Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 25. november 2021
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 18
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, KF, DF, RV og LA) indstiller de under A og B
nævnte forslag til vedtagelse med
de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL og FG) indstiller det under A nævnte forslag
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte forslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag til det under B nævnte forslag.
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger m.v. og forskellige
andre love (Supplering af taksonomiforordningen og ny model for
SIFI-udpegning)« omfattende titelnoten, § 1, nr. 1-35 og
37-39, §§ 2 og 3, § 4, nr. 1-9 og 14-41, og
§§ 5-20.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed (Straf for
overtrædelse af STS-forordningens artikel 26 b-26 e og
ophævelse af positionslofter for
råvarederivater)« omfattende titelnoten, § 1, nr.
36, § 4, nr. 10-13 og 37, og §§ 19 og 20.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til titlen
2) Noten
affattes således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/49/EU af 16.
april 2014 (DGSD), EU-Tidende 2014, nr. L 173, side 149, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/97 af 20.
januar 2016 om forsikringsdistribution, EU-Tidende 2016, nr. L 26,
side 19, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/17 EU af 4. februar 2014 om forbrugerkreditaftaler i
forbindelse med fast ejendom til beboelse og om ændring af
direktiv 2008/48/EF og 2013/36/EU og forordning (EU) nr. 1093/2010,
EU-Tidende 2014, nr. L 60, side 34, og dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder for
finansielle instrumenter og om ændring af direktiv 2002/92/EF
og direktiv 2011/61/EU, EU-Tidende 2014, nr. L 173, side
349.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 1
3)
Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:
»01. I § 343 s, stk.
3, nr. 4, udgår »og«.«
[Konsekvensrettelse]
4)
Efter nr. 34 indsættes som nyt nummer:
»02. I § 373, stk.
1, ændres »§ 7, stk. 1 og 2-5,« til:
»§ 7, stk. 1-6,«.«
[Konsekvensrettelse]
5) Nr.
35 udgår.
[Korrektion af trykfejl]
Til § 4
6) Nr. 3
affattes således:
»3. § 3 affattes således:
Ȥ 3. I denne lov
forstås ved:
1) Multilateralt
system: Ethvert system eller enhver facilitet, hvor forskellige
tredjeparters købs- og salgsinteresser i finansielle
instrumenter kan sammenføres.
2) Reguleret
marked: Et multilateralt system, jf. nr. 1, der drives i
overensstemmelse med reglerne i kapitel 12-14, 22 og 23.
3) Multilateral
handelsfacilitet (MHF): Et multilateralt system, jf. nr. 1, der
drives i overensstemmelse med reglerne i kapitel 17, 18, 20, 22 og
23.
4) Organiseret
handelsfacilitet (OHF): Et multilateralt system, der ikke er et
reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet (MHF).
5) Markedsplads:
Et reguleret marked, en multilateral handelsfacilitet (MHF) eller
en organiseret handelsfacilitet (OHF).
6)
SMV-vækstmarked (vækstmarked for små og
mellemstore virksomheder): En multilateral handelsfacilitet (MHF),
der er registreret som et SMV-vækstmarked i overensstemmelse
med § 110.
7)
Operatør af et reguleret marked: En fysisk eller juridisk
person, der er meddelt tilladelse efter §§ 59 eller 127,
og hvis virksomhed består i at drive et reguleret marked.
8)
Operatør af en multilateral handelsfacilitet (MHF): En
operatør af et reguleret marked eller et
fondsmæglerselskab, der er meddelt tilladelse efter § 86
i denne lov eller § 13, stk. 1, i lov om
fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter,
og hvis virksomhed består i at drive en multilateral
handelsfacilitet (MHF).
9)
Operatør af en organiseret handelsfacilitet (OHF): En
operatør af et reguleret marked eller et
fondsmæglerselskab, der driver en organiseret
handelsfacilitet (OHF).
10)
Værdipapircentral (CSD): En værdipapircentral (CSD) som
defineret i artikel 2, stk. 1, nr. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 909/2014 af 23. juli 2014 om
forbedring af værdipapirafviklingen i Den Europæiske
Union og om værdipapircentraler.
11) Central
modpart (CCP): En central modpart (CCP) som defineret i artikel 2,
nr. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
648/2012 af 4. juli 2012 om OTC-derivater, centrale modparter og
transaktionsregistre.
12) Godkendt
offentliggørelsesordning (APA): En godkendt
offentliggørelsesordning (APA) som defineret i artikel 2,
stk. 1, nr. 34, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 600/2014 af 15. maj 2014 om markeder for finansielle
instrumenter.
13) Godkendt
indberetningsmekaniske (ARM): En godkendt indberetningsmekanisme
(ARM) som defineret i artikel 2, stk. 1, nr. 36, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 600/2014 af
15. maj 2014 om markeder for finansielle instrumenter.
14) Systematisk
internalisator: Et fondsmæglerselskab, som på
organiseret, hyppigt og systematisk grundlag og i væsentligt
omfang handler for egen regning ved udførelse af kundeordrer
uden for en markedsplads uden at drive et multilateralt system,
når fondsmæglerselskabet overskrider de af
Europa-Kommissionen fastsatte grænser for, hvornår
handelen er hyppig og væsentlig.
15) Algoritmisk
handel: Handel med finansielle instrumenter, hvor en
computeralgoritme automatisk med begrænset eller uden
menneskelig medvirken fastsætter forskellige ordreparametre,
bortset fra systemer, der udelukkende anvendes til at sende,
behandle eller bekræfte ordrer eller behandle udførte
transaktioner efter handel.
16) Direkte
elektronisk adgang: En ordning, hvor et medlem eller en kunde hos
en markedsplads giver en fysisk eller juridisk person ret til at
anvende medlemmets eller kundens handelskode til at sende ordrer
direkte til markedspladsen elektronisk gennem en direkte
markedsadgang eller en sponsoreret adgang.
17) Algoritmisk
højfrekvenshandelsteknik: Algoritmisk handelsteknik, der er
kendetegnet ved
a) en
infrastruktur, hvor latensperioden på algoritmisk
ordreindførelse forkortes gennem samhusning, proximity
hosting eller hurtig direkte elektronisk adgang,
b) et system,
hvor ordrer afgives, genereres, dirigeres eller udføres uden
menneskelig medvirken i forbindelse med hver enkelt handel eller
ordre, og
c) en høj
andel af intradagmeddelelser, der udgør ordrer,
prisstillelser eller annulleringer.
18)
Gældsbevis: Obligationer eller andre former for
omsættelige gældsinstrumenter, jf. § 4, stk. 1,
nr. 1, litra b, bortset fra værdipapirer, der kan sidestilles
med aktier i selskaber, eller værdipapirer, som, hvis de
konverteres eller de dertil knyttede rettigheder udøves,
giver ret til at erhverve aktier eller værdipapirer, der kan
sidestilles med aktier.
19) Derivat:
Finansielle instrumenter, der er omfattet af § 4, stk. 1, nr.
1, litra c, og nr. 4-10.
20)
Råvarederivat: Råvarederivater som defineret i artikel
2, stk. 1, nr. 30, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 600/2014 af 15. maj 2014 om markeder for finansielle
instrumenter.
21) Clearing:
Opgørelse af forpligtelser og rettigheder ved en aftalt
udveksling af ydelser, hvad enten dette sker i forbindelse med
netting, jf. nr. 25, eller for hver transaktion for sig.
22) Afvikling:
Udveksling af ydelser til opfyldelse af parternes
forpligtelser.
23) Deltager: Et
institut, en central modpart (CCP), et afregningsfirma, et
clearinginstitut, en systemoperatør eller et clearingmedlem
af en central modpart (CCP), der er meddelt tilladelse i
medfør af artikel 17 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 648/2012 af 4. juli 2012 om OTC-derivater,
centrale modparter og transaktionsregistre.
24) Indirekte
deltager: Et institut, en central modpart (CCP), et
afregningsfirma, et clearinginstitut eller en
systemoperatør, som har indgået en aftale med en
deltager i et system, jf. nr. 26, der udfører
overførselsordrer, hvorved den indirekte deltager bliver i
stand til at sende overførselsordrer gennem systemet,
forudsat at den indirekte deltager er kendt af
systemoperatøren.
25) Netting:
Omregning til en nettofordring eller en nettoforpligtelse af
fordringer og forpligtelser, der følger af
overførselsordrer, som en eller flere deltagere udsteder til
eller modtager fra en eller flere andre deltagere med det resultat,
at der kun kan gøres en nettofordring eller
nettoforpligtelse gældende.
26)
Overførselsordre:
a) En instruks
fra en deltager i et værdipapirafviklingssystem eller et
registreret betalingssystem om at stille et pengebeløb til
rådighed for en modtager ved en postering på et
kreditinstituts, en centralbanks eller et afregningsfirmas
konto.
b) En instruks,
som indebærer overtagelse eller indfrielse af en
betalingsforpligtelse som defineret i systemets regler.
c) En instruks
fra en deltager i et værdipapirafviklingssystem eller et
registreret betalingssystem om at overføre ejendomsretten
eller andre rettigheder til et eller flere værdipapirer ved
notering i et register eller på anden vis.
27)
Værdipapirafviklingssystem: Et system, der drives af en
værdipapircentral (CSD) eller en central modpart (CCP), hvor
der regelmæssigt på deltagernes vegne
gennemføres clearing og afvikling af deltagernes ydelser
eller clearing og afvikling af transaktioner med
værdipapirer.
28) Registreret
betalingssystem: Et betalingssystem registreret i henhold til
§ 177 eller et betalingssystem drevet af Danmarks
Nationalbank.
29)
Detailbetalingssystem: Et betalingssystem, hvormed der i
væsentligt omfang udføres clearing af betalinger i
danske kroner mellem fysiske personer, virksomheder og offentlige
myndigheder og mellem disse indbyrdes bortset fra betalinger mellem
finansielle virksomheder, operatører af markedspladser,
værdipapircentraler (CSD'er) og centrale modparter (CCP'er)
og mellem disse indbyrdes.
30)
It-operatør af et detailbetalingssystem: En fysisk eller
juridisk person, der er meddelt tilladelse efter § 180 a til
at udføre it-drift af et detailbetalingssystem.
31)
Interoperabelt system: To eller flere
værdipapirafviklingssystemer eller betalingssystemer, hvis
operatører har indgået en indbyrdes aftale om, at
transaktioner cleares, cleares og afvikles eller afvikles på
tværs af systemerne. Hvor det er relevant, omfatter 1. pkt.
også operatøren af et interoperabelt system.
32) Fondsaktiv:
Dematerialiseret omsætteligt værdipapir, der er
registreret i en værdipapircentral (CSD).
33)
Kontoførende institut: En virksomhed eller myndighed, der
har indgået tilslutningsaftale med en værdipapircentral
(CSD), jf. § 190, stk. 1.
34) Formidler:
En værdipapircentral (CSD), jf. nr. 10, eller en person, der
er hjemmehørende i Danmark eller et land uden for Den
Europæiske Union, som Unionen ikke har indgået en
aftale med på det finansielle område, som ikke har
tilladelse i medfør af lov om finansiel virksomhed eller lov
om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., som leverer
tjenesteydelser relateret til opbevaring eller forvaltning af
aktier, eller som fører værdipapirkonti på vegne
af aktionærer.
35)
Afregningskonto: En konto i en centralbank, et afregningsfirma
eller et depot hos en værdipapircentral (CSD) til anbringelse
af midler eller værdipapirer og til afregning af
transaktioner mellem deltagerne i et
værdipapirafviklingssystem, et registreret betalingssystem og
et interoperabelt system.
36)
Forretningsdag: Både dag- og natafvikling omfattende alle
hændelser, der forekommer i løbet af et systems
forretningsmæssige cyklus.
37)
Landbrugsråvarederivater: Derivatkontrakter vedrørende
produkter anført i artikel 1 og bilag I, del I til XX og
XXIV/1, til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1308/2013 af 17. december 2013 om en fælles markedsordning
for landbrugsprodukter og om ophævelse af Rådets
forordning (EØF) nr. 922/72, (EØF) nr. 234/79, (EF)
nr. 1037/2001 og (EF) nr. 1234/2007 og produkter anført i
bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1379/2013 af 11. december 2013 om den fælles markedsordning
for fiskevarer og akvakulturprodukter, om ændring af
Rådets forordning (EF) nr. 1184/2006 og (EF) nr. 1224/2009 og
om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr.
104/2000.««
[Korrekt oplistning af numrene i
bestemmelsen]
7) Nr. 4
udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
8) Nr.
37 affattes således:
»37. I §
247, stk. 1, indsættes efter »§§ 140,
140 a«: », § 180 a, stk. 1, § 180 e, stk. 2,
jf. stk. 1, nr. 3 og 4,«, og »§ 26, stk. 1 og
3« ændres til: »§ 26, stk. 1, 3 og
4«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 5
9) Nr.
22 affattes således:
»22. I §
47, stk. 1, 1. pkt., § 49, stk. 1, 1. pkt., §§
51 og 53 og § 54, stk. 1 og 2, ændres »nr. 1-13, 19 og
23-27« til: »nr. 1-12, 18 og 22-26«.«
[Konsekvensrettelse]
10)
Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
47, stk. 3, ændres »nr. 1-13 og 23-27«
til: »nr. 1-12 og 22-26«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 9]
Til § 7
11) Nr.
6 affattes således:
»6. I §
27, stk. 3, 1. pkt., og § 28, stk.
2, 1. pkt., ændres »denne lov eller anden
finansiel lovgivning,« til: »den finansielle lovgivning
eller anden relevant lovgivning,«.«
[Korrektion af trykfejl]
12)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
27, stk. 7, 1. pkt., ændres »denne lov eller
anden relevant lovgivning« til: »den finansielle
lovgivning eller anden relevant lovgivning«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
Til § 9
13) Nr.
2 affattes således:
»2. I §
13, stk. 2, 3. pkt., ændres »stk. 1, nr. 1, 3
eller 6« til: »stk. 1, nr. 1 eller 3«.«
[Korrektion af trykfejl]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til titlen
14) Noten affattes således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv (EU) 2021/338 af 16.
februar 2021 om ændring af direktiv 2014/65/EU, for så
vidt angår oplysningskrav, produktstyring og positionslofter,
og af direktiv 2013/36/EU og (EU) 2019/878, for så vidt
angår deres anvendelse på investeringsvirksomheder, med
henblik på at bidrage til genopretningen efter
covid-19-krisen, EU-Tidende 2021, L 68, side 14.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 1
15) Nr.
36 affattes således:
»36. I §
373, stk. 1, ændres »artikel 6, 7, 9 og
18-26,« til: »artikel 6, 7, 9, 18-26 og 26 b-26
e,«.«
[Korrektion af trykfejl]
Til § 4
16) Nr.
37 affattes således:
»37. I §
247, stk. 1, ændres »§ 132, stk. 1 og
4« til: »§ 132, stk. 1 og 5«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 19
17)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 19
Loven træder i kraft den 1. juli
2022.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 20
18)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 20
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som henholdsvis de færøske og de grønlandske
forhold tilsiger.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i
to lovforslag.
Den ene del (A) omfatter lovforslagets
bestemmelser om bl.a. supplering af taksonomiforordningen og ny
model for SIFI-udpegning. Den anden del (B) omfatter
strafbestemmelser for overtrædelse af STS-forordningens
artikel 26 b-26 e og ophævelse af positionslofter for
råvarederivater.
Til nr. 2
Ændringen er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med lovforslagets § 1, nr. 20, foreslås det at
indsætte et nyt nr. 6 i § 343 s, stk. 3, i lov om
finansiel virksomhed. Som følge heraf foreslås det i
lovforslagets § 1, nr. 19, at foretage en konsekvensrettelse
af § 343 s, stk. 3, nr. 5, med henblik på at justere
tegnsætningen, således at denne stemmer overens med
oplistningen i bestemmelsen.
På baggrund heraf foreslås det,
at »og« udgår af § 343 s, stk. 3, nr. 4,
således at denne stemmer overens med oplistningen i
bestemmelsen.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det at
indsætte et nyt stk. 3 i § 7 i lov om finansiel
virksomhed, hvorefter stk. 3-7 bliver stk. 4-8 som følge af
en rykningsklausul. Bestemmelsen er strafbelagt, hvorfor
henvisningen i straffebestemmelsen skal konsekvensrettes.
På baggrund heraf foreslås det
at ændre henvisningen i straffebestemmelsen i § 373,
stk. 1, fra »§ 7, stk. 1 og 2-5« til »§
7, stk. 1-6«.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås det at
ændre henvisningen til en række artikler i § 373,
stk. 1, i lov om finansiel virksomhed med henblik på at
indsætte en række artikler. De artikler, der
foreslås indsat med ændringen, er ved en fejl ligeledes
indsat i lovforslagets § 1, nr. 35.
På baggrund heraf foreslås det,
at lovforslagets § 1, nr. 35, udgår.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med lovforslagets § 4, nr. 3, foreslås det at
indsætte to nye numre i § 3 i lov om kapitalmarkeder.
Med lovforslagets § 4, nr. 4, foreslås det ligeledes at
indsætte et nyt nummer i § 3. Der sker således en
ændring af numrene i § 3 som følge af
rykningsklausuler.
Med lov nr. 1163 af 8. juni 2021 om
ændring af lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger m.v.,
hvidvaskloven og forskellige andre love, som trådte i kraft
den 1. juli 2021, blev der foretaget ændringer i § 3 i
lov om kapitalmarkeder, idet der blev indsat to nye numre. Med
§ 8, nr. 3, i lov nr. 1163 af 8. juni 2021 ophæves der
ligeledes tre numre i § 3 i lov om kapitalmarkeder. § 8,
nr. 3, i lov nr. 1163 af 8. juni 2021 træder i kraft den 1.
januar 2022. Der sker således en ændring af numrene i
§ 3 som følge af rykningsklausuler.
Det foreslås med dette
ændringsforslag at affatte § 3 på ny. Der
foretages ikke materielle ændringer af bestemmelserne.
Nyaffattelsen foreslås alene for at skabe klarhed over
nummeringen i bestemmelsen og for at sikre, at nummereringen er
korrekt.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Det foreslåede er en konsekvensrettelse på baggrund af
ændringsforslag nr. 5, hvori det foreslås at nyaffatte
§ 3 i lov om kapitalmarkeder på ny, hvorved definitionen
som foreslået ved lovforslagets § 4, nr. 4,
indsættes.
Det foreslås, at lovforslagets §
4, nr. 4, udgår.
Til nr. 8
Ændringen er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 9
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med lovforslagets § 5, nr. 22, foreslås det i en
række bestemmelser, herunder § 47, stk. 3, i
hvidvaskloven at ændre henvisningen til en række numre,
herunder nr. 19. Det gældende § 47, stk. 3, indeholder
ikke en henvisning til nr. 19.
Det foreslås på den baggrund at
nyaffatte lovforslagets § 5, nr. 22, med henblik på at
§ 47, stk. 3, udgår af
§ 5, nr. 22, således at ændringen alene foretages
i § 47, stk. 1, 1. pkt., § 49, stk. 1, 1. pkt., §
51, § 53 og § 54, stk. 1 og 2.
Til nr. 10
Der er tale om lovteknisk ændring som
følge af ændringsforslag nr. 9, hvori det
foreslås, at § 47, stk. 3, udgår af lovforslagets
§ 5, nr. 22.
Det foreslås på den baggrund at
indsætte et nyt nummer i lovforslagets § 5, hvori det
foreslås at ændre henvisningen i § 47, stk. 3, fra
»nr. 1-13, og 23-27« til »nr. 1-12 og
22-26«.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med lovforslagets § 7, nr. 6, foreslås det i en
række bestemmelser, herunder § 27, stk. 7, i lov om
forsikringsformidling, at foretage en ændring af den
lovgivning, der henvises til i bestemmelserne, således at
»denne lov eller anden finansiel lovgivning,«
ændres til »den finansielle lovgivning eller anden
relevant lovgivning,«. Ordlyden i den gældende §
27, stk. 3, indeholder ikke finansiel lovgivning.
Det foreslås på den baggrund at
nyaffatte lovforslagets § 7, nr. 6, med henblik på at
§ 27, stk. 7, udgår af
§ 7, nr. 6, således at ændringen alene foretages i
§ 27, stk. 3, 1. pkt., og § 28, stk. 2, 1. pkt.
Til nr. 12
Der er tale om lovteknisk ændring som
følge af ændringsforslag nr. 11, hvori det
foreslås, at § 27, stk. 7, udgår af lovforslagets
§ 7, nr. 6.
Det foreslås på den baggrund af
indsætte et nyt nummer, hvori det foreslås at foretage
en ændring af den lovgivning, der henvises til i § 27,
stk. 7, 1. pkt., således at »denne lov eller anden
relevant lovgivning« ændres til »den finansielle
lovgivning eller anden relevant lovgivning,«.
Til nr. 13
Der er tale om en korrektion af en
trykfejl. Lovforslagets § 9, nr. 2, foretager en ændring
af § 13, stk. 2, 3. pkt., i lov om betalingskonti, hvorefter
der ved en fejl er blevet henvist til stk. 1 eller 3 i stedet for
stk. 1, nr. 1 eller 3.
Det foreslås derfor at affatte
lovforslagets § 9, nr. 2, således at henvisningen i
§ 13, stk. 2, 3. pkt., i lov om betalingskonti ændres
fra »stk. 1, nr. 1, 3 eller 6« til »stk. 1, nr. 1
eller 3«.
Til nr. 14
Ændringen er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 15
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med lovforslagets § 1, nr. 36, foreslås det at
ændre § 373, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed for
at indsætte en henvisning til artikel 26 b-26 e i § 373,
stk. 1, i lov om finansiel virksomhed. Det foreslås at
affatte lovforslagets § 1, nr. 36, således at
henvisningen stemmer overens med opremsningen i § 373, stk. 1,
i øvrigt.
På den baggrund foreslås det at
affatte lovforslagets § 1, nr. 36, således at
»artikel 6, 7, 9 og 18-26,« ændres til
»artikel 6, 7, 9, 18-26 og 26 b-26 e,« i § 373,
stk. 1.
Til nr. 16
Ændringen er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 17
Ændringen er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 18
Ændringen er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober
2021 og var til 1. behandling den 12. oktober 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Teknisk gennemgang
Embedsfolk fra Erhvervsministeriet har den
15. november 2021 foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget
over for udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 5. august 2021 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 401 (folketingsåret
2020-21). Den 6. oktober 2021 sendte erhvervsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
13 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Christian
Rabjerg Madsen (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Anders
Kronborg (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Ina
Strøjer-Schmidt (SF) Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa
(RV) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (FG)
Torsten Schack Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen
(V) fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Thomas Danielsen (V) Heidi Bank (V) Marie
Bjerre (V) Hans Kristian Skibby (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF)
Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 12 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/49/EU af 16.
april 2014 (DGSD), EU-Tidende 2014, nr. L 173, side 149, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2016/97 af 20.
januar 2016 om forsikringsdistribution, EU-Tidende 2016, nr. L 26,
side 19, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/17 EU af 4. februar 2014 om forbrugerkreditaftaler i
forbindelse med fast ejendom til beboelse og om ændring af
direktiv 2008/48/EF og 2013/36/EU og forordning (EU) nr. 1093/2010,
EU-Tidende 2014, nr. L 60, side 34, og dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder for
finansielle instrumenter og om ændring af direktiv 2002/92/EF
og direktiv 2011/61/EU, EU-Tidende 2014, nr. L 173, side 349.
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv (EU) 2021/338 af 16.
februar 2021 om ændring af direktiv 2014/65/EU, for så
vidt angår oplysningskrav, produktstyring og positionslofter,
og af direktiv 2013/36/EU og (EU) 2019/878, for så vidt
angår deres anvendelse på investeringsvirksomheder, med
henblik på at bidrage til genopretningen efter
covid-19-krisen, EU-Tidende 2021, L 68, side 14.