-6, bliver til § 17
a, stk. 5-7.
Til nr. 2
Det følger af udlændingelovens
§ 36, stk. 1, 1. pkt., at politiet med henblik på at
sikre muligheden for afvisning eller overførsel efter
reglerne i kapitel 5 a kan bestemme, at der skal ske
frihedsberøvelse, hvis der er en væsentlig risiko for,
at den pågældende forsvinder, og de i § 34
nævnte foranstaltninger ikke er tilstrækkelige, jf.
§ 36, stk. 5.
Der er tale om en lovteknisk ændring,
da det, for så vidt angår henvisninger til andre
bestemmelser i en bestemmelse, ikke er nødvendigt at henvise
til paragraffens nummer, men alene til stykkets nummer. Det er
således i § 36, stk. 1, 1. pkt., ikke nødvendigt
at henvise til § 36, stk. 5, men alene til stk. 5, der som
følge af ændringen i det i lovforslaget
foreslåede § 1, nr. 19, bliver til stk. 4.
Ændringen medfører ingen
ændringer i det materielle indhold.
Til nr. 3
Det følger af udlændingelovens
§ 36, stk. 5, 1. pkt., at der ved beslutning om
frihedsberøvelse efter § 36, stk. 1, 1. pkt.,
særlig skal lægges vægt på, om
udlændingen har søgt asyl i andre lande, der er
tilsluttet Dublinforordningen, eller om udlændingen under
opholdet i Danmark har forsøgt at indrejse og søge
asyl i en anden medlemsstat.
Der er tale om en lovteknisk ændring,
da det, for så vidt angår henvisninger til andre
bestemmelser i en bestemmelse, ikke er nødvendigt at henvise
til paragraffens nummer, men alene til stykkets nummer. Det er
således i § 36, stk. 5, 1. pkt., ikke nødvendigt
at henvise til § 36, stk. 1, 1. pkt., men alene til stk. 1, 1.
pkt. Som konsekvens heraf er det også nødvendigt at
ændre henvisningen til 2. pkt. til stk. 1, 2. pkt.
Ændringen medfører ingen
ændringer i det materielle indhold.
Til nr. 4
Der er tale om en teknisk ændring, da
der normalvis ikke i lovteksten henvises til lovens titel,
medmindre der henvises til en anden lov.
Til nr. 5
Der er tale om en teknisk ændring, da
der normalvis ikke i lovteksten henvises til lovens titel,
medmindre der henvises til en anden lov.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. januar
2022 og var til 1. behandling den 10. februar 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 10. november
2021 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 16. Den
27. januar 2022 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Bjørn Brandenborg (S)
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) fmd. Christian Rabjerg Madsen (S) Leif
Lahn Jensen (S) Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus
Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Carl Valentin (SF) Halime
Oguz (SF) Anne Sophie Callesen (RV) Kathrine Olldag (RV) Peder
Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (FG) Mads Fuglede
(V) Anne Rasmussen (V) Heidi Bank (V) Erling Bonnesen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd. Morten Messerschmidt (DF)
Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth (KF) Birgitte Bergman (KF) Mette
Thiesen (NB) Carsten Kissmeyer (V)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |