Skriftlig fremsættelse (27. januar
2022)
Udlændinge- og integrationsministeren
(Mattias Tesfaye):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven, straffeloven, lov om aktiv socialpolitik,
repatrieringsloven og forskellige andre love (Initiativer til
beskyttelse af børn imod vold og negativ social kontrol,
indførelse af regler om fleksibel udbetaling af hjælp
til repatriering og hjemrejsestøtte m.v.)
(Lovforslag nr. L 113)
Lovforslaget indeholder for det
første forslag, der skal gennemføre aftalen
indgået i juni 2021 mellem regeringen (Socialdemokratiet),
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Nye
Borgerlige og Liberal Alliance om en række initiativer, der
blandt andet skal beskytte børn imod vold og være med
til at forebygge, at børn fra indvandrerfamilier vokser op i
radikaliserede miljøer eller udsættes for negativ
social kontrol.
Forslagene indebærer bl.a., at
vandelskravet i forbindelse med reglerne om tidsubegrænset
opholdstilladelse skærpes, så flere grove
straffelovsovertrædelser end i dag vil føre til
udelukkelse fra tidsubegrænset opholdstilladelse. Efter
forslaget vil en udlænding således fremover også
blive udelukket fra at få tidsubegrænset
opholdstilladelse i Danmark, hvis vedkommende er idømt en
ubetinget straf af mindst 60 dages fængsel for
overtrædelse af straffelovens bestemmelser om
børnebortførelser, genopdragelsesrejser,
tvangsægteskaber, religiøse vielser af
mindreårige og tildækningstvang. Det samme vandelskrav
gælder i forbindelse med
ægtefællesammenføring til herboende
udlændinge, der ikke er nordiske statsborgere eller
flygtninge, og foreslås derfor skærpet på samme
måde.
Derudover foreslås karensreglen for
familiesammenføring med børn udvidet, således
at der som udgangspunkt ikke vil kunne gives
familiesammenføring til et barn i en periode på ti
år, hvis den herboende forælder eller dennes
ægtefælle/samlever er idømt fængselsstraf
for at sende et (andet) barn på genopdragelsesrejse i
udlandet. Det betyder, at hvis en forælder idømmes
fængselsstraf for at sende sit barn på
genopdragelsesrejse til typisk hjemlandet, vil vedkommende som
udgangspunkt ikke kunne få familiesammenført et andet
barn her til landet de næste ti år.
Endvidere foreslås det, at straffen
for gentagen vold og for mishandling og grov vold begået mod
et barn af en person i eller nært knyttet til barnets
husstand bliver skærpet med en tredjedel.
Endelig foreslås der indført
sanktioner i ydelsessystemet for personer, der er straffet for vold
eller grov vold mod børn i nære relationer. Konkret
foreslås det, at den nuværende karantæneordning
for bandekriminelle udvides til også at gælde denne
personkreds. Dermed vil en person, der er dømt for vold
eller grov vold mod børn i nære relationer i en
3-årig periode efter udstået straf højst kunne
modtage kontanthjælp og visse andre ydelser på niveau
med selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse. Den dømte vil endvidere ikke kunne medregne
en karantæneperiode på 3 år ved beregning af
kravet om lovligt ophold her i riget i 9 år inden for de
seneste 10 år for ret til uddannelseshjælp eller
kontanthjælp. Den dømte vil desuden blive udelukket
fra arbejdsløshedsdagpenge og visse andre ydelser i en
karantæneperiode på 3 år.
Lovforslaget indeholder for det andet
forslag, der skal gøre det muligt at imødegå
nogle af de udfordringer, der er med at udbetale hjælp til
repatriering og hjemrejsestøtte til udlændinge, der
repatrierer til lande, hvortil udbetalingen af ydelserne i
væsentlig grad er vanskeliggjort af udfordringer med
finansielle transaktioner til det pågældende land fra
danske pengeinstitutter.
Udlændinge med lovligt ophold og
danske statsborgere med dobbelt statsborgerskab, der ønsker
at vende tilbage til deres hjemland, tidligere opholdsland eller
land, hvortil den pågældende har nær
familiemæssig tilknytning, har mulighed for at søge om
repatrieringsstøtte. Det er en fornuftig og holdbar
løsning for den enkelte person. Samtidig er det godt for
både udlændingen og Danmark, når flygtninge m.fl.
efter et midlertidigt ophold her i landet beslutter sig for at
vende hjem. Endvidere har udlændinge, der under visse
nærmere omstændigheder har fået deres
opholdstilladelse inddraget eller nægtet forlænget,
inden udløbet af deres udrejsefrist mulighed for at
søge om hjemrejsestøtte.
Der opleves dog i stigende grad
udfordringer med den praktiske udbetaling af repatrierings- og
hjemrejsestøtte til udlændinge, der udrejser til visse
sanktionsbelagte lande. Det foreslås derfor at indføre
en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter udlændinge- og
integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
fleksibel udbetaling af hjælp til repatriering og
hjemrejsestøtte. Hensigten er herigennem at skabe mulighed
for en fleksibel udbetaling af økonomisk støtte ved
repatriering til lande, hvor udbetalingen af støtten inden
for ordningens nuværende rammer i væsentlig grad er
vanskeliggjort af udfordringer med finansielle transaktioner til de
pågældende lande fra danske pengeinstitutter.
Det foreslås, at lovforslaget i det
væsentlige træder i kraft den 1. maj 2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.