Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 31. marts 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-3, og Nye Borgerliges medlem af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 4.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, RV og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF og Marie Krarup (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med
ændringsforslag nr. 1-3. Såfremt ændringsforslag
nr. 3 forkastes, vil mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 4.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 1 og
4. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod
ændringsforslag nr. 2 og 3.
Liberal Alliance, Frie Grønne,
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget noterer sig
med tilfredshed, at mulighederne for frakendelse af statsborgerskab
med lovforslaget udvides. Lovforslaget er resultatet af en lang
proces i forlængelse af aftalen om indfødsret, der
blev indgået den 20. april 2021 mellem regeringen, Venstre,
Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance, og som resulterede
i enighed om at undersøge, om området for frakendelse
af statsborgerskab kunne udvides.
Bredere muligheder for frakendelse af
statsborgerskab var et centralt krav for V i forhandlingerne om
indfødsretsaftalen og indgik i V's indfødsretsudspil
forud for forhandlingerne. Ligeledes har V tidligere fremsat
beslutningsforslag om at skærpe reglerne for frakendelse af
statsborgerskab i forbindelse med visse former for alvorlig
kriminalitet.
Derfor glæder V sig over, at man nu i
højere grad udnytter de muligheder, der er for frakendelse
af statsborgerskab inden for rammerne af Danmarks internationale
forpligtigelser.
V mener, at hvis en person har begået
kriminalitet, der er så alvorlig, at personen har handlet
på en måde, der er til alvorlig skade for Danmarks
vitale interesser, har vedkommende med al tydelighed vist, at
vedkommende ikke ønsker at være en del af det danske
fællesskab.
Samtidig finder V det kun rimeligt, at
personer, der har løjet eller fortiet sig til dansk
statsborgerskab, fratages det. Der er i Danmark strenge krav for at
opnå dansk statsborgerskab, og det skal ikke belønnes,
når personer forsøger at omgå disse krav.
Radikale
Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget
bemærker, at lovforslaget omhandler to forhold:
Den første ændring i
lovforslaget vedrører frakendelse af dansk statsborgerskab
erhvervet ved svig, jf. indfødsretslovens § 8 A. Som
reglen er nu, kan domstolene frakende statsborgerskab, hvis der er
udvist svigagtigt forhold, som har været bestemmende for
erhvervelsen af statsborgerskab. Regeringen har dermed
foreslået at ændre en »kan«-bestemmelse til
en »skal«-bestemmelse.
Det fremgår således, at
frakendelse skal være obligatorisk for domstolene, men
domstolene skal på den anden side ikke frakende
statsborgerskab, når det er i strid med Danmarks
internationale forpligtelser. Domstolene kan heller ikke frakende
statsborgerskab, når frakendelsen vil være
uproportional. Det er RV's vurdering, at lovændringen
på dette punkt ikke har noget indhold.
Den anden ændring i lovforslaget er
en ændring af reglen om frakendelse af dansk statsborgerskab
på grund af kriminalitet, som kan sidestilles med terror, jf.
indfødsretslovens § 8 B, stk. 1 og 2. Også her er
det RV's vurdering, at lovændringen ikke har noget indhold.
Domstolene foretager ifølge lovforslaget stadig den samme
vurdering om proportionalitet, og domstolene foretager stadig kun
denne vurdering, når staten har udnyttet sin offentlige
påtaleret.
RV er hermed af den opfattelse, at
lovforslaget i det hele taget ikke har noget reelt indhold.
Domstolene foretager vurderingen efter § 8 A og § 8 B,
når den offentlige påtaleret er udnyttet, uanset
lovforslagets ændring af ordet kan til skal. Er et forhold
påtalt, er det jo ikke sådan, at domstolene ikke tager
stilling til et påtalt forhold hverken før eller efter
lovforslagets vedtagelse. Domstolene tager stilling, uanset om der
står kan eller skal. Det afgørende er, om forholdet er
påtalt til domstolene.
Endelig skal RV påpege, at hvis
regeringen er af den opfattelse, at lovforslaget havde et reelt
indhold, ville det have som konsekvens, at regeringen med
åbne øjne indskrænker domstolenes kompetence med
lovforslaget. Det er så heldigvis ikke tilfældet, da
lovforslaget er indholdsløst og kun indeholder
symbolpolitik.
Dansk Folkeparti
og Marie Krarup (UFG)
Dansk Folkepartis medlem af udvalget og
Marie Krarup (UFG) støtter lovforslagets hensigt om at
gøre det lettere for de danske myndigheder, herunder
domstolene, at udvise kriminelle udlændinge eller tage
indfødsret fra folk, der viser sig uværdige til den
gave, som det er at få dansk indfødsret. DF og Marie
Krarup (UFG) bemærker dog, at forslaget desværre
forudsætter, at dansk udlændingepolitik skal være
underlagt internationale konventioner, uagtet om disse
internationale konventioner hviler på forældede og
fejlagtige præmisser, begrænser Danmarks demokratiske
ret og adgang til selv af lovgive på
udlændingeområdet og bl.a. dikterer, at Danmark skal
tildele indfødsret til folk, der har vist sig uværdige
til indfødsret. DF har på den baggrund fremsat
ændringsforslag nr. 1-3, hvorefter det præciseres, at
frakendelse af statsborgerskab ved svig skal ske uanset Danmarks
internationale forpligtelser, at frakendelse af dansk
statsborgerskab ved svig også omfatter efterkommere til
personen, der har begået svig, og at frakendelse af dansk
statsborgerskab ved kriminalitet skal ske uanset Danmarks
internationale forpligtelser, hvis man har erhvervet dansk
indfødsret ved naturalisation eller erklæring enten
som ansøger, biperson eller efterkommer.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget kan
støtte ændringsforslag nr. 1 og 4. I forhold til
ændringsforslag nr. 2 og 3 er disse formuleret så
uklart, at det ikke er muligt at overskue omfang og konsekvenser af
de skærpelser for frakendelse af indfødsret, som der
foreslås. NB kan derfor ikke støtte
ændringsforslag nr. 2 og 3 og vil hverken stemme for eller
imod disse.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(NB og Marie Krarup (UFG)):
1) Nr. 1
affattes således:
»1. I § 8
A ændres »kan« til:
»skal«.«
[Præcisering af, at
frakendelse af statsborgerskab ved svig skal ske uanset Danmarks
internationale forpligtelser]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(Marie Krarup (UFG)):
2) Nr. 2
affattes således:
»2. I § 8
A indsættes som stk.
2:
»Stk. 2.
Frakendes nogen sin indfødsret efter stk. 1, skal også
vedkommendes efterkommer ved dom frakendes indfødsretten,
hvis efterkommeren har erhvervet indfødsretten gennem
vedkommende eller dennes efterkommere.««
[Præcisering af, at
frakendelse af dansk statsborgerskab ved svig også omfatter
efterkommere til personen, der har begået svig]
3) Nr. 3
affattes således:
»3. § 8 B, stk. 1, affattes
således:
»Den, som har erhvervet dansk
indfødsret ved naturalisation eller erklæring enten
som ansøger, biperson eller efterkommer, og som
dømmes for en strafbar handling, skal ved dom frakendes sin
danske indfødsret.««
[Præcisering af, at
frakendelse af dansk statsborgerskab ved kriminalitet skal ske
uanset Danmarks internationale forpligtelser, hvis man har
erhvervet dansk indfødsret ved naturalisation eller
erklæring enten som ansøger, biperson eller
efterkommer]
Af et mindretal
(NB):
4) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 8 B, stk. 1,
udgår », medmindre dette vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser«.
[Præcisering af, at
frakendelse af statsborgerskab ved kriminalitet skal ske uanset
Danmarks internationale forpligtelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at
den, som i forbindelse med sin erhvervelse af dansk
indfødsret har udvist svigagtigt forhold, herunder ved
forsætligt at afgive urigtige eller vildledende oplysninger
eller fortie relevante oplysninger, ved dom skal frakendes
indfødsretten, hvis det udviste forhold har været
bestemmende for erhvervelsen. Frakendelse ved dom skal ske, uanset
om frakendelse vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer, at
der i indfødsretslovens § 8 A indsættes et stk.
2, således at frakendes nogen sin indfødsret efter
stk. 1, skal også vedkommendes efterkommer ved dom frakendes
statsborgerskabet, hvis efterkommeren har erhvervet
indfødsretten gennem vedkommende eller dennes efterkommere.
Ændringsforslaget indebærer, at der foruden børn
af en forælder, der frakendes statsborgerskabet efter stk. 1,
også for øvrige efterkommere, som ikke direkte har
erhvervet statsborgerskab gennem vedkommende, skal ske frakendelse
af statsborgerskabet ved dom. Frakendelse ved dom skal ske, uanset
om frakendelse vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser. Frakendelse skal endvidere ske, uanset om den
pågældende efter frakendelsen af sit danske
statsborgerskab ikke er statsborger i nogen stat og heller ikke
automatisk kan registrere sig som statsborger i nogen stat.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at
den, som dømmes for en strafbar handling, ved dom skal
frakendes sin danske indfødsret. Frakendelse omfatter alle
personer, som har erhvervet indfødsret ved naturalisation
eller erklæring enten som ansøger, biperson eller
efterkommer, og som dømmes for en strafbar handling, uanset
den strafbare handling eller straffens karakter. Frakendelse ved
dom skal ske, uanset om frakendelse vil være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser, herunder også selv om
den pågældende efter frakendelsen af sit danske
statsborgerskab ikke er statsborger i nogen stat og heller ikke
automatisk kan registrere sig som statsborger i nogen stat.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at
personer, der begår strafbare forhold, som er til alvorlig
skade for statens vitale interesser, skal fratages deres danske
statsborgerskab, selv om dette medfører, at den
pågældende bliver statsløs, og selv om denne
frakendelse af statsborgerskab måtte være i strid med
Danmarks øvrige internationale forpligtelser.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. februar
2022 og var til 1. behandling den 2. marts 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 16. december
2021 dette udkast til udvalget, jf. IFU alm. del - bilag 36. Den
10. februar 2022 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
16 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret, på nær spørgsmål 16, som
forventes besvaret inden 2. behandling.
Birgitte Vind (S) Camilla
Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus
Stoklund (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Carl Valentin (SF) Susan
Kronborg (RV) Pernille Skipper (EL) Anne Rasmussen (V) nfmd. Morten Dahlin (V) Kim Valentin
(V) Mads Fuglede (V) Marie Krarup (UFG) fmd. Peter Skaarup (DF) Marcus Knuth
(KF) Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Frie Grønne,
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |