Betænkning afgivet af
Ligestillingsudvalget den 6. april 2022
1. Ændringsforslag
Ministeren for ligestilling har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL og FG) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, KF, DF, NB, LA, Karina Adsbøl (UFG) og
Liselott Blixt (UFG)) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at
det er fornuftigt, at både danske virksomheder og
institutioner i den offentlige sektor tager stilling til det
ansvar, de har som en del af det danske samfund - også
når det kommer til ligestilling. V ønsker dog ikke at
pålægge hverken offentlige organisationer eller private
virksomheder skærpede krav om måltal. Yderligere virker
det bekymrende, at etableringen af den offentligt
tilgængelige hjemmeside kan risikere at fungere som en
offentlig gabestok for de virksomheder og institutioner, som -
på trods af ihærdige forsøg - ikke kan leve op
til de gældende skærpede krav til måltal
vedrørende det underrepræsenterede køn. Dertil
kommer manglen på arbejdskraft, som for mange både
offentlige og private virksomheder allerede nu ses som en stor
udfordring. Ved at pålægge virksomheder i både
den private og offentlige sektor skærpede krav til
måltal for det underrepræsenterede køn risikerer
man ifølge V at opbygge yderligere barrierer i forhold til
at tiltrække den nødvendige arbejdskraft. V
anerkender, at der eksisterer brancher og sektorer, som er
domineret af et enkelt køn, men at sikre en mere
jævnbyrdig fordeling af køn disse steder kan ikke
løses med skærpede krav til måltal, da det efter
V's overbevisning vil være en længerevarende proces,
som bør fokusere på en kulturændring i de
pågældende institutioner. På den baggrund kan V
ikke støtte lovforslaget.
Frie Grønne
Frie Grønnes medlem af udvalget
bakker op om lovforslaget og dets formål om at indføre
en forpligtelse til at opstille måltal for
kønssammensætningen i ledelser og bestyrelser i
offentlige institutioner og virksomheder m.v.
FG deler regeringens holdning om, at
udviklingen i antal af kvinder i ledelse går for langsomt, og
at der er behov for at skærpe kravene om måltal og
politikker for det underrepræsenterede køn. Der er
stadig en betydelig kønsskævhed på bestyrelses-
og ledelsesniveau i den offentlige sektor. I 2020 udgjorde den
gennemsnitlige andel af kvinder i statslige institutioners og
virksomheders bestyrelser 42,9 pct., og kun lidt over halvdelen af
de statslige institutioner har en ligelig
kønssammensætning i deres bestyrelser. I perioden
2013-2020 er den gennemsnitlige andel af kvinder kun vokset med 3,2
procentpoint, og siden 2017 er andelen af kvindelige topchefer
på statsligt niveau kun steget med 4 procentpoint. Den
langsomme udvikling, vi ser i forhold til at opnå
ligestilling i ledelser og bestyrelser, understreger, at
måltalsregler har en begrænset effekt, og at der er
brug for en skærpelse. Set i et bredere perspektiv halter
Danmark langt bagud i forhold til at opnå ligestilling,
hvilket tydeligt fremgår af Global Gender Index for 2021,
hvor Danmark ligger langt bag de øvrige nordiske lande.
Det er vigtigt for opnåelsen af
ligestilling mellem kønnene, at kvinder og mænd sikres
reel lige adgang til ledelses- og bestyrelsesposter. Ens køn
eller kønsidentitet skal ikke definere ens muligheder for
indflydelse i hverken den offentlige forvaltning eller i det
private erhvervsliv. Lige så vigtigt er det at huske
på, at en underrepræsentation af kvinder på
ledelses- og bestyrelsesposter efterlader Danmark med en masse
uudnyttet potentiale og arbejdskraft.
FG ser positivt på, at der med
lovforslaget stilles skærpede krav til en mere ligelig
kønsfordeling i ledelser og bestyrelser i offentlige
institutioner og virksomheder m.v., men mener samtidig, at
initiativerne i lovforslaget ikke er tilstrækkelige til at
løse de udfordringer, som vi stadig står med. Set fra
FG's perspektiv er det derfor nødvendigt på
længere sigt at fastsætte mere konkrete krav til
virksomhedernes og institutionernes måltal - og ikke blot, at
de skal tilstræbe en 40-60-fordeling. Et konkret krav til
måltal for det underrepræsenterede køn
bør ligge på mellem 40 og 50 pct., og der bør
desuden fastsættes konkrete tidshorisonter for, hvornår
40-50 pct. kønsfordeling skal være nået. Kun
på den måde kan vi sikre os, at alle virksomheder, der
er omfattet af loven, har en ambitiøs
målsætning.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af ministeren for
ligestilling, tiltrådt af udvalget:
1) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Indberetning efter § 11, stk. 5, i lov om ligestilling af
kvinder og mænd som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5,
skal ske første gang for regnskabsår, der begynder den
1. januar 2023 eller senere.«
[Præcisering af
ikrafttrædelsesbestemmelsen]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 2, stk. 2,
foreslås det at præcisere lovhenvisningerne.
Ændringen betyder, at det fremgår, at indberetning
efter § 11, stk. 5, i lov om ligestilling af kvinder og
mænd som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, skal ske
første gang for regnskabsår, der begynder den 1.
januar 2023 eller senere. Der er alene tale om en
præcisering.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. februar
2022 og var til 1. behandling den 22. februar 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Ligestillingsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for ligestilling sendte den 27. oktober 2021 dette
udkast til udvalget, jf. LIU alm. del - bilag 8. Den 14. februar
2022 sendte ministeren for ligestilling høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til ministeren for ligestilling til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Birgitte Vind (S)
nfmd. Lars Aslan Rasmussen (S)
Camilla Fabricius (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Julie Skovsby (S)
Kasper Sand Kjær (S) Theis Kylling Hommeltoft (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Astrid Carøe (SF) Halime Oguz (SF) Christina
Thorholm (RV) Samira Nawa (RV) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (FG) Heidi Bank (V) fmd. Fatma Øktem (V) Maja Torp
(V) Karen Ellemann (V) Eva Kjer Hansen (V) Morten Dahlin (V)
Liselott Blixt (UFG) Karina Adsbøl (UFG) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Birgitte Bergman (KF) Mona Juul (KF) Lars Boje
Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |