Skriftlig fremsættelse (10. februar
2022)
Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri (Rasmus Prehn):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
dyreforsøg og lov om kloning og genmodificering af dyr m.v.
(Supplerende implementering af dyreforsøgsdirektivet)
(Lovforslag nr. L 128)
Formålet
med lovforslaget er at foretage en mere tekstnær
gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2010/63/EU af 22. september 2010 om beskyttelse af dyr,
der anvendes til videnskabelige formål
(dyreforsøgsdirektivet) for at imødekomme
EU-Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2019/2219 af 11.
oktober 2019 om mangelfuld gennemførelse af
dyreforsøgsdirektivet.
Med
lovforslaget foretages en præcisering af lovens
anvendelsesområde samt en præcisering af, til hvilke
formål dyr må anvendes til forsøg. Endvidere
ophæves bestemmelsen om, at der ikke kan meddeles tilladelse
til udførelse af dyreforsøg med færdige
kosmetiske midler eller bestanddele eller sammensætninger af
bestanddele heraf, hvis forsøget udføres for at
opfylde kravene til kosmetiske produkters sikkerhed. Bestemmelsen
ophæves, da kosmetikdirektivet, som den gældende
bestemmelse gennemfører dele af, er ophævet og
afløst af kosmetikforordningen, som finder direkte
anvendelse i alle EU-lande, herunder Danmark.
Endvidere
fastsættes, at virksomheder og institutioner, hvor der
anvendes dyr til forsøg, skal have en eller flere personer,
der er ansvarlige for bl.a. tilsyn med dyrenes velfærd, at
personalet har adgang til relevante oplysninger om dyrene, og at
personalet er tilstrækkeligt uddannet, kompetent og
efteruddannes m.v. Disse virksomheder og institutioner skal
endvidere godkendes og registreres af Dyreforsøgstilsynet,
og der fastsættes krav til indholdet af godkendelsen. Der
skal desuden for hver virksomhed og institution udpeges en person,
som har ansvaret for overholdelse af reglerne for
dyreforsøg.
Der
fastsættes desuden krav om, at Dyreforsøgstilsynets
vurdering af ansøgninger om tilladelse til dyreforsøg
skal afstedkomme et positivt resultat, før tilladelse kan
udstedes, samt at tilladelser kan gives for en periode på
højst fem år, og at ændring eller fornyelse af
tilladelsen, der kan have negativ virkning på
dyrevelfærden, skal godkendes af
Dyreforsøgstilsynet.
Lovforslaget
fastsætter endvidere, at forsøg kun må
udføres i den virksomhed eller institution, hvortil
tilladelsesindehaveren er tilknyttet, og som er godkendt af
Dyreforsøgstilsynet. Der kan dog dispenseres fra kravet,
hvis det er videnskabeligt begrundet.
Endelig
fastsættes en definition af, hvornår et forsøg
anses for afsluttet, samt at en dyrlæge eller anden kompetent
person ved afslutningen af et forsøg skal træffe
afgørelse om, hvorvidt dyret skal holdes i live.
Da en
række bestemmelser i dyreforsøgsloven også
finder anvendelse for lov om kloning og genmodificering af dyr
m.v., foreslås en konsekvensændring i sidstnævnte
lov vedrørende opdatering af en paragrafhenvisning.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.